Cigarr-tråden

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Skulle kunna vara överfuktad, jag har haft mellan 65 o 70% i humidoren, jag vet inte riktigt hur mycket som krävs och under hur lång tid för att åstadkomma det?

Det är åt helvete för högt så den är alla gånger trög på grund av överfuktning. Jag, och rätt många med mig, upplever att Havanna bör förvaras närmare 60% än 70% RH. (Nu kommer säkert någon och hävdar annorlunda men det är mina erfarenheter. :))
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är åt helvete för högt så den är alla gånger trög på grund av överfuktning. Jag, och rätt många med mig, upplever att Havanna bör förvaras närmare 60% än 70% RH. (Nu kommer säkert någon och hävdar annorlunda men det är mina erfarenheter. :))

Nu har jag luftat humidoren och siktar på 60% så provar vi det! :tummenupp

Idag dök det upp en Bolivar Belicosos Finos och tre Hoyo de Monterrey Epicure No. 1 också. Snabba puckar där hos Framresor och fint efternamn har han också! ;)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
...(Nu kommer säkert någon och hävdar annorlunda men det är mina erfarenheter. :))

Min tidigare uppfattning var att runt 70% var det riktigaste. Det har jag, mycket tack vare dig plåtis, reviderat. Jag röker idag mycket hellre en cigarr som håller 63% än en som håller 70%.
Just nu röker jag en NUB cameroon.


Sent from my ST17i using Tapatalk
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1322677285734.jpg
    uploadfromtaptalk1322677285734.jpg
    103.3 KB · Visningar: 100

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Nu har jag luftat humidoren och siktar på 60% så provar vi det! :tummenupp

Idag dök det upp en Bolivar Belicosos Finos och tre Hoyo de Monterrey Epicure No. 1 också. Snabba puckar där hos Framresor och fint efternamn har han också! ;)

Försök hålla RH runt 60 så ska du se att problemet med pluggade cigarrer kommer minska dramatiskt. Självklart kommer man aldrig helt från det då det ju faktiskt är handtillverkade saker men det hjälper.

Min tidigare uppfattning var att runt 70% var det riktigaste. Det har jag, mycket tack vare dig plåtis, reviderat. Jag röker idag mycket hellre en cigarr som håller 63% än en som håller 70%.
Just nu röker jag en NUB cameroon.

Bara roligt att man kan tipsa och sprida sin lilla kunskap vidare.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Försök hålla RH runt 60 så ska du se att problemet med pluggade cigarrer kommer minska dramatiskt. Självklart kommer man aldrig helt från det då det ju faktiskt är handtillverkade saker men det hjälper.



Bara roligt att man kan tipsa och sprida sin lilla kunskap vidare.

Du tycker inget är roligt. Och varför i helvete var du frånvarande på altanen i kväll när resten av slöddret var här? Vi rökte 70% lagrade pinnar i perfekt kondition bara för att reta dig. :yoparty
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Fick släpa ut en el-björn på däck för att få någorlunda behaglig röktempetarur. Inte så att det på långa vägar är lika skönt som på sommaren, men faktiskt riktigt okej för att vara en decemberkväll i Malmö industrihamn.

Trevlig lördagafton på er!

Sent from my ST17i using Tapatalk
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1322935934184.jpg
    uploadfromtaptalk1322935934184.jpg
    146.6 KB · Visningar: 107

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Snart är det jul...

...och i år blir den lite krokig :hihi
Morfars jul är räddad!
Tullfritt oxå :banana
 

Bifogat

  • IMG_0263.JPG
    IMG_0263.JPG
    70.1 KB · Visningar: 95

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag beställde ju två cigar caddies häromveckan. En till mig själv och en som gåva till en god vän. Jag beställde från http://www.cheaphumidors.com/ eftersom de hade ganska vettig fraktkostnad. Puroexpress ville ha €50 för att skicka två caddies.
När jag ändå beställde passadde jag på att beställa ett sampler pack med NUB, $30 för 10 olika NUB är rena fyndet tycker jag och det är en ganska trevlig cigarr. Att leveransen sedan tog sig genom tullfiltret obehindrat var ju ren bonus.

Jag inspekterade NUB:arna lite närmare häromdagen och upptäckte att en av de tio cigarrerna, nämligen en av madurosarna hade en spricka i täckbadet. Hm, trist ju. Nåja, man får ju försöka att påpeka och se vad de säger. Jag tog ett foto på de fortfarande inplastade cigarrerna och skickade ett mail med bifogat foto till cheaphumidors.
12 timmar senare får jag svar på mailet där de beklagar så mycket och lovar att omedelbart skicka ett nytt 10-pack NUB, helt utan kostnad såklart. Fantastiskt trevligt måste jag säga.
19 NUB för $30 är inte farligt. :)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag vet inte hur det är nu men när NUB lanserades hade dom mycket stora problem med just täckbladen. Dom sprack på nästan samtliga som röktes i bekantskapskretsen.

Igår blev det en av dessa godingar:

Hoyo de Monterrey Epicure No.2
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    42 KB · Visningar: 75

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag vet inte hur det är nu men när NUB lanserades hade dom mycket stora problem med just täckbladen. Dom sprack på nästan samtliga som röktes i bekantskapskretsen.

Igår blev det en av dessa godingar:

Hoyo de Monterrey Epicure No.2

De NUB jag har rökt och de som fortfarande ligger i humidoren har helt klarat sig från sprickor.

Att det just är maduron som spricker är också mysko, det är ju den som har lanserats senast. Kan ju i och för sig betyda att täckbladet i madurorna är samma som i de tidiga andra modellerna fast tobaken har legat längre och fermenterats.



Just det, VM i dålig fokus skrev du väl någon gång tidigare i tråden... ;)
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
..Igår blev det en av dessa godingar:Hoyo de Monterrey Epicure No.2

Avslutade nyss premiärsmakning av en dylik pinne. Inte illa, inte alls illa faktiskt.
Lite väl mild i början men när den väl kom igång så levererade den så som en kuban
ska göra ända in till sista stumpen. Kunde kanske varit ett par centimeter längre för
sista tredjedelen ville jag ha mer av.:tummenupp

God Jul på er !!
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
F-n. Epicure especialen var felrullad. Den brann snett på hela 6 centimeter så jag fick trösta mig med ramon allones, cohiba robusto och nån honduran utan gördel.
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
F-n. Epicure especialen var felrullad. Den brann snett på hela 6 centimeter så jag fick trösta mig med ramon allones, cohiba robusto och nån honduran utan gördel.

Stackare.... :rolleyes: :hihi

Frun på julbord ikväll, så afnjuter en Ramon Allones Small Club på balkongen lyssnandes på "O Helga Natt" med Tommy Körberg :3freak
 

Bifogat

  • Julcigarr.JPG
    Julcigarr.JPG
    195.5 KB · Visningar: 71
  • Julcigarr 2.JPG
    Julcigarr 2.JPG
    138.7 KB · Visningar: 65

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Midvinternattens Plåtis är bitter,
Magniffen på planet till Cypern sitter.
Isande kyla i Sverige vitt,
knipsar garrarna *av på mitt.
Livsandarna snabbt för dessa slocknar,
Magniffen ligger i poolen och boffar.

God Jul boys!
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Fick senaste nummret av Cigar Journal igår. Vädret är kanske inte lika behagligt som på Cypern men vindstilla och någon plusgrad gör att det ändå funkar att sitta ute med en Hoyo epicure No2. jul.JPG

Så, god jul på er alla cigarrtrådläsare!
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Fick senaste nummret av Cigar Journal igår. Vädret är kanske inte lika behagligt som på Cypern men vindstilla och någon plusgrad gör att det ändå funkar att sitta ute med en Hoyo epicure No2.

Så, god jul på er alla cigarrtrådläsare!

Epicure no 2 är en riktig favorit hos mig. Kanske inte den mest karismatiska cigarren, men bara så skönt basic jättegod, utan att sticka ut åt nåt håll. Hade gärna haft den som huscigarr, men den är lite för dyr att röka när som...

Sitter på balkongen och afnjuter en Montechristo med rom & cola. Vädret är oförlåtligt skönt, även om det faktiskt har kommit en regnskur ikväll. Finns en sprit & cigarrbutik här, ska kolla status imorgon. De brukar ha en hel del namnvärda lådor hemma, dock ligger de ej i humidor vilket skapar viss oro... Ska man chansa? I'll let you know tomorrow.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
... Ska man chansa? I'll let you know tomorrow.
Just do it !! :)
Hoppas värmen håller i sig.
Jag spar mig till efter nyår. 2 veckor på GC blir nog fint det med.

Vad blir det för fint som julaftoncigarr ?

Jag tänker gå all in och dräpa en så´n här:

Partagas-Salomon.jpg

Man kan säga mycket om den men inte är den menlös iaf...

Go´Jul !
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top