Kommer Pro Superbike att överleva?

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Jag tror egentligen att det är ganska enkelt att locka fler till PRO SBK. Lägre avgifter och mer bantid, svårare än så är det nog inte.

Är man verkligen seriös med en "privatcup" för att få in fler nya färska förare så kan det inte kosta lika mycket, och köras under samma förutsättningar som "huvudklassen". Som det är nu så är det väl ingen egentlig skillnad att köra PRO SBK eller privatcupen, mer än att det är två olika resultatlistor. Det kostar lika mycket.....

Sen kan jag tycka att om man ska vara leverantör av enhetsdäck till PRO Superbike, så borde man väl göra lite mer än att ge nån hundralapp i rabatt per set, och sen ge ett set till den som vinner (eller vad det nu är). En seriös satsning på enhetsdäck borde ju resultera i betydligt billigare (kanske t.o.m nåt gratis set) däck till förarna.
Vill man locka till sig massor av förare till klassen, så kan det inte vara den dyraste klassen av alla. Ekonomin skrämmer nog bort en hel del förare....

Kan man få till billigare däck (genom spons/leverantör av enhetsdäck), kraftigt sänka avgifterna (i alla fall till privatcupen), och fixa lite mera bantid. Så tror jag att klassen har en chans att växa lite till.

På Knutstorp senast så var det 8 förare i mål, och så kan man inte ha det i vad som ska vara den värsta klassen vi har i sverige....


Här är nästa problem ALLA TROR EN MASSA UTAN ATT TA REDA PÅ FAKTA. Den som vinner får 10 000:- i prispengar/ heat samt ett sett Conti däck, tvåan får ett bakdäck och trean ett framdäck alla serieanmälda fick också ett sett gratis.

Vad gäller bantid så har PRO SBK exakt samma tid som vad SBK har på SM SO undantaget fredagsträningen som kostar extra även där. Håller dock med om att mer friträning gör det lättare att få fler att köra. Avgiften är ca 20 000:- dyrare än SM/SO men man får vad man betalar för...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Alltså väljer du SO för att du inte har ambition att komma någonstans. Körde på Mantorp i helgen ett jättebra arrangemang med kalasbra flyt utan störningar med bra tävlingsledning, dock finns inte förutsättningar att samarbeta med partners/sponsorer och bjuda in dem till en vanlig SO eller SM helg kvalitéten på serien (inte arrangemanget) är för dålig. Möjligheten till detta finns idag bara I STCC serien om du har ambitioner dvs och inte har egna miljoner.
Som jag skrev är min "tro" beroende av vad SO hittar på med sin "nya" Superbike-serie. Det är ju inte omöjligt att de lyckas precis lika bra eller bättre med den än vad STCC gör med Pro Superbike.

Förhoppningsvis får vi veta förutsättningarna så snart som möjligt och inte i mars...

Här är nästa problem ALLA TROR EN MASSA UTAN ATT TA REDA PÅ FAKTA. Den som vinner får 10 000:- i prispengar/ heat samt ett sett Conti däck, tvåan får ett bakdäck och trean ett framdäck alla serieanmälda fick också ett sett gratis.
Vill man fylla upp klassen kanske man ska gå ut med den infon tydligt till de förare som berörs och inte förvänta sig att de själva ska "ta reda på fakta".
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Här är nästa problem ALLA TROR EN MASSA UTAN ATT TA REDA PÅ FAKTA. Den som vinner får 10 000:- i prispengar/ heat samt ett sett Conti däck, tvåan får ett bakdäck och trean ett framdäck alla serieanmälda fick också ett sett gratis.

Jag medger till fullo att jag inte kan upplägget med Conti exakt till punkt och pricka. Det jag har fått berättat för mig är att det är ett set till segraren som gäller. Visste inte om att ALLA fick ett set per säsong.

Det är ju bra att man premierar segrarna och toppförarna, men om man vill locka till sig flera nya färska förare till PRO SBK så tror jag inte att det hjälper att den som vinner får ett set med däck varje race.

Troligtvist så har den som vinner race redan en budget som är 10ggr större än den som funderar på att köra serien för första gången. För den föraren så gör ett set med däck kanske inte nån större skillnad.
Och för dom som funderar på att köra sin första säsong i PRO SBK så kvittar det oftast vad vinnaren får eftersom det inte är många som kommer fightas om segrar under sitt första år i serien.

Vad gäller bantid så har PRO SBK exakt samma tid som vad SBK har på SM SO undantaget fredagsträningen som kostar extra även där. Håller dock med om att mer friträning gör det lättare att få fler att köra. Avgiften är ca 20 000:- dyrare än SM/SO men man får vad man betalar för...

Som du skriver så är fredagsträningen ganska viktig. Särskilt för dom som har lite mindre pengar att röra sig med, och som inte har råd att fara land och rike runt och träna på alla banor. Då är oftast fredagsträningen innan racet den enda chansen man har på sig att träna på den banan man ska tävla på. Ska man då dessutom ge sig in i PRO SBK så känns det nog ännu svårare om man inte ens har en chans att träna nåt på banan innan man åker dit...

Därför tror jag också att lite mera bantid kanske skulle få en och annan förare att fundera över PRO SBK.

Jag antar att du själv inte heller flyger ner till Karsloga för en kvällsträning på en onsdag, så du skulle säkert också gynnas om det var något som motsvarade fredagsträningen i PRO SBK. :D
 
Last edited:

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Som jag skrev är min "tro" beroende av vad SO hittar på med sin "nya" Superbike-serie. Det är ju inte omöjligt att de lyckas precis lika bra eller bättre med den än vad STCC gör med Pro Superbike.

Förhoppningsvis får vi veta förutsättningarna så snart som möjligt och inte i mars...

Vill man fylla upp klassen kanske man ska gå ut med den infon tydligt till de förare som berörs och inte förvänta sig att de själva ska "ta reda på fakta".


Mike gör säkert en jättebra serie med kanon arrangemang men du med många andra måste förstå att om det ska bli möjligt att få sponsorer att ställa upp med mer än pengar till ett sett däck så räcker det inte med att Mike gör bra arrangemang med SC fria race och snälla och bra funktionärer. Det som finns runt omkring ett STCC race med media, publik och framförallt kvalitét på teamen finns inte någon annanstans. I SM/SO finns en handfull som har satsat på detta och gör det jätte bra med snygga tält och tält/boxinredningar BRA jobbat av er det kommer att betala sig.

Jag medger till fullo att jag inte kan upplägget med Conti exakt till punkt och pricka. Det jag har fått berättat för mig är att det är ett set till segraren som gäller. Visste inte om att ALLA fick ett set per säsong.

Det är ju bra att man premierar segrarna och toppförarna, men om man vill locka till sig flera nya färska förare till PRO SBK så tror jag inte att det hjälper att den som vinner får ett set med däck varje race.

Troligtvist så har den som vinner race redan en budget som är 10ggr större än den som funderar på att köra serien för första gången. För den föraren så gör ett set med däck kanske inte nån större skillnad.
Och för dom som funderar på att köra sin första säsong i PRO SBK så kvittar det oftast vad vinnaren får eftersom det inte är många som kommer fightas om segrar under sitt första år i serien.



Som du skriver så är fredagsträningen ganska viktig. Särskilt för dom som har lite mindre pengar att röra sig med, och som inte har råd att fara land och rike runt och träna på alla banor. Då är oftast fredagsträningen innan racet den enda chansen man har på sig att träna på den banan man ska tävla på. Ska man då dessutom ge sig in i PRO SBK så känns det nog ännu svårare om man inte ens har en chans att träna nåt på banan innan man åker dit...

Därför tror jag också att lite mera bantid kanske skulle få en och annan förare att fundera över PRO SBK.

Jag antar att du själv inte heller flyger ner till Karsloga för en kvällsträning på en onsdag, så du skulle säkert också gynnas om det var något som motsvarade fredagsträningen i PRO SBK. :D


Jag håller med om det mesta mera pengar från klassponsorer till prispengar till topp 10-15 skulle inte skada.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag håller med om det mesta mera pengar från klassponsorer till prispengar till topp 10-15 skulle inte skada.

Ja, absolut!!! :tummenupp

Eller att helt enkelt bara ta pengarna från klasssponsorer för att sänka avgifterna för ALLA. Och se till att däcksponsorn/leverantören av enhetsdäck ger större rabatter till ALLA istället för att bara skänka däck till den som vinner/kommer på pallen. Det skulle nog göra så att fler hoppar på och kör.... :tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Mike gör säkert en jättebra serie med kanon arrangemang men du med många andra måste förstå att om det ska bli möjligt att få sponsorer att ställa upp med mer än pengar till ett sett däck så räcker det inte med att Mike gör bra arrangemang med SC fria race och snälla och bra funktionärer. Det som finns runt omkring ett STCC race med media, publik och framförallt kvalitét på teamen finns inte någon annanstans. I SM/SO finns en handfull som har satsat på detta och gör det jätte bra med snygga tält och tält/boxinredningar BRA jobbat av er det kommer att betala sig.
Nu kanske du sitter på info som inte jag har men vad jag läst är "Scandinavian Open 2011-Nya Superbike serien, tv och mycket mer" från inbjudan till SO-banketten.

Om det stämmer finns det plötsligt en serie till som sänds i TV vilket kan locka fler sponsorer och mer publik. Förhoppningsvis blir det inte två konkurrerande serier med 15 startande i varje men det återstår väl att se.

Eller att helt enkelt bara ta pengarna från klasssponsorer för att sänka avgifterna för ALLA.
Nu blir det kanske lite OT men för mig som serieanmäld i SO i år innebar klassponsorn NGK att jag var tvingade att ha deras dekal på min hoj medan min kompis som inte var serieanmäld slapp. Ska JAG göra reklam för någon vill JAG ha något tillbaka.
 
Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Det stora problemet är ju tyvärr att motorsport är inte så stort i sverige.. tyvärr..
och inte mycket man kan göra något åt....
annars hade ju det ultimata varit en skandinavisk variant av IDM. IDM
är ju bra stort i tyskland och med mycket förare från olika delar i
och utanför Europa.
Men tyvärr svårt i lilla sverige :(


(Själv tycker jag inte det är roligt att lägga 200:- i inträde för att
bara kolla på Pro Superbike. Hade det varit bara mc den dagen så hade
det varit en annan femma... men som Steny säger, då skall det vara
en liknande klass på det som STCC har i depån..)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Åh fan, jag trodde det var vanlig TV de menade.

Det är självklart vanlig tv. Steny skojar nog om det web-tv-inslaget en lokal station gjorde senast på SO-finalen. Detaljer m.m. kommer upp på SO-mötet i Karlskoga den 13:e november.

Här kommer ett svar från Mike Luff som han bad mig lägga upp här:

-Hur många förare har tagit sig vidare till IDM eller VM efter alla dessa år av Pro Superbike? Förutom Alexander Lundh? Scandinavian Open skickar sedan tre år tillbaka tolv förare varje år till EM-finalen i Albacete. Pro Superbike är en supportklass till STCC och kommer ALDRIG att bli något annat. STCC har inte vårdat det de fick av Svemo, det är inte Svemo som lovade något, det var STCC! STCC fick den absolut bästa MC-klassen med de bästa förarna, så de kan inte skylla på något annat än sig själva, även importörerna var ju med, säger Mike Luff.

-Generalagenternas uppgift är att sälja fler motorcyklar, inte att finansiera förarnas hobbyverksamhet. När man förstår det, kan man bjuda in de till diskussion om vilket sätt som hjälper de mest att sälja fler sporthojar. Pro Superbike-förarnas förslag att ta bort Superbike Challenge-klassen till förmån för Pro Superbike är så egoistiskt att det inte är värt att bemötas egentligen. Men bara så alla förstår konsekvenserna, det är att alla SM-arrangörer får betydligt sämre förutsättningar för all roadracingverksamhet, genom färre träningsavgifter/startavgifter. Om däremot Pro Superbike skulle försvinna så blir det bättre startfält för alla och då kan alla även satsa mer. Eventuellt även få mer publik också, eftersom folk får se de bästa förarna. Jag vet vad jag vill göra och det gör jag oavsett vad som sker med Pro Superbike, men det blir inte lika bra om halva startfältet saknas, tyvärr är det inte mitt beslut att ta, avslutar Mike Luff.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Det är självklart vanlig tv. Steny skojar nog om det web-tv-inslaget en lokal station gjorde senast på SO-finalen. Detaljer m.m. kommer upp på SO-mötet i Karlskoga den 13:e november.

Här kommer ett svar från Mike Luff som han bad mig lägga upp här:

-Hur många förare har tagit sig vidare till IDM eller VM efter alla dessa år av Pro Superbike? Förutom Alexander Lundh? Scandinavian Open skickar sedan tre år tillbaka tolv förare varje år till EM-finalen i Albacete. Pro Superbike är en supportklass till STCC och kommer ALDRIG att bli något annat. STCC har inte vårdat det de fick av Svemo, det är inte Svemo som lovade något, det var STCC! STCC fick den absolut bästa MC-klassen med de bästa förarna, så de kan inte skylla på något annat än sig själva, även importörerna var ju med, säger Mike Luff.

-Generalagenternas uppgift är att sälja fler motorcyklar, inte att finansiera förarnas hobbyverksamhet. När man förstår det, kan man bjuda in de till diskussion om vilket sätt som hjälper de mest att sälja fler sporthojar. Pro Superbike-förarnas förslag att ta bort Superbike Challenge-klassen till förmån för Pro Superbike är så egoistiskt att det inte är värt att bemötas egentligen. Men bara så alla förstår konsekvenserna, det är att alla SM-arrangörer får betydligt sämre förutsättningar för all roadracingverksamhet, genom färre träningsavgifter/startavgifter. Om däremot Pro Superbike skulle försvinna så blir det bättre startfält för alla och då kan alla även satsa mer. Eventuellt även få mer publik också, eftersom folk får se de bästa förarna. Jag vet vad jag vill göra och det gör jag oavsett vad som sker med Pro Superbike, men det blir inte lika bra om halva startfältet saknas, tyvärr är det inte mitt beslut att ta, avslutar Mike Luff.


Ungefär vad man kan förvänta sig för svar av Mike HAN VET BÄST som alltid. Intresant att alla kan satsa mer om startfälten blir bättre. Vad har det blivit av dom förarna Mike sänt till Albacete? dom bästa har inte ens velat åka utan han har skickat dom som haft egen ekonomi som placerat sig längre ner i fältet.

Före STCC var det inte fler förare som fick hjälp av generalagenterna heller (jag var med då).
 
Last edited:

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Kan någon förklara vad det är för skillan på att köra i pro superbike respektive privatcupen?

Är ju "flera" som kört privatcupen i ett antal år. Lukas och Petter ligger ju tom 5 respektive 6a i pro... Och om jag inte mins fel så körde väll Lukas men Russells hoj i något race. Inget ont om de nämnda förarna men känns inte så mycket "privatcup" över det?
Privatcupen bör ha lägre startavgivt, enklare reglemente (läs långsammar). Tycker det är konstigt när privatförarna kan kämpa om segrarna.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Varför lägga ner Superbike Challenge om SO bara är för de förare som inte har ambitionen att bli vm-förare? Superbike Challenge är väl de tävlingarna som kör support på SM-helgerna, mao samma förare som kör SO också och inte är önskvärda i Pro superbike.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Kan någon förklara vad det är för skillan på att köra i pro superbike respektive privatcupen?

Är ju "flera" som kört privatcupen i ett antal år. Lukas och Petter ligger ju tom 5 respektive 6a i pro... Och om jag inte mins fel så körde väll Lukas men Russells hoj i något race. Inget ont om de nämnda förarna men känns inte så mycket "privatcup" över det?
Privatcupen bör ha lägre startavgivt, enklare reglemente (läs långsammar). Tycker det är konstigt när privatförarna kan kämpa om segrarna.

Privatcupen har ju varit till för att dra in nya förare. Man får köra i cupen i max två år. David Andersson tex valde att bara köra ett år, även om han hade rätt att köra vidare där även i år. Reglemente mm skiljer inte åt Pro Superbike vs Privatcupen. Det privatförarna får är att ständigt köra in på pallplatser :)D) och inkassera Conti-däck.

Seger i privatcupen = en uppsättning däck.
Tvåa: ett bakdäck.
Trea: ett framdäck.

Gäller tydligen endast på lördagens race.

Dessutom så nämns ständigt privatförarna i både text och tal. Något som kanske inte vore givet annars.

Bra tanke, visst. Men ska man ha en privatförarcup så måste det skilja något avsevärt i reglementet, tycker iallafall jag. Ibland kan ju privatförare ha värre grejer än en "ordinarie Pro förare". Konkreta förslag har väl lagts fram och är på G.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Privatcupen har ju varit till för att dra in nya förare. Man får köra i cupen i max två år. David Andersson tex valde att bara köra ett år, även om han hade rätt att köra vidare där även i år. Reglemente mm skiljer inte åt Pro Superbike vs Privatcupen. Det privatförarna får är att ständigt köra in på pallplatser :)D) och inkassera Conti-däck.

Seger i privatcupen = en uppsättning däck.
Tvåa: ett bakdäck.
Trea: ett framdäck.

Gäller tydligen endast på lördagens race.

Dessutom så nämns ständigt privatförarna i både text och tal. Något som kanske inte vore givet annars.

Bra tanke, visst. Men ska man ha en privatförarcup så måste det skilja något avsevärt i reglementet, tycker iallafall jag. Ibland kan ju privatförare ha värre grejer än en "ordinarie Pro förare". Konkreta förslag har väl lagts fram och är på G.

Det tekniska reglementet behöver inte skilja tycker jag. Om det är samma så underlättar man ju ännu mera för "privatförarna" att ta steget vidare till PRO SBK. Men däremot måste ju avgifter, prispengar, priser, och sånt skilja avsevärt för att underlätta för folk som vill ta steget in i "privatcupen"
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Jag måste rätta mitt eget protokoll lite. Det gäller Anderstorp, det är snarare så att diskussioner har pågått om att köra STCC där men just nu ser det rätt dystert ut. Alla förare både av bilar och mc vill ju dock köra där så vi hoppas att stcc och anderstorp kan ta upp samtalen och komma fram till en överenskommelse som innebär att det blir race där i framtiden.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Här kommer ytterligare ett svar från Mike Luff, till bland annat Steny mfl:

Faktum är att det är inte fler av dem som kör Pro SB som har snyggt omkring sig, hälften platsar bredvid rookie gänget... MEN det får man också respektera, han snackar om pressen, men ärligt talat när skrevs det en rad i dem stora tidningar om Pro SB?? Mycket av pressen på plats är teamen´s (bilsida) egna blogg skrivare - de riktiga pressen kan du räkna på ena handen!

Dem som kör PSB i toppnivå har givetvis allt att förlora på att det går i graven (sponsorerna kan försvinna mm, då är de inga STCC-stjärnor längre, på deras sätt att se det), men klassen Superbike skulle bara bli bättre att koncentrera sig inom ett serie om man vill utvecklas som förare, och sporten måste ta eget ansvar för sina arrangemang och nivån på hojar.

Under årets lopp har det varit mest gnäll på PSB gänget - nu är det så jävla bra - hur ska ni ha det?? Det känns som du vill har fler förare men dem får inte vara för bra - bara fylla ut startfältet åt er stjärnor! Vi vill ha ett jämnare startfält hela vägen som gör det stimulerande för alla nivåer i fältet, med konkurrensen från fler länder bli det så, ankdammen sverige räcker inte!

Jag undrar var glädjen att köra motorcykeln tog vägen??
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Till att börja med vill jag säga att jag håller med Mike om det mesta i det senaste inlägget och även på de punkterna där jag inte håller med eller tror samma sak kan det mycket väl visa sig att jag har fel och Mike rätt.

Den skillnaden jag ser i våra synsätt är att jag tror att det blir betydligt svårare för Papunen, Backlund, Mårtensson, Andersson, Steny, Björk mfl att dra in de flera hundra tusen som behövs i sponsorspengar om vi inte kör ihop med stcc.

Hade vi alla råd att betala vår körning själva så tror jag nog alla hellre skulle köra med de andra motorcykelklasserna istället för bilarna.

För mig hänger det här med glädjen att köra motorcykel ihop en del med ekonomin, att köra för sponsorspengar är mycket roligare än att göra slut på varenda öre av mina egna hopjobbade skattade pengar som ändå inte räcker till mer än en halvhjärtad satsning.

Ett stort problem är dock att vi som kör Pro Sbk är för dåliga på att använda och utnyttja den fördelen det innebär att vara med på stcc-cirkusen, det är där potentialen finns. Lyckas vi inte använda det bättre och komma åt sponsorspengarna så har Mike rätt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top