BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Smidigt.

Och snygga kolfiberskydd må jag säga, har du provat funktionaliteten på de också?

Ja det går faktiskt riktigt smidigt! Och nej, jag har inte provat funktionaliteten på kolfibern och hoppas slippa så länge som möjligt. Men nu drevar jag om till 16-45 och ger mig ut på Gelleråsen den 5 juni från att ha kört på breda dansgolv i Spanien, så vi får väl se hur det går... :tungan

Men Backman har lovat mig låga 9:eek:r redan på första varven med nya svinginfästningen, så vad kan gå fel? :D

Edit: Hojen kan göra låga 9:eek:r va det tydligen...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja det går faktiskt riktigt smidigt! Och nej, jag har inte provat funktionaliteten på kolfibern och hoppas slippa så länge som möjligt. Men nu drevar jag om till 16-45 och ger mig ut på Gelleråsen den 5 juni från att ha kört på breda dansgolv i Spanien, så vi får väl se hur det går... :tungan

Men Backman har lovat mig låga 9:eek:r redan på första varven med nya svinginfästningen, så vad kan gå fel? :D

Edit: Hojen kan göra låga 9:eek:r va det tydligen...

Åsen? Jag tar bara referenser från banor som ingår i GP-kalendern, i undantagsfall WSBK. Vad gör den på Sachsenring? ;)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Åsen? Jag tar bara referenser från banor som ingår i GP-kalendern, i undantagsfall WSBK. Vad gör den på Sachsenring? ;)

Jag får återkomma med den tiden i höst när jag varit där igen. Sist blev det några tiondelar över din tid, och det skall jag försöka ändra på! :D But you are the king so far.... :tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Har hittat en ny favorit bland real roadracing-filmer från brittiska öarna. Skön realistisk känsla, cool musik till och fullständigt vettlösa framfarter mellan stengärsgårdar och på kostigar - regn!!!!,. (Och utan onödigt frossande i olyckor) Håll till godo!


Missa inte de sista 2 minuterna (från 6.10 in i filmen ca) där ni får första parkett på en nosmonterad omboardkamera! :tummenupp
 

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
Har hittat en ny favorit bland real roadracing-filmer från brittiska öarna. Skön realistisk känsla, cool musik till och fullständigt vettlösa framfarter mellan stengärsgårdar och på kostigar - regn!!!!,. (Och utan onödigt frossande i olyckor) Håll till godo!


Missa inte de sista 2 minuterna (från 6.10 in i filmen ca) där ni får första parkett på en nosmonterad omboardkamera! :tummenupp

Ja fan vad vad det går undan, man undrar ju hur de är funtade :dummer eller om det bara är en annan som är en stor fegis :confused: Är ju en livsdröm att åka på MC-semester och då köra hojen till Isle of man och kolla på TT:n under några dagar. Skulle vara en upplevelse att minnas!

Vad kör de för hojar egentligen, moddade org hojar eller är det rena road racing maskiner?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja fan vad vad det går undan, man undrar ju hur de är funtade :dummer eller om det bara är en annan som är en stor fegis :confused: Är ju en livsdröm att åka på MC-semester och då köra hojen till Isle of man och kolla på TT:n under några dagar. Skulle vara en upplevelse att minnas!

Vad kör de för hojar egentligen, moddade org hojar eller är det rena road racing maskiner?

Jag har för mig att specen brukar vara en blandning av endurance och BSB.

IoM TT börjar väl i dagarna, var inte första träningen idag?
 

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
Ja det drar väl igång nu, hoppas man någon gång får möjligheten att åka dit. Skulle vara kul att åka med SMC dit, de arrangerar ju en MC-resa dit som verkar uppskattad.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja det drar väl igång nu, hoppas man någon gång får möjligheten att åka dit. Skulle vara kul att åka med SMC dit, de arrangerar ju en MC-resa dit som verkar uppskattad.

Jag kollade lite närmare; Honda TT Legends kör med en hoj som är väldigt lik deras endurance-hoj men med 210hk istället för 200. Chassit är identiskt förutom att de har Showa-fjädring och Brembo-bromsar på TT-hojen och endurance-racern har Öhlins och Nissin. Men det är väl i stora klassen, det finns ju mindre klasser plus en Superstock-klass också, har jag för mig?

Är du intresserad av hojarna kan ju den här vara intressant


Det skulle vara kul att åka till TT:t en gång, det är garanterat en upplevelse!
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Här kommer en nybörjarfråga; kan man kolla hur slitna lamellerna är och om det är dags att byta de utan att ta isär kopplingen eller att den börjat slira?
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Här kommer en nybörjarfråga; kan man kolla hur slitna lamellerna är och om det är dags att byta de utan att ta isär kopplingen eller att den börjat slira?

- Kan man inte kolla den på bilvis? Dra upp den i 180 kmh, 6:an, frikoppla, gasen i botten åsså smäll ut kopplingshandtaget. Då borde det kunna gå att ställa diagnos på lamellerna.......tycker jag. Eller?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
- Kan man inte kolla den på bilvis? Dra upp den i 180 kmh, 6:an, frikoppla, gasen i botten åsså smäll ut kopplingshandtaget. Då borde det kunna gå att ställa diagnos på lamellerna.......tycker jag. Eller?

Finns det inget mer "vetenskapligt" sätt, typ se hur mycket man har justerat gaswiren eller något annat?

Det är inte så att jag tror att de är helt slut men det vore ju bra att veta ungefär när man ska byta så man inte blir stående med slirande koppling någonstans eller att man byter när det är 1000 mil kvar i lamellerna.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vad är det för stor silvrig burk som sitter undertill??? :p
Ska den verkligen sitta där?

Ingen aning - vad är det för något?! :va :hihi

Hade ett Arrowsystem från början men har aldrig använt det pga klagomål på ljudvolymen på svenska och tyska banor. När ekonomin tillåter så blir det ett nytt system med tillräcklig ljuddämpning, inte för hästarnas skull utan för viktminskningen i första hand.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Finns det inget mer "vetenskapligt" sätt, typ se hur mycket man har justerat gaswiren eller något annat?

Det är inte så att jag tror att de är helt slut men det vore ju bra att veta ungefär när man ska byta så man inte blir stående med slirande koppling någonstans eller att man byter när det är 1000 mil kvar i lamellerna.

Tror att den första effekten är att din slirkoppling inte fungerar som den ska. Den borde teoretiskt slita rätt hårt på lamellerna, eller hur?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top