J35 Draken till salu!

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Där man eventuellt flyger i mach 2 är på hög höjd så man har god tid på sig att njuta av utsikten och planera hur man vill göra med chansning att landa planet eller hoppa.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ngn som kollat om det finns mönster kvar på däcken?
Undrar om gaffelbenen behöver packas om..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
De flesta är moddage för bakhjulskörning, genom så kallat AD-kit.

Ett tips om man vill ha billigare underhåll är att köpa drivsats till raketstolen från Hammargrens istället för original.

Vete sjutton dock, är inte mycket för sparkar som använder sig av luffarturbo...

Edit: SATAN, vad de hade våldfört sig på panelen!!!
:eek: :zpy :gråta

Är det hjulet som dom med längre motorer fick för att inte slå i baken vid landning? Måste ju mer ses som en wheelie-bar och då vet man ju garanterat att den är buskörd... :gnissla

Någon som kunde tyda om det ingår packväskor?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Det finns faktiskt exempel på folk som skjutit ut sig i överljudsfart och överlevt. Bland annat ska det ha skett just i en J35 Draken. Hittar dock inte källan på det just nu. Problemet är ju mycket att hinna gå fri från flygplanet...i överljud flyttar min sig några hundra meter varje sekund....
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Det finns faktiskt exempel på folk som skjutit ut sig i överljudsfart och överlevt. Bland annat ska det ha skett just i en J35 Draken. Hittar dock inte källan på det just nu. Problemet är ju mycket att hinna gå fri från flygplanet...i överljud flyttar min sig några hundra meter varje sekund....

Ungefär 331,5 m/sek eller 1,235 km/h
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det finns faktiskt exempel på folk som skjutit ut sig i överljudsfart och överlevt. Bland annat ska det ha skett just i en J35 Draken. Hittar dock inte källan på det just nu. Problemet är ju mycket att hinna gå fri från flygplanet...i överljud flyttar min sig några hundra meter varje sekund....

Googlade och fann den här texten. Tyvärr verkar det saknas en sida, men den var rätt intressant ur historiskt perspektiv. Tar även upp en utskjutning i överljudsfart.

http://sesam.smart-lab.se/IG_Prgsak/Dok/HistorikRaddnsystFlyg.pdf
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

AVIONICS & INSTRUMENTS:
• Audio Panel: Bendix/King KMA 24
• #1 Nav/Com: Bendix/King KX 165
• #2 Com: Bendix/King KY 196A
• GPS: Bendix/King KLN 90B
• Transponder: Bendix/King KT 70
• HSI: Bendix/King KI 525A
• DME: Bendix/King KN 64


Ser ut att vara "fyrkanterna" i mitten på denna bilden. Satt knappast där 1964...
N35350-23.jpg


Edit: Dom fyra runda instrumenten närmast över ser också lite modernare ut. Alpha-mätaren högst upp till vänster ser dock original ut...
 
Last edited:

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
AVIONICS & INSTRUMENTS:
• Audio Panel: Bendix/King KMA 24
• #1 Nav/Com: Bendix/King KX 165
• #2 Com: Bendix/King KY 196A
• GPS: Bendix/King KLN 90B
• Transponder: Bendix/King KT 70
• HSI: Bendix/King KI 525A
• DME: Bendix/King KN 64


Ser ut att vara "fyrkanterna" i mitten på denna bilden. Satt knappast där 1964
Nej, så är det givetvis.
 

Bifogat

  • Saab_35A_Cockpit.jpg
    Saab_35A_Cockpit.jpg
    162.3 KB · Visningar: 993

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag har suttit i en Draken. Fränt var det. :D
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Googlade och fann den här texten. Tyvärr verkar det saknas en sida, men den var rätt intressant ur historiskt perspektiv. Tar även upp en utskjutning i överljudsfart.

http://sesam.smart-lab.se/IG_Prgsak/Dok/HistorikRaddnsystFlyg.pdf

Hittade denna textsnutt som beskriver händelsen.

Ska ha varit en Draken från F13, året var 1967.....

Okontrollerat flygläge pga rodermomentbegränsningar? "Vi hade gjort en 'spiral' (halvroll i överljudsfart) och jag kunde inte komma ur den. Fpl fortsatte att rusa rakt ner mot vattnet. Jag jobbade för att få planet på rätt köl. Hann inte ens meddela min rotekamrat i radon om vad som hänt. Jag hoppades klara kärran. Men till slut förstod jag att jag måste ut ur den. Och det snabbt. Just då gick det undan ordentligt. Överljudsfart? Jaa, säkert! Katapultstolen fungerade och jag åkte i väg ut. Det kändes som om ansiktet skulle slitas sönder i vinddraget." Fpl störtade från 7.000-8.000 m höjd. Fsk-hopp på 800 m höjd. Ff i vattenfylld livbåt 1,5 tim i 4-5 m höga vågor och 3-4-gradigt vatten. Efter räddningen tvingades hkp att nödlanda pga det mycket dåliga vädret. Detta var det första lyckade fsk-hopp i överljudsfart i FV. (Exp,Se)
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Någon som kunde tyda om det ingår packväskor?

Har faktiskt funnits lastkapslar, moddade fälltankar man kunde använda för att transportera prylar i. Användes visst en del för att få med grejer till flyguppvisningar och så, fanns säkert någon tanke att det skulle gå att använda "i tjänsten" också. Ryktena säger att det finns folk som åkt i dem. Klar elva på en tiogradig klaustrofobiskala...

(Med reservation för att det kan ha varit i system 37 dessa förekom)

Det finns faktiskt exempel på folk som skjutit ut sig i överljudsfart och överlevt. Bland annat ska det ha skett just i en J35 Draken. Hittar dock inte källan på det just nu. Problemet är ju mycket att hinna gå fri från flygplanet...i överljud flyttar min sig några hundra meter varje sekund....

Problemet är nog snarare att inte bli riven i bitar av fartvinden...

Ungefär 331,5 m/sek eller 1,235 km/h

Vid marken. Det varierar med lufttemperaturen, så uppe på höjd där det är kallare är ljudhastigheten lägre.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har faktiskt funnits lastkapslar, moddade fälltankar man kunde använda för att transportera prylar i. Användes visst en del för att få med grejer till flyguppvisningar och så, fanns säkert någon tanke att det skulle gå att använda "i tjänsten" också. Ryktena säger att det finns folk som åkt i dem. Klar elva på en tiogradig klaustrofobiskala...

Till 37an finns det moddade fälltankar tror jag, hur ska annars piloterna få med sig golfklubborna?

När det var flygövning i norrland när jag lumpade flög dom upp ett par fyrsitsiga SK60's som var fullpackade med golfbagar, sedan parkerades dom kärrorna under hela övningen, dom var bara laståsnor :D

Vi kittade även en SK60 att fälla paket när ett gäng piloter var ute på fjällvandring, dom fick morgontidningen, godis snus och cigaretter och en "herrtidning" levererade varje morgon till fjällstugan dom sov i av väderflyget.

Vi packade grejorna i dubbla gula spypåsar, piloten hoppade in och startade, körde ut luftbromsen och vi knölade in paketet så att han kunde köra tillbaka den (det gällde att akta fingrarna)

Sen gjorde piloten en tryckare över stugtaket på fjället så att dom kom ut och tittade för att sedan göra en till överflygning på reglementsvidrig höjd och luftbromsa.

Han fick faktiskt till otroligt bra pricksäkerhet, bara ett paket landade på stugtaket.

Världens dyraste lekstuga? Jajjamensan! :banana
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Ställ frågor om ni vill. Jag har en riktig insider i släkten. Farbror flög J35 i många år. Måste tipsa honom om denna kärra! :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top