O2-eliminator

skörby

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2009
Ort
bålsta
Hoj
cbr1000rr 08
Har köpt ett slipon till bågen (cbr1000rr 08).Nu så har jag även köpt en 02 eliminator.Hur ska denna kopplas på? är det bara att klippa av trådarna från lamban,å koppla in dessa till 02 prylen?Kan fan ingenting om el....:arsele
tacksam för info
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kontaktstycket till lambdasonden, där stoppar du in o2 istället för kontakten till lambdasonden...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Varför vill man inte ha lambdasond?

Förmodligen finns det inget uttag för lambda på det nya avgassystemet.
Då måste man lura ECM att det fortfarande finns en lambda med ~220ohm (eller vad det nu är). Oftast när man byter avgassystem bör man mappa hojen med tex en PC3, och då kör man en fast mapp, och då kopplar man bort lambda för att inte den ska ligga och försöka justera den fasta mappen...i enkla ord!

skörby: Ska du mappa hojen med, eller fulköra med enbart annat avgassystem?
 
Last edited:

skörby

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2009
Ort
bålsta
Hoj
cbr1000rr 08
Kontaktstycket till lambdasonden, där stoppar du in o2 istället för kontakten till lambdasonden...

så långt e jag me, ska jag klippa kablarna och koppla trådarna till o2 eliminatorn?Tror det är 2 st kablar..

Förmodligen finns det inget uttag för lambda på det nya avgassystemet.
Då måste man lura ECM att det fortfarande finns en lambda med ~220ohm (eller vad det nu är). Oftast när man byter avgassystem bör man mappa hojen med tex en PC3, och då kör man en fast mapp, och då kopplar man bort lambda för att inte den ska ligga och försöka justera den fasta mappen...i enkla ord!

skörby: Ska du mappa hojen med, eller fulköra med enbart annat avgassystem?

sorry
jag tänkte endast byta, har inte ens tänkt på mappning
tack för snabba svar

Varför vill man inte ha lambdasond?

har ingen plats på nya sliponet, så man måste tydligen lura burken lite.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
så långt e jag me, ska jag klippa kablarna och koppla trådarna till o2 eliminatorn?Tror det är 2 st kablar..
.

Från lambdasonden går en kabel, följ kabeln och det kommer att komma ett kontaktstycke. Dela på kontaktstycket och montera sedan in din o2 i kontaktstycket med lambdasonden urkopplad. Troligen sitter kontaktstycket under sitsen runt batteriet skulle jag tippa på...men det är inte säkert!

Följ bara kabeln från lambdan och du kommer att hitta kontaktstycket!!!
 

skörby

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2009
Ort
bålsta
Hoj
cbr1000rr 08
Från lambdasonden går en kabel, följ kabeln och det kommer att komma ett kontaktstycke. Dela på kontaktstycket och montera sedan in din o2 i kontaktstycket med lambdasonden urkopplad. Troligen sitter kontaktstycket under sitsen runt batteriet skulle jag tippa på...men det är inte säkert!

Följ bara kabeln från lambdan och du kommer att hitta kontaktstycket!!!

tack, jag får kolla imorn.....
 

skörby

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2009
Ort
bålsta
Hoj
cbr1000rr 08
Från lambdasonden går en kabel, följ kabeln och det kommer att komma ett kontaktstycke. Dela på kontaktstycket och montera sedan in din o2 i kontaktstycket med lambdasonden urkopplad. Troligen sitter kontaktstycket under sitsen runt batteriet skulle jag tippa på...men det är inte säkert!

Följ bara kabeln från lambdan och du kommer att hitta kontaktstycket!!!

fixat
Tack för hjälpen.............:yoparty
 

skörby

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2009
Ort
bålsta
Hoj
cbr1000rr 08
Var sitter den på 08an?
på 05-07 sitte den iaf under höger övre sidokåpan mitt i, tillsammans med några andra kontakter.

vänster sida,mellan sidokåpan å tanken..
Knepigt att komma åt.Men efter lite svordomar så fixar man det
 

MLLRAPTOR

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Honda CB1000R 2009
Min CB 1000r går ryckigt på låga varv. Mycket irriterande...
Har ett slip on men tänkte behålla originalfilter och katalysatorn så jag tänkte skippa Powercomander. Troligen kommer o2 eliminatorn fixa ryckigheten. Men finns det någon fara att koppla ur den?

/M
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Min CB 1000r går ryckigt på låga varv. Mycket irriterande...
Har ett slip on men tänkte behålla originalfilter och katalysatorn så jag tänkte skippa Powercomander. Troligen kommer o2 eliminatorn fixa ryckigheten. Men finns det någon fara att koppla ur den?

/M

Troligtvis förefaller det viss risk att oavsiktligt elda upp katalysatorn om o2 sensorn kopplas ur
 

MLLRAPTOR

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Honda CB1000R 2009
Troligtvis förefaller det viss risk att oavsiktligt elda upp katalysatorn om o2 sensorn kopplas ur
Trodde inte att katten var brännbar:va?
Eftersom O2 givaren kopplas ur om man installerar en Powercommander, tror jag inte att det är någon fara på taket:tummenupp. Det jag undrar över är hur ECU fungerar utan impulserna från Lambdan. Om det finns en generell mappning som tar över eller om den blandar bränsle luft lite på en höft???:confused::confused: Med en Power Commander så är ju bränsle& luft "tvångsstyrt".

/M
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Trodde inte att katten var brännbar:va?
Eftersom O2 givaren kopplas ur om man installerar en Powercommander, tror jag inte att det är någon fara på taket:tummenupp. Det jag undrar över är hur ECU fungerar utan impulserna från Lambdan. Om det finns en generell mappning som tar över eller om den blandar bränsle luft lite på en höft???:confused::confused: Med en Power Commander så är ju bränsle& luft "tvångsstyrt".

/M

Blir katten FÖR varm kan den tex smälta iaf. (eller iaf beläggningen ta skada på dom, antar också att många hojkattar är metalliska)

ECUn har en mappning från fabrik som den kör på utan lambdan.
Detta varierar dock från tillverkare till tillverkare, tex aprilia funkar tydligen inte så bra utan lamda utan att ställa om ECUn till "race"-läge där den skiter i lamdan.
Har man lamdan inkopplad har ECUn ett visst soppa-tillägg/avdrag den maximalt får göra för att försöka kompensera Air/Fuel-förhållandet för att få lamda-värdet till 1.

Powercommandern läser bara in styrpulserna till psridarna och lägger sen på/drar av en specifiera procentsats, så ECUn gör fortfarande samma jobb.
 
Last edited:

MLLRAPTOR

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Honda CB1000R 2009
OK. Men hur stor är risken att den blir för varm om man kör med originalfilter, har katten kvar och bara ett slipon?

Måste man ha en powercomander om man inte ändrar något utom slutburken och tar bort O2 sensorn? Eller funkar originalmappningen lika bra ändå utan risk att sabba nått annat?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Trodde inte att katten var brännbar:va?
Eftersom O2 givaren kopplas ur om man installerar en Powercommander, tror jag inte att det är någon fara på taket:tummenupp.

När man kopplar "ur" lambdasonden vid montering av en Powercommander monterar man ett motstånd istället som ger en konstant signal till ECU. Detta fasta värde som ECU nu erhåller från motståndet kanske inte är optimalt för din motor, och därför går motorn med fel förbränning som följd.

Det är NU anledningen till varför man monterar en Powercommander kommer in i bilden, för att finjustera så att motorn får en korrekt förbränning igen.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
När man kopplar "ur" lambdasonden vid montering av en Powercommander monterar man ett motstånd istället som ger en konstant signal till ECU. Detta fasta värde som ECU nu erhåller från motståndet kanske inte är optimalt för din motor, och därför går motorn med fel förbränning som följd.

Det är NU anledningen till varför man monterar en Powercommander kommer in i bilden, för att finjustera så att motorn får en korrekt förbränning igen.

Det är inte hela sanningen heller, motståndet sitter faktiskt på 12-drivningen till lambdan, det är så ECUn avgör om lambdan är "hel".
Så motståndet är till för att ECUn inte ska tända FI-lampan och köra limphome-mode.

Min hoj gick iaf grymt fett efter att jag bytt till helsystem och tryckt dit O2-eiminatorn innan jag mappa om den, så jag skulle gissa på att ECUn krämar på max soppa den får göra för att försöka kompensera mot lambda=1 om sensortrådarna till lambdan hänger i luften.
Att hojen går för fett är ju iaf bättre än att den går för magert.
 

DIF

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sthlm
Hoj
streetfighter
Vad är dte för skillnad på en O2-Sensor och en O2-Eliminator?

Som i mitt fal; Yamaha FZ1 07a med pc3,kn filter & yoshi slip-on. Har min O2-sensor gått sönder. Felmedd nr 24. En ny O2-Sensor kostar 4,200 kr!!! ( har hittat en begagnad för halva priset hos Bike Trollhättan)
Men har fått höra att det är en O2-Eliminator just jag ska ha / behöver.

Varför?? :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad är dte för skillnad på en O2-Sensor och en O2-Eliminator?

Som i mitt fal; Yamaha FZ1 07a med pc3,kn filter & yoshi slip-on. Har min O2-sensor gått sönder. Felmedd nr 24. En ny O2-Sensor kostar 4,200 kr!!! ( har hittat en begagnad för halva priset hos Bike Trollhättan)
Men har fått höra att det är en O2-Eliminator just jag ska ha / behöver.

Varför?? :)

En O2-sensor är samma sak som en lambda-sensor. En O2-eliminator är alltså som skrivits ovan i tråden i princip bara en kontakt med ett motstånd som ska få styrboxen till insprutningen att tro att lambda-sensorn är ansluten. I ditt fall kommer det funka ungefär likadant med en O2-eliminator som nu eftersom du har en PowerCommander som oavsett lambda-värde ändå kör en fast mapp.
 

750SOHC

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2010
Ort
Umeå
Hoj
Honda 750 café -75
Varför låter inte powercommander Lambdasonden styra blandningen på jämn gas/fiskörning? Det borde ju vara dels lätt, man behöver inte göra en mapp för fiskörning, och dels ge en bra bränsle ekonomi när man kör lugnt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top