Harris FZ Formula F1 Racer

Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Nu har demonteringen av gaffeln påbörjats.
Jag har även börjat att cada upp en ny krona efter som den gamla magnesiumkronan tyvärr är av i under fästet.
Hur mycket kan man lätta den? magnesiumkronan var mer eller mindre ihålig.
vad kan en sådan kosta att tillverka?
jag har även fått min Factory pro shift arm och fjäder.
dessutom har jag jagat Harris för att de ska skicka en bild på de kåpor som jag vill beställa för att se att det är de kåpor jag vill ha.
men de verkar vara ganska såga på att skicka bilderna!
 

Bifogat

  • Harris Styrkrona.jpg
    Harris Styrkrona.jpg
    41.3 KB · Visningar: 196
  • IMG_4131.JPG
    IMG_4131.JPG
    233.3 KB · Visningar: 237
  • IMG_4126.jpg
    IMG_4126.jpg
    164.2 KB · Visningar: 226
  • IMG_4123.jpg
    IMG_4123.jpg
    169.7 KB · Visningar: 172
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nu har demonteringen av gaffeln påbörjats.
Jag har även börjat att cada upp en ny krona efter som den gamla magnesiumkronan tyvärr är av i under fästet.
Hur mycket kan man lätta den? magnesiumkronan var mer eller mindre ihålig.
vad kan en sådan kosta att tillverka?
jag har även fått min Factory pro shift arm och fjäder.
dessutom har jag jagat Harris för att de ska skicka en bild på de kåpor som jag vill beställa för att se att det är de kåpor jag vill ha.
men de verkar vara ganska såga på att skicka bilderna!

Har fått uppgifter på 3000-4500 att få övre + undre krona ut fräst i alu, lite beroende på hur avancerad geometri. Skulle skicka en skiss i CAD till någon som ska fräsa, och sedan låta honom rita en krona utefter skissen. Ska nog fixa en övre krona till Martinen.

Hört nå mer om bakhjulet?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Har fått uppgifter på 3000-4500 att få övre + undre krona ut fräst i alu, lite beroende på hur avancerad geometri. Skulle skicka en skiss i CAD till någon som ska fräsa, och sedan låta honom rita en krona utefter skissen. Ska nog fixa en övre krona till Martinen.

Hört nå mer om bakhjulet?

3000-4500 för en gaffelkrona i alu?!:brinnerup
Om man redan har gjort en fungerande CAD-skiss borde det inte behöva kosta mer än 500 spänn och ett knippe pilsner. Aluminium är ju inte något dyrt material om man bara vet var man ska leta.
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
3000-4500 för en gaffelkrona i alu?!:brinnerup
Om man redan har gjort en fungerande CAD-skiss borde det inte behöva kosta mer än 500 spänn och ett knippe pilsner. Aluminium är ju inte något dyrt material om man bara vet var man ska leta.

åfan daxs att skaffa nya kompisar som kan fräsa verkar det som.

jag kan ta fram både en ritning och alla dess filer typer (step. dwf mm) som de stoppar in i CNC maskinen.
Ingen som är Öl sugen alt. fin whiskey?:Bugar
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
åfan daxs att skaffa nya kompisar som kan fräsa verkar det som.

jag kan ta fram både en ritning och alla dess filer typer (step. dwf mm) som de stoppar in i CNC maskinen.
Ingen som är Öl sugen alt. fin whiskey?:Bugar


Å vart hittar man gratis aluminiumet jag skulle behöva ett par rejäla plåtar 20mm tjocka:yoparty
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
:yoparty
Nu har demonteringen av gaffeln påbörjats.
Jag har även börjat att cada upp en ny krona efter som den gamla magnesiumkronan tyvärr är av i under fästet.
Hur mycket kan man lätta den? magnesiumkronan var mer eller mindre ihålig.
vad kan en sådan kosta att tillverka?
jag har även fått min Factory pro shift arm och fjäder.
dessutom har jag jagat Harris för att de ska skicka en bild på de kåpor som jag vill beställa för att se att det är de kåpor jag vill ha.
men de verkar vara ganska såga på att skicka bilderna!

Du är inte intresserad av en 40mm ISR gaffel ? har en som är hos Acke för renovering som kan bli till salu. Svart eloxerad,titanskruvar och ISR stål clipon (eloxerad ) mycket lätt ca 8,2kg tror jag det var med krona styre och hjul axel. Har även ett 6kolvs ok som passar gaffeln.
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
:yoparty

Du är inte intresserad av en 40mm ISR gaffel ? har en som är hos Acke för renovering som kan bli till salu. Svart eloxerad,titanskruvar och ISR stål clipon (eloxerad ) mycket lätt ca 8,2kg tror jag det var med krona styre och hjul axel. Har även ett 6kolvs ok som passar gaffeln.

Låter dyrt! kanske kan vara intressant!

Oket får vi inte använda.

har du några bilder?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
3000-4500 för en gaffelkrona i alu?!:brinnerup
Om man redan har gjort en fungerande CAD-skiss borde det inte behöva kosta mer än 500 spänn och ett knippe pilsner. Aluminium är ju inte något dyrt material om man bara vet var man ska leta.

Jobbar händelsevis INTE med fräsning?
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Någon som har några bra tips på hur jag förbättrar designen på kronan, Både som den blir lättare/bättre samt billigare att tillverka?
vad bör toleransen vara för att pressa dit "styrtappen" i den undre delen?
eller hur får man fast den? Jag tänkte ha en fläns längst ner och presspassning högre upp.:va
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Någon som har några bra tips på hur jag förbättrar designen på kronan, Både som den blir lättare/bättre samt billigare att tillverka?
vad bör toleransen vara för att pressa dit "styrtappen" i den undre delen?
eller hur får man fast den? Jag tänkte ha en fläns längst ner och presspassning högre upp.:va

2-3 hundradelar hade jag på mina jag gjorde.
men det är inte så noga, bara det inte är glappt. Du skruvar ju ändå ihop över o underdel.
Fläns blir bra.
lätta inte för mycket på underkronan. den får ta de största krafterna. Överkronan däremot var lövtunn på min g:a blade, så de kan man nog lätta mycket om man har koll på sina grejer.
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
2-3 hundradelar hade jag på mina jag gjorde.
men det är inte så noga, bara det inte är glappt. Du skruvar ju ändå ihop över o underdel.
Fläns blir bra.
lätta inte för mycket på underkronan. den får ta de största krafterna. Överkronan däremot var lövtunn på min g:a blade, så de kan man nog lätta mycket om man har koll på sina grejer.

Tack!
I dags läget är övre kronan ca 20mm och undre ca 30mm
hur blir det om man gör övre ca 15 mm och undre ca 40mm och lättar den undre något. vad ska man tänka på för att den ska bli billig och gå snabbt att tillverka?
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Låter dyrt! kanske kan vara intressant!

Oket får vi inte använda.

har du några bilder?

Har bilder innan renoveringen på en annan dator tyvärr, men pratade meda Acke idag och han sa att gaffel skall vara klar om 4veckor och då kan du få bilder.

Det han har gjort är att tillverka nya underben pga sprickor i dom gamle sen renoverat den och eloxerat den svart. Just nu tillverkar dom titan skruvarna till alla ställen. Detta är Isr värsta gaffel och just nu tillverkar han en som skall sitta på FOLANS nya projekt hoj. Min satt på Folans gammla hoj från 90 talet.

Vill evetuellt sälja pga köp av magnesium fälgar till min hoj.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Någon som har några bra tips på hur jag förbättrar designen på kronan, Både som den blir lättare/bättre samt billigare att tillverka?
vad bör toleransen vara för att pressa dit "styrtappen" i den undre delen?
eller hur får man fast den? Jag tänkte ha en fläns längst ner och presspassning högre upp.:va


Dessa kronor gjorde jag till min Bike 93 tror jag det var hehe

dom är plankade från Harriskronorna på min polares Harris ( den som var lika som din)

Lite svårt dock att se på dessa bilder , Kanske har jag några bättre om det är intresant


http://www.turbo-bike.com/HarrisFZR.html
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tack!
I dags läget är övre kronan ca 20mm och undre ca 30mm
hur blir det om man gör övre ca 15 mm och undre ca 40mm och lättar den undre något. vad ska man tänka på för att den ska bli billig och gå snabbt att tillverka?

Så såg mina ut
kronor.jpg

Men jag hade inte tillgång till modernare maskiner än -84 så med handknack av 400 rader isokod, ställande, provkörande, ändrande,tester o åter tester tog det mig flera dagar.

Designen påverkar inte priset så mycket om man har lämpliga maskiner för ändamålet. Billigast blir det nog om kontaktar slowdog om du inte har en polare som jobbar gratis och som kan sno material.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Skulle säga att det gör marginell skillnad att ändra från 20 till 15 och från 30 till 40mm. Övre kronan är ju mer till för att stabilisera gaffeln än vad den är till för att ta upp last - det sköter den nedre.

Kronorna jag har på GSX:en är 20 och 40mm tjocka. Den övre är inte lättad för att underlätta infästning av styrhöjare och mätare (helicoil gängor).

DSC_0002-5.jpg


Nedre kronan är däremot holkad så att det är ca 10mm gods kvar.

DSC_0011-4.jpg


Jag tycker att dina nya kopior var skitsnygga. Kör på den designen! :)

Viktbesparingen du gör på gaffelkronorna är ändå marginell om du inte gör dom i magnesium. Du spar mer vikt på att byta kedja till en 520 eller ett annat bakdrev.

Kostnad beror på vem du frågar. Allt mellan 1500kr och 5000kr.
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jobbar händelsevis INTE med fräsning?

Nä, det kan jag tyvärr inte påstå. Jag vet inte hur det ser ut uppåt landet men här i krokarna har jag ett par vänner som fått saker frästa för kaffepengar. Kan ju inte garantera sanningshalten hos bilbyggare dock, vi vet ju alla att de egentligen ville bli fiskare hela högen:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nä, det kan jag tyvärr inte påstå. Jag vet inte hur det ser ut uppåt landet men här i krokarna har jag ett par vänner som fått saker frästa för kaffepengar. Kan ju inte garantera sanningshalten hos bilbyggare dock, vi vet ju alla att de egentligen ville bli fiskare hela högen:D

Vi ska nog hålla isär folk som har maskiner för miljoner, verktygskostnader,lokalkostnader, driftskostnader, materialkostnader, löner, och vinstintresse etc, med anställda som kör vid sidan av med företagets maskiner, verktyg o material.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nä, det kan jag tyvärr inte påstå. Jag vet inte hur det ser ut uppåt landet men här i krokarna har jag ett par vänner som fått saker frästa för kaffepengar. Kan ju inte garantera sanningshalten hos bilbyggare dock, vi vet ju alla att de egentligen ville bli fiskare hela högen:D

Så lämpligt! Någon som kan ta på sig att fräsa en övre styrkrona? Kan dra ihop en CAD i ProE om det skulle hjälpa.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top