Avgasport

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Tja!

jag har en cagiva raptor 125cc. Den har precis samma motor som Cagivas mito.

Har nu fått reda på att den är strypt i avgasporten. jag undrar hur avstryper man en avgasport?

tänkte fråga ni som kan så man inte gör fel :)

tack på förhand!!
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
När du vrider om nyckeln, hör du då ett ljud som låter bzzz-bzzz? Om du inte hör det så är avgasportsmotorn antagligen inte ens inkopplad och då får man kolla sladdar (vet dock inte vilka)
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
precis när jag slår på tändningen hörs 2 ljud så den är inkopplad.

hur går man nu vidare för att avstrypa den?
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Om du lyfter på tanken och kollar på vänster sida under tanken så ser du motorn. Vrid på nyckeln så ser du ett hjul som vrider sig åt ett hål, och sedan tillbaka. Finns det vajrar som sitter fast på hjulet eller är det tomt?


Har du strypt av röret och luftburken? Att bara strypa av avgasporten kommer inte att ge något. Avgasporten på min mito var inte strypt, utan enda strypningarna är luftburken och röret. Kanske är annat på Planet. Vilken årsmd?
 
Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
avgasporsts motorn sitter fast med 2 clips på 2 stålpinnar på kylartanken, den har en luftnippel med ett rör, och sen 2 sockerbitar som är elen och 2 vajrar med 2 "klumpaR" på slutet som fästs i hjulet där de finns 2 hål, dom ligger på sen att halvt varv ner eller upp beroende på kabeln, om du skruvar isär avgasport motorn kan du låsa hjulet, flytta de, och skruva fast de, annras finns där en mindre justering nere vid kabalrna innan dom fästs vid den lådan med throtteln i, och så är där en skyddskåpa på slutet och den fäst med vajrarna på en mutter och sen en skruv på vänster sida om den, :)

de finns ingen strypning i avgasports motorn, men du kan ju ställa in den som jag beskrev
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Raptorn är från 2007.

Jag ringde till sveriges ända återförsäljare i växsjö och han sa att den var strypt i avgasporten. Men ni menar på att det inte finns någon strypning där?

tack ska ut och kolla om det sitter några vajrar på hjulet du beskrev.:)

Hade du en plugg i kröken på din mito? strypningen i luftburken sitter den ungefär som en moppe strypning och som minskar luftflödet?
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
strypningen i luftburken sitter den ungefär som en moppe strypning och som minskar luftflödet?

Finns det något annat sätt att strypa en luftburk utan att minska luftflödet? :)
Mindre rör eller plastbit brukar det oftast vara i de flesta 125:er. Brukar inte vara några svårigheter att ta bort :tummenupp
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
kolla om du har en tjock jävla prinskorv rör som sticker ut ur avgasröret, eller om där finns plugg,

om de e en blindtarm får du kapa och svetsa,

hör med svenne :) han har en likadan som din, jag har en äldre som inte e strypt,
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Tack

När jag tar bort strypningarna då måste man väl gå upp i storlek på bensinmunstycket?

det är ingen blindtarm så jag får ta och kolla igenom avgassystemet imorgon:)

kan man köra på en ostrypt 125a på körprovet för lätt mc eller ska man avstrypa den till våren när jag har kortet istället?

Tack så jävla mycket för alla svar pöjkar. Ni gör det lättare för mig att fixa en ostrypt italienare till nästa säsong:banana
 

Bifogat

  • Bild 004.jpg
    Bild 004.jpg
    241 KB · Visningar: 60

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
HAHAH yes det är den jag har! köpte den för 2 veckor sedan av honom:)

när jag såg hojen tänkte jag fan den där måste jag ha den e rätt udda i sverige liksom:Bugar
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
När jag tar bort strypningarna då måste man väl gå upp i storlek på bensinmunstycket?

det är ingen blindtarm så jag får ta och kolla igenom avgassystemet imorgon:)

kan man köra på en ostrypt 125a på körprovet för lätt mc eller ska man avstrypa den till våren när jag har kortet istället?

Tack så jävla mycket för alla svar pöjkar. Ni gör det lättare för mig att fixa en ostrypt italienare till nästa säsong:banana

Ja, du måste bestycka om förgasaren om du stryper av.

Mycket möjligt att den är strypt på andra sätt än mito iom att din är mycket nyare. Vad är det för förgasare på den? Dellorto PHBH28BD? (står på den)

Läs denna tråd: http://www.125ccsportsbikes.com/forums/index.php?showtopic=48038 Det är visserligen om mito men det kanske är samma på din.

Gör ett account på forumet och ställ dina frågor, där finns några riktiga Cagivafanatiker ;)
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
japp den har förgasaren du nämnde. tack för länken!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Heh jo den där är nog inte helt vanlig i landet.

Det finns en del ovanliga nakna sportigare 125or typ Aprilia Europa och även en NSR 125 utan kåpor, fast den senare finns inte i Sverige alls.

Det är väl så att de måste var svårast att sälja, då de just är nakna och därför är långsammare än de med helkåpor och de är ändå bundna till asfaltsvägar främst så de kan inte konkurrera med offroad-motard hojarna heller i frågan om mångsidighet.


Den påminner en del om en större variant som fanns, nån med en Suzuki V twin motor i bla, men jag mins inte märket, italiensk hoj.
Kul.

edit: en sökning gav att den modell jag tänkte på är en Cagiva Rator 1000, därav likheten, den är större förstås och har Suzukimotor, men liknade din får jag säga.

Banansving är ett klassiskt 2t knep som blev en design på många hojar, här med ser jag, delas med RG 125 faktiskt och även äldre Aprilia 125 har jag för mig?(ja och av Miton antar jag), egentligen var svängen på svingen till för att avgasexpansionskammaren skulle få plats på racehojar, men det ärvdes snart till gatan med genom RGV250 främst, RG 125an har ju lisom den du har ingen anledning till att ha banansvängen, men det var så väldigt inne då så det bygdes pga av det, snyggt tycker jag även om det är en ploj.
 
Last edited:

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Jävlar vad du kan!:tummenupp

det är så kul när man ser den kan man lätt tro att det är typ en 600cc eller något. med hela sizen på den men också feta brembo brommsar o så

Men ljuddämparn och ljudet avslöjar en :huvet
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Hehe, jo men den är cool iaf, tillverkas fortfarande vad jag kan se, jag gillar din svarta bättre än den röda man kan se faktiskt.

Det rär ju påkostat iaf, Brembo och sjyssta fjädringsgrejor så det är ju ingen lågprismoppe direkt:)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Min Mito kostade närmre 60k när den var ny för 11 år sedan. Då var kronan mer värd.

Banansving är ett klassiskt 2t knep som blev en design på många hojar, här med ser jag, delas med RG 125 faktiskt och även äldre Aprilia 125 har jag för mig?(ja och av Miton antar jag), egentligen var svängen på svingen till för att avgasexpansionskammaren skulle få plats på racehojar, men det ärvdes snart till gatan med genom RGV250 främst, RG 125an har ju lisom den du har ingen anledning till att ha banansvängen, men det var så väldigt inne då så det bygdes pga av det, snyggt tycker jag även om det är en ploj.

Det där var jävligt intressant faktiskt :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Ja det är dyra hojar, men så blir det ju när det ska vara märksgrejor med, jag menar riktiga Brembobromsar är inget billigt skit.

Sen är det ju riktiga aluminiumramar med och inte plåt som tex RG.n hadde.

Japanerna har ju haft mer lågprispressat på 125orna, fjädring och bromsar tex. är visserrligen av nån tillverkare men det är inte några riktigt bra grejor från början.

Men så är/var de ju billigare med.

Du kan också hitta deras gamla sport125or för skitpengar idag då de såldes i parti och minut i jämförelse med en Aprilia tex.

Undrar hur många tusen NSR 125or de han kränga bara i Sverige liksom, när den var hyfsat ny mins jag tat den låg så högt på försäljningslistorna att den konkurrerade med tunga hojar på typ 5 i topp listan här..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top