Död MC-marknad

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Som Ämnet beskriver,

är det bara jag som finner att den svenska MC Marknaden är totalt kaputt för tillfället ?

Har haft en hojj ute nu i snart 3veckor och det är inte överpris på den, men inte ens en enda intressent.

Kollar man andra hojmodeller och även samma som mitt objekt så verkar de ligga kvar utan att bli sålda.

Har vi generellt mindre pengar nu eller är alla ute efter att göra ett klipp på sitt hojköp ?

Hur ser det ut för er andra ?

Bekymrad över att jag ens kommer få iväg hojjen :confused: :va
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
jag har en moped som ska vara värd 15 000 till salu minst!
dom i samma värde ligger på 11 000 just nu..


allting med 2-hjul är dött just nu, nya körkorstreglerna osv
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
bara att sänka priset eller ha kvar den. det måste ju vara ett överpris om ingen är intresserad eller tänker jag fel?

Du tänker helt rätt.
Marknaden bestämmer priset, så enkelt är det. Finns det ingen, absolut ingen, som vill betala det pris som säljaren begär så är priset för högt.
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Efter midsommar har nog de som vill ha hoj redan hunnit skaffa. Intresset svalnar med ju längre in på säsongen det går. Men visst i spåren efter finanskrisen har färre stålar över till nöjeskonsumtion som Mc trots allt är.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Precis, priset är avgörande. Vill man ha nåt sålt är det bara att lägga sig på en nivå som lockar.
 

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
jepp död känns den. Har dock fått mitt första (skam)bud nu så är lite glad iaf så man vet att mailen funkar.. men telefon verkar folk va rädda för att använda..
 

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Ort
Linköping
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
skit i o sälja och köp en till...tar ju ingen plats...
 

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Motorcykel
Som Ämnet beskriver,

är det bara jag som finner att den svenska MC Marknaden är totalt kaputt för tillfället ?

Har haft en hojj ute nu i snart 3veckor och det är inte överpris på den, men inte ens en enda intressent.

Kollar man andra hojmodeller och även samma som mitt objekt så verkar de ligga kvar utan att bli sålda.

Har vi generellt mindre pengar nu eller är alla ute efter att göra ett klipp på sitt hojköp ?

Hur ser det ut för er andra ?

Bekymrad över att jag ens kommer få iväg hojjen :confused: :va

Sålde min hoj inom 1 vecka från det att jag satte ut annonsen men det var iofs i maj. generellt sätt svårare att sälja juli och framåt utan att sänka priset.

hoppas att du inte gjort en klassiker dvs köpt en ny hoj först innan du sålt den gamla..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sommartid är väl mycket rätt dött? Vill man bli av med något nu är det nog att sänka priset så att det blir för bra för att vara sant. Framåt hösten lättar det nog när folk sitter och läser igenom blocket i brist på annan sysselsättning.

Ligger själv ute med en bil på annons och har inte fått några svar. Ligger lågt fram till hösten och tar beslut om jag ska sänka priset eller behålla bilen ytterligare ett år. Känner inte att jag måste sälja för pengarna utan har råd att vänta ut rätt köpare. Hittar jag något annat intressant att köpa först då kan jag tänka mig att gå ner pris ordentligt.

Gäller att ha lite is i magen om inte priset är käpprätt åt helvete fel.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det klassiska misstaget är väl och tro att genomsnittspriset av liknande hojar på blocket är "rätt pris" men det är en tankekullerbytta och om man funderar lite till så inser man nog att det är den billigaste liknande hojen på blocket som är närmast "rätt pris". Det är logiskt för övriga hojar ligger kvar och blir helt enkelt inte sålda.

Sommartid är väl mycket rätt dött? Vill man bli av med något nu är det nog att sänka priset så att det blir för bra för att vara sant. Framåt hösten lättar det nog när folk sitter och läser igenom blocket i brist på annan sysselsättning.

Som bäst betalt får man strax efter att dom korta kjolarna har börjat synas på våren. Hojpriserna har haft sin årliga peak och nu är det semestermånaden framför oss då dom rasar snabbast. Folk vill gärna ha hoj under semestern men därefter känns det inte lika viktigt längre.
Sedan fortsätter dom sjunka lite försiktigt ända fram till december-januari där priserna återigen börjar vända uppåt igen.
 
Last edited:

MaS

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
Sumpan
Hoj
Tl1000R
Sommartid är väl mycket rätt dött? Vill man bli av med något nu är det nog att sänka priset så att det blir för bra för att vara sant. Framåt hösten lättar det nog när folk sitter och läser igenom blocket i brist på annan sysselsättning.

Ligger själv ute med en bil på annons och har inte fått några svar. Ligger lågt fram till hösten och tar beslut om jag ska sänka priset eller behålla bilen ytterligare ett år. Känner inte att jag måste sälja för pengarna utan har råd att vänta ut rätt köpare. Hittar jag något annat intressant att köpa först då kan jag tänka mig att gå ner pris ordentligt.

Gäller att ha lite is i magen om inte priset är käpprätt åt helvete fel.

Jag tror dock det blir svårare att sälja(mc iaf) ju längre in på sommaren det går, när det närmar sig höst väntar väl de flesta med att köpa till nästa säsong istället. Kan man få nyare modell till samma pris.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har sålt två hojar på hösten och en på sensommaren, fick iväg samtliga ganska snabbt trots att andra gnällde på "död marknad".

Får man inte hojen såld så har man helt enkelt satt för högt pris. Detta gäller ÄVEN om man är bland de billigaste på blocket, de har ju inte heller blivit sålda. Folk har en tendens till att övervärdera sitt gamla skrot helt enkelt, det är köparens marknad.

Har man is i magen, platsen och inte behöver pengarna så kan man hålla på cykeln och hoppas att rätt köpare dyker upp, om inte annat så kanske till nästa senvår. Annars så lägger man sig strax under den lägsta likartade på blocket och sänker från det till skiten är såld.

Och ja, det finns nog några hundra trådar om detta om man orkar söka...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Som bäst betalt får man strax efter att dom korta kjolarna har börjat synas på våren. Hojpriserna har haft sin årliga peak och nu är det semestermånaden framför oss då dom rasar snabbast. Folk vill gärna ha hoj under semestern men därefter känns det inte lika viktigt längre.
Sedan fortsätter dom sjunka lite försiktigt ända fram till december-januari där priserna återigen börjar vända uppåt igen.

Jag tror dock det blir svårare att sälja(mc iaf) ju längre in på sommaren det går, när det närmar sig höst väntar väl de flesta med att köpa till nästa säsong istället. Kan man få nyare modell till samma pris.

Ni har rätt båda två. Våren är antagligen bästa tillfället att sälja en hoj, men jag tror att somliga börjar spana redan framåt hösten efter rätt objekt. I synnerhet de som har tillgång till förvaring. En garageförsäkring kostar inte många kronor och så kanske de vill göra motorcykeln lite personlig inför nästkommande sommar.

Just nu och över augusti månad tror jag personligen det är som svårast att sälja bil och motorcykel om det inte är skamligt lågt prissatt. Då brukar även strandgästerna vakna.
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Klart man köper ny innan! ...stå hojlös går ju inte!:)

Sålde min hoj inom 1 vecka från det att jag satte ut annonsen men det var iofs i maj. generellt sätt svårare att sälja juli och framåt utan att sänka priset.

hoppas att du inte gjort en klassiker dvs köpt en ny hoj först innan du sålt den gamla..

Men att alla f-bolag envisas med sina helårsförsäkringar!! känns inte som ett alternativ att "sälja hojen till en kompis" och ställa av då det blir trubbel med provkörning om det inte är försäkrat...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Men att alla f-bolag envisas med sina helårsförsäkringar!! känns inte som ett alternativ att "sälja hojen till en kompis" och ställa av då det blir trubbel med provkörning om det inte är försäkrat...

Folksam och IF har avställningsbara försäkringar för att nämna två bolag.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top