Kommer Pro Superbike att överleva?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det sista som behövs i svensk Roadracing är att de få aktörer som är involverade bråkar, igen...

Att lägga ner Superbike Challenge skulle nog innebära ett allvarligt slag mot SM iom att 250R är borttaget och Superbike ju är en intressant klass. Vad blir kvar då och är det tillräckligt för att kunna arrangera SM?
Den bredden som SM ger är också nödvändig för att kunna få spets.

Det bästa ore som sagt om det var EN SBK klass som körs på SM/SO helger och med de bästa förarna. Då får arrangörerna något de verkligen kan marknadsföra och man kan prata om att de bästa är med.
Förstår poängen att det blir svårare för de som kör STCC att få ihop sponsorpengar men det kanske kan förbättras över tid om man kan återge SM dess rättmätiga status.
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Till att börja med vill jag säga att jag håller med Mike om det mesta i det senaste inlägget och även på de punkterna där jag inte håller med eller tror samma sak kan det mycket väl visa sig att jag har fel och Mike rätt.

Den skillnaden jag ser i våra synsätt är att jag tror att det blir betydligt svårare för Papunen, Backlund, Mårtensson, Andersson, Steny, Björk mfl att dra in de flera hundra tusen som behövs i sponsorspengar om vi inte kör ihop med stcc.

Hade vi alla råd att betala vår körning själva så tror jag nog alla hellre skulle köra med de andra motorcykelklasserna istället för bilarna.

För mig hänger det här med glädjen att köra motorcykel ihop en del med ekonomin, att köra för sponsorspengar är mycket roligare än att göra slut på varenda öre av mina egna hopjobbade skattade pengar som ändå inte räcker till mer än en halvhjärtad satsning.

Ett stort problem är dock att vi som kör Pro Sbk är för dåliga på att använda och utnyttja den fördelen det innebär att vara med på stcc-cirkusen, det är där potentialen finns. Lyckas vi inte använda det bättre och komma åt sponsorspengarna så har Mike rätt.

Kan undra om det går att ha ett samarbete för rodracing och vad som kan göras för att få fram unga talanger. Eller handlar allt om "pengar"

Min satsning i privatcuppen var som mål att utveklas till en snabbare förare. Samlade ihop pengar under höst,vinter,vår för att kunna köra med min kawa 2008. Fick lite hjälp av sponsor. Sedan körde man för glatta livet och tömde plånboken totalt. Vad händer nu efter detta?

Dom företag som jag har betalt för tjänster är nu intreserade att betala för att synas. Med rätt inställning så kan man få mycket hjälp men det kräver lite av dig som förare att jobba för företagen. Har samarbete med en skola som ska expandera med racing teknikier på bil/mc sidan Se länk=> http://www.lks-gy.org/135.html

Dom vill ha STCC där man kan marknadsförasig och helt säker på att alla andra företag är inteserade av STCC serien för det är det enda dom vanliga mäniskorna förstår sig på. Sedan ska man tacka DART för supporten under tältet samt tror det finns fler Pro SBK förare som kan tänka sig det samma under 2011.

Kanske det är en nivå på detta forum som man inte förstår och min uppfatning är sandlåde nivå för att kasta pajer på varandra kan vi alla.

Dom som vet att man aldrig kommer köra högre än rookie 1000 behöver inte lägga några komentarer.

#74 Privat Cuppen Pro SBK
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Men då får ju aldrig jag vara med :mad:
:D
Varför inte helt enkelt slopa startavgiften i Pro SBK? Helt plötsligt får vi effekten att förarna kommer att behöva kvala in till PRO, ingen får vara med utan att vara tillräckligt snabb.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Skön inställning :rolleyes:

Men vi som inte är värdiga att tycka något får väl sätta oss på läktaren en stund och se hur 2-3 SBK-förare diskuterar om framtiden...

Den inställningen påminner om din inställning i en annan tråd, där du skrev följande:
"Tycker det är ännu mer obegripligt att folk som knappt skrivit en rad i RR-forumet har mage att uttala sig överhuvudtaget"

Hur känns det att bemötas på den nivån?
 

MC Doktorn

Guest
Den inställningen påminner om din inställning i en annan tråd, där du skrev följande:
"Tycker det är ännu mer obegripligt att folk som knappt skrivit en rad i RR-forumet har mage att uttala sig överhuvudtaget"

Hur känns det att bemötas på den nivån?

Klockrent!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hur känns det att bemötas på den nivån?
Som vanligt jämför du äpplen och päron (och bidrar till att spamma tråden...)

Roger startade inte den här tråden men glider in på sidan 3 och berättar vilka som ska få diskutera utan att förklara varför. Jag motiverade iaf min åsikt i den andra tråden.

Men som sagt, let the diskussion fortsätta utan dig och mig, för du ska väl inte köra Pro Superbike nästa år?
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Skön inställning :rolleyes:

Men vi som inte är värdiga att tycka något får väl sätta oss på läktaren en stund och se hur 2-3 SBK-förare diskuterar om framtiden...

Precis, huvudet på spik Mr S&S3M eller som sandlådan säger.
(han som nämde det han klämde det)

Kom ihåg att det finns 4 klasser med 1000cc, finns det underlag för alla? eller ska det bli => den enes död den andres bröd precis som flyget...

Personligen tycker jag att man ska jobba för nya talanger och promota killar att köra 1000cc bland dom snabba och samtidigt utveklas.

Och vill man nu göra saker till det bättre tycker jag man ska börja med att ansluta sig till en klubb som är aktiv inom mc eller bli en av svemo medlemmar och samordna rodracing till det bästa. Inte bara hitta fel här på Sporthoj. Nu har jag sakt mitt i detta ärende...

Hasta la Vista baby...
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Det tekniska reglementet behöver inte skilja tycker jag. Om det är samma så underlättar man ju ännu mera för "privatförarna" att ta steget vidare till PRO SBK. Men däremot måste ju avgifter, prispengar, priser, och sånt skilja avsevärt för att underlätta för folk som vill ta steget in i "privatcupen"

Tycker att det utholkar "statusen" på serien om någon som titulerar sig som privatförare kommer in och kämpar om segern. Tycker att privatförarna skulle kunna köra på mer standardbetonade hojar och på så sätt även locka gatåkare med vassa hojar till bandagar och race. Har man en mer standardbetonad hoj hindrar ju inte det att man även kör i SO... Men jag förstår endå ditt resonemang, kanske kunde man ha däcksbegränsning och dot märkta däck för privatcupen...

Ska bli spännande att se vad som händer! Och hoppas att det som nu händer beskutas i god tid innan säsongsstar.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Som vanligt jämför du äpplen och päron (och bidrar till att spamma tråden...)

Roger startade inte den här tråden men glider in på sidan 3 och berättar vilka som ska få diskutera utan att förklara varför. Jag motiverade iaf min åsikt i den andra tråden.

Men som sagt, let the diskussion fortsätta utan dig och mig, för du ska väl inte köra Pro Superbike nästa år?

Som vanligt har du svårt att ta kritik, till och med när den är berättigad.
Det har väl ingen betydelse att du motiverar din åsikt, du bemötte honom illa och blev själv illa bemött i denna tråden. I det ena fallet anser du det är ok( du bemöter illa), i det andra fallet anser du att det inte är ok(du blir illa bemött).
Min åsikt är att vem som helst har rätt att diskutera vad som helst i vilken del som helst av forumet, utan att du, eller nån annan, har vetorätt över det. Den enda som har vetorätt på forumet är Swedie.

Och nej, jag ska inte köra PRO SBK, men jag kanske har andra intressen i klassen?
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Tycker att det utholkar "statusen" på serien om någon som titulerar sig som privatförare kommer in och kämpar om segern. Tycker att privatförarna skulle kunna köra på mer standardbetonade hojar och på så sätt även locka gatåkare med vassa hojar till bandagar och race. Har man en mer standardbetonad hoj hindrar ju inte det att man även kör i SO... Men jag förstår endå ditt resonemang, kanske kunde man ha däcksbegränsning och dot märkta däck för privatcupen...

Ska bli spännande att se vad som händer! Och hoppas att det som nu händer beskutas i god tid innan säsongsstar.

Bra förslag :) mer av detta eller vad som kan göras genom ingångs port till Pro Superbike.

Då kan man enklare sälja sina kval däck till tokiga gatförare som vill ha hela däcket sletet ;) Tycker dock 6 däck är fullt tillräkligt som detta år...

Kan tala om att standard eller full prepad båge spelar ingen roll.
Lägg pengarna på fjädring/chassi och kör standard...Som david sa bromsa senare, gasa tidigare samt högre kurvhastighet.
Hur svårt kan det vara ;)
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Här kommer ytterligare ett svar från Mike Luff, till bland annat Steny mfl:

Faktum är att det är inte fler av dem som kör Pro SB som har snyggt omkring sig, hälften platsar bredvid rookie gänget... MEN det får man också respektera, han snackar om pressen, men ärligt talat när skrevs det en rad i dem stora tidningar om Pro SB?? Mycket av pressen på plats är teamen´s (bilsida) egna blogg skrivare - de riktiga pressen kan du räkna på ena handen!

Dem som kör PSB i toppnivå har givetvis allt att förlora på att det går i graven (sponsorerna kan försvinna mm, då är de inga STCC-stjärnor längre, på deras sätt att se det), men klassen Superbike skulle bara bli bättre att koncentrera sig inom ett serie om man vill utvecklas som förare, och sporten måste ta eget ansvar för sina arrangemang och nivån på hojar.

Under årets lopp har det varit mest gnäll på PSB gänget - nu är det så jävla bra - hur ska ni ha det?? Det känns som du vill har fler förare men dem får inte vara för bra - bara fylla ut startfältet åt er stjärnor! Vi vill ha ett jämnare startfält hela vägen som gör det stimulerande för alla nivåer i fältet, med konkurrensen från fler länder bli det så, ankdammen sverige räcker inte!

Jag undrar var glädjen att köra motorcykeln tog vägen??

Mikes engagemang för att motarbeta PRO Superbike ligger i hans eget intresse. Han får inga pengar av generalagenterna för dom tycker att Po Superbike ger mer, samtidigt lockar bara SO en handfull förre i varje klass som kör alla race skulle inte EX Alastao gå ihop med FM skulle inget startfällt innehålla 10 förare, på våler något fler. hur många finnar har åkt annat än Alastaro, Gnället som varit från PRO Superbike vid dom flesta tillfällena kommer från när ARRANGÖRERNA tabbat sig med det ena efter det andra inte gentemot STCC förutom ljudfrågan såklart.

Kan han däremot motarbeta PRO Superbike/STCC så den går i graven får han några förare till eftersom dom inte har något alternativ för att det ingte går att använda STCC som sponsorplattform samt några affischnamn (menar inte mig själv Mike) Generalagenterna lägger mindre på förarsupport och Mike hoppas på seriesponsorpengar till märkesmästerskap etc.

Det ger Mike Pengar i egen ficka så ni som läser glöm inte att Mike i allra högsta grad agerar i egen intresse också han är företagare som ska leva på sina aktiviteter snacket om att driva RR framåt faller om man vill stänga PRO Superbike bättre skyltfönster för RR Sverige finns inte.

Sandstream mfl skulle behöva klassa upp och komma och köra på Mantorp för att kolla själv stämningen mellan team och STCC istället för att spekulera och gå på hörsägen.

Ursäkta mina grova ord men bara en analfabet som inte kan läsa en kartbok kan påstå att JAG saknar glädje över att köra motorcykel
 
Last edited:

mcdekalen

mcdekalen
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kullavik
Hoj
08 fiddy 150cc
Hoppas många kommer till Mantorp nu och kör så vi får en full startgrid det var ett tag sen faktiskt!När det gäller stcc och cirkusen runt omkring så är det riktigt kul faktiskt,det är mycket folk och det är liv och rörelse hela tiden.Men jag tycker att det hade varit roligt om det kunde bli så i SO ochså.:banana.I början när Mike och co startade serien så var det minst lika mycket folk på dom tävlingarna.Man fick nästan slå sej fram för att komma ut till ban depån.(Det var bättre förr) Kom igen nu anmäl er och visa stcc och compani att det finns riktigt duktiga förare i sverige:yoparty
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hur i vida någon är analfabet eller hittar i en kartbok har väl inte med diskussionen att göra Steny? Inte ok kanske heller av Mike att fråga var din glädje för att köra hoj tagit vägen, då jag personligen vet att du är en av många förare som vill få till mer körtid i Pro SBK och pratar ständigt för det. Du har ju själv även skojat om att SO:s TV-satsning nästa år skulle vara en web tv-satsning, något som vissa säkert trodde på då du kort och gott svarade "web tv" i ditt inlägg..

Personliga påhopp kan vi ju försöka hålla utanför i denna diskussion. Vi vill alla samma sak, att roadracing ska bli större i Sverige, men vi har lite olika vägar dit. Låt oss inte sänka oss till politikernas nivå med smuts och pajkastning.

Mike Luff gör något som ingen annan kan eller skulle orka ta tag i. Och alltid kan man ju kanske råka trampa på någons tår. Hur många andra människor satsar så innerligt på roadracing? Sedan måste han självklart få in pengar då han faktiskt driver ett företag och har löner att betala, precis som STCC AB.

Scandinavian Open satsar hårt och det är riktigt kul. För närvarande är ju dock Pro Superbike en mer attraktiv marknadsplats just då det körs ihop med bilracing, som ju är något större i Sverige än roadracing, och drar storpublik till tävlingarna. Även om de själva historiskt kryddat på sina publiksiffror avsevärt så kan man inte komma ifrån att de har mer publik.

Men låt oss vänta till SO-mötet i mitten av november, då ska allting vara klart med nästa års satsning. Hur många kan gå ut i så god tid om hur nästa år säsong ska se ut?

Ett sista svar från Mike Luff i ämnet:

Jag brukar får ångra att jag svarade på ett inlägg - även så denna gång, stenis får säga som han vill, men ska man smutskasta ska man har klart för sig, om det man säger är sant.
De pengar jag har haft hittills från importörerna har väldigt lite med SO att göra nu för tiden. Ja, jag har lagt ett förslag till dem i år men återigen, det jag erbjuder dem har lite med SO att göra - mer med trackdays att göra och utställningar.

Jag har ingen importörsmästarskap på gång - och har aldrig tänkt tanken - det får STCC hålla på med. Jag finansierar min serie på annat sätt. Om Pro Superbike var så intressant skulle det åtministone gör en av följande:

1. locka mer än 100 mc åkare till tävlingarna
2. locka tillräcklig många att ser programmet så att det var mätbart!! (inte hur många som kan se det)
3. Om du ber 100st i publiken på väg hem genom grinden att nämna minst 3 förare i PSB, bör minst hälften kunna svara rätt, det kan dem inte.

Nästa år ger vi tillbaka i prispengar för över en kvartsmiljon till roadracingen och yttligare ca 100000:- i rese-ersättning till serieanmälda - för en serieavgift på 1000:-. Men varsågod, fortsätt att köra PSB om ni vill - jag arrangerar det också så bra vi kan, men säg inte att det är det bästa för svensk roadracing, det är det inte för mer än 10st, dem andra 150 - 200 förare blir lidande, och alla andra roadracing arrangemang också.

Detta är min sista inlägg i ärendet, välj ni vad ni vill göra - men se på konsekvenserna med mer än bara dina ögon. Jag kör ändå ....dumfan som jag är!!

Mike
 

Freddy

har bra balans...
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
BMW
Hej
tycker väl att den här tråden börjar bli lite lustig. så jag passar på att skriva lite mer lustigt.

Mitt mål med racingen är att komma vidare internationellt.
Det är jätte svårt. Det behövs sponsorer. och man behöver träffa "rätt" med ett företag som vill utomlands och dra nytta av möjligheterna av dessa grymma event/race. eller hitta en annan väg in..

det finns flera sätt:

1. betala ur egen ficka.. :confused:
2. vara snabb på något test internationellt:tummenupp
3. köra STCC/ Pro Superbike och jobba aktivt med sponsorer och ev komma vidare. tex som.
Jimmy Lindström 2005?!, Kai Börre Andersen IDM + SSVM, Filip Backlund SST600+SS1000, Alexander Lundh SST600+SSVM:tummenupp


Jag tror Pro Superbike har en god framtid, och hoppas (tror) att nästa säsong har ett bättre upplägg med mer friträning innan helgen ex vis genom Team CaWalli
Och att det blir ett däckmärke som är konkurrens kraftigt internationellt och har regndäck som det går att luta med.


Vad som GARANTERAT händer om man är i toppen av Pro Superbike och sköter sina kort rätt?!?!

Några exempel:
*man blir uppringd av olika mc importörer som vill samarbeta nästa säsong. I annat fall ringer man själv... med den enkla skillnaden att han /hon som svarar vet vem DU är.
*Man skriver fler autografer till barn på gridshowen än vad det finns total publik i andra skandinaviska roadracingserier.
*man syns i tv som människor kan se.
*man får fina prispengar och ev sponsorbonusar.
*man tillhör dom förare som sätter banrekord på svenska banor.
*man slipper ev ha ett vanligt jobb.
*Facebook blir intressantare.



mvh
Freddy (som inte kör Pro Superbike för att 150-200 andra förare ska bli lidande) utan för sitt eget bästa...



denna text är copyright sporthoj.com
 

mcdekalen

mcdekalen
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kullavik
Hoj
08 fiddy 150cc
Jag gillar din kommentar om regn däcken :D:D( regn däck som man kan luta med)Vad jag kunde se på knudan så gick det ju RÄTT bra för dej:tummenupp riktigt bra kört!Något som jag tycker kunde va kul det är att lite fler pro förare kunde komma till so-sm tävlingarna och köra för det är ju ändå därifrån kommande förare till eran serie kommer ifrån.Dessutom så måste det vara bra reklam för era sponsorer ochså.Bara en tanke.Vi syns på Mantorp.:yoparty
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vad som GARANTERAT händer om man är i toppen av Pro Superbike och sköter sina kort rätt?!?!

Några exempel:
*man blir uppringd av olika mc importörer som vill samarbeta nästa säsong. I annat fall ringer man själv... med den enkla skillnaden att han /hon som svarar vet vem DU är.
*Man skriver fler autografer till barn på gridshowen än vad det finns total publik i andra skandinaviska roadracingserier.
*man syns i tv som människor kan se.
*man får fina prispengar och ev sponsorbonusar.
*man tillhör dom förare som sätter banrekord på svenska banor.
*man slipper ev ha ett vanligt jobb.
*Facebook blir intressantare.

Ja, ovanstående är Freddys ord och det är säkert som han säger. Och eftersom jag haft förmånen att dela säsongen 2006 med Freddy och andra apsnabba förare så kan jag bara skriva under på att mycket av ovanstående aven gäller för oss som harvade längre ner och slogs för att bli "först i långsam grupp".

För, STCC ÄR intressant!!! STCC ÄR kul! STCC ÄR någonting att komma med!! STCC ANGÅR "vanligt" folk! Det gör att om man vill ha in lite större pengar, pengar som ska täcka en STOR satsning, då går det i dagsläget inte att komma med Roadracing-SM. Roadracing-SM angår som det ser ut idag enbart de mest hardcore-entusiasterna. Detta innebär givetvis inte att jag på något vis slår ner på Mike Luff, ARC, LMS, FMK och alla som genomför arrangemang som i sig är toppen!:klappar:klappar:klappar åt er alla, för de arrangemangen ger alla oss som inte satsar på en "karriär" ganska så exakt vad vi efterfrågar; hojåka!!!
Men för de som siktar högre är det nog tur att STCC finns; 250 kr i entre till ett STCC arrangemang känns BILLIGT jämfört med 100 kr till SM och SO. När man ser vad man får borde STCC kosta.... 800 kr! T.o.m jag lyckades under mitt STCC-år attrahera samarbetspartners som var beredda att betala MIG pengar för att få komma in i mitt tält och dricka sunkigt kaffe. Och gilla det!

Jag tror och hoppas att BÅDE STCC och RR-SM kan utvecklas till det bättre, jag tror det finns plats för båda!
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Ja, ovanstående är Freddys ord och det är säkert som han säger. Och eftersom jag haft förmånen att dela säsongen 2006 med Freddy och andra apsnabba förare så kan jag bara skriva under på att mycket av ovanstående aven gäller för oss som harvade längre ner och slogs för att bli "först i långsam grupp".

För, STCC ÄR intressant!!! STCC ÄR kul! STCC ÄR någonting att komma med!! STCC ANGÅR "vanligt" folk! Det gör att om man vill ha in lite större pengar, pengar som ska täcka en STOR satsning, då går det i dagsläget inte att komma med Roadracing-SM. Roadracing-SM angår som det ser ut idag enbart de mest hardcore-entusiasterna. Detta innebär givetvis inte att jag på något vis slår ner på Mike Luff, ARC, LMS, FMK och alla som genomför arrangemang som i sig är toppen!:klappar:klappar:klappar åt er alla, för de arrangemangen ger alla oss som inte satsar på en "karriär" ganska så exakt vad vi efterfrågar; hojåka!!!
Men för de som siktar högre är det nog tur att STCC finns; 250 kr i entre till ett STCC arrangemang känns BILLIGT jämfört med 100 kr till SM och SO. När man ser vad man får borde STCC kosta.... 800 kr! T.o.m jag lyckades under mitt STCC-år attrahera samarbetspartners som var beredda att betala MIG pengar för att få komma in i mitt tält och dricka sunkigt kaffe. Och gilla det!

Jag tror och hoppas att BÅDE STCC och RR-SM kan utvecklas till det bättre, jag tror det finns plats för båda!

Mycket bra skrivet Mossberg.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top