Död MC-marknad

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Marknaden som bestämmer- och detta är köparnas tråd. Samma snack alltid om att det man vill ha är för dyrt.
Med det här argumentet att urskiljningslöst sätta lägsta priset på blocket så riskerar man att bjuda under någon enstaka stolle som har dålig koll och helt plötsligt blir denna person prissättare. En svala gör ingen sommar...

Löper man hela linan ut hamnar man i en deflationssituation där inga objekt byter ägare därför att köparna avvaktar och inväntar nästa prissänkning.
Det ärinte enbart köparen som sätter priset. Säljaren är även denne en högst väsentlig del av marknaden.

Jag har aldrig varit lägst på blocket då jag anser att marknaden skadas av ovan nämnda stollar.
En marknad är inte alltid perfekt och i jämvikt alltid.

Jag rear inte ut mina grejor för att en klagokör av presumtiva köpare vill betala ett i mina marknadsögon för lågt pris.
Köp nytt då, är mitt tips. då får ni ju rätt pris och inte något "övervärderat" skrot.
Är det för dyrt så är det kanske bara för dyrt för dig, eller extremt fel prissatt.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
bara att sänka priset eller ha kvar den. det måste ju vara ett överpris om ingen är intresserad eller tänker jag fel?

Njaa...jag tror inte att det funkar så. Det kan vara så att just den modellen av just den årgången finns det ingen efterfrågan på även till väldigt lågt pris...
 

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
komigen! kolla på vad folk begär för sina cyklar, de e ju ett skämt!
konstigt att det är svårsålt när man lägger ut ett pris 15k över vad skiten är värt!
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Aaah, där är du ju! :)

Japp det var jag det. Vi får ta och köra nån gång, vi bor ju inte långt ifrån varandra och dessutom går "standardturen" till hällen :tummenupp


Du han ju före mig din rackare...:huvet
Men jag han ju nypa den i Karlstad... som tur var...:banana
Såg att du var på oskarshäll i tisdags...
Åkte bil uppför backen.....
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
komigen! kolla på vad folk begär för sina cyklar, de e ju ett skämt!
konstigt att det är svårsålt när man lägger ut ett pris 15k över vad skiten är värt!

Nu säger du ingentig om vilken/vilka hojjar.
Skulle jag följt -lägsta pris är rätt pris- så skulle jag tappat ytterligare på mina hojar. 18 resp 25 tusen på de två senaste.
Du kan ju komma ihåg det till den dan du ska sälja.:tummenupp
Jag tyckte iaf att det var dumt att tacka nej till 43000 kr.

En tomte hade en hoj ute för minst 15000- 18000 för lågt. Dessa desperados ska inte i mitt tycke vara prissättare.

En reflektion gällande värde för pengar:
Vad det gäller sporthoj så är de ju iofs en riktigt kass affär. Hur intressant är det att pröjsa 20 skattade för en försäkring och, om man ska tro på alla "ärliga mil", en snittkörsträcka om 200 mil per år. DET är dyrt.
 

Not Sure

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Bromma
Hoj
Touring

Men även automatiskt raderade annonser ingår i den där listan?

Priserna är som sagt helt galna på hojjar nu, hojjar sålda 08´a ligger ute för sitt nypris. Även äldre..

Vad konstigt att man köper nytt istället då, känns som 30k extra för en 2år (årets alltså) nyare inte ett dugg misshandlad maskin med X antals år garranti + Y års vagnskadegarranti är ett bättre köp :rolleyes:

Skev marknad med andra ord.
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
men även automatiskt raderade annonser ingår i den där listan?

Priserna är som sagt helt galna på hojjar nu, hojjar sålda 08´a ligger ute för sitt nypris. även äldre..

Vad konstigt att man köper nytt istället då, känns som 30k extra för en 2år (årets alltså) nyare inte ett dugg misshandlad maskin med x antals år garranti + y års vagnskadegarranti är ett bättre köp :rolleyes:

Skev marknad med andra ord.

sant !!
 

henkaa

Ny medlem
Gick med
31 May 2007
Ort
08
Hoj
950 sm
Men även automatiskt raderade annonser ingår i den där listan?

Nope automatiska raderade annonser ska inte ingå i listan.
Det är också bara annonser från privatpersoner.
Fast det är ju o andra sidan en massa cross/enduro som står för mycket av den totala mc-försäljningen på blocket.
 

Not Sure

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Bromma
Hoj
Touring
Nope automatiska raderade annonser ska inte ingå i listan.
Det är också bara annonser från privatpersoner.
Fast det är ju o andra sidan en massa cross/enduro som står för mycket av den totala mc-försäljningen på blocket.

Ok hade nog fel då men enligt vem? Stod inte så mycket på den sidan.

Men kollade igenom lite snabbt, majoriteten av rubrikerna är inte "nya" hojjar iaf. cross, fiddy, 4hjuling, div lätta mc + ett och annat tillbehör stod för en rätt överhängande del. Dock kollade jag endast på ett specifikt datum i juni med tror det var 145 raderade objekt så även jag kan ha fel.

Och inte fan räknade jag heller utan ögade mest igenom :tungan
 
Last edited:

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Marknaden är inte helt död..dock så kanske fler är som mig och hellre väntar ett tag tills den "perfekta" hojen kommer till salu eller iaf nästintill..jag har varit utan nu i ca 1 månad och kan lika gärna vänta några veckor till istället för att köpa något som jag sedan själv måste utrusta etc :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag vet inte om det har avhandlats i tråden redan eftersom jag inte läst alla inlägg.

Men begagnatpriserna har drivits upp på grund av att det är färre som köper helt nya hojar än normalt då nypriserna på de flesta sporthojsmodeller har ökat ganska ordentligt.

Därmed har det skapats ett litet vaakum eftersom begagnatmarknaden blir mer värd för folk som letar hoj, priserna drivs upp men "marknaden" hänger inte med eftersom de är vana vid priser på ca 5-10k lägre.

Fenomenet kommer att ligga kvar eftersom nypriserna på hojar knappast lär sänkas.

För bara 3-4 år sedan fick du te x en Yamaha R1 ny för 134.900kr. Nu kostar den 154.900kr. Klart som korvspad att begagnatmarknadens priser justeras efter detta.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Ingen som funderat på att utbudet är större än efterfrågan?
De har ju ramlat in en massa maskiner som kommer från tyskland, Holland, England m.m.
Som köpts billigt å säljs dyrare här i denna "ankdamm"...
Och sedan verkar det som om ALLA som köper ska ha en maskin till nästan ingenting, för att bruka ett tag å sedan sälja till överpris... INGEN vill losa i en affär.
Vet inte om ja hört någon diskussion om att köpa å sälja hoj där man inte fått höra vilket klipp som gjorts vid köp, å även vid försäljning.

Å sedan verkar de kvitta vilket skick det är på en maskin, utan att de ska pekas till nån obscur värderingslista som inte har med verkligheten att göra.
Mycke skrot har man sett under årens lopp som vart till salu.
 

henkaa

Ny medlem
Gick med
31 May 2007
Ort
08
Hoj
950 sm
Ok hade nog fel då men enligt vem? Stod inte så mycket på den sidan.

Men kollade igenom lite snabbt, majoriteten av rubrikerna är inte "nya" hojjar iaf. cross, fiddy, 4hjuling, div lätta mc + ett och annat tillbehör stod för en rätt överhängande del ...

Det är en snurra som kollat blocket varje kväll kl 23.00 sen i Aug -09. (Allt är inte med)
Jag trodde också att marknaden var ganska död då jag inte fick såld min ex hoj även till ett pris som var 10.000:- billigare än andras. Så jag ville kolla hur det låg till. Sen dess har blocket snurran kört på..

Det finns en fullt sökbar databas till snurran också men jag har inte orkat göra nåt webgränssnitt till det.
Det är ju trots allt en ganska menlös grej att söka på hojar som är sålda. :näsblod

Nu har jag iaf sorterat bort ATV/CROSS i "No ATV/CROSS" mappen högst upp. Fast då utan nån ytterligare menlös blocket statistik.

Det finns säkert en del felaktigheter där, men det kan ändå ge en fingervisning om hur det ser ut.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ju bara tråkannonser på tråkköpehojar till salu i Sverige ändå. Och likaledes tråkdelar till köpehojar.

Den här här 198 hästars sportstern hade jag farit och tittat på direkt om den var ute på blocket innan jag började bygga nya motorn. :drool
Säljaren har dessutom lika bra musiksmak som AFR på hojen :Bugar

Bara en sån sak! Hur skriver svenskar sina annonser egentligen? Inte är jag intresserad av om de har nytt drevpaket eller ej, och varför inte använda YT :dummer

[YOUTUBE-ID]hwDSRagM07k[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Krängde en bil (V40) med den här taktiken: Extremt lågt pris, hade 8-10 st som skulle ha den osedd. Blev huggsexa och budgivning så bilen gick för snittpriset på blocket.
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Jag har aldrig haft några som helst problem med att bli av med vare sig hojar eller bilar, men som tidigare sagts i tråden så övervärderar folk sina hojar! Jag har alltid kollat marknaden på den hoj/bil som ska säljas och lagt mig lägst (beroende på utrustning) DET är marknadsvärdet, inte vad man vill ha för hojen eller vad man nu har köpt den för :fakta!

ex. En R1-07 som gått 1800 mil för 95.000?:jisses Det skulle, i min bok, ner minst 15.000. (köpte min riktigt fet utrustad FÖRRA året som då hade gått 700 mil för 90.000) såg en 04 som gått över 3000 mil(!) som någon tokjävel skulle ha 85.000 för med:rolleyes:

Newsflash: Det kostar pengar att köra hoj OCH den minskar i värde ju mer du kör den och ju fler år det går!

Blev ju själv bestulen på min älskade hoj och börjar äntligen närma mig med förs.bolaget. Har därför börja leta aktivt efter något nytt, men hittar inget just nu..


_________________________________________________________
Om någon av ER har en bra hoj att sälja för rätt pris , PM:a gärna! :tummenupp

Det jag kollar efter är R1- 07 och framåt, Gixxer k8-k9, eller nyare CBR1000rr, jag betalar vad hojen är värd från 60-115.000 beroende på hoj och utr.

//Kongo
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top