Hjälp med gammelhonda

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hej

Jag har köpt en gammal honda cb 900 F som skall bli caferacer i vinter är planen. Jag ska köra den i befintligt skick i sommar men tänkte fixa det som lätt kan ordnas. Tänkte byta plats på Cliponstyrhalvorna så jag får en mer framåtlutad körställning.

Mellan de båda dämparbenenstopp går det en hydralslang. Det har jag aldrig sett tidigare? Är detta för att man alltid ska ha jämn oljenivå i gaffelbenen? Kan jag bara lossa det på ena sidan eller kommer det att spruta olja då? Förstår att jag måste lyfta upp så framhjulet hänger fritt i luften...

Tacksam för hjälp
Simon

En bild på hur det ser ut finns här

http://i.ytimg.com/vi/JNji1K5IkiI/hqdefault.jpg
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
82a?

Sprutar tror jag inte att det gör men det är många år sen nu. Slangen fördelar ju framförallt lufttrycket mellan gaffelbenen, du pumpar ju bara i det ena.

Om du stöttar under den undre gaffelkronan innan du lossar är jag säker på att inget kommer ut. Tror du måste pumpa, alltså göra en fjädrande rörelse. På min rann det inte ut förrän jag körde ram och gaffel i bilen utan slangen monterad.......liggande.

Min o-ring i ena infästningen var kass, höll inte luften och svettades lite men det rann aldrig.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
82a?

Sprutar tror jag inte att det gör men det är många år sen nu. Slangen fördelar ju framförallt lufttrycket mellan gaffelbenen, du pumpar ju bara i det ena.

Om du stöttar under den undre gaffelkronan innan du lossar är jag säker på att inget kommer ut. Tror du måste pumpa, alltså göra en fjädrande rörelse. På min rann det inte ut förrän jag körde ram och gaffel i bilen utan slangen monterad.......liggande.

Min o-ring i ena infästningen var kass, höll inte luften och svettades lite men det rann aldrig.

Det är en -81a enligt papperen men det borde ju vara samma konstruktion. Tusen tack för hjälpen nu ska det vändas styrhalvor.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är en -81a enligt papperen men det borde ju vara samma konstruktion. Tusen tack för hjälpen nu ska det vändas styrhalvor.

Hur gick det? Inte rann det ut nåt, väl?

Blir det inte lätt absurdt med styrhalvorna vända. Kom att tänka på att det låg högar med raasks clip-on hos Fleninge mc-skrot, även benämnt Anderbergs. Är de på solskenshumör kan du kanske få ett par för en rimlig penning om de ids kolla diameter. Ibland är de hjälpsamma...ibland. OT, I know.

Tror f ö inte de är så dyra hos Raask heller om han har kvar. Ett tag ville han ha betalt för hur länge de legat på hyllan:rolleyes: men det verkar ha svängt i rätt riktning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top