Servicekostnad golf 2001?

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Hej,

Har för mig att den modellen av golf, 1,6 från 2001, har en stor service vid 6000 mil? Någon som vet vad den kostar?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hos Solna Bilteknik kostar stor service på 1.8T 4150:- Har svårt att se att det skulle vara dyrare på din 1.6:a

Här står exakt vad som ingår i deras olika servicar och du kan som sagt jämföra själv om du ringer någon annan.
http://www.solnabilteknik.se/pdf/VW_rep.pdf

Servade min Octavia där och var väldigt nöjd. Fick ett bra bemötande, smidigt och snabbt en lånebil, "billig" service och sedan en ordentlig genomgång inklusive rekommendationer om vad som bör göras utan att de för den skull försökte sälja på mig ett återbesök. :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Hos Solna Bilteknik kostar stor service på 1.8T 4150:- Har svårt att se att det skulle vara dyrare på din 1.6:a

Här står exakt vad som ingår i deras olika servicar och du kan som sagt jämföra själv om du ringer någon annan.
http://www.solnabilteknik.se/pdf/VW_rep.pdf

Servade min Octavia där och var väldigt nöjd. Fick ett bra bemötande, smidigt och snabbt en lånebil, "billig" service och sedan en ordentlig genomgång inklusive rekommendationer om vad som bör göras utan att de för den skull försökte sälja på mig ett återbesök. :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Googla på det företaget så får du massa historier om ifyllda serviceböcker fast inte servicen är gjort etc.

Ingen att rekomendera.
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det du inte vet är att de (antagligen) bara har utfört hälften av servicepunkterna. :huvet


Strange...
Låter ytterst märkligt att ett företag som går ut så hårt med att synas skulle vara så vårdslösa eftersom det inte behövs många slarviga service:ar för att rasera det ett års dyr reklam byggt upp.
Mitt möte med dem var odelat positivt men jag kanske var ett undantag.


Edit:
Såg nu att Swedac återkallat sin ackreditering för SBT. Det räcker för mig att avråda från att besöka dem.
:mad:
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Tack för svar!

Undviker solna bilteknik och prutar 5000 spänn på bilen:tummenupp

Men stopp ett tag.

Varför ska du köra en tio år gammal bil på en verkstad för? En 6000-milaservice innefattar säkert inget mer än olja, filter, luftfilter, kupéfilter och tändstift. Bromsvätskor och skit behöver man inte byta vartannat år i vanligt bruk.

Kostnaden för dessa delar är max 2000:- och alla kan byta de själva.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
2001orna var väl första som hade "long life", dvs 3000 mila intervall. Då blir oljeservicen (som då kallas "long life service") mycket dyrare då oljan är dyrare och verkstan förväntar sig att inte få se dig på två år varför dom tar chansen att skinna dig lite extra.

Bilen mår dock bäst av att få oljan bytt var 1500e och då funkar gammal vanlig (=billig) olja. Men det kanske inte ger lika fina stämplar i boken. Men fixar man själv är det bättre att ta en service per år så slipper motorn gå med samma skit i två år/3000 mil.
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Men stopp ett tag.

Varför ska du köra en tio år gammal bil på en verkstad för? En 6000-milaservice innefattar säkert inget mer än olja, filter, luftfilter, kupéfilter och tändstift. Bromsvätskor och skit behöver man inte byta vartannat år i vanligt bruk.

Kostnaden för dessa delar är max 2000:- och alla kan byta de själva.

Sant iof. Skulle ju kunna boka gör det själv verkstan
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Sant iof. Skulle ju kunna boka gör det själv verkstan

Kolla vilken oljekvalitet du ska ha. Sen köper du OKQ8 egna olja med den spcifikationen, den brukar vara billig. Strunta i fräcka etiketter.

Delarna köper du på vag alt mekonomen. Vad som ska göras kan du få reda på hos vag med. De kommer att hävda att de kollar typ 30 övriga punkter såsom damaskernas skick, mönsterdjup på däck, lufttryck i reservhjulet etc, men det är i regel bara för att mjölka pengar!

GDS-hallen behöver du bara till oljebytet på sin höjd. Resten fixar du på gatan!

Kolla vad som ska bytas på servicen så kan vi kolla hur mycket du kan spara på att göra det själv.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har nu suttit och läst runt om Solna Bilteknik eftersom jag blev en smula ställd när jag fick höra om allt elände de verkar ställa till med...

Jag tänker inte rekommendera någon att åka dit med tanke på att Swedac dragit tillbaka sin ackreditering.

Det som däremot slog mig var att samma inlägg och historier dök upp i samtliga forum. Det var bl.a. något om någon som fått kamremmen bytt men där det "uppstod missljud och flera bultar saknades o.s.v. o.s.v."..

Det är iofs inget konstigt att en missnöjd kund sprider detta på alla tänkbara platser men däremot blev det en smula komiskt när det visade sig att flera kritiska inlägg av olika användare kom från samma IP-adress när CINT's moderator dök upp.

Edit:
Nästan alla "skräckhistorier" är skrivna i augusti och september 2009 och är väldigt snarlika.
Huvuddelen av övriga inlägg är sådana som refererar till "hörsägen" beträffande just dessa.
Klas Lööv, Claes Loov, Klas Lövgren återkommer på forum efter forum. Han verkar jättearg. Men ändå värt att notera att det uppenbarligen rör sig om en och samma person och inte om tre olika.

Vore kul att lite IP-adresser från de olika forumen för att se om det handlar mer om en förtalskampanj än om att det faktiskt är precis så dåliga som trådarna försöker göra gällande.
 
Last edited:

sportbike

Guest
De kommer att hävda att de kollar typ 30 övriga punkter såsom damaskernas skick, mönsterdjup på däck, lufttryck i reservhjulet etc, men det är i regel bara för att mjölka pengar!

Nu var du lite orättvis mot de verkstäder som faktiskt kollar de närmare 60 punkter som ingår i en sån service.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Nu var du lite orättvis mot de verkstäder som faktiskt kollar de närmare 60 punkter som ingår i en sån service.

Möjligt. Men de punkterna kan inte ta så lång tid att kolla upp. Jag utgår från att ts har ett visst intresse av fordon i allmänhet. Då kollar han lufttrycket på våren, märker om torkarbladen är kassa eller att parkeringsbromsen tar lite högt upp.

Jag sitter i en skitsits just nu. Har en bil med garantier kvar. Måste serva på verkstad mao. Dock på märkesverkstad för att all goodwill ska gälla vid ev strul.

En mellanservice för 1500:- som jag kunde göra på 30 minuter och till en kostnad av 350:-
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Möjligt. Men de punkterna kan inte ta så lång tid att kolla upp. Jag utgår från att ts har ett visst intresse av fordon i allmänhet. Då kollar han lufttrycket på våren, märker om torkarbladen är kassa eller att parkeringsbromsen tar lite högt upp.

Kanske lite p.g.a den där inställningen vi i Sverige har så kass vagnspark.
Jag kollar däcktrycket varannan tankning.
Rengör dränering, kollar damasker etc. 2-3ggr/år

Har mindre "skit"problem än många vänner. ÅAS har jag en jävla förmåga att hitta bilar med kex-kaross och fint underrede/maskinellt. Bra sålänge man äger dem.
Omöjliga att sälja.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Kolla vilken oljekvalitet du ska ha. Sen köper du OKQ8 egna olja med den spcifikationen, den brukar vara billig. Strunta i fräcka etiketter.

Delarna köper du på vag alt mekonomen. Vad som ska göras kan du få reda på hos vag med. De kommer att hävda att de kollar typ 30 övriga punkter såsom damaskernas skick, mönsterdjup på däck, lufttryck i reservhjulet etc, men det är i regel bara för att mjölka pengar!

GDS-hallen behöver du bara till oljebytet på sin höjd. Resten fixar du på gatan!

Kolla vad som ska bytas på servicen så kan vi kolla hur mycket du kan spara på att göra det själv.

Biltema har longlife för 99:-/liter
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Bra! Den är perfekt. Dock ännu bättre, som någon tidigare påpekade, att byta var 1500e mil med en vanlig syntetolja.
Eller så kan man nog byta Biltemas billiga longlife-olja var 1500e mil om man vill det också. :tummenupp

Över huvudtaget så är jag lite skeptisk till att gå 3000mil mellan oljebytena. Oavsett vilken olja man kör på.

Fördelen med att lämna in bilen på verkstad framför att göra det själv är att de nolla serviceintervallindikeringen så den inte kommer hoppandes varje gång man startar bilen.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Eller så kan man nog byta Biltemas billiga longlife-olja var 1500e mil om man vill det också. :tummenupp

Över huvudtaget så är jag lite skeptisk till att gå 3000mil mellan oljebytena. Oavsett vilken olja man kör på.

Fördelen med att lämna in bilen på verkstad framför att göra det själv är att de nolla serviceintervallindikeringen så den inte kommer hoppandes varje gång man startar bilen.

Den brukar gå att fixa till på de årsmodellerna.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har nu suttit och läst runt om Solna Bilteknik eftersom jag blev en smula ställd när jag fick höra om allt elände de verkar ställa till med...

Jag tänker inte rekommendera någon att åka dit med tanke på att Swedac dragit tillbaka sin ackreditering.

Det som däremot slog mig var att samma inlägg och historier dök upp i samtliga forum. Det var bl.a. något om någon som fått kamremmen bytt men där det "uppstod missljud och flera bultar saknades o.s.v. o.s.v."..

Det är iofs inget konstigt att en missnöjd kund sprider detta på alla tänkbara platser men däremot blev det en smula komiskt när det visade sig att flera kritiska inlägg av olika användare kom från samma IP-adress när CINT's moderator dök upp.

Edit:
Nästan alla "skräckhistorier" är skrivna i augusti och september 2009 och är väldigt snarlika.
Huvuddelen av övriga inlägg är sådana som refererar till "hörsägen" beträffande just dessa.
Klas Lööv, Claes Loov, Klas Lövgren återkommer på forum efter forum. Han verkar jättearg. Men ändå värt att notera att det uppenbarligen rör sig om en och samma person och inte om tre olika.

Vore kul att lite IP-adresser från de olika forumen för att se om det handlar mer om en förtalskampanj än om att det faktiskt är precis så dåliga som trådarna försöker göra gällande.



Såg en AB-artikel idag som fick mig att dra till minnes den här gamla tråden..

"Kalla fakta har, i samarbete med Motormännens riksförbund, testat åtta etablerade bilverkstäder i Stockholmsområdet.
..
..
Totalt får sju av de åtta verkstäderna underkänt av Motormännens riksförbund. Endast Solna bilteknik får godkänt på alla punkter"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19728204.ab

:hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top