Död MC-marknad

DanskenJr

Livet är en fest, vet inte vad man får!
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Malmö
Hoj
nohojyet
Jag letar hoj som fasen just nu, och det som skrämmer mig och gör mig osäker är just prissättning!

Kolla Suzuki GSR 600, det finns rätt många träffar, men en 06a kostar samma pengar som en 08a ungefär samma miltal på vissa! Hittar man en billig hoj är den skadad och omlackerad enligt säljaren! Jag vill inte ha en krockad hoj för vad vet jag om historiken egentligen?

Det finns helt enkelt ingen klar "vinnare" Klart att jag som köpare/spekulant tänker " kostar en 06a 50tkr och en 08a 50 tkr så vill jag ha en 06a betydligt billigare"

Jag har övervakat just GSR 600 i ca 3-4 veckor nu och det har försvunnit en hoj! Såld eller inte vet jag inte.
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Tillgång & efterfrågan är det som styr . Försökte sälja ena hojen & det var tvär dött inte ett svar trotts att jag var billigast . Sänkte med ytterligare 5k . Då ringde det direkt & hojen var såld dagen efter . Alla andra hojar är fortfarande kvar .
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Nyligen fick jag min såld direkt efter att jag la ut annonsen. Hojen som jag sen köpte slog jag tilll på så fort säljaren la ut sin annons. Efter affären sa säljaren att han hade fått ca 40 mail så med den kombinationen av hojar/tidpunkt/pris var det iaf inte dött på marknaden... :)

Du han ju före mig din rackare...:huvet
Men jag han ju nypa den i Karlstad... som tur var...:banana
Såg att du var på oskarshäll i tisdags...
Åkte bil uppför backen.....
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tillgång & efterfrågan är det som styr . Försökte sälja ena hojen & det var tvär dött inte ett svar trotts att jag var billigast . Sänkte med ytterligare 5k . Då ringde det direkt & hojen var såld dagen efter . Alla andra hojar är fortfarande kvar .


kan ju vara lite så att vissa märken eller modeller inte är så eftertraktade trots bra priser.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tillgång & efterfrågan är det som styr . Försökte sälja ena hojen & det var tvär dött inte ett svar trotts att jag var billigast . Sänkte med ytterligare 5k . Då ringde det direkt & hojen var såld dagen efter . Alla andra hojar är fortfarande kvar .
Ibland så kan den magiska nivån för folks intresse ligga bara någon tusenlapp lägre. Först sätter man ett pris som ingen är intresserad av. Sedan sänker man 1000kr, sedan 1000 till, och tusen till. Då börjar allt folk plötsligt hör av sig samtidigt.
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Nej det är inget vidare intresse på min annons heller ...fan man vill ju hämta ut nya hojen:) ...men att stå med 2 st helförsäkringar ...fixa en till garageplats mm nja vet inte om det är någon hit.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag kan nog inte hålla med. Jag satte ut min fru's ZR7 2001 till försäljning och sålde den samma kväll:D Inget underpris eller överpris utan enligt mig rätt marknadspris:tungan
 

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Problemet verkar vara att många försöker sälja sin begagnade hoj, som man haft i två-tre år för bara någon tusenlapp mindre än vad man köpte den för. När jag sålde min förra kawa begärde jag 62.000 (mot de 72.000 jag köpte den för två år tidigare) trots att jag lagt på mer utrustning. Det funkade alla tiders och den blev såld ganska snabbt.

Tyvärr så begär generellt sett alldeles för många alldeles för mycket för sina kära ägodelar. Det finns självklart undantag, vissa hojar är bara inte vidare eftertraktade...

läckerbit...
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Tog 12 timmar för mig att sälja min, här om dagen... Fick 2000 mindre än vad jag köppte den för, för 2 år sen, fast det var ju en Bmw då... Men jag har inte haft större problem att sälja sporthoj heller. Det är när första vårsolen kommer som man ska lägga ut en sporthoj på annons, och gärna några lappar under övriga av samma modell på blocket.
 
Last edited:

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Problemet verkar vara att många försöker sälja sin begagnade hoj, som man haft i två-tre år för bara någon tusenlapp mindre än vad man köpte den för. När jag sålde min förra kawa begärde jag 62.000 (mot de 72.000 jag köpte den för två år tidigare) trots att jag lagt på mer utrustning. Det funkade alla tiders och den blev såld ganska snabbt.

Tyvärr så begär generellt sett alldeles för många alldeles för mycket för sina kära ägodelar. Det finns självklart undantag, vissa hojar är bara inte vidare eftertraktade...

läckerbit...

Håller med dig, även om man räknar med en värdeminskning på 10%/år och 15% det första två åren (dvs. grovt uppskattat hälften av värdeminskningen av en bil) de första 10 åren så skulle priserna på alla hojar vara närmare vad jag är villig att betala.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
kan ju vara lite så att vissa märken eller modeller inte är så eftertraktade trots bra priser.

= det "bra priset" är högre än marknadsvärdet.

Marknadsvärdet är som sagt lika med vad köparna är beredda att betala för just det märket/modellen. Och som det heter, "marknaden styr"..
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
En lite rolig grej, skulle sälja en GPZ900 för en massa år sen :) (min förstahoj), satte ut den ganska billitg för att få sålt den, satte in annons på blocket med fina bilder och allt och 17500:- i pris, ingen som ringde eller hörde av sig.

Väntade väntade väntade, känndes konstigt att sänka priset mer då den var billigast i gbg trakten på blocket, och dessutom i fint skick och me den tuffa "topgun" färgsättningen.

Tog bort annonsen och satte in en ny, HÖJDE priset till 23000:- Då börja det ringa folk, först kom en och titta och prova och skulle åka hem och fundera, sen kom en annan och bjöd 18 papp för den, vilket jag tog direkt och hojen vart såld :va :va :va

blocket är knasigt ibland
 

MaS

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
Sumpan
Hoj
Tl1000R
En lite rolig grej, skulle sälja en GPZ900 för en massa år sen :) (min förstahoj), satte ut den ganska billitg för att få sålt den, satte in annons på blocket med fina bilder och allt och 17500:- i pris, ingen som ringde eller hörde av sig.

Väntade väntade väntade, känndes konstigt att sänka priset mer då den var billigast i gbg trakten på blocket, och dessutom i fint skick och me den tuffa "topgun" färgsättningen.

Tog bort annonsen och satte in en ny, HÖJDE priset till 23000:- Då börja det ringa folk, först kom en och titta och prova och skulle åka hem och fundera, sen kom en annan och bjöd 18 papp för den, vilket jag tog direkt och hojen vart såld :va :va :va

blocket är knasigt ibland

Haha, du la den för lågt så folk trodde den var i sämre skick än den var kanske? :va
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Haha, du la den för lågt så folk trodde den var i sämre skick än den var kanske? :va

Det är en faktor att räkna med. Är den superbillig tror många att det är något fel på den.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Det är en faktor att räkna med. Är den superbillig tror många att det är något fel på den.

Men så är det ju oftast nått fel också. Av de 5 hojar jag har köpt/vart med och köpt så har samtliga vart billigast på blocket och haft dolda fel. Så i slutändan ska man nog lägga lite extra...

Men på plussidan så lär man ju sig att meka :tummenupp
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Det är många som tror att det enbart är priset som bestämmer om varan säljs eller ej. Så är det inte. Det beror på många fler saker som utbudet, tiden, vart varan/säljaren befinner sig, om köparna har tid/intresse, om man får rätt köpare, om man är rätt säljare m.m. Det man även får tänka på att ju längre ner man kommer i prisklassen genom att sänka priset desto underligare folk kan man stöta på.
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Satte ut min i går morse runt 07.15, hade tre som ville ha den redan efter 1,5 timme.

I morse sålde jag den.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Det är många som tror att det enbart är priset som bestämmer om varan säljs eller ej. Så är det inte. Det beror på många fler saker som utbudet, tiden, vart varan/säljaren befinner sig, om köparna har tid/intresse, om man får rätt köpare, om man är rätt säljare m.m. Det man även får tänka på att ju längre ner man kommer i prisklassen genom att sänka priset desto underligare folk kan man stöta på.

Har man en dussinhoj i ok skick som inte har gått ovanligt mycket och sätter ett lågt pris så säljer man den ganska omgående...

Det du skriver förknippar jag mer med de lite ovanligare tillverkarna där man behöver vänta på rätt köpare.
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Det är många som tror att det enbart är priset som bestämmer om varan säljs eller ej. Så är det inte. Det beror på många fler saker som utbudet, tiden, vart varan/säljaren befinner sig, om köparna har tid/intresse, om man får rätt köpare, om man är rätt säljare m.m. Det man även får tänka på att ju längre ner man kommer i prisklassen genom att sänka priset desto underligare folk kan man stöta på.

Det handlar ju fortfarande om pengar. Bra utbud = sänk priset, tiden? vad då för tid? Är tiden dålig att sälja=sänk priset. Vart säljaren befinner sig, befinner han sig i Kiruna kan det vara dags att sänka priset så att det blir värt att hämta den. Rätt säljare eller köpare... jag förstår inte, jag säljer till den som vill köpa ifall vi kommer överens om priset.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top