Cigarr-tråden

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Nej, att smuggla cigarrer finns det nog en hel del som gör.

Tanken gällde vad som händer den dagen man kan köpa Cubanska cigarrer över disk och fritt få avnjuta dem i USA.

Det skräckscenariot har målats upp så länge jag rökt cigarr. Priset kommer garanterat stiga en period men tillgången kommer finnas. Habanos har rätt bra koll.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
En cigarr för ~200 kr, vad ska man ta då? Julklapp till min svåger och jag tänkte att istället för att köpa ett par billiga ska han få en.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
En cigarr för ~200 kr, vad ska man ta då? Julklapp till min svåger och jag tänkte att istället för att köpa ett par billiga ska han få en.

Vad gillar din svåger för märken? Det går inte att säga att han kommer gilla den bara för att den kostar 200 kronor. (Vilket tyvärr inte är jättemycket pengar för en cigarr i Sverige. :mad:)

[EDIT] En väldigt god samt visuellt vacker cigarr är Bolivar Belicosos Finos. Kostar 108 kronor på Framresor. Köp en sån och en Montecristo No.2 som kostar 128 kronor. Har han det minsta smak gällande cigarrer kommer han bli mycket nöjd.

belicososfinos.jpg


pi_3596.jpeg
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vad gillar din svåger för märken? Det går inte att säga att han kommer gilla den bara för att den kostar 200 kronor. (Vilket tyvärr inte är jättemycket pengar för en cigarr i Sverige. :mad:)

[EDIT] En väldigt god samt visuellt vacker cigarr är Bolivar Belicosos Finos. Kostar 108 kronor på Framresor. Köp en sån och en Montecristo No.2 som kostar 128 kronor. Har han det minsta smak gällande cigarrer kommer han bli mycket nöjd.

belicososfinos.jpg


pi_3596.jpeg

Haha, jaa, om jag hade nån aning om vad han gillar skulle saker bli lättare. :D

Han köper oftast Davidoff Primeros, mest för priset gissar jag på. Jag skulle tro att han blir glad för allt som han själv inte riktigt skulle ge sig råd att köpa.

Montecriston var den första "riktiga" cigarren jag provade och jag gillade den vet jag. Mycket bra tips med två, tack så mycket. :)
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Snabb helgvisit med frugan till Skellefteå, ingen snö men minus 12gr på balkongen efter helkväll med gamla vänner. Mor och far på Cypern över vintern, så "FF" i föräldrahemmet. :D Har vittjat fars bar på trewlig single malt och snott den gamla antika askkoppen i koppar ut på balkongen. Avjuter i den iskalla stjärnklara natten med tända ljus en Allones Extra 2011.

Poetiskt. :)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag har en plastidor, en snygg vardagsrumsplacerad humidor, en ganska stor resehumidor i skinn, en cigarrkruka i genomsynlig akryl och ett tvåfingerfodral.

När jag är iväg på jobbet är jag iväg så pass länge så att tvåfingerfodralet är lite för litet och det känns lite overkill att ha resehumidoren i skinn då den rymmer upp till 15 cigarrer. Alternativet är förstås att ha akrylkrukan placerad på jobb, uppfylld med cigarrer. Risken är då bara att kapten nallar på mina godsaker när jag inte är där.

Nåja, för att fylla luckan mellan tvåfingerfodralet och resehumidoren i skinn anlände med FedEx idag ett paket sänt från USA och www.cheaphumidors.com
Tullarna hade nog kafferast för paketet som även innehöll några NUB tog sig hem till mig utan deras högst tvivelaktigt trevliga inblandning.

Samma humidor fanns på puroexpress, men de ville ha €50 för att skicka en humidor och en låda cigarrer. Cheaphumidors tog $30 i frakt för två stycken cigarrcaddies och en låda NUB. :)

Tänk att cigarrintresset också är en sån materialsport. :)

SAMPLERCADDY.jpg
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
23094.jpg
Trefingerfodralet med inbyggd humidor funkar för mig. Gamla tuber kan komplettera då jag sällan är bortrest mer än två veckor.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
En Cigar Caddy bör finnas i var mans ägo. Jag har en 10:a. :tummenupp

Sneglade lite på 10:an också men 5:an uppfyller mitt behov bättre.

Har tittat lite närmare på caddyn idag. Den är minst sagt robust byggd. Känns väldigt tålig. På baksidan sitter det en liten lapp där caddyns specifikationer är uppradade; Vattentät till drygt 30 meter, krossäker, flyter, lufttät (ofan, då den är vattentät)...
Nästan så att jag blir sugen på att prova allt som den ska kunna. Hade varit tufft att med buntband fästa den i ankaret på jobbet och sen testa att störtankra...

Nåja, den ska ha plats för 5 cigarrer, dock ej i robustostorlek. I lite blandade storlekar går det dock alldeles utmärkt.

Den inbyggda fuktaren ger jag inte så mycket för. Personligen kommer jag nog att ha cigarrer med önskvärd fuktighet i caddyn och låta bli att för övrigt reglera caddyns fuktighet. Det ska nog funka i de flesta fallen. Möjligtvis att man på vintern får ha ett fuktrör, likt detta; http://www.cheaphumidors.com/p_crystal-humidifier_HT101.html
 

Bifogat

  • caddy1.JPG
    caddy1.JPG
    39 KB · Visningar: 56
  • caddy2.JPG
    caddy2.JPG
    51.9 KB · Visningar: 62
  • caddy3.JPG
    caddy3.JPG
    58 KB · Visningar: 60
  • caddy4.JPG
    caddy4.JPG
    54.8 KB · Visningar: 56
  • caddy5.JPG
    caddy5.JPG
    71.8 KB · Visningar: 49

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
En Cigar Caddy bör finnas i var mans ägo. Jag har en 10:a. :tummenupp
En 10:a är lagom för en veckas semester :tummenupp
Jag har pimpat min med en liten låda humi-beads. Funkar riktigt bra.
Den bygger lite på höjden men det finns ändå utrymme för ringmått
54 i båda våningarna.
 

Bifogat

  • bild.JPG
    bild.JPG
    95 KB · Visningar: 49

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Fick en Romeo y Julieta No. 2 av brorsan idag, är det nåt att ha?

Förresten, hur gör ni som inte har nåt dedikerat rökrum nu på vintern? Det är ju svinkallt att sitta ute i 40 minuter! :)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Förresten, hur gör ni som inte har nåt dedikerat rökrum nu på vintern? Det är ju svinkallt att sitta ute i 40 minuter! :)

Vintern, och då i synnerhet skånsk vinter med två plusgrader, kuling från nordväst och 90 % relativ fuktighet i luften inbjuder inte direkt till några njutbara utesittarsejourer.
De dagarna som solen behagar titta fram och vinden tar en paus i sitt infernaliska blåsande kan man kånka ut en infravärmare i trädgården och få sig en timme där utan att frysa fast.

Alternativet om man är ungkarl eller har en mycket förstående fru är att sitta inne, hemma. Dock ej för ofta.

En verkstad med svetsutsug funkar också finfint! :tummenupp
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Fick en Romeo y Julieta No. 2 av brorsan idag, är det nåt att ha?

Förresten, hur gör ni som inte har nåt dedikerat rökrum nu på vintern? Det är ju svinkallt att sitta ute i 40 minuter! :)

Jag kör med en stående infravärmare från biltema. Det fungerar ner till minus 15 även ngt söder om Landskrona/Helsingborg men man måste vara välklädd. Från minus 15 blir det innomhus. Sen får man gå ner i storlek till corona eller mindre. I kväll blir det en Cohiba Torped till whiskyn.
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Vintern, och då i synnerhet skånsk vinter med två plusgrader, kuling från nordväst och 90 % relativ fuktighet i luften inbjuder inte direkt till några njutbara utesittarsejourer.
De dagarna som solen behagar titta fram och vinden tar en paus i sitt infernaliska blåsande kan man kånka ut en infravärmare i trädgården och få sig en timme där utan att frysa fast.

Alternativet om man är ungkarl eller har en mycket förstående fru är att sitta inne, hemma. Dock ej för ofta.

En verkstad med svetsutsug funkar också finfint! :tummenupp

Japp! som singel kan man sitta inne i värmen och rökapå :tummenupp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Alternativet om man är ungkarl eller har en mycket förstående fru är att sitta inne, hemma. Dock ej för ofta.

En verkstad med svetsutsug funkar också finfint! :tummenupp

Även om min fru har mycket överseende med allt jag gör (och inte gör) så accepterar hon under inga omständigheter rökning inomhus så länge jag inte har ett eget lekrum. ;)

Vi får helt enkelt hitta vårt ställe, morsan o farsan har ett uterum som vi tänkte använda men det är ändå så att man måste ta bilen dit och, ja, då blir det ingen whisky... Om regnet håller sig borta blir det dock uterökning ikväll!

Jag kör med en stående infravärmare från biltema..

Är det tunga, otympliga prylar? Det vore ju ett alternativ faktiskt...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top