Tvätt av skinnställ?

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Hej!

Har sökt runt lite på forumet men inte hittat någon sådan tråd.

Har endast haft mc körkort i 1 år nu men ändå lyckats få ihop 1000 mil på mätaren och jag måste säga att min Dainese skinnjacka börjar bli lite.. klibbig.

Speciellt på insidan, lukten börjar väl ta sig lite oxå.

Samma gäller byxorna.

Går det att tvätta en skinnjacka och vart bör ja isåfall vända mig?

Tacksam för svar!

Mvh Mark
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Windsor skinntvätt är himla bra, Ekol har även dem en himla bra skinntvätt.
Tvätta för hand i ljummet vatten, låt torka i rumstemperatur och smörj sedan in med ofärgad olja/balsam som gärna får innehålla lite bivax.

Om det går så ta ur innerfodret och tvätta i tvättmaskin för sig.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Hur ofta brukar ni göra rent? (Svara ärligt nu :tungan)
Mitt ställ har legat och jäst i en väska i två veckor nu sen jag blev sjukskriven :D
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Jag klär på mig stället och hoppar i duschen.... :speciell

:hihi
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Aldrig tvättat stället mer än gnidit av de värsta insektsfläckarna med en trasa och vatten, nån gång per år. Kör alltid med underställ under så de luktar typ bara läder om stället... ;)
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Aldrig tvättat stället mer än gnidit av de värsta insektsfläckarna med en trasa och vatten, nån gång per år. Kör alltid med underställ under så de luktar typ bara läder om stället... ;)

Japp det är underställ som gäller. Då luktar inte stället. Värre är det dock med ryggskyddet! :död

\Masonit
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag använder också underställ, lättare att tvätta det samt slipper se ut som ett mongo när man ska ta av sig skinnstället.
 

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
Enligt diverse försäljningsställen som jag har pratat med så går det faktsikt utmärkt att slänga in ett skinnställ i tvättmaskinen. Jag har inte provat själv ännu men lär göra det efter denna säsong. Viktigt är som Sox skrev att fetta in stället efter tvättningen.

Fråga själv hos Er lokala handlare...
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej. Som andra har skrivit här så funkar det att bara slänga in stället i tvättmaskinen på max 40 grader. Eller ännu hellre 30. Tumla sen torrt på SVAG eller ingen värme. Fetta in igen. Klart.
Ha de ....Per:squid
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Här kommer ett gott råd..även om det inte är kul...ut och åk i regn, och jag menar inte runt kvarteret, sätt en längre sväng i regn 10 mil minst och gärna i motorvägsfart långa bitar.

Mitt skinnställ blev efter en bandag i regn som nytt beträffande flugor och skitt allt försvann:D:)Och det var regn/dugg och fuktigt i luften hela dagen.

Japp det är underställ som gäller. Då luktar inte stället. Värre är det dock med ryggskyddet! :död

\Masonit

Det är skillnad på ryggskydd med, har ett ufo som inte luktar ufo(när jag luktar iaf:D)Men halvarsson har någon modell som skall lukta pyton..
 
Last edited:

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Mitt var fullt med flugor å skit åkte hem igår kväll då det spöregna, sen var det rent! Hade faktiskt börjat överväga att tvätta det..
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Jag skulle nog inte våga köra mitt ställ i tvättmaskinen eller tumla det även om det skall funka. Jag tvättar mitt med lädertvål (EKOL´s) och sen oljar in det i Ekol´s olja så blir det som nytt! Innerfodret kan du som pulkaskurk sa slänga in i tvättmaskinen på låga grader om det går att ta ut.
 

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Tvättar skinnstället 1 gång per år (på hösten), för hand i badkaret både utvändigt och invändigt med lite tvättmedel. Sedan får det torka i rumstemperatur. Därefter en rejäl omgång med läderbalsam.
Kör förvrigt också med undersräll oavsett temperatur. det gör underverk för fräscheten.

Ryggskyddet tvättar jag väl 3-4 ggr. per säsong. Fyller upp badkaret, en kapsyl klorin, sen får det ligga ett tag innan jag sköljer och hänger på tork.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top