Kommer Pro Superbike att överleva?

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Som rubriken säger kommer Pro Superbike att överleva :va
Vad tror ni?
Tycker att det vore synd för sporten, om inte det görs ett riktig satsning i SM.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tror tyvärr att Pro Superbike går en dyster framtid tillmötes. Något är fel när startfältet minskar och när toppförarna inte ens tycker det är kul att köra (den största förändringen till i år (ni vet vad det är) tror jag är anledningen).

Det ryktas ju om en "ny" Superbike-serie i samband med SO nästa år. Har inte så mycket info om den men någon annan kanske vet mer.
 

mcdekalen

mcdekalen
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kullavik
Hoj
08 fiddy 150cc
so festen avslöjas allt!Jag misstänker att det kommer ut väldigt fort här på sporthoj så snart någon vet,annars kommer det ut på Highsider.Det låter på Mike luff som det är mycket på gång i so,riktigt kul att någon tar tag i det.:banana:banana:banana
 

ålands adde

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Uppsala och Åland
Hoj
ZX-10R
Bara det blir bra media.. det är då hela cirkusen kan hållas igång..
Lycka till o gasa hårt.. ni vet var ja finns när ni behöver hjälp..
0702965268
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Pro Superbike ska inte bara överleva, det ska bli den språngbräda till IDM, VM mm som roadracingsverige behöver. Frågan vi ska ställa oss istället är hur vi ska få det att bli så och få förarna att vilja köra Pro Superbike ihop med STCC.

Ett tips är dock att Superbike Challange kommer att försvinna till nästa år. Sverige är för litet för 3 st superbikeklasser.

Pro Superbike kommer att bli klassen för de som har drivet, ambitionen att komma vidare och utvecklas och få ihop hela paketet med sponsorer och pengar för att kunna ha råd att köra.

SO kommer att bli för de som inte orkar bry sig, inte vill komma ut i världen och hellre betalar racingen ur egen ficka.

12 st Pro Superbike-förare hade möte på Ring Knutstorp i fredags om hur vi vill att Pro Superbike och utvecklas till nästa år. Bob Huzell /VD på STCC har fått tagit del av synpunkterna och vi har en bra diskussion.

Det är redan nu klart att för att få till ett bättre startfält på finalen på Mantorp Park 1-2 oktober erbjuds de som inte är serieanmälda att köra Wildcard för endast 2500 kr. Alla A-förare (med Elit-licens) som får fram en tusenkubikare är välkommna.

Mer info kommer!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tackar för infon Petter :tummenupp

Du kan helt klart mer om det här än jag men jag tror tyvärr att du har fel. Lite beroende på hur den nya Superbike-klass som ska köras i SO kommer att se ut är nog chansen stor att fler väljer den före Pro Superbike pga historik och SO:s förmåga att arrangera bra racehelger.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Möte Pro Superbike
Fredag 17 september kl 1930 till 2115.
Anteckningar av Joakim Wiedesheim och Petter Jansson

Ämne för diskussion:
Hur ska Superbikeklassen se ut nästa år? Ska vi köra Pro Superbike ihop med STCC? Vad behövs i så fall för att få fler förare att deltaga?

Sammanfattande anteckningar av diskussionen och synpunkter som framkom:

Vi är alla överrens om att för att svensk roadracing ska utvecklas och vi ska få ut förare till IDM och VM måste vi ha kvar Pro Superbike ihop med STCC. Det är den enda möjligheten att kunna finansiera en sådan satsning att gå via Pro Sbk.

Hur ska vi då bryta trenden med färre förare och få klassen att växa och bli attraktiv?

Privatcupen måste bli en riktig instegsklass med billigare anmälan och andra regler. Tex 2-3 år gamla motorcyklar eller andra regelskillnader som gör det billigare. Poänglista måste finnas och hållas uppdaterad. Priser finnas och vara märkta (oskyltade pokaler ger stort minus.) Privatcupen behöver en egen sponsor typ semcon för att få ihop det. Vi måste jobba hårdare på det tillsammans.

Conti-däcken gör att många väljer att inte köra här, vi kan inte ha kvar conti som enhetsdäck.Antingen fritt däckmärke och upp till förarna att fixa spons på däck eller nytt avtal med Pirelli eller Dunlop som det ser ut nu. Pirelli är intresserade av att fixa ett däckstest efter finalen på Mantorp om förarna vill. (har framkommit nu i efterhand att tilltänkta dagen 3 oktober inte verkar fungera pga att det är upptaget på mantorp då.)

Mer körtid, vi vill ha en testdag före helgen. Tex torsdag med nuvarande schema.
3 x 30 min körtid för 1000 kr på torsdagen skulle dra fler förare. Kan finansieras genom att sälja övriga platser i andra grupper till gatåkare eller andra klasser.

Dubbla race per helg är kanon och ska finnas kvar.

Wildcardavgiften måste sänkas för att få fler att prova på. Förslag är att redan till Mantorpfinalen sänka priset till endast de ca 3300 kr som arrangören vill ha. STCC avstår sin del för att få fler förare på plats. (Här togs på lördagen beslut av Bob Huzell och Mantorp Park att det endast kommer att kosta 2500 kr för en förare att köra mantorp som wildcard, sprid detta vidare)

Svemo är ett problem, de måste bli seriösare och STCC måste hjälpa oss sätta press på att saker fungerar. Förbundstekniker kan inte helt plötsligt vara tekniker i ett av teamen. Tävlingsledare kan inte bytas dagar för race.

Generalagenterna måste vara mer delaktiga och med på ett bättre sätt.

Det är för många superbikeklasser. Svemo borde stryka Superbike Challange så den klassen försvinner.

Aspen är för dyr. Billigare pris om vi ska ha kvar dem.

Vi förare måste promota serien Pro sbk bättre bland sst600 förare och visa att detta inte är farligt.

Privatcupen måste förverkliga tanken med faddersystem där teamen tar tag i en kille som vill uppåt och låter honom vara med och se hur en stcc helg fungerar.

Vi vill köra på Anderstorp. STCC håller med och diskussioner pågår.

/Anteckningar renskrivna av Petter Jansson #30 Pro Superbike
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Vad jag reagerar på är=
1. Släng bort Aspen! Vanlig bensin!
2.Behåll enhetsdäck, dock ej Conti!
Billigare startavgift för alla.
Däcksbegränsning på riktigt denna gång!
Strunta i TV om det inte är 100000st eller mer som tittar, beroende av vad som förarna betalar för detta.
Sedan tror jag att det är värdelöst att köra Fredag o Lördag, särskilt om det blir ett test på Torsdagen.
Där är nog ett stort problem!!!

Bara vad jag tycker såhär direkt när jag läser!

F D PRO

Möte Pro Superbike
Fredag 17 september kl 1930 till 2115.
Anteckningar av Joakim Wiedesheim och Petter Jansson

Ämne för diskussion:
Hur ska Superbikeklassen se ut nästa år? Ska vi köra Pro Superbike ihop med STCC? Vad behövs i så fall för att få fler förare att deltaga?
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Inte alls ot, rena rama dumheterna, för att klassen skulle vara en miljövänlig klass, för att kunna locka fler sponsorer med detta.
Och problem har det medfört både för oss som kör/de och för arrangören!
Kanske OT, men varför kör man med Aspen? :va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kanske OT, men varför kör man med Aspen? :va

Möjligt att krama ur mer effekt. Och i dagsläget är det i princip omöjligt/svrt att förbjuda då det centrala bränslereglementet tillåter racesoppa upp till en viss spec. Blir nog meckigt att införa särregler om att enbart BF98/V-power skulle vara godkänt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inte alls ot, rena rama dumheterna, för att klassen skulle vara en miljövänlig klass, för att kunna locka fler sponsorer med detta.
Och problem har det medfört både för oss som kör/de och för arrangören!
Alkylatsoppa alltså? Bra tanke iofs, men tyvärr nog bara bakom skrivbordet ja :(

Möjligt att krama ur mer effekt. Och i dagsläget är det i princip omöjligt/svrt att förbjuda då det centrala bränslereglementet tillåter racesoppa upp till en viss spec. Blir nog meckigt att införa särregler om att enbart BF98/V-power skulle vara godkänt.
Men nu tolkade jag det som att det var ett krav att köra på Aspen? :va
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Det enda som man får med den soppan är ca 3-5 hästar mindre och en högre bränsleförbrukning.
Möjligt att krama ur mer effekt. Och i dagsläget är det i princip omöjligt/svrt att förbjuda då det centrala bränslereglementet tillåter racesoppa upp till en viss spec. Blir nog meckigt att införa särregler om att enbart BF98/V-power skulle vara godkänt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Alkylatsoppa alltså? Bra tanke iofs, men tyvärr nog bara bakom skrivbordet ja :(


Men nu tolkade jag det som att det var ett krav att köra på Aspen? :va

Man införde enhetssoppa från Aspen. Skulle man släppa det och återgå till de vanliga reglerna är racesoppa av valfritt märke tillåtet och det är knappast billigare.

http://www.stcc.se/23/ finns bränslereglementet. 14,50+moms/L är det dyrt?
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Allting är ju redan dyrt som det är varför fördyra ännu mer?
Vad är det för fel på vanligt bränsle?

Man införde enhetssoppa från Aspen. Skulle man släppa det och återgå till de vanliga reglerna är racesoppa av valfritt märke tillåtet och det är knappast billigare.

http://www.stcc.se/23/ finns bränslereglementet. 14,50+moms/L är det dyrt?
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Personligen tycker jag att satsningen på miljövänligt Aspen är bra. Det är så små pengar, skiljer typ 200 kr på en helgbudget på 20 000 kr. Miljön är en av de svåraste bitarna politiskt med motorsport så kan vi ta av våra motståndare lite av ammunitionen så är det bra.

Jag tror hur som helst att STCC kommer att behålla Aspen.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Personligen tycker jag att satsningen på miljövänligt Aspen är bra. Det är så små pengar, skiljer typ 200 kr på en helgbudget på 20 000 kr. Miljön är en av de svåraste bitarna politiskt med motorsport så kan vi ta av våra motståndare lite av ammunitionen så är det bra.

Jag tror hur som helst att STCC kommer att behålla Aspen.

Nja, vissa förare har ju sponsring på just soppa ibland om man väljer
vanlig handelsbesnin alá V-Power tex..
Men visst, det är en liten del i det hela... men många bäckar små.. :)

Nu är det kanske inte det största problemet, men det är synd att man
måste mappa om hojen, och sen blir tvingad att köra på det hela säsongen, oavsett om du kör träning eller SO (som jag har förstått det iallafall..)

/Benny
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Nu är det kanske inte det största problemet, men det är synd att man
måste mappa om hojen, och sen blir tvingad att köra på det hela säsongen, oavsett om du kör träning eller SO (som jag har förstått det iallafall..)

/Benny[/QUOTE]


På mina hojar dom sista åren har jag inte behövt mappa om.

Tackar för infon Petter :tummenupp

Du kan helt klart mer om det här än jag men jag tror tyvärr att du har fel. Lite beroende på hur den nya Superbike-klass som ska köras i SO kommer att se ut är nog chansen stor att fler väljer den före Pro Superbike pga historik och SO:s förmåga att arrangera bra racehelger.

Alltså väljer du SO för att du inte har ambition att komma någonstans. Körde på Mantorp i helgen ett jättebra arrangemang med kalasbra flyt utan störningar med bra tävlingsledning, dock finns inte förutsättningar att samarbeta med partners/sponsorer och bjuda in dem till en vanlig SO eller SM helg kvalitéten på serien (inte arrangemanget) är för dålig. Möjligheten till detta finns idag bara I STCC serien om du har ambitioner dvs och inte har egna miljoner.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag tror egentligen att det är ganska enkelt att locka fler till PRO SBK. Lägre avgifter och mer bantid, svårare än så är det nog inte.

Är man verkligen seriös med en "privatcup" för att få in fler nya färska förare så kan det inte kosta lika mycket, och köras under samma förutsättningar som "huvudklassen". Som det är nu så är det väl ingen egentlig skillnad att köra PRO SBK eller privatcupen, mer än att det är två olika resultatlistor. Det kostar lika mycket.....

Sen kan jag tycka att om man ska vara leverantör av enhetsdäck till PRO Superbike, så borde man väl göra lite mer än att ge nån hundralapp i rabatt per set, och sen ge ett set till den som vinner (eller vad det nu är). En seriös satsning på enhetsdäck borde ju resultera i betydligt billigare (kanske t.o.m nåt gratis set) däck till förarna.
Vill man locka till sig massor av förare till klassen, så kan det inte vara den dyraste klassen av alla. Ekonomin skrämmer nog bort en hel del förare....

Kan man få till billigare däck (genom spons/leverantör av enhetsdäck), kraftigt sänka avgifterna (i alla fall till privatcupen), och fixa lite mera bantid. Så tror jag att klassen har en chans att växa lite till.

På Knutstorp senast så var det 8 förare i mål, och så kan man inte ha det i vad som ska vara den värsta klassen vi har i sverige....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top