Försvaret

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Största "problemet" är väl att det är politik som styr; Dvs det ändrar sig från år till år vad som ska göras. Samtidigt som försvaret bantas med "bibehållna" anslag ökar uppgifternas storlek och omfattning.
Att idag skicka ut styrkor runt halva jordklotet kostar bra mycket mer än att utbilda värnpliktiga hemma i Svedala. Inte märkligt att det kostar mer och mer för varje år. Eftersom försvaret är så bantat som det är, blir det oundvikligt att hyra in viss materiel och personal från andra länder för att ex. ta sig dit och hem. Bara en sån sak, att flytta en bataljon med alla de 1000 materielsystem till ex Afghanistan är ingen småpotatis...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.nt.se/opinion/ledare/inga-vinterkangor-till-soldaterna-12270745.aspx

[h=1]Inga vinterkängor till soldaterna[/h] 04:00 | 15-11-21
Gästkrönika

Av en slump får jag nys om att soldaterna på ledningsregementet i Enköping inte får ut vinterkängor från förrådet trots att man ska delta i övningen Vintersol i Boden i januari och Cold Response i Trondheim i februari. Det hela låter absurt och jag tar kontakt med en anställd på regementet som bekräftar att det stämmer. Han är arg.

Sommarkänga eller vinterkänga? Spelar det någon roll? Frågan är inte orimlig att ställa eftersom många som gjorde lumpen i det gamla försvaret bara fick en typ av kängor.
Enligt sidan SoldF.com som publicerar information om svensk försvarsmateriel är det inte stor skillnad på kängorna. ”Det fungerar bra att använda (sommar)kängan i stort sett året runt så länge man befinner sig i någorlunda mild vinter och inte behöver åka skidor.” Min kontakt på regementet förklarar att han inte tror att det är någon mild vinter i Boden i januari.
För säkerhets skull kollar jag med annan soldat. Hur viktigt är det med vinterkängor? Är klagomålen seriösa eller bara gnäll? ”M90, känga, sommar, är direkt olämplig under svensk vinter”, får jag som svar.
Jag ringer ett samtal till. Den här gången till regementets informationschef. Stämmer det verkligen att soldaterna inte ska få ut vinterkängor?
Det visar sig att det är ett centralt beslut på Försvarsmaktens högkvarter. Vinterkängorna räcker inte till alla och Norrlandsregementena prioriteras.
Hur har det kunnat bli så här? Sa inte politikerna i våras att man skulle satsa på försvaret?
Jo, en överenskommelse slöts mellan regeringen och tre av oppositionspartierna om att försvaret ska få drygt 10 miljarder kr extra utspritt på fem år. Det var närmast en panikåtgärd. Pengarna ska gå till att täppa till de allra värsta hålen, som att det saknas personlig utrustning till soldaterna.
Men detta är fortfarande långt ifrån vad som behövs för att finansiera hela den försvarsreform som riksdagens har beställt.
Prislappen för hela reformen ligger på totalt 40 miljarder kr, vilket förre ÖB upplyste sin uppdragsivare om redan 2013. Partierna bakom överenskommelsen i riksdagen har fortfarande inte sagt ett ljud om hur de ska skaka fram de 30 miljarder som saknas.
I väntan på att riksdagen ska komma till insikt att man måste betala för det man beställer kommer vi att få höra fler absurda historier som denna om vinterkängorna i Enköping.
Själv skulle jag råda soldaterna på ledningsregementet att ställa in sitt deltagande i alla vinterövningar norr om Dalälven med hänvisning att de är hälsofarliga, samt kräva en inspektion av Arbetsmiljöverket.
En soldat på vinterövning kan vara utomhus dagar i streck. Han kan behöva stå på vakt eller ligga still i snön som observatör. Den som har varit ute i sträng kyla vet hur kort tid det tar innan fingrar och fötter domnar om man inte kan röra på sig.
Att arbetsgivaren – i det här fallet försvarsmakten och i förlängningen våra folkvalda riksdagsledamöter som sitter på plånboken – kan tänka sig att skicka ut våra soldater i 20 minusgrader utan ordentligt på fötterna är bortom all vett och sans.
För övrigt anser jag att Islamiska staten bör förstöras.


Stefan Olsson

Hoppas ryssen kommer sommartid då :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
86 fältdygn varav 50 vintertid i Övre Norrland. Med sommarkängor. Inga problem alls, allt handlar om grundläggande vinterkunskap.

Att komma springandes med Arbetsmiljöverket ter sig löjligt. Efterfråga utbildning i hur man håller fötterna varma vintertid istället.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
86 fältdygn varav 50 vintertid i Övre Norrland. Med sommarkängor. Inga problem alls, allt handlar om grundläggande vinterkunskap.

Att komma springandes med Arbetsmiljöverket ter sig löjligt. Efterfråga utbildning i hur man håller fötterna varma vintertid istället.

Håriga fötter? :va
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
86 fältdygn varav 50 vintertid i Övre Norrland. Med sommarkängor. Inga problem alls, allt handlar om grundläggande vinterkunskap.

Att komma springandes med Arbetsmiljöverket ter sig löjligt. Efterfråga utbildning i hur man håller fötterna varma vintertid istället.

Misstänker att det inte är allt för länge sedan du övade i Norrland.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eh, jag BOR i Norrland (och har alltid gjort).

Sist jag "övade" var nog Nordanvind 1991.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Assåe, så fasligt illa.är det inte med sommarkängor.

Ni hakar upp er på fel saker
Felet är politiker som använder försvaret som budgetregulator. (ja, ja, inte senaste månaderna, men det förändrar inget per omgående)

/Slutövning i Norrbotten januari till februari.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Nastan 100% saker att nar jag gjorde lumpen, Boden 1996 eller sa, hade vi bara en typ kanga hela aret utan problem.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vi hade vinterkängor år 2000 på A8 i Boden, nackdelen med att gå i sommarkängorna (som var grymt mycket skönare iom att dom var rejält intrampade) var att det inte rymdes tjocksockar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi hade vinterkängor år 2000 på A8 i Boden, nackdelen med att gå i sommarkängorna (som var grymt mycket skönare iom att dom var rejält intrampade) var att det inte rymdes tjocksockar.

Det här menar jag är ett exempel på hur det kan gå. Kängor har man ALLTID tjocksockar i - på sommaren för ventilation upp genom skaften och för att minimera skoskav, på vintern för bättre isolering. Dock måste man vintertid oavsett skodon alltid se till att ha isolering under fötterna när man inte rör sig - en bit liggunderlag, lite granris eller vad man nu får tag på som isolering.

Med "sommarkängor" (vanliga M/90) klarade man enkelt entimmesvakter stillastående när det var mer än 40 grader kallt (utanför Masugnsbyn mars 1991). Förutsatt rätt klädsel i övrigt. Dock gick det inte att åka skidor i dem, för detta användes de gamla M/59.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Vad är problemet?
Om det är kallt med snö på backen så använder man 90 vinter för att de helt enkelt är varmare och kompitabla med skidor (oavsett om vissa självutnämnda experter tycker att sommarkängorna fungerar utmärk).
Det är material som ska delas ut enligt listan, beroende på vart man jobbar i och för sig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är problemet?
Om det är kallt med snö på backen så använder man 90 vinter för att de helt enkelt är varmare och kompitabla med skidor (oavsett om vissa självutnämnda experter tycker att sommarkängorna fungerar utmärk).
Det är material som ska delas ut enligt listan, beroende på vart man jobbar i och för sig.

Problemet är att man gör det till ett problem... :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, grejen är att det inte är den kängan man har längre.

Sommarkängan är betydligt sämre isolerad, speciellt i sulan.

Visst går det att kompensera med iläggs-sulor och tjocksockar, men då måste man byta upp sig två storlekar för att få plats med det.

Det är rent fördjävligt att inte firman har råd att förse sina anställda med bra grejor efter behov.

(jag lumpade 89-90 i 11 månader, och jag har närstående som jobbar som soldat i Boden nu, så jag har sett båda kängorna)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top