BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
SC brukar vara benämningen på blandningen, dvs SC0, SC1 och SC2 där ett lägre nummer är en mjukare blandning. SP är gatblandningen av Supercorsa medans SC-blandningarna mer eller mindre är rena slicks med mönster.

NSH = Not for Highway Service.

V2 vet jag inte. Har det inte den vanliga innebörden, dvs Version 2, en nyare version av något med samma namn?

Temperaturen får du upp med däcksvärmare :)

Håller du på att titta på däck? Vilken typ av körning ska du ha de till? Ren bankörning eller gatåka också?

- Ja, en blandning av både gata och bana även om gatåkat blir mindre å mindre.

Temperaturen kan ju lätt höjas med däcksvärmare, det är riktigt, men sen ska ju temperaturen upprätthållas genom snabb och aktiv körning. Jag har en kompis, hans däck är kallare när han kommer in i depå efter ett pass, trots att han startat med däcksvärmartemperatur. :D Jag är nog sådan oxå.

Jag har lyckats klämma upp mina däck i 65° en gång. Hade ju varit kul att få upp dem i 75-80 nån gång.

Är svag för Dragon Supercorsa men de är ju lite svåra att få tag på numera. De är väl ganska omoderna nu och slits ju ut fort som satan om man har fel inställd fjädrar/dämpning.

Funderat på Diablo Superbike (slicks) men då blir ju åkning på allmän väg lite vågad, tänker då på länsman.
De tarvar väl däcksvärmare å det vill jag inte hålla på med. Det sägs att de har en lägre arbetstemperatur än vanliga raceslicks,men jag är osäker.

Jag skulle förmodligen klara mig ganska bra med ett par Diablo Supercorsa SP men.......

Jag kör så lite på allmän väg så att jag byter däck när de är utslitna på sidorna, inte mitt på.

Kommentar önskas.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
- Ja, en blandning av både gata och bana även om gatåkat blir mindre å mindre.

Temperaturen kan ju lätt höjas med däcksvärmare, det är riktigt, men sen ska ju temperaturen upprätthållas genom snabb och aktiv körning. Jag har en kompis, hans däck är kallare när han kommer in i depå efter ett pass, trots att han startat med däcksvärmartemperatur. :D Jag är nog sådan oxå.

Jag har lyckats klämma upp mina däck i 65° en gång. Hade ju varit kul att få upp dem i 75-80 nån gång.

Är svag för Dragon Supercorsa men de är ju lite svåra att få tag på numera. De är väl ganska omoderna nu och slits ju ut fort som satan om man har fel inställd fjädrar/dämpning.

Funderat på Diablo Superbike (slicks) men då blir ju åkning på allmän väg lite vågad, tänker då på länsman.
De tarvar väl däcksvärmare å det vill jag inte hålla på med. Det sägs att de har en lägre arbetstemperatur än vanliga raceslicks,men jag är osäker.

Jag skulle förmodligen klara mig ganska bra med ett par Diablo Supercorsa SP men.......

Jag kör så lite på allmän väg så att jag byter däck när de är utslitna på sidorna, inte mitt på.

Kommentar önskas.

Ang. däckstempen, har du kollat så att du har rätt lufttryck i däcken för banåkning? Ofta har för låga temperaturer att göra med att man har för mycket luft i däcken. Då kan inte stommen röra sig nog mycket och mycket av värmen i däcken kommer från friktionen när stommen rör sig.

Vi börjar med lite grundläggande urval;
Pirelli Superbike; slicks som finns i blandning SC0-SC2, som är "riktiga" slicks (måste värmas), och Pro som är en blandning mycket lik den i Metzeler Racetec Interact K3 och funkar utan värmare
Pirelli Supercorsa; mönstrade DOT-däck som finns i blandningarna SC0-SC2 (0 finns inte fram) som är blandningar väldigt lika de i slicksen och en SP-blandning för bana/gata. SC bör nog värmas med däcksvärmare, SP går bra utan
Metzeler Racetec Interact; Metzelers motsvarighet till Supercorsa där K3 är blandningen för gata/bana och K0-K2 är blandningar för bana (motsvarar Pirellis SC)

Finns även riktiga slicks från Metzeler.


Jag kör med Superbike Pro-blandningen just nu och Pirelli själva säger att man inte behöver värmare till de, de ska funka bra att värma upp med ett par lugna varv i början. Jag kör själv med värmare (till 60 grader, inte 80 som med riktiga slicks) dels för att jag då vet att däcken är varma nog när jag går ut och att jag tjänar ett varv per pass vilket gör en del över en hel dag. Arbetstemperaturen för Pro-blandningen är 60-80 grader, dvs lägre än vad de riktiga Superbike SC-slicksen kräver, de ska ju värmas till 80 grader och funkar bäst i området 80-100 grader.

Superbike Pro ska enligt Pirelli i stort sett vara en slickskonstruktion för känsla men med en gatblandning i gummit för hållbarhet och arbetstemperatur.

Pro har något bättre grepp än K3:eek:rna jag hade tidigare men det är inte som natt och dag. De känns dock bättre på gränsen, jag tycker jag känner bättre när det börjar närma sig vad greppet klarar. Däremot håller de betydligt bättre än K3:eek:rna, jag har kört tre dagar med de och bakdäcket har minst hälften av gummit kvar där K3:eek:rna var slut bak efter en dag.

Både Racetec Interact och Supercorsa finns ju i "slicksblandningar" (SC för Pirelli, K0-K2 för Metzeler) som är godkända för gata, huruvida de faktiskt går att köra med på gata är ju en annan femma. Jag vet inte hur de är att köra utan värmare och om det regnar eller är kallt lär de inte vara roliga att köra med. De lär ju slitas rätt snabbt också. Jag har för mig att SST1000 som kör med WSBK kör med Supercorsa SC2 vilket säger en del om däcken eftersom de inte är så många sekunder efter WSBK. Jag är sugen på att prova de däcken efter att mitt nuvarande set är utslitet.

Om du inte vill lägga om däck mellan gata och bana skulle jag föreslå K3:eek:rna från Metzeler eller Supercorsa SP om du vill prova något nytt. Med slicks på gata skulle inte jag vara lika orolig för länsman som jag skulle vara för att hålla temperaturen uppe eller om det skulle börja regna. Kalla slicks är INTE roliga och om du inte håller temperaturen uppe på bana kan du ju tänka dig hur det är på gata. Däcken är byggda för att hålla rätt temperatur vid banåkning och att fungera inom dessa temperaturer, utanför det är de väldigt luriga att köra med.

Men jag har egentligen bara koll på Pirelli och Metzeler. Det kan ju mycket väl finnas lämpliga däck från andra tillverkare också för din typ av körning.


Det finns rätt bra info på Pirellis sida http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/catalog.html?subtype=track om deras däck för bana.
 
Last edited:

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Kalla slicks är INTE roliga och om du inte håller temperaturen uppe på bana kan du ju tänka dig hur det är på gata. Däcken är byggda för att hålla rätt temperatur vid banåkning och att fungera inom dessa temperaturer, utanför det är de väldigt luriga att köra med.

- Du skulle bara veta hur mesigt jag kör på allmän väg. Jag kan inte få upp temperaturen om det så vore cykeldäck på hojen.

Tack för den gedigna informationen. Det har länge lutat åt Supercorsa SP så det får nog bli sådana.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Vad betyder "C" i "Pirelli Diablo Supercorsa SP Front (C)" ???
Det är något billigare än ett däck utan "C".
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
- Vad betyder "C" i "Pirelli Diablo Supercorsa SP Front (C)" ???
Det är något billigare än ett däck utan "C".

Ibland får tillverkarna (BMW, Ducati osv) specialversioner av däcken tillverkade för standardmonteringen på deras hojar och de brukar då ha en annan märkning. Det kan alltså vara så att Panigalens Supercorsa heter Supercorsa SP C. Det enklaste är nog att googla.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
- Du skulle bara veta hur mesigt jag kör på allmän väg. Jag kan inte få upp temperaturen om det så vore cykeldäck på hojen.

Tack för den gedigna informationen. Det har länge lutat åt Supercorsa SP så det får nog bli sådana.

Bara för att göra det ännu intressantare, kolla in Dunlops nya D212 GP PRO, det är ett riktigt superstock däck som har nya KR slicksens aggressiva form på framdäcket. Det är godkänt för gata så det är perfekt om du vill blanda körning

Dom tävlade i R6 cupen i tyskland på dom förra året så dom går allt att åka fort på ;) finns som 120 fram och 190 & 200 bak samt i ett par olika gummiblandningar
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Bara för att göra det ännu intressantare, kolla in Dunlops nya D212 GP PRO, det är ett riktigt superstock däck som har nya KR slicksens aggressiva form på framdäcket. Det är godkänt för gata så det är perfekt om du vill blanda körning

Dom tävlade i R6 cupen i tyskland på dom förra året så dom går allt att åka fort på ;) finns som 120 fram och 190 & 200 bak samt i ett par olika gummiblandningar

Jag kommer inte ihåg vad vi kom fram till senast men kan olika däcksprofiler ställa till det med DTC:n, dvs den förändrade rulldiamatern (eller vad det nu heter) lurar DTCn att tro att hjulet håller en annan hastighet än det gör, eller behöver man inte oroa sig för det?

Det verkar vara ett intressant däck, Dunlop brukar ju göra bra grejer.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag kommer inte ihåg vad vi kom fram till senast men kan olika däcksprofiler ställa till det med DTC:n, dvs den förändrade rulldiamatern (eller vad det nu heter) lurar DTCn att tro att hjulet håller en annan hastighet än det gör, eller behöver man inte oroa sig för det?

Det verkar vara ett intressant däck, Dunlop brukar ju göra bra grejer.

Marginellt. Den viktigaste datan kommer från abs-ringarna.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Men visst rör sig abs-ringarna olika snabbt beroende på vilken omkrets däcken har vid en given hastighet?

Jo, när man låser upp ECU'n så går man in och anger vad däcket har för rullomkrets för att det ska bli rätt med DTC
Standard inställningen skulle jag tro är för 55 profilen
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jo, när man låser upp ECU'n så går man in och anger vad däcket har för rullomkrets för att det ska bli rätt med DTC
Standard inställningen skulle jag tro är för 55 profilen

Är det där något man kan göra själv eller måste en handlare göra det?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bandag för BMW S1000RR-tråden - Nuläget 130523.

Nu lyfter vi detta inlägg lite så att alla är med på det senaste! :fakta

Det är ca 10 platser totalt kvar på eventet den 12-13 augusti på Gelleråsen. Vi äger dessa platser tom den 1 juli då arrangören även kommer erbjuda ägare till andra märken/modeller att anmäla sig. Tills dess är det bara S1000RR-förare som får anmäla sig. :tummenupp

Sprid nu detta budskap till våra bröder (och systrar?) så att vi om möjligt fyller de sista platserna med fler S1000RR.

Alla som vill anmäla sig skickar mig ett pm eller mail till peterpan@live.se och skriver namn, SH-nick samt er riktiga mailadress. Ni får då ett mail tillbaka med instruktioner för anmälningsavgift plus att jag vill ha lite mer info från er vilken grupp osv ni vill köra i. Missa inte årets körning och möjligheten att träffa den största samlingen S1000RR-förare som hittills samlats! :yoparty

UPPLÄGG:
Gelleråsen 12-13 augusti i samarbete med Cashback Racing. Allt spikat o klart!
Alla S1000RR ägare kan delta oavsett vana av bankörning.
Transponder till 30 förare finns tillgängligt. (Flera vet jag har Laptimers så det kommer räcka långt)
2 dagar, inklusive grillning och föreläsningar relaterat till S1000RR under dagarna. Lunch ingår båda dagarna.
Niklas Cajback och Mats Backman från Pro Superbike, Peter Lindén samt flera vassa förare på plats för med råd om körteknik, utrustning och spårval. David "Svensken" Andersson och Eric Lindroth har sagt att de är intresserade av att vara med.
Däckservice och tillbehör från Alpha Racing till S1000RR på plats via Bactor (Backman racing). Plats i depåbox ingår!
MERVÄRDE: föreläsare, instruktörer, fotograf på banan (bilder kostnadsfritt), mekaniker/råd och tävlingsförare med erfarenhet på S1000RR som kan hjälpa både de som är första gången på bana o de som är Melandri-wannabee. Föreläsare blir Peter Lindén, jag själv när det gäller att bygga om från gata till bana och vi inväntar även fler förslag på föreläsare från samarbetspartners.

Pris blir 2500 kr för 2 dagars körning, del i box, 2 luncher, grillning, föreläsningar mm. Anmälningsavgift 1000 kr.

Alla som det står KLAR på har betalat anmälningsavgiften och har en plats på eventet!

Mvh Peter

KLARA:
1. Peter Pan.........................KLAR
2. Weber.............................KLAR
3. S.an.d.m.a.n....................KLAR
4. 2hjulkul ..........................KLAR
5. Capoeira-R1.....................KLAR
6. Bo Backman.....................KLAR
7. Björn Enghag....................KLAR
8.Try ................................KLAR
9.MickeR ...........................KLAR
10.Rootofevil........................KLAR
11.Mats Backman..................KLAR
12. The Knight .....................KLAR
13. Molzzon..........................KLAR
14.Zacke.............................KLAR
15.TeddyTwoFace..................KLAR
16.TV..................................KLAR
17.Michey ...........................KLAR
18.PeBro..............................KLAR
19.Killersnail........................KLAR
20.Niohundrasexton ..............KLAR
21.Cadludde ........................KLAR
22 PXX................................KLAR
23.Neonman.........................KLAR
24.Hultqvist ........................KLAR
25.maz-ze...........................KLAR
26.K.Lundqvist......................KLAR
27. dabringer.......................KLAR
28.T Färlind.........................KLAR
29. ANTE L...........................KLAR
30. Jan Lundmark..................KLAR
31. Joggen...........................KLAR
32. asg888...........................KLAR
33. Jon................................KLAR
34. Kent..............................KLAR
35. Yusse.............................KLAR
36. Galne Dansken.................KLAR
37. CBRk65...........................KLAR

ÖVRIGA SOM ANMÄLT INTRESSE:

1. Tob3
2.Captain slow
3.#21
4.Dfused
5.Thomas
6.Iridium
7. R Nilsson
8. Andre_A
9. Zebbh
10. Julius1983 En man till, kom igen nu ni andra! :banana
11.
12.
13.
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Körde med Dunlops KR-106 /125 fram och KR-108 (60) bak på Mantorp. Kan vaaaaaarm rekommendera dessa däck, fruktansvärt äckligt med 125 profil fram i början, hojen svängde in så lätt så jag var på fel sida curbsen de första varven, men när man vande sig så var det helt sjukt med fäste och lätt att styra in i sväng. inte ett släpp på hela dagen :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Körde med Dunlops KR-106 /125 fram och KR-108 (60) bak på Mantorp. Kan vaaaaaarm rekommendera dessa däck, fruktansvärt äckligt med 125 profil fram i början, hojen svängde in så lätt så jag var på fel sida curbsen de första varven, men när man vande sig så var det helt sjukt med fäste och lätt att styra in i sväng. inte ett släpp på hela dagen :)

Coolt! Jag läste MCNs test av de och de sa typ att de var för bra :) Hur är hållbarheten, hur ser de ut efter en dag? Funkade DTCn med de profilerna?
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Hej alla dårar! Fick idag veta att det antagligen är något fel på min kamkjedjesträckare, hojen har skramlat till och från sen den hade gått 350-400 mil, nu har den gått 1200 mil och det har bara blivit värre. Så den 19 juni ska den till probike i Sollentuna.

Symptomen är: När man startar hojen så skramlar den till innan kamkjedjesträckaren har fått upp tryck, sedan blir den tyst någon sekund innan den börjar skramla igen. Stänger jag av hojen då och startar den igen så brukar problemet lösa sig. Känns som om det är var 5:e uppstart den beter sig såhär. Och den tystnar inte om man inte stänger av den och startar den igen. =(

Sen har min bakdämpare blivit väldigt svampig efter ett ordentligt genomslag på E20 söder om Södertälje. Så förhoppningsvis blir det en ny cykel när man hämtar den.

Är det någon mer här som har haft samma problem?

Mvh /Try
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Hej alla dårar! Fick idag veta att det antagligen är något fel på min kamkjedjesträckare, hojen har skramlat till och från sen den hade gått 350-400 mil, nu har den gått 1200 mil och det har bara blivit värre. Så den 19 juni ska den till probike i Sollentuna.

Symptomen är: När man startar hojen så skramlar den till innan kamkjedjesträckaren har fått upp tryck, sedan blir den tyst någon sekund innan den börjar skramla igen. Stänger jag av hojen då och startar den igen så brukar problemet lösa sig. Känns som om det är var 5:e uppstart den beter sig såhär. Och den tystnar inte om man inte stänger av den och startar den igen. =(

Sen har min bakdämpare blivit väldigt svampig efter ett ordentligt genomslag på E20 söder om Södertälje. Så förhoppningsvis blir det en ny cykel när man hämtar den.

Är det någon mer här som har haft samma problem?

Mvh /Try
- Nej, jag har bara kört 340 mil med min, ännu så länge, men.....hur länge varar garantin på våra apparater?
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Coolt! Jag läste MCNs test av de och de sa typ att de var för bra :) Hur är hållbarheten, hur ser de ut efter en dag? Funkade DTCn med de profilerna?
Vet inte om DTC funkar eller ej tänkte inte på lampan (hoppas den funkar) det har slitits gemen och fin kan nog få ut ett par bandagar till om jag vänder på bakdäcket. Men jag blev positivt överraskad av hur lätt hojen svängde och hur mycket spårval man fick. Får ni händerna på ett par så go 4 it. Framdäcket har ingen kant så det ser helt sjukt ut :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vet inte om DTC funkar eller ej tänkte inte på lampan (hoppas den funkar) det har slitits gemen och fin kan nog få ut ett par bandagar till om jag vänder på bakdäcket. Men jag blev positivt överraskad av hur lätt hojen svängde och hur mycket spårval man fick. Får ni händerna på ett par så go 4 it. Framdäcket har ingen kant så det ser helt sjukt ut :)

Kanske ärvärt att prova. Är de inte svindyra?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top