Kommer Pro Superbike att överleva?

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
En liten fråga, hur skall det finansieras?

Det är en bra fråga.
Och innan den frågan löser sig, så tror jag vi kommer stå och stampa på samma ställe i många år framöver.


----------------------------


Men till skillnad mot vad all andra skriver.
Varför ska PSB vara en språngbräda till IDM eller Spanien mm.
I england kör man på lika små och krokiga banor fast med sämre väder.
Men det är ändå klassat som högsta Superbikeserien innan VM.

Ska man ha ett mål bör det vara att skapa Europas bästa serie i Superbike, som gör att andra förare åker till Sverige för att köra i den svenska serien.

Då kan vi få sponsorer, publik, tv mm
Och då kommer pengarna.
Och då kan vi få fram förare som har ekonomi att köra VM.

STCC´s cirkus är det arrangemang som ligger närmast en sådan satsning.
Dessvärre är det ett bilarrangemang och MC kommer alltid betraktas som en pausunderhållning på STCC.

Roadracing behöver sitt egna arrangemang som är i klass med STCC.
Men som bara kör motorcyklar.

Tills det finns, så är STCC det bästa vi har för att hålla näsan över ytan.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Det var på Dunlop förra året. Som snabbast kommer det att gå 16-tider i toppen om det är bra förhållanden. Dock körde ju säkert de snabba under sm-helgen inte heller conti så skillnaden är nog densamma.

På falkenberg räcker det bra att kunna köra höga 46or för att kunna vara med på ett Pro Sbk-lopp där. Toppen körde låga 45 och 2 sek per varv gör visserligen att de sista kanske blir varvade men det är väl ingen katastrof.

Klart att det vore optimalt om det skillde max 1 sek på hela fältet och var 30 pers till start men så ser ju inte riktigt verkligheten ut.

Det finns tillräckligt många tillräckligt snabba för att vi ska kunna vara 25 pers till start i Pro Sbk iaf.

Problemet med att få ihop tvåhundra papp för att köra en säsong är ju att vi försöker jobba ihop pengarna, eller få några tusen här och där i spons av rent medlidande.

Fler måste börja jobba med sitt varumärke, skapa ett bolag som gör affärer kring tävlandet, marknadsföring på en annan nivå, trycka kläder att sälja, få företag att komma till tävlingarna med personal och kunder och betala ordentligt för ett eventpaket med mat, biljetter, föredrag av den som tävlar, keps, öl, kaffe eller vad som nu krävs och funkar.

Jag kör också hellre en träningsdag på torsdagen före en tävlingshelg än att åka till banan vid något annat tillfälle för att testa.

Ska man köra Pro Sbk så funkar det inte att jobba 7-16 mån-fre hela sommaren och det tror jag nog att de flesta accepterar.


1.15.5 och vad blir det nästa år tror du 1.14? och om det vore 32 startande så hjälper det inte att du kör 1.20!

Vi kan ta Falkenberg istället :) där måste du ligga på låga 46or!
Och det gör bara hemmaförare eller några norrmän!
Om det är fullt startfält.
Och vad jag kan förstå så vill ju inte cirkusen ha några varvningar :D

För dom som tror att det är lätt att skaka fram 200000 + för att få en skaplig säsong, så kan jag bara säga att det är nog inte så LÄTT som vissa verkar tro om du inte är med i toppen förstås då är det enklare!
thats the problem:va

Sen dessutom funderas det på att köra träningen på en Torsdag, tror ni inte folk arbetar?
Vem vill ta ledigt 12-14 dagar bara för det?
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Om ni vill ha lite input från en "vanlig" åskådare med hyfsat RR-intresse kan jag ge er min syn på saken. Stallens ekonomi har jag ingen aning om och bryr mig inte heller om (som åskådare då..)..;

Jag är inte ett smack intresserad av bilar, utan enbart av MC. Jag brukar försöka släpa mig till Knutstorp för att se cirkusen när den drar förbi och slås alltid av hur extremt lite fokus det är på just hojarna.

Efter att ha lidit flera timmar i regnet fick jag se 20 min wetrace (som iofs var ganska kul), och sen var det dags att äta en korv och köra hem.

Dagen efter stod det ingenting i varken dagstidningar eller kvällspress. Inte en rad. Tvsporten visade naturligtvis ingenting.

Så ser det ut för en "vanlig" svensson.

Om jag hellre åkt till knudan och sett bott, erf eller något annat? Utan tvekan. Det ser ut att gå lika fort, och dessutom är det mer än 20 min underhållning. Det gäller iofs bara de invigda, eftersom ingen annan vet att det finns.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
En liten fråga, hur skall det finansieras?

Klass sponsor? Istället för att sponsorns pengar går till prispengar
till de främsta förarna, så ta bort startavgifterna istället som nån nämde..
klart intressant idé faktiskt..

Dessvärre är det ett bilarrangemang och MC kommer alltid betraktas som en pausunderhållning på STCC.

Tyvärr tror jag du har rätt faktiskt..

Roadracing behöver sitt egna arrangemang som är i klass med STCC.
Men som bara kör motorcyklar.

Exakt. Vi skulle haft en motsvarighet till IDM eller BSB här i sverige/skandinavien.
TV sändningar till SO, och vidare utveckling av det, så är vi iallafall
en liten bit på vägen tror jag...

Om ni vill ha lite input från en "vanlig" åskådare med hyfsat RR-intresse kan jag ge er min syn på saken.

Toppen med en åsikt från någon "utomstående" :tummenupp
 
Last edited:

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Varför ska PSB vara en språngbräda till IDM eller Spanien mm.
I england kör man på lika små och krokiga banor fast med sämre väder.
Men det är ändå klassat som högsta Superbikeserien innan VM.

Ska man ha ett mål bör det vara att skapa Europas bästa serie i Superbike, som gör att andra förare åker till Sverige för att köra i den svenska serien.

tog mig friheten att radera lite i ditt inlägg men vi var av samma åsikt där.
skillnaden england vs pro är att det är fullsketna hojar med samma spec. som vm.
det finns nog ingen i sverige som har råd att bygga sådana hojar längre,annat var det på 600 supersport tiden(veidec,synsam) då de var jämförbara(nästan).på den tiden hade vi ett media intresse och färgstarka förare som trodde på vm.
för att jämföra får du då kolla på stk 1000 i bsb och den har inte alls samma media intresse men det är plantskolan till superbiken,precis borde det vara med pro vs. so/sm.
de bästa från dessa serier skulle vara priviligerade att köra pro,kanske genom att en lite högre startavgift i so/sm skulle betala en del av anmälningsavgiften i pro och att få köra där, som en status/belöning.
tänk om bob och mike kunde verka för hojarnas bästa och inte ha en tävlingsanda emellan sig.
sedan kan aldrig bil pigga upp en mc åskådare lika mycket som tvärtom.
reste land och rike runt för att se cralle,folkesson etc. studsa runt på ylande 600,men att se linjalraka förare i regn köra tider som man själv matchar med ett set supercorsa gatdäck i samma väglag gör att man knappt ens tittar klart på racet man lagt hela helgen på.

sedan att tro att genom nästan personangrepp påpeka att det inte är någon publik för att man inte sålt in sig hos sponsorer o media är ju bara befängt,så intressant klassen är just nu,precis den uppmärksammheten tror jag den får tyvärr.
för att förtydliga,ovanstående är inte riktat till eskilsson(som vi saknar i depån)=

summering:
fler förare gör intressantare race och även om de nu blir varvade av 3 personer så ser jag hellre 20 seperata fighter än en.
enhetsdäck likvärdiga som i europa och det många glömmer är att den "rabatten" pro har på däcken betalar den högre startavgiften.
20-30 minuters race och fortsatt fredag/lördag så man får lite tid till familj.
hade varit roligt om tex. flest poäng efter en tävlingshelg hade betalat ett wildcard i idm eller en del av det.
samarbete emellan de olika klasserna vinner alla på,och klasssponsorer istället för enskilda gangar alla deltagare,olja,däck skinnställ,tv avgift,bensin etc.
alkrylatbensin är miljövänligare och borde vara lika självklart som miljömatta,även om transporterna till banan nu är smutsigare än racingen så har man gjort lite ett-ett.
kan man inte satsa 100 kr extra i bensin för att ens barn ska få samma dricksvatten som man själv växt upp med,då är man dum i huvet och bör behandlas därefter.
eftersom många som läser här själva kör sbk kan väl de skriva konkreta förslag vad som skulle få de att vilja köra pro istället för att bara klaga på nuvarande upplägg,några vettiga förslag måste det ju finnas eller?


pepsi 71,saknar knutstorp torrenten btw:)
 

mcdekalen

mcdekalen
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kullavik
Hoj
08 fiddy 150cc
Läste denna tråd idag och,
Inte utan att man slås med förvåning av hur så många intelligenta människor och aktiva förare kan författa så mycket oklokt i samma tråd!

Visst är jag i ngn form av att vara part i målet med satsningen för Pro SBK Experience men oavsett tappar man emellanåt hakan när arrangörer och förare (med ironi?) skapar div osanningar om vad allt från publik, förare och partners anser om roadracing/Pro SBK idag.


Utan omsvep trattar jag ned följande områden som de mest viktiga:
  • Pro SBK kommer fortsätta vara den viktigaste klassen för förare som VILL något med att utöva sporten - inte bara sniffa på den personliga gränsen med ett knäskrap
  • Pro SBK är, har varit och kommer förbli den marknadsplats där du som aktiv eller teamägare kan skapa finansiell grund för att utöva motorsporten (tyvärr den kanske enda i landet för asfaltsracing?)
  • Pro SBK är den enda nationella/nodiska plantskolan som kan matcha internationellt motstånd (även om vi inte når pallen ännu)

OBS! Detta oavkortat att utövarna tar vara på, AGERAR och ENGAGERAR sig i att jobba med partners/sponsorer och FÖR sin publik

Vg notera!
Idag är det alltför många som SAKNAR vilja, ambition för ovanstående – men därmed inte sagt förmågan att köra hoj. Denna ekvation är för många svår att förstå, kanske svårast för undertecknad. Men den är likväl 100 % sann idag - men förhoppningsvis en dålig historia framöver när utövarna lägger samma tid på att jobba för partners som de tränar på att köra hoj…?


Summerat kommer serien Pro SBK vara lika bra som dess förare/aktiva/intressenters vilja är utav att leverera resultat sportsligt, medialt och för publiken.


Eric Hulth
PSE

:klapparBra sagt,det är bara en sak som jag tror att många inte kan det är hur söker man spons hjälp och en del tror att:nä ingen vill sponsra mej!Jag som inte ens är förare utan mekaniker för en kille gick in till en grossist och pratade om en förare som är lovande och till svar fick jag att det ska vi ta och titta på!Dom var riktigt intresserade och det slutade med att jag fick lite spons,i det här fallet delar till hojen!Så du har rätt,ut och presentera er själva!Ni är ett varumärke som ska göra att dom som sponsrar er ska synas bättre,ni är en vandrande reklam pelare!Nuär det snart race,jag ska i allafall till mantorp och hjälpa Jimmi Linden o Peter Linden.Ska bli GÖÖÖÖÖR SKÖJ!:banana:hoppa:hoppa
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
sedan att tro att genom nästan personangrepp påpeka att det inte är någon publik för att man inte sålt in sig hos sponsorer o media är ju bara befängt,så intressant klassen är just nu,precis den uppmärksammheten tror jag den får tyvärr.
för att förtydliga,ovanstående är inte riktat till eskilsson(som vi saknar i depån)=

Helt korrekt. Inte kommer det mer publik får att jag har fått mer
sponsordekaler på min hoj..
Kommer därremot LADA och ställer upp med en bil i STCC så kan
jag tänka att det blir en del till i publiken från bland annat återförsäljarna..
(LADA vara bara ett exempel alltså :) )

STCC ska ju bli skandinaviskt. Låt SO bli lika bra, så det går "parallellt"
med STCC, men att det blir två hjuls helg istället för 4. Och Viasat motor
som TV där också..

jag vet.. det är en vision.. men ändå :)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
En liten fråga, hur skall det finansieras?

Genom att slopa eller minska vinstpengarna och istället sprida ut det över hela startfältet genom att reducera, eller helt ta bort anmälningsavgifterna.

Som jag skrev tidigare så skiter nog 95% av dom tilltänkta nytillkomna förarna i om vinnaren kan få 100.000:- vid serievinst och 10.000:- för racevinst. Det lockar INTE några nya förare.
Skulle man istället skylta med gratis anmälningavgift så tror jag att det skulle vara många som nu annars kör SM/SO övervägde att prova på PRO SBK.

Som Stefan skrev så tror jag att det till och med finns en möjlighet att det blir utkvalning om platserna i PRO SBK.


Ang. STCC's högre mediala värde och publikintresse.
Jag har historiskt sett haft en del tur, och jobbat väldigt hårt med sponsorarbetet och faktiskt lyckats att köra RR sedan 2004 och knappt behövt lägga en enda krona ur min egen ficka för tävlandet under alla dessa år.

Jag har haft en ganska bred och trogen skara sponsorer som hjälpt mig med allt från delar och rabatter till rena pengar (jag anser att delar och rabatter också är sponsring).
Som kuriosa kan jag berätta att jag gått ut med en enkät bland mina befintliga sponsorer, och bara 5% svarade att dom kunde tänka sig att betala mera bara för att jag skulle kunna köra PRO SBK tillsammans med STCC, trots direktsänd TV och "storpublik".

Jag menar inte detta som någon kritik mot STCC, PRO SBK, eller dom som arbetar med- eller för den serien.
Utan vill bara påpeka att det inte är så lätt som man kan tro. Att bara för att man kör PRO SBK så kastar alla pengar efter en.

Den budget jag har haft hittils har räckt bra för att köra SM och SO, men räcker inte till en säsong i PRO SBK eller Privatcupen.
Jag inbillar mig att det är flera förare som har det som mig, och tror därför rätt hårt på det förslaget om att kvitta vinstpengarna mot gratis startavgifter. Jag tror det skulle fylla upp startfälten rätt bra...
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Genom att slopa eller minska vinstpengarna och istället sprida ut det över hela startfältet genom att reducera, eller helt ta bort anmälningsavgifterna.

Som jag skrev tidigare så skiter nog 95% av dom tilltänkta nytillkomna förarna i om vinnaren kan få 100.000:- vid serievinst och 10.000:- för racevinst. Det lockar INTE några nya förare.
Skulle man istället skylta med gratis anmälningavgift så tror jag att det skulle vara många som nu annars kör SM/SO övervägde att prova på PRO SBK.

Som Stefan skrev så tror jag att det till och med finns en möjlighet att det blir utkvalning om platserna i PRO SBK.


Ang. STCC's högre mediala värde och publikintresse.
Jag har historiskt sett haft en del tur, och jobbat väldigt hårt med sponsorarbetet och faktiskt lyckats att köra RR sedan 2004 och knappt behövt lägga en enda krona ur min egen ficka för tävlandet under alla dessa år.

Jag har haft en ganska bred och trogen skara sponsorer som hjälpt mig med allt från delar och rabatter till rena pengar (jag anser att delar och rabatter också är sponsring).
Som kuriosa kan jag berätta att jag gått ut med en enkät bland mina befintliga sponsorer, och bara 5% svarade att dom kunde tänka sig att betala mera bara för att jag skulle kunna köra PRO SBK tillsammans med STCC, trots direktsänd TV och "storpublik".

Jag menar inte detta som någon kritik mot STCC, PRO SBK, eller dom som arbetar med- eller för den serien.
Utan vill bara påpeka att det inte är så lätt som man kan tro. Att bara för att man kör PRO SBK så kastar alla pengar efter en.

Den budget jag har haft hittils har räckt bra för att köra SM och SO, men räcker inte till en säsong i PRO SBK eller Privatcupen.
Jag inbillar mig att det är flera förare som har det som mig, och tror därför rätt hårt på det förslaget om att kvitta vinstpengarna mot gratis startavgifter. Jag tror det skulle fylla upp startfälten rätt bra...

Många bra förslag. Men för att de ska kunna slopa startavgiften så måste det ju in en huvudsponsor som pröjsar runt en miljon kronor.

Senast på Ring Knutstorp pratades det om att en Pro SBK-säsong kostade ca 40000kr/förare i anmälnings/startavgifter. STCC behövde väl också 20-25 förare som betalar för sig för att det ska gå ihop med TV-sändningar vill jag minnas mig. 20x40000 = 800.000kr. 25x40000 = en miljon.

Det är nog inte en helt enkel sak att få in en sådan storsponsor. Vad jag förstått betalar Jack & Jones 250-300.000kr för att få vara huvudsponsor. Och om vi säger att det i snitt vart 15 förare per race så blir det totalt 850-900000 kr som STCC får in för Pro SBK från både förare och sponsor. Och om de är missnöjda nu så vill de ju självklart få in fler betalande förare = mer pengar samt fylligare startfält för publik och TV.

Så att det ska bli slopade startavgifter ser jag som en utopi. Men man kan ju alltid hoppas att man har fel:)
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Det låter ju bra men, att halvera kostnaden vore ju kanske tillräckligt?
För det är ju så som Rash säger i inlägget ovan.
2500:- är iallafall en rimlig avg!
Och så här i avslutartid med så dåligt med deltagare borde man kanske slopat avg helt för att få fullt startfält, och för att promota inför kommande säsong! Det hade ju inte kostat stcc något extra?

Det jag har skrivet här innan ang varvningar har jag gjort bara för att jävlas, hehe. Om man är så jävla pundad att tro att det blir en bättre serie bara pga varvningar då är man ute på halt vatten:rolleyes:
En fullproppad bana med spännande race inkluderat varvningar är ett måste om en serie ska bli bra i Sverige!
Det är vad jag tror :)


Genom att slopa eller minska vinstpengarna och istället sprida ut det över hela startfältet genom att reducera, eller helt ta bort anmälningsavgifterna.

Som jag skrev tidigare så skiter nog 95% av dom tilltänkta nytillkomna förarna i om vinnaren kan få 100.000:- vid serievinst och 10.000:- för racevinst. Det lockar INTE några nya förare.
Skulle man istället skylta med gratis anmälningavgift så tror jag att det skulle vara många som nu annars kör SM/SO övervägde att prova på PRO SBK.

Som Stefan skrev så tror jag att det till och med finns en möjlighet att det blir utkvalning om platserna i PRO SBK.


Ang. STCC's högre mediala värde och publikintresse.
Jag har historiskt sett haft en del tur, och jobbat väldigt hårt med sponsorarbetet och faktiskt lyckats att köra RR sedan 2004 och knappt behövt lägga en enda krona ur min egen ficka för tävlandet under alla dessa år.

Jag har haft en ganska bred och trogen skara sponsorer som hjälpt mig med allt från delar och rabatter till rena pengar (jag anser att delar och rabatter också är sponsring).
Som kuriosa kan jag berätta att jag gått ut med en enkät bland mina befintliga sponsorer, och bara 5% svarade att dom kunde tänka sig att betala mera bara för att jag skulle kunna köra PRO SBK tillsammans med STCC, trots direktsänd TV och "storpublik".

Jag menar inte detta som någon kritik mot STCC, PRO SBK, eller dom som arbetar med- eller för den serien.
Utan vill bara påpeka att det inte är så lätt som man kan tro. Att bara för att man kör PRO SBK så kastar alla pengar efter en.

Den budget jag har haft hittils har räckt bra för att köra SM och SO, men räcker inte till en säsong i PRO SBK eller Privatcupen.
Jag inbillar mig att det är flera förare som har det som mig, och tror därför rätt hårt på det förslaget om att kvitta vinstpengarna mot gratis startavgifter. Jag tror det skulle fylla upp startfälten rätt bra...
 
Last edited:

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Rätt men.. ändå tokigt

Pro SBK ska inte bli billigare, snarare tvärt om
En utmanande rubrik men det är faktiskt sant. DVS sant om man vill skapa en bra serie som föder framgång även utanför banan.

Provokativt - javisst!
Men är det billigare så får vi ju ytterligare en "publikfri serie" som må heta SM el SO idag. Dessutom tar vi bort ännu mer initativkraft för att JOBBA med sin sport och personliga varumärke. Först när fler arbetar för sin satsning och ser det som rörelse som skall gå med vinst kommer förutsättningarna för mer sponsorer till de aktiva.

Det borde vara straffbart att argumentera att det ska vara billigare att köra.
Tvärtom skall målsättningen vara att tjäna pengar på sin sport! Låt nu inte huvet skena iväg över tangentborden tänk efter före du hamnar i gnällbältet. Notera fakta - bara för att du är snabb/snygg och har varvrekord så kommer inga sponsorer att ringa på, det KRÄVS fortfarande arbete för att nå resultat. Något alltför få vill acceptera idag.

Min ambition (som jag även vill att du skall anamma) är att fler skall TJÄNA på att köra racing i landet - och det mina kära kollegor kommer aldrig ske om argumenten fortsätter med "att det skall vara "billigt".

Förhoppningsvis finns det idag fler förare som fattar(?)
Att andras engagemang te x. mitt som resulterade i TV4, SVT sporten, Radiosporten, kändisengagemang, seriepartners behövs - men då får man som aktiv i klassen ENGAGERA sig och inte som i år - knappt orka svara på mejl och sticka huvet i sanden. Just därav har ingen sett/hört Pro SBK i SVT sporten, TV4 eller i radion i år - och det var mycket tack vare bristen på förarengagemang som avgjorde.


Som sagt/skrivet det finns inga problem att köra Pro SBK - OM man vill, förstår och accepterar att jobba för det! Kom ihåg att den enda person som kan förändra just din situation möter du i spegelbilden varje morgon....


/Eric Hulth
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Pro SBK ska inte bli billigare, snarare tvärt om
En utmanande rubrik men det är faktiskt sant. DVS sant om man vill skapa en bra serie som föder framgång även utanför banan.

Provokativt - javisst!
Men är det billigare så får vi ju ytterligare en "publikfri serie" som må heta SM el SO idag. Dessutom tar vi bort ännu mer initativkraft för att JOBBA med sin sport och personliga varumärke. Först när fler arbetar för sin satsning och ser det som rörelse som skall gå med vinst kommer förutsättningarna för mer sponsorer till de aktiva.

Citat ovan är nedkortat, men håller med.
Dock är det svårt att lösa detta över "en natt" eller tom ett par år. Om man ska få till det som du beskriver måste de "andra" serierna hålla tillräckligt hög kvalitet så att förare får (chans) att öva på sponsorjakt från 125 till en grym 600/1000 serie för att sedan köra pro med de stora pengarna.

Att börja sin karriär i rooke när man är 20+ och efter några år gå vidare till pro och göra en riktig sattsning, typ sluta jobba och satsa på att driva rr företag tror jag är ett för stort steg för många. Vid det laget har de flesta en hel del fasta utgifter mm som man inte kan bortse ifrån. Även sponsorer bör ju undra hur man kan komma från ingenstans och helt plötsligt vara med och tävla om att vara bäst i Sveriga... det funkar inte i så många andra sporter.

Man (vi..) måste bygga från grunden och hela (lilla rr) sverige/norden måste samarbeta så att kariären är utstakad från att man börja sin strävan att bli rr stjärna i tonåren!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Pro SBK ska inte bli billigare, snarare tvärt om
En utmanande rubrik men det är faktiskt sant. DVS sant om man vill skapa en bra serie som föder framgång även utanför banan.

Provokativt - javisst!
Men är det billigare så får vi ju ytterligare en "publikfri serie" som må heta SM el SO idag. Dessutom tar vi bort ännu mer initativkraft för att JOBBA med sin sport och personliga varumärke. Först när fler arbetar för sin satsning och ser det som rörelse som skall gå med vinst kommer förutsättningarna för mer sponsorer till de aktiva.

Det borde vara straffbart att argumentera att det ska vara billigare att köra.
Tvärtom skall målsättningen vara att tjäna pengar på sin sport! Låt nu inte huvet skena iväg över tangentborden tänk efter före du hamnar i gnällbältet. Notera fakta - bara för att du är snabb/snygg och har varvrekord så kommer inga sponsorer att ringa på, det KRÄVS fortfarande arbete för att nå resultat. Något alltför få vill acceptera idag.

Min ambition (som jag även vill att du skall anamma) är att fler skall TJÄNA på att köra racing i landet - och det mina kära kollegor kommer aldrig ske om argumenten fortsätter med "att det skall vara "billigt".

Förhoppningsvis finns det idag fler förare som fattar(?)
Att andras engagemang te x. mitt som resulterade i TV4, SVT sporten, Radiosporten, kändisengagemang, seriepartners behövs - men då får man som aktiv i klassen ENGAGERA sig och inte som i år - knappt orka svara på mejl och sticka huvet i sanden. Just därav har ingen sett/hört Pro SBK i SVT sporten, TV4 eller i radion i år - och det var mycket tack vare bristen på förarengagemang som avgjorde.


Som sagt/skrivet det finns inga problem att köra Pro SBK - OM man vill, förstår och accepterar att jobba för det! Kom ihåg att den enda person som kan förändra just din situation möter du i spegelbilden varje morgon....


/Eric Hulth

Bra tankesätt, men du missuppfattade syftet med att jag vill ha bort startavgiften för de i PRO SBK. Tanken med det är att de som kör i SBK Challenge ska ha en anledning att söka sej till PRO. Innan man har kommit till din insikt och smakat de fina kakorna behöver man en push i rätt riktning. Denna push kan vara gratis startavgift, helt enkelt eftersom många tycker att startavgiften i SO/SM är så höga. Då har man gratis att se fram emot om man är snabb nog för att ställa upp i PRO. Det ska alltså inte vara öppet för långsamma gubbar som mej att köra i PRO.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Pratade med folk på Mantorp Park i början på veckan och undrade varför de inte har lägre inträde för de som kommer med MC som de hade förr?

De som kommer på MC är förmodligen intresserade av just bara MC (=20-30 min race) och vill inte betala fulla inträdet.

Förr var det fullt med MC på Mantorpfinalen tack vare detta, nuförtiden vetitusan hur det, vi får se i helgen.

Som publik skulle jag inte betala inträde till helgens STCC final, trots att jag har 20 minuters gångväg dit. Det är alldeles för dyrt, 250kr för låt oss säga 20 minuters race.
Det blir 750kr per timmes race om man extrapolerar lite, vore jag däremot bilintresserad så hade jag nog tillomed tagit cykeln dit, då tar det ju bara 5 minuter :)

Fram för billigare inträde för MC:ister (och/eller varför inte SMC medlemmar?, SMC blir automagiskt reklamkanal till ca 60 000 medlemmar)
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Pro SBK ska inte bli billigare......osv

/Eric Hulth
(kortade ner inlägget för utrymmets skull :)

Oj... ja du...
ta nu inte detta fel.. Jag tycker allt du gör för Pro Superbike, för att
få det att synas mer osv. är jätte bra! :tummenupp

Men ovan tanksätt är jag inte alls med på.
Jag förstår delvis hur du menar, absolut. Men (förrutom att du tjatar
om att vi förare ska jobba mer med sponsorer i alla din inlägg) så
är ditt tankesätt bra.. till de 6 främsta som vill ha detta som heltidssysselsättning.. Visst, jättebra för de i toppen som siktar på att
komma ut i världen. Men resten då? Inte blir det fulla startfällt på det
viset. De flesta har trots allt familj, heltidsjobb, villa osv...

Så för att få större startfällt, så håller jag tyvärr inte med dig.
Försvinner tex även Superbike Challenge, så blir ju steget på tok för
stort från Rookie 1000 till Pro Superbike.
Dock är det bra för de som vill ut i världen som du nämner.

Precis som Macke (tror jag det var) skrev, så är inte alla sponsorer
intresserade av STCC. Av de jag hade/har, så var kanske max en fjärdedel lite mer intresserade om man körde ProSuperbike än något annat.
En sak som jag kanske skulle kunna tänka mig för att få hjälp med
sponsorjakt, är att få fler gratis biljetter av STCC.
Det är en av de sakerna man kan nämna när man försöker få in en ny
sponsor. Men om man lyckas efter mycket arbete få in 10.000:- tex
av en sponsor, så vill hela firman komma o kolla på race en eller två
gånger kanske. Och att då betala (vet ej vad ni förare betalar nu, men
när jag körde så var det inte mycket rabatt vi hade) tex 200:-
per gäst, så försvinner stor del av sponsorintäkterna ganska fort.
= då kan man lika gärna betala själv, då det gav mer arbete än att
det generade något, tyvärr. Det är vad jag har känt med en del sponsorer tyvärr.
(Det där som STCCs sponsorer kör med, att man dels sponsrar som tusan, och sen måste betala inträdde själv, funkar inte lika lätt hos
mina sponsorer iallafall :) Utan att jag bjuder dem på att få komma o titta på race.
Det är en av sakerna som man "lockar" med :) )

Är själv intresserad ev. av att köra igen, men ska se vad som händer
med klasserna först...

Fram för billigare inträde för MC:ister (och/eller varför inte SMC medlemmar?, SMC blir automagiskt reklamkanal till ca 60 000 medlemmar)

Smart idé faktiskt! :tummenupp
 
Last edited:

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Tro & sanning är inte samma sak!

Kortis om MC biljetter
Jag byggde samarbete m Mantorp park i fjol som delvis innebar att alla som kom med hoj till finalen fick gratis parkering + egen gräddfil/ingång från dragstripsentrén. Ett bättre pris p biljetten men sammlagt ca 150,- 200,- i värde för alla 2-hjulingar. Info gick ut till SMC + klubbarnas webbsidor + samtliga Mc-magasins webbplatser.

Hur många nappade? - knappt någon...
Återigen är det svart på vitt att för få hojåkare känner till RR el klartext - för få profiler som når ut i media och lockar intresse. Därav är det oerhört viktigt att få med sina hojintresserade lokalt per stad/ort, vilket det finns en oerhörd potential till för alla aktiva.

STCC & Sponsorer mm
Mkt vitalt är att tänka själv + ta reda på fakta. Macke gör ett strålande jobb med de förutsättningar han säljer till sina partners. Men att likaställa nu end 5 % ville betala mer för att få tillträde till Pro SBKs marknadsplats är ju helt oväsentligt som info i sig!
Däremot är det mkt intressant att ta reda på/veta VAD dessa 5 % kan få ut av att marknadsföra sig här - och då kanske dessa procent av sponsorerna vill investera 100 000,- - 250 000,- tror fler av er förstår sammanhanget bättre nu...?

RR kurs för arbete med/för sponsorer
Kastade ut detta tidigare på forumet, SVEMO accepterade mitt kursupplägg redan 2008 ända tills beloppet vi kommit överens om plötsligt "var för mycket" för att starta kursen. Efter +25år m marknadsföring, försäljning och sponsorarbete kontakt m media osv finns rätt mycket att lära ut, men det är en investering för den som inte längre VILL betala allt själv.


Mvh

/Eric Hulth
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Kortis om MC biljetter
Jag byggde samarbete m Mantorp park i fjol som delvis innebar att alla som kom med hoj till finalen fick gratis parkering + egen gräddfil/ingång från dragstripsentrén. Ett bättre pris p biljetten men sammlagt ca 150,- 200,- i värde för alla 2-hjulingar. Info gick ut till SMC + klubbarnas webbsidor + samtliga Mc-magasins webbplatser.

Hur många nappade? - knappt någon...
Återigen är det svart på vitt att för få hojåkare känner till RR el klartext - för få profiler som når ut i media och lockar intresse. Därav är det oerhört viktigt att få med sina hojintresserade lokalt per stad/ort, vilket det finns en oerhörd potential till för alla aktiva.
Mvh

/Eric Hulth

Mc intresserade är just det - Mc intresserade. Därför tror jag att många
drar sig för att köra och titta på STCC. Vet själv, då jag och några
vänner (före detta rr förare och rr mekaniker) snackat flera gånger
om att åka o titta (ca 5mil till banan bara), men nä, det sänds ju på
tv ändå, o köra ända dit o betala dyrt för att kolla 20min race? nä,
vi blir hemma. Tyvärr.
Så även om tanken med rabatt för mcförare är bra, så verkar det nog
vara svårt att locka dit dem tyvärr. Som sagt innan, tyvärr är MC
sporten liten i sverige...

Men Eric, du som är insatt, hur är diskussionerna nu hos STCC efter
mötet på Knutstorp? Hur resonerar STCC själva i ämnet?

(ps. återigen tjatar du om att jobba med sponsorer.. skit i det, det är
inte relevant om jag vill betala min rr satsning ur egen ficka eller
hur jag nu väljer att finasiera det hela :) )
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top