Cagiva mito, får inte ut all kraft

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Avgasporten är ju till för att ni ska få bättre drag vid ca 5-7k varv ställer ni upp dem på fullt så blir de döa i registret på de varvtalen.

Jag får oxå en känsla av att ni försöker ställa in era förgasare på enbart huvudmunstycke. Är de orkeslösa vid mellanregister så laborera med nålhöjden om man vill gå in på överkurs nålvinkeln.

Till TS. kolla kompressionen, tändningen med stroboskop, samt helst blandning med bredbandslambda.
Alt B Tändstiftsfärgsanalys.
Den kan endast göras om man dödar motorn vid det varvtal man vill se blandningsförhållandet på.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Avgasporten är ju till för att ni ska få bättre drag vid ca 5-7k varv ställer ni upp dem på fullt så blir de döa i registret på de varvtalen.

Jag får oxå en känsla av att ni försöker ställa in era förgasare på enbart huvudmunstycke. Är de orkeslösa vid mellanregister så laborera med nålhöjden om man vill gå in på överkurs nålvinkeln.

Till TS. kolla kompressionen, tändningen med stroboskop, samt helst blandning med bredbandslambda.
Alt B Tändstiftsfärgsanalys.
Den kan endast göras om man dödar motorn vid det varvtal man vill se blandningsförhållandet på.

Ja jag har endast problem med huvudmunstycket, går felfritt på resten av registret.

Avgasporten hjälper ju enormt mycket, men vill man eliminera den felfaktorn så ställer man upp den till max, kör en sväng och ser om man kan komma högre upp i varv/hastighet än tidigare. Ger även en del mer karaktär :hihi

Nu har jag fått order av trådskaparen Andreas att svara åt honom då en surpuppa blockat honom från hela forumet utom 125a delen.

Omoget.
jag har kollat tändstifter och de va sotigt och svart, torkade sedan av de och maxade den 500 m sen stängde av den, och då fick den en oboy brun nyans, men jag tror de kommer bli sotigt och svart efter en längre runda igen, pågrund av dom 3% olja den får nu, så när jag kommer ner till 2-2,5 % procent igen så ska jag fibbla med huvudmunstycket och eventuellt lågfartmuntsycket, och ja jag e väl
medveten om nålen och jag ska kolla läget så fort jag får hem mina verktyg igen
Ska även lämna in den på mc-verkstaden jag och gubbarna kan kolla vad felet kan vara, tack på förhand

mvh

andreas
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
aja som trubbis skrev till mig medans.. jag inte kunde :)

så e de förgasar inställnignar misstänker jag..
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Jag får oxå en känsla av att ni försöker ställa in era förgasare på enbart huvudmunstycke. Är de orkeslösa vid mellanregister så laborera med nålhöjden om man vill gå in på överkurs nålvinkeln.

Nålen spelar ju ingen roll om man håller stumt och det antar jag att grabbarna gör :)

Kolla att inte kröken är sotig.

/Fredde
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag ber dig utveckla om att man måste döda motorn vid det varvtal man vill se A/F. Funkar det bra? Måste man värma upp ordentligt först? Funkar det lika bra på 4-takt. Syns det lika bra på alla sorters stift?
osv...

Avgasporten är ju till för att ni ska få bättre drag vid ca 5-7k varv ställer ni upp dem på fullt så blir de döa i registret på de varvtalen.

Jag får oxå en känsla av att ni försöker ställa in era förgasare på enbart huvudmunstycke. Är de orkeslösa vid mellanregister så laborera med nålhöjden om man vill gå in på överkurs nålvinkeln.

Till TS. kolla kompressionen, tändningen med stroboskop, samt helst blandning med bredbandslambda.
Alt B Tändstiftsfärgsanalys.
Den kan endast göras om man dödar motorn vid det varvtal man vill se blandningsförhållandet på.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har du tänkt på att du väger en del fjunis?

Hur satt du när du testade?

Luftmotsånd och vikt har en jävla massa med toppfarten att göra på så små maskiner:fakta

Min RD med nästan tre gånger så mycket kubik gör fan inte mycket mer än 180 i mätarfart:D
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Nålen spelar ju ingen roll om man håller stumt och det antar jag att grabbarna gör :)

Kolla att inte kröken är sotig.

/Fredde
hahaha ne, går inte o ligga på 7000 varv knappt för annars sakar man efter handledaren,
Jag ber dig utveckla om att man måste döda motorn vid det varvtal man vill se A/F. Funkar det bra? Måste man värma upp ordentligt först? Funkar det lika bra på 4-takt. Syns det lika bra på alla sorters stift?
osv...
ja vet inte om de med varvtal e sant men isåfall ska tändstiftet vara ordentligt rent och du ska komma upp i varvtalen fort och ligga i dom en längre tid om du ska ha färgning på just de talet, sen e de bara o slå av tändningen och kolla stiftet

Har du tänkt på att du väger en del fjunis?

Hur satt du när du testade?

Luftmotsånd och vikt har en jävla massa med toppfarten att göra på så små maskiner:fakta

Min RD med nästan tre gånger så mycket kubik gör fan inte mycket mer än 180 i mätarfart:D

Hahaha sitter jag rakt upp 140, ligger jag ner 140,

men nu rakt upp 160, har inte prövat ligga ner :va

väger ju 90 kilo muskelmassa hehe

och de ska du åf ner på marken? ;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hahaha sitter jag rakt upp 140, ligger jag ner 140,

men nu rakt upp 160, har inte prövat ligga ner :va

väger ju 90 kilo muskelmassa hehe

och de ska du åf ner på marken? ;)

Testa att lägga dig ner och riktigt krypa ihop, bli ett med tanken för fan! Borde kunna göra skillnad:tungan

Ja, och det tycker du att din lilla moppe ska orka knuffa upp till 190 blås?;) Är inte så säker på att du har så mycket att hämta där... Be någon som väger lite mindre att testa toppfart åt dig?

10 sekunder som sagt;)
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Testa att lägga dig ner och riktigt krypa ihop, bli ett med tanken för fan! Borde kunna göra skillnad:tungan

Ja, och det tycker du att din lilla moppe ska orka knuffa upp till 190 blås?;) Är inte så säker på att du har så mycket att hämta där... Be någon som väger lite mindre att testa toppfart åt dig?

10 sekunder som sagt;)

Hahahaha får grannungen på 5 år toppa den :rolleyes:


10 sekunder my ass :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hahahaha får grannungen på 5 år toppa den :rolleyes:


10 sekunder my ass :hihi

Nej, men seriöst. Leta upp en lite spinkigare testpilot bara, kan vara där felet ligger.

Min kusin på ca 120 pannor sa likadant, och satte skrattet i halsen lika plötsligt som du kommer göra:)
 

crescent33

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2010
Ort
katrineholm
Hoj
r1 08 Race
Tycker även jag att 190 är på tok för högt för en liten 125:a... fan en R6:a går ju inte mycket snabbare, även om det är "mätarfart" på din. Vad vet jag, Cagiva kanske gör mopparna så att dem ska visa mycket fel?

Att du sen har 7 växlar har inget med toppfart att göra, men det vet du?

Kolla avståndet på stiften alt. byt dem. Rensa förgasaren och kanske byt till större munstycken, öppna upp andningsbitarna så kanske den går bättre.


Vad menar du? Jag har haft ett par r6-or och det går att få 270 på mätaren med dom helt standard!
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Finns ju lite andra saker men kan vara långsökt, rullar hjulerna lätt så hjulagrena inte kärvar, samma att bromsarna fram/bak inte ligger på.

Sen angående att mito gör 190mätarfart det stämmer rätt bra, men hur mycket den toppar GPS fart e en annan 5a, tror mätaren visar minst 10km/h för mycke.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Finns ju lite andra saker men kan vara långsökt, rullar hjulerna lätt så hjulagrena inte kärvar, samma att bromsarna fram/bak inte ligger på.

Sen angående att mito gör 190mätarfart det stämmer rätt bra, men hur mycket den toppar GPS fart e en annan 5a, tror mätaren visar minst 10km/h för mycke.

nedu, de e nog mer än bara 10 kmh..

men får väl bli att kolla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Körställning är rätt viktigt vad gäller toppfart.

Så här såg det ut när Rollie Free 1948 satte 150 mph fartrekordet för nakna motorcyklar på Bonneville Salt Flats på sin modifierade Vincent Black Shadow. :D

vincent.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Körställning är rätt viktigt vad gäller toppfart.

Så här såg det ut när Rollie Free 1948 satte 150 mph fartrekordet för nakna motorcyklar på Bonneville Salt Flats på sin modifierade Vincent Black Shadow. :D

vincent.jpg

Aah, jag dör!:rofl

Ser inte särskilt stabilt ut, och fan om man klotat där...:näsblod :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top