Cagiva mito, får inte ut all kraft

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
tjena,

Köpte som sagt en cagiva mito för någon månad sen, när ja provkörde gick den hur fint som helst, sen när jag toppa den märkte jag att den inte orkar varva ur 5an,6an och 7an och den visar bara 140 på mätarn..

hur fan kan detta gå till? det är en 125a jag vet men den ska ju ligga och studa på 190 på mätarn, den e helt ostrypt jag har kollat allting och nu undrar jag om en dåligt inställd förgasare kan få den o gå så? eller om de e avgasporten som är dåligt inställd/spökar?

högre växel än 3an rör den sig inte om man ligger under 7000 varv och ens ger full gas, och den orkar inte varva ur dom sista växlarna som sagt, samt den får ett litet böande på dom låga varven vid full gas vilket skulle tyda på för litet huvudmunstycke, men satte i ett 310 (satt 250 i innan) men det ändrade inte mycket..

tips och ideér på vad man ska kolla när man blir ledig o får tid o mecka ? :)

Det första jag hade tänk göra är bensinbad på förgasaren, ställa in avgasporten på fullt läge sen provköra, och kolla till throttel nålen,


tack i för hand
 
Gick med
18 Apr 2009
Ort
kinnekulle
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
Möjligen så kan ju kompet vara lite dåligt så det kanske är dags för byte av kolv plus kolvringar..
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Innan du ger dig på att börja rota i motorn så ta och rensa ur avgassystemet på all gammal koks som samlat där i. Det gör man lättast med en kaustiksoda-blandning. Man pluggar ena änden och fyller systemet, sen får det stå över natten.
Tänk på bara att om du har aluminium eller annan lättmetall så ska du inte låta det komma i kontakt med kaustiksodan, då det fräter sönder metallen. Stål går bra.
Man kan även bränna ur koksen men det är svårt att komma åt allt.

Detta är ett jättevanligt förekommande problem med tvåtaktare.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
190Blås på org 125:a?

Jag tycker dina 140 verkar mer rimligt.

Kan nån tredje part säga vad som bör vara en org 125:as toppfart:tummenupp
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
När man åkte trimmad rd 125a så var väl 160 på mätaren riktigt hyggligt, 140 är väl lite lågt och 190 är känns lite som på moppetiden.

Om du kollar på tunga hojar (dom mindre) finns det ju sådana som inte orkar 190km/h
Har du fått den till 190 innan så kan du bortse från mitt inlägg.
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
190Blås på org 125:a?

Jag tycker dina 140 verkar mer rimligt.

Kan nån tredje part säga vad som bör vara en org 125:as toppfart:tummenupp

190 låter som sagt högt, vet dock inte hur mkt fel en sån där mätare visar. 140 på mätaren för en ostrypt låter dock lågt, har för mig att min gamla TZR visade knappt 150 ostrypt och en mito bör rimligtvis vara lite snabbare.
Rengöra avgassystemet och kolla avgasporten låter dock som vettiga åtgärder. TZRn gick som en påse nötter på höga varv med felinställd avgasport, dock gick den ju lika bra (eller dåligt om man så vill) på låga varv. Påminner konstruktionen på miton med den på TZRen så är det lätt åtgärdat att kopla ur eller ställa den i öppet/stängt läge.

En 2T 125a har inte mkt ork på låga varv men det låter som att din är mer än måttligt slö om du varken kan varva ut eller få den att öka hastigheten vid högre växel under 7000 rpm.

just de ja, har du bytt stift på den? har man felinställd gasare så kan en 2T käka stift till både frukost, lunch och middag...
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
stiften smälte i min TSR, fick veta att den gick för magert .. men det var inget fel på klippet i motorn förrän det gick hål på kolven
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Som jag sa åt dig 100 gånger innan, öppna avgasporten. Det kan vara så att du stängt den när du bytte kolv och cylinder..
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag har prövat en sån mito som han har, låg runt 185-190 på mätaren faktiskt...

Där ser man vad lite man vet om 125:eek:r:rolleyes:

Back in the hayday gjorde polarns Ns 125 -86:a
ca 165blås med 175kit, jollymotopipa o 36mm crossförgasare.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Sota ur avgasrör, ställa om förgasaren, köra med öppen port, och byta tändstift,

ska göras! :tummenupp

tack för alla svar!

och 190 på mätarn låter rimligt för mig ,34 hästar,7 växlar och 120 kg torrvikt,

om detta inte funkar så pissar jag på skiten! :)

Edit.
stort jävla tack till att tungviktaren bryr sig om lättviktaren här :hihi

även om jag tkr synd om hojen som får ha mig på den
 
Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
progress has been made,


föräldrarna var borta idag så torkade av stiftet och satte de i bensinbad sen torka av igen,
fibblade lite med förgasar inställningar,

160 på mätarn!
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Tycker även jag att 190 är på tok för högt för en liten 125:a... fan en R6:a går ju inte mycket snabbare, även om det är "mätarfart" på din. Vad vet jag, Cagiva kanske gör mopparna så att dem ska visa mycket fel?

Att du sen har 7 växlar har inget med toppfart att göra, men det vet du?

Kolla avståndet på stiften alt. byt dem. Rensa förgasaren och kanske byt till större munstycken, öppna upp andningsbitarna så kanske den går bättre.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Tycker även jag att 190 är på tok för högt för en liten 125:a... fan en R6:a går ju inte mycket snabbare, även om det är "mätarfart" på din. Vad vet jag, Cagiva kanske gör mopparna så att dem ska visa mycket fel?

Att du sen har 7 växlar har inget med toppfart att göra, men det vet du?

Kolla avståndet på stiften alt. byt dem. Rensa förgasaren och kanske byt till större munstycken, öppna upp andningsbitarna så kanske den går bättre.

skulle aldrig tro på att en 125a går i 190 avstrypt, men flesta säger 160-170 ärliga,
så 30-40 till på mätaren så e jag nöjd,

Andningsbitarna är redan fullt öppnaden och sen har ja satt ett finmaskat nät som tar bort större bitar för att fläcka ner filtret,
Ska pröva ställa om nålen och bestycka om förgasaren men mina verktyg och munstycken är inte i närheten,

topphastigheten är väl inte så farligt viktig men de e mest grejen med att under 7000 varv förlorar man/kan kanppt hålle uppe varven
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En 125a skulle aldrig få upp 100kg Esquire till några 190kmh :tungan

Varvar den inte ut på de högre växlarna så är det för att det inte finns styrka i motorn där för att den ska orka med det. Vilket då kan bero på att den inte får tillräckligt med luft och soppa för att göra det, eller för att den inte kan göra sig av med avgaserna tillräckligt effektivt (ett igengeggat avgassystem blir ju samma princip som en strypbricka).

Eller om det finns en variabel avgasport: kolla så att den fungerar och är rätt justerad.

Att en 2T 125a är tämligen slö på lägre varvtal är ingenting konstigt. Att du måste upp på 7000rpm innan den vaknar kanske är lite högt. Men under 5000rpm har det iaf inte funnits mycket kraft på någon av de som jag har kört.
 

-Jonathan-

Bike
Gick med
11 Dec 2008
Ort
Solna
Hoj
Blåa Faran '04
Nyttig läsning! :tummenupp
Har själv liknande "problem". Går upp till ca 160 i mätarfart och upplevs som att det finns lite mer att krama ut. Har haft flera som kört den på bana och som tycker att den inte riktigt är helt ostrypt utan att det är något kvar. Får se om jag kanske går igenom alla tips vid något tillfälle. Personligen är jag bara nöjd så länge grejerna funkar :tungan
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Har det med blandningen tycker jag att du borde märka noggrannare när den tappar kraft och när den (om :va) återfår kraften om du kommit över knölen.

På min när jag köpte den hade den 10 storlekar under original munstycke och ca 30 storlekar under vad jag har nu när den går bara lite för snålt. Jag märkte direkt att på 5.5k rpm tappade den all ork, fick peta ner en växel för att komma förbi knölen eller lirka med gasen (aldrig bra att tvingas göra så :brinnerup) för att sen få tillbaka orken vid 6.5k rpm, sen stack den iväg som skjuten ur en kanon. Inget att jämföra effekten under kontra över den knölen, sjukt stor skillnad.

Men ställ upp den hjäfla avgasporten och ut å buskör :tummenupp

Ang toppfarten så har jag nått 150 med min, original drevning och mer att ge.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
En 125a skulle aldrig få upp 100kg Esquire till några 190kmh :tungan

Varvar den inte ut på de högre växlarna så är det för att det inte finns styrka i motorn där för att den ska orka med det. Vilket då kan bero på att den inte får tillräckligt med luft och soppa för att göra det, eller för att den inte kan göra sig av med avgaserna tillräckligt effektivt (ett igengeggat avgassystem blir ju samma princip som en strypbricka).

Eller om det finns en variabel avgasport: kolla så att den fungerar och är rätt justerad.

Att en 2T 125a är tämligen slö på lägre varvtal är ingenting konstigt. Att du måste upp på 7000rpm innan den vaknar kanske är lite högt. Men under 5000rpm har det iaf inte funnits mycket kraft på någon av de som jag har kört.
mjo jag har byggt ett avstämt avgasrör till den och då visade den 150 när ja prövade, men hade ingen ljuddämpare på den plus det blev inge bra,
Nyttig läsning! :tummenupp
Har själv liknande "problem". Går upp till ca 160 i mätarfart och upplevs som att det finns lite mer att krama ut. Har haft flera som kört den på bana och som tycker att den inte riktigt är helt ostrypt utan att det är något kvar. Får se om jag kanske går igenom alla tips vid något tillfälle. Personligen är jag bara nöjd så länge grejerna funkar :tungan
hm, detta e ju konstigt :va får pröva lite olika munstycken när jag får tid!
Har det med blandningen tycker jag att du borde märka noggrannare när den tappar kraft och när den (om :va) återfår kraften om du kommit över knölen.

På min när jag köpte den hade den 10 storlekar under original munstycke och ca 30 storlekar under vad jag har nu när den går bara lite för snålt. Jag märkte direkt att på 5.5k rpm tappade den all ork, fick peta ner en växel för att komma förbi knölen eller lirka med gasen (aldrig bra att tvingas göra så :brinnerup) för att sen få tillbaka orken vid 6.5k rpm, sen stack den iväg som skjuten ur en kanon. Inget att jämföra effekten under kontra över den knölen, sjukt stor skillnad.

Men ställ upp den hjäfla avgasporten och ut å buskör :tummenupp

Ang toppfarten så har jag nått 150 med min, original drevning och mer att ge.

hahahha ah, farsan kommer hem ikväll så ska vi prova :hihi

och din förgasare e ju förfan förjävligt trubbis :rofl

borra och borra! :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top