Dubba biltemadäck?

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Någon som har testat att köra med biltemas enduro- och crossdäck på vintern? Jag kollade runt lite och hittade en firma som dubbar dessa till ok pris.
Bra eller anus?
 

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
De funkar bra till dubb. Du kan dubba själv, köp på best-grip.se

Vet flera som gör det:tummenupp
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
De funkar bra till dubb. Du kan dubba själv, köp på best-grip.se

Vet flera som gör det:tummenupp

Jag har gjort det också men det är knappt lönt om man vill ha "fulldubbat", de är ju rätt dyra per styck. Dessutom är verktyget kasst så det är lätt att det går sönder, beställ minst två stycken.

Jag kör numera med Michelin från 24MX i stället: http://www.24mx.se/crossdelar/MICHE...uro/s252/18_tum_Dubbdäck_Cross,_Enduro/ss1088

2188 kr för 261 st dubb.

Räkneexempel: 261 st av BestGrip 1800 a 7 kr st blir 1827 kr. Plus däcket från Biltema 349 kr blir 2176 kr.

Det är alltså 12 kr att spara på att köpa från Biltema och det blir inte lätt att klämma in 261 dubb själv. Dessutom lär du garanterar paja någon klack alternativt verktyg på vägen. För att inte nämna den minst sagt dryga timmen det tar att dubba däcket.

Men som sagt, nöjer du dig med runt 100-150 dubb för spåret så kan man ju spara lite. Då skulle jag köpt med mindre utstick också så håller det bättre.
 
Last edited:

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Det kan bli billigare, ofta klarar dubben två vintrar om du inte blir av med för många vill säga.

Och ja, verktyget du får med är skrämmande dåligt. Men känner du någon som kan fräsa så går det att göra ett som håller bra mycket bättre..

De senaste gångerna vi dubbat har vi satt 200-240 beroende på däck..

Vissa tjänar på att dubba själv, andra inte.. Beror på banan, däcktyp, körsätt mm..

Bästa är nog att prova och se vad du gillar bäst:tummenupp
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har gjort det också men det är knappt lönt om man vill ha "fulldubbat", de är ju rätt dyra per styck. Dessutom är verktyget kasst så det är lätt att det går sönder, beställ minst två stycken.

Jag kör numera med Michelin från 24MX i stället: http://www.24mx.se/crossdelar/MICHE...uro/s252/18_tum_Dubbdäck_Cross,_Enduro/ss1088

2188 kr för 261 st dubb.

Räkneexempel: 261 st av BestGrip 1800 a 7 kr st blir 1827 kr. Plus däcket från Biltema 349 kr blir 2176 kr.

Det är alltså 12 kr att spara på att köpa från Biltema och det blir inte lätt att klämma in 261 dubb själv. Dessutom lär du garanterar paja någon klack alternativt verktyg på vägen. För att inte nämna den minst sagt dryga timmen det tar att dubba däcket.

Men som sagt, nöjer du dig med runt 100-150 dubb för spåret så kan man ju spara lite. Då skulle jag köpt med mindre utstick också så håller det bättre.

Stället jag pratar om säljer färdigdubbat för en bit under 1000-lappen. Sånna där bestgrip har aldrig varit ett alternativ för mig pga priset.

Jag kanske ska tillägga att jag ska använda det på gata. Dvs bildubb och möjligtvis enduro- eller rallydubb på sidorna.
 

Texasmoto

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Smallville
Hoj
Yamaha R6 2008
Jag har gjort det också men det är knappt lönt om man vill ha "fulldubbat", de är ju rätt dyra per styck. Dessutom är verktyget kasst så det är lätt att det går sönder, beställ minst två stycken.

Jag kör numera med Michelin från 24MX i stället: http://www.24mx.se/crossdelar/MICHE...uro/s252/18_tum_Dubbdäck_Cross,_Enduro/ss1088

2188 kr för 261 st dubb.

Räkneexempel: 261 st av BestGrip 1800 a 7 kr st blir 1827 kr. Plus däcket från Biltema 349 kr blir 2176 kr.

Det är alltså 12 kr att spara på att köpa från Biltema och det blir inte lätt att klämma in 261 dubb själv. Dessutom lär du garanterar paja någon klack alternativt verktyg på vägen. För att inte nämna den minst sagt dryga timmen det tar att dubba däcket.

Men som sagt, nöjer du dig med runt 100-150 dubb för spåret så kan man ju spara lite. Då skulle jag köpt med mindre utstick också så håller det bättre.

Samma däck kostar 1949 kr på dexon. http://www.dexon.se/michelin-ac10-dubbbr11010018-p-661-c-167.aspx
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
:va Annars brukar man vilja ha mjukt gummi på vintern. Ska man bara åka isbana funkar det kanske bra med hårt gummi men i skogen eller på crossbana så säger jag nej till hårt gummi.

Sen snackades det förra året om att Biltema själva skulle börja sälja dubbade däck...

Jag tänkte inte utifrån åkningen utan mer hur hållbar dubben blir. Är väl ingen slump att Trelleborg är stenhårda heller.

Har också hört ryktet om Biltemas dubbdäck, blir intressant att se vad de tar i så fall.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Biltama ska väl börja med dubbdäck? Kanske komemr till vintern i så fall med lite tur då är det nog mer värt att köpa riktiga..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tänkte inte utifrån åkningen utan mer hur hållbar dubben blir. Är väl ingen slump att Trelleborg är stenhårda heller.

Hårt gummi är inte samma sak som att däcken blir hållbara, tvärtom spricker hårt gummi gärna sönder och klackarna rivs lös. Trelleborg har inte hårt gummi tvärtom är det troligen vid -20 grader mjukare än alla andra crossdäck. Däremot så har trelleborg en djäkla hård stomme som gör dem svåra att kränga men det beror ju inte på gummit.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Biltama ska väl börja med dubbdäck? Kanske komemr till vintern i så fall med lite tur då är det nog mer värt att köpa riktiga..

vart har du hört eller läst detta? jag sitter precis å tänker på att dubba biltemas däck med kold kutter skruvdubb. kommer biltema med egna dubbdäck så kan det klart bli intressant ja!
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
vart har du hört eller läst detta? jag sitter precis å tänker på att dubba biltemas däck med kold kutter skruvdubb. kommer biltema med egna dubbdäck så kan det klart bli intressant ja!

Dom är under utveckling. Dom började redan förra vintern att prova fram däck och dubb ute i spåren.

Så jag hoppas dom kommit fram till något bra och billigt till denna vintern.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dom är under utveckling. Dom började redan förra vintern att prova fram däck och dubb ute i spåren.

Så jag hoppas dom kommit fram till något bra och billigt till denna vintern.
Under utveckling? :va Jag trodde Biltema köpte in redan färdiga saker och bara brandade om dom, för att kunna hålla så låga priser som möjligt?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Under utveckling? :va Jag trodde Biltema köpte in redan färdiga saker och bara brandade om dom, för att kunna hålla så låga priser som möjligt?

dom lär ju prova grejerna dom tar in? speciellt när det gäller sånt här.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Under utveckling? :va Jag trodde Biltema köpte in redan färdiga saker och bara brandade om dom, för att kunna hålla så låga priser som möjligt?

Problemet är väl att de kineser som kan vara aktuella som biltemaproducenter har noll koll på dubbningsteknik...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top