BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vad blev det för något? :)

P

s1000rrbmwreviewfirstridetest.jpg


Om ni ska köpa grejer så kan jag tipsa om http://www.bmw-motorrad-shop.info/e...hops/61888401/Categories/Zubehoer/BMW_S1000RR som finns på första sidan.
Beställde i Söndags, betalade i Måndags och nu idag fredag hade jag sakerna. Fraktien kostade 220kr också.

Skit bra.
 
Last edited:

SteveB

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-01 R1 Turbo
Sviestad 18/8!

Bra tråd!!
Jag åker ner dagen innan vid 18-tiden från Sthlm och tar in på hotel.
Är det någon av er andra som oxå gör det?
Och isf när och vart har ni tänkt att bo?
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Tjena moss! hur får man ett grymt ljud i bmw? kan man sätta ett mellan rör om man tar väck katen eller är det helsystem som gäller den hörs ingenting:huvet ju HJÄLP MIG!!!!
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bra tråd!!
Jag åker ner dagen innan vid 18-tiden från Sthlm och tar in på hotel.
Är det någon av er andra som oxå gör det?
Och isf när och vart har ni tänkt att bo?

Har faktiskt inte planerat så mycket för det. Har sökt info om när det startar osv, inte lyckats få tag på ansvarig eller hemsida där det står.

Kan nog tänka mig åka ned kvällen innan också, vore kul att sitta o ljuga över en (lätt?)-öl!

Har du något förslag på hotell?
 

O´argos

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2010
Ort
stockholm
Hoj
2010 BMW S1000RR
Erfarenheter så långt

Hej alla fartberoende. Jag är ny här på SH och det vore intressant att växla erfarenheter med er andra S1000RR:ister. Har haft min i 3 månader och blir hela tiden överaskad över hur snabb den är. Varje gång jag ökar insatsen svarar hojen med en axelryckning och att syna mina kort. Vad ska mas säga om en hoj som gör 200+ på 3:an? Men trots dess överlägsenhet är allt inte bra. Är den inte lite tråkig? Och smällarna som uppstår vid uppväxlingar kan skrämma även en fanatiker. Dessutom är TractionControll alltför defensiv, naturligtvis ska en sporthoj kunna bakhjulskörning. Får de inte lära sig det i 1:a klass?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tjena moss! hur får man ett grymt ljud i bmw? kan man sätta ett mellan rör om man tar väck katen eller är det helsystem som gäller den hörs ingenting:huvet ju HJÄLP MIG!!!!

Har inte sett någon typ av mellanrör för att ta bort katten. Iof så tror jag inte ljudet blir så mycket grymmare av att du tar bort den, har gjort det tidigare när jag byggt om orginaldämpare, och det händer inte så mycket.
Annars tror jag mest ljud för pengarna är ett slipon. Fast den här hojen behöver inte låta så mycket för att väcka respekt...:tungan
 

SteveB

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-01 R1 Turbo
Sviestad 18/8!

Har faktiskt inte planerat så mycket för det. Har sökt info om när det startar osv, inte lyckats få tag på ansvarig eller hemsida där det står.

Kan nog tänka mig åka ned kvällen innan också, vore kul att sitta o ljuga över en (lätt?)-öl!

Har du något förslag på hotell?

Jag var med i juni och då körde man mellan 09.30-17.00.
Inskrivning mellan 08.00-08.30.
Totalt kördes det 8 pass x 20 min.

Jag bodde då på Park hotel i Linköping inget lyxhotel direkt men ok!
Det finns 4 budgetrum kvar för runt 700kr som jag har reserverat.
Om ni vill ha ett rum så säg bara att det är bokat av Stefan när ni ringer.
Hotelets hemsida.
www.fawltytowers.se/
/S
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Hej alla fartberoende. Jag är ny här på SH och det vore intressant att växla erfarenheter med er andra S1000RR:ister. Har haft min i 3 månader och blir hela tiden överaskad över hur snabb den är. Varje gång jag ökar insatsen svarar hojen med en axelryckning och att syna mina kort. Vad ska mas säga om en hoj som gör 200+ på 3:an? Men trots dess överlägsenhet är allt inte bra. Är den inte lite tråkig? Och smällarna som uppstår vid uppväxlingar kan skrämma även en fanatiker. Dessutom är TractionControll alltför defensiv, naturligtvis ska en sporthoj kunna bakhjulskörning. Får de inte lära sig det i 1:a klass?

Stäng av dtc
Har inget problem med quickshifter fungerar silkeslent, har efter monterad QS på bladen och den går också som en dröm.
Så du har nog ett verkstadsbesök att vänta:va
 
Last edited:

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Hej alla fartberoende. Jag är ny här på SH och det vore intressant att växla erfarenheter med er andra S1000RR:ister. Har haft min i 3 månader och blir hela tiden överaskad över hur snabb den är. Varje gång jag ökar insatsen svarar hojen med en axelryckning och att syna mina kort. Vad ska mas säga om en hoj som gör 200+ på 3:an? Men trots dess överlägsenhet är allt inte bra. Är den inte lite tråkig? Och smällarna som uppstår vid uppväxlingar kan skrämma även en fanatiker. Dessutom är TractionControll alltför defensiv, naturligtvis ska en sporthoj kunna bakhjulskörning. Får de inte lära sig det i 1:a klass?

Instämmer med Tocar, jag har inga smällar vid uppväxlingar. Enda är väl att quickshiftern från ettan till tvåan kan bli lite "seg" ibland, den verkar bryta tändningen lite för länge för att det ska bli sådär silkeslent. Händer kanske en gång på tre.

Vill du köra wheelies får du väl koppla ur DTC eller prova Slicks-läget som tillåter wheelies i fem sekunder.

@GalneDansken: Här är butiken du söker Jesper: http://www.tecbike.de/BMW/S-1000-RR/
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tack f. länken - jag får beställa en sån.. :tummenupp

Ang. ljudet - har jag överbullrat m. original systemet hela Ducceklubben v. en körning på Gelleråsen :näsblod

QS, funkar kalass - men, jag ska över typ 7.000 varv - det är liksom inga touring grej..

Vett att flera bor på Scandic Väst inför BMW dagen..

Som nämd bort m. DTC om det ska wheelas - Grejen med DTC tycker jag är kanoners, för mig är det liksom enda sättet att få full fjut på alla hästar omsat t. fart.. Fast när jag kör på Sviesta är det kännbart även på Sport läget att framvagnen släppar markkontakten väldigt ofta..

Är by the way - grymt nöjd med hojen..
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Instämmer med Tocar, jag har inga smällar vid uppväxlingar. Enda är väl att quickshiftern från ettan till tvåan kan bli lite "seg" ibland, den verkar bryta tändningen lite för länge för att det ska bli sådär silkeslent. Händer kanske en gång på tre.

Vill du köra wheelies får du väl koppla ur DTC eller prova Slicks-läget som tillåter wheelies i fem sekunder.

@GalneDansken: Här är butiken du söker Jesper: http://www.tecbike.de/BMW/S-1000-RR/

Tycker mig komma ihåg från instruktionsboken att man inte bör köra quickshifter på "lägre växlar". Dvs det fungerar bra mellan 1:an o 2:an men det sliter... :rolleyes:
 

O´argos

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2010
Ort
stockholm
Hoj
2010 BMW S1000RR
Växlingssmällarna jag upplever uppstår när kopplingen används och märks tydligast från 2 till 3 och från 3 till 4, och, i smalt varvtalsband.
Dra in kopplingen byt växel och precis när kopplingen släpps smäller nästa växel i. Jag tror det inte är dreven utan kopplingskorgen jag känner och hör. Utvecklarna har inte fått slippery clutch att lira ihop med växelådan under alla förhållanden.
Vad gäller DTC:n är det specifikationen snarare än hur den fungerar som jag tycker är defensiv. Det finns en lutningssensor, annars sätt in en till, varför inte tillåta 60 graders wheelie innan controllern säger stopp? Och, ja jag förstår att TDC:n behöver en sann hastighetskillnaden mellan fram och bakhjul för att fungera men utvecklarnas jobb är att uppfylla specen.
Jag gillar hojen skarpt men kan ändå se potential till förbättringar.
Nån som har hört talas om någon som försökt omprogrammering av ECU:n?
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nån som har hört talas om någon som försökt omprogrammering av ECU:n?
Det kommer en race-ECU samt race calibration kit till hösten som gör att man kan programmera TC:n själv.

Tror inte BMW utvecklade hojen för korvkioskknuttarna i första hand utan istället för de som kör bana och där vill ingen åka på bakhjulet i onödan. Stäng av DTC:n så kan du wheela hur långt och mycket du vill.

Angående smällar vid uppväxling är det inget jag har på min hoj och jag köra alltid utan koppling. QS:en fungerar utmärkt.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Växlingssmällarna jag upplever uppstår när kopplingen används och märks tydligast från 2 till 3 och från 3 till 4, och, i smalt varvtalsband.
Dra in kopplingen byt växel och precis när kopplingen släpps smäller nästa växel i. Jag tror det inte är dreven utan kopplingskorgen jag känner och hör. Utvecklarna har inte fått slippery clutch att lira ihop med växelådan under alla förhållanden.
Vad gäller DTC:n är det specifikationen snarare än hur den fungerar som jag tycker är defensiv. Det finns en lutningssensor, annars sätt in en till, varför inte tillåta 60 graders wheelie innan controllern säger stopp? Och, ja jag förstår att TDC:n behöver en sann hastighetskillnaden mellan fram och bakhjul för att fungera men utvecklarnas jobb är att uppfylla specen.
Jag gillar hojen skarpt men kan ändå se potential till förbättringar.
Nån som har hört talas om någon som försökt omprogrammering av ECU:n?

Nu förstår jag, och jag har samma smällar som du! Tycker också det låter för mycket för att vara sunt...
Sen har vi väl ingen slirkoppling orginal, eller hur? Det blir nog att köpa till...
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Tycker mig komma ihåg från instruktionsboken att man inte bör köra quickshifter på "lägre växlar". Dvs det fungerar bra mellan 1:an o 2:an men det sliter... :rolleyes:

Stämmer inte riktigt, detta går att läsa:

Vid konstant körning på låga växlar med högt varvtal, kan uppväxlingen utan koppling medföra kraftiga lastväxelreaktioner. BMW
Motorrad rekommenderar att du endast växlar upp med koppling i dessa situationer. I området för varvtalsbegränsningen bör äxlingsassistenten inte användas. I följande situationer fungerar inte
växlingsassistenten:
Vid växling med kopplingen nedtryckt
Vid växling med stängt spjäll (motorbroms)
Vid nedväxling


Sen har vi väl ingen slirkoppling orginal, eller hur? Det blir nog att köpa till...

Hehe jo det är standard. Om du inte kört en hoj utan slirkoppling och därmed inte märker skillnaden mot en med... det är som natt och dag. På BMWn behöver du ju i princip inte alls "blippa" med gasen mellan nerväxlingar.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
....

Hehe jo det är standard. Om du inte kört en hoj utan slirkoppling och därmed inte märker skillnaden mot en med... det är som natt och dag. På BMWn behöver du ju i princip inte alls "blippa" med gasen mellan nerväxlingar.

Jaha! Va bra! Som att få en present sådär två månader efter att man köpt hojen :tummenupp:D

När jag tänker efter så har det ju inte studsat så mycket vid nedväxling...

Kan göra er andra lite avundsjuka o meddela att jag haft en heldag på Gotland ring, jag o 3 andra hojar. Ensamma en hel dag med banan för oss själva. En 911 och ett par kartar som åkte ett par varv på förmiddagen annars var banan vår... :banana
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bra kolfiber från Ilmberger Carbon

Fick hem kolfiberskärmar till hojen idag, från Ilmberger Carbon (länk finns i första inlägget).
Skärmarna var mycket välgjorda och hade hög finish! Riktigt snygga :tummenupp

Priset var ca 1300:-/st och frakten 220:- ca för två skärmar o tog 5 dagar.
Har inte monterat än men återkommer om det.

Peter

PS. Vi blir två man till som kommer ned till Linköping den 17:e, dvs kvällen innan BMW-dagen o bor över natten. DS.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top