Blandningar Dunlop NTEC Slicks (sammanställning)

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Angående dom "nya" 120/70 slicksen, nån som testat 343 blandningen?
kört 753 som ska vara som 6817, 343 ska tydligen ligga mellan 753 å 6813 enligt TL.
Är det inte 302 du menar? Det körde jag på so tävligen och det höll i bra men jag får fult slitage på alla -11 dunlop framdäck.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Inget för en slarver!

Helt plötsligt förstår jag varför jag inte kör hoj på bana.

Man måste ju ha dator eller ny modern mobil, och köpt dyra däckprogrammet!

Och sedan ska all infon matas in. Matchvikt förare och hoj. Viktfördelning fram och bak. Tempen i asfalten, antal böjar, längden på dessa och hur hårt svänger de och är de doserade. Effekten i motorn, humöret på föraren i termen ( mjuk handled upp till brutal gasjävel!) gradering 1 till 10. Programmet vill ochså veta vrid-momentet på motorn och under vilka vartal och efter detta knoppar du in dagens utväxling. När alla dessa väljdäckparametrar är inknoppade måste du gå till respektive däcktillverkares hemsida för att uppdatera dig om respektive dagens däckblandning. Jag har säkert nu glömt någon info som ska in i programmet så jag skulle alldrig få några råd!

Läser ibland att de är enhetsdäck för alla i klassen, de måste ju vara lite till hjälp.

Vilken hemsk djungel utav gummi och kemikalier ni har hamnat, har miljöförvaltningen kollat så ämnena/tillsatserna inte påverkar miljön för mycket.............. för mycket........... ja så känns det att ni har det nu.

Jag minns när jag började med dragracing för sjukt många år sedan, ett råd jag fick......... börja aldrig med Nitrometan, just då tog jag inte rådet på rätt sätt, tänkte jävla viktigpetter! Men jag har lytt rådet, Nitrometan är jättedyrt och extreemt komplicerat att hantera inuti ett förbränningsrum. Välja rätt däck är ju omöjligt, för även om det går bra..... kunde ju ett annat val göra, ja vad-då!

Att välja ett däck..... varför måste de göra det så svårt = dyrt. Till slut håller man ju bara på med stora däckvalet.

Hej mc-knuttar, banåkargrabbar/killar/gubbar. Jag vet att ni har kul. Och önskar att jag vore lite yngre, så jag behövde grubbla lite över däckvalet jag med!

Med vänliga hojtankar-hälsningar Tony
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Helt plötsligt förstår jag varför jag inte kör hoj på bana.

Man måste ju ha dator eller ny modern mobil, och köpt dyra däckprogrammet!

Och sedan ska all infon matas in. Matchvikt förare och hoj. Viktfördelning fram och bak. Tempen i asfalten, antal böjar, längden på dessa och hur hårt svänger de och är de doserade. Effekten i motorn, humöret på föraren i termen ( mjuk handled upp till brutal gasjävel!) gradering 1 till 10. Programmet vill ochså veta vrid-momentet på motorn och under vilka vartal och efter detta knoppar du in dagens utväxling. När alla dessa väljdäckparametrar är inknoppade måste du gå till respektive däcktillverkares hemsida för att uppdatera dig om respektive dagens däckblandning. Jag har säkert nu glömt någon info som ska in i programmet så jag skulle alldrig få några råd!

Läser ibland att de är enhetsdäck för alla i klassen, de måste ju vara lite till hjälp.

Vilken hemsk djungel utav gummi och kemikalier ni har hamnat, har miljöförvaltningen kollat så ämnena/tillsatserna inte påverkar miljön för mycket.............. för mycket........... ja så känns det att ni har det nu.

Jag minns när jag började med dragracing för sjukt många år sedan, ett råd jag fick......... börja aldrig med Nitrometan, just då tog jag inte rådet på rätt sätt, tänkte jävla viktigpetter! Men jag har lytt rådet, Nitrometan är jättedyrt och extreemt komplicerat att hantera inuti ett förbränningsrum. Välja rätt däck är ju omöjligt, för även om det går bra..... kunde ju ett annat val göra, ja vad-då!

Att välja ett däck..... varför måste de göra det så svårt = dyrt. Till slut håller man ju bara på med stora däckvalet.

Hej mc-knuttar, banåkargrabbar/killar/gubbar. Jag vet att ni har kul. Och önskar att jag vore lite yngre, så jag behövde grubbla lite över däckvalet jag med!

Med vänliga hojtankar-hälsningar Tony

Det luktar lite frustration över det här inlägget, kanske dags att köra en runda på en av finhojarna?:D
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Nej 302 är väl endurance framdäcket, detta "343" skulle ligga emellan 6813 och 753.
nja är ganska säker på att det heter 302. det är iallafall däcket du menar! det som är imellan 753 och 6813.

Nr:18 jag har kört 2.3-2.4 som jag brukar.I brist på pengar till nya däck höjde jag till 2.5 och det såg bättre efter racet.Peppar Peppar

Jaha jävla dribblande! so tävlingen var det 302 och nästa steg mjukare 6813
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
nja är ganska säker på att det heter 302. det är iallafall däcket du menar! det som är imellan 753 och 6813.

Nr:18 jag har kört 2.3-2.4 som jag brukar.I brist på pengar till nya däck höjde jag till 2.5 och det såg bättre efter racet.Peppar Peppar

Jaha jävla dribblande! so tävlingen var det 302 och nästa steg mjukare 6813

Du har alldeles för högt tryck om du kör med 2.3-2.4!
Varmtryck efter minst 1 timme med värmare ska vara 1.9-2.0. Absolut inte 2.5. Det som händer är att stommen inte kan röra sig, och du får för låg temp. Prova att sänka till 1.9 så får du se. Kolla också din tryckmätare så att den visar korrekt.
 

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Varberg
Hoj
Inte nu lägre!
Enl TL har 753 utgått och ersatts av 302:)



nja är ganska säker på att det heter 302. det är iallafall däcket du menar! det som är imellan 753 och 6813.

Nr:18 jag har kört 2.3-2.4 som jag brukar.I brist på pengar till nya däck höjde jag till 2.5 och det såg bättre efter racet.Peppar Peppar
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Enl TL har 753 utgått och ersatts av 302:)
Jo jag vet men det ska oxå vara mycket mjukare.

Du har alldeles för högt tryck om du kör med 2.3-2.4!
Varmtryck efter minst 1 timme med värmare ska vara 1.9-2.0. Absolut inte 2.5. Det som händer är att stommen inte kan röra sig, och du får för låg temp. Prova att sänka till 1.9 så får du se. Kolla också din tryckmätare så att den visar korrekt.
Är det nytt för årets däck? har alltid kört 2.3-2.4 enda gångerna jag fått fula fram däck förut är om jag haft för lågt tryck(under2.2)
I år har jag nog kollat min mätare mot alla andra mätare jag kommit över i depån.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jo jag vet men det ska oxå vara mycket mjukare.


Är det nytt för årets däck? har alltid kört 2.3-2.4 enda gångerna jag fått fula fram däck förut är om jag haft för lågt tryck(under2.2)
I år har jag nog kollat min mätare mot alla andra mätare jag kommit över i depån.

Samma tryck sedan 2009. Prova ska du få se.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Thomas på TL säger att man ska ha mellan 2.3-2.5 varmt i framdäcken och det funkar fint både grepp- och slitagemässigt.
 

alma

#94 i någon klass...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sköllersta
Hoj
Italienskt utan ram, BMW g450x, pw50, ttr 50, kx 65
nja är ganska säker på att det heter 302. det är iallafall däcket du menar! det som är imellan 753 och 6813.

Nr:18 jag har kört 2.3-2.4 som jag brukar.I brist på pengar till nya däck höjde jag till 2.5 och det såg bättre efter racet.Peppar Peppar

Jaha jävla dribblande! so tävlingen var det 302 och nästa steg mjukare 6813

När du kommer in efter ett pass bör du ha 2,3-2,4 i framdäcken. Så du har nog rätt däcktryck.
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Du har alldeles för högt tryck om du kör med 2.3-2.4!
Varmtryck efter minst 1 timme med värmare ska vara 1.9-2.0. Absolut inte 2.5. Det som händer är att stommen inte kan röra sig, och du får för låg temp. Prova att sänka till 1.9 så får du se. Kolla också din tryckmätare så att den visar korrekt.

Jag undrar också vart du fått dom siffrorna ifrån??
Tl och även alla andra pratar å har alltid sagt 2,3-2,4 fram i varmtryck.
Även tyskarna som sålde däcken i ungern sa samma sak.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag undrar också vart du fått dom siffrorna ifrån??
Tl och även alla andra pratar å har alltid sagt 2,3-2,4 fram i varmtryck.
Även tyskarna som sålde däcken i ungern sa samma sak.

Empiriska studier. Vi har helt enkelt provat under 6-timmars race. Vi får bäst slitage med 2.0 i varmtryck.
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Empiriska studier. Vi har helt enkelt provat under 6-timmars race. Vi får bäst slitage med 2.0 i varmtryck.

Ok,då är jag med.
Men säg att det är för just er,(ert tempo och hoj) det funkar bäst med det trycket då. Inte att det generellt är ett för högt tryck för alla som kör dunlop:)
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Kan bra säga för egen del att under 2.2 kör jag sönder dom.Jag provar nog direkt med 2.5 nästa däck. Generellt sett verkar min nya däck mätare vissa lite i överkant ca 0.05 mer än min gamla och dom flesta andra jag provat mot.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top