Husaberg med 700cc 2-takt´s Enstånka

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
På listan över grejer som är kvar så måste krök fixas och om någon har en känning på någon som kan trolla fram en macio krök mottages den info gärna

Bygg en själv vetja! Det finns fina beräkningsprogram att tanka hem och utbredningarna kan du fixa i Cone Creator med vinklar och allt.

Alternativt hydroformar du en pipa precis som det görs från fabrik, en portapower, några kvadrat plåt, en svets och gott om tålamod så har du en färdig pipa.
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Bygg en själv vetja! Det finns fina beräkningsprogram att tanka hem och utbredningarna kan du fixa i Cone Creator med vinklar och allt.

Alternativt hydroformar du en pipa precis som det görs från fabrik, en portapower, några kvadrat plåt, en svets och gott om tålamod så har du en färdig pipa.

Just nu håller jag på med atk istället dom kanske är mer intresserade av att göra affärer
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Finns en gubbe som samlar på maico i enköping, nu minns jag ju inte nått namn eller så men han hade sjukt många hojar, hela garaget fyllt .
Kanske går att luska fram nått namn och smöra av honom en krök ?
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Finns en gubbe som samlar på maico i enköping, nu minns jag ju inte nått namn eller så men han hade sjukt många hojar, hela garaget fyllt .
Kanske går att luska fram nått namn och smöra av honom en krök ?


"Hartan", involverad i Göta Ms. Du kan jaga tag i hans tel. nummer på klubbens hemsida.

www.gota.nu

Tror hans "maico" firma heter "Harmotek Ab, Enköping" annars???

Han har SJUKT mycket grejor till Maico.
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
"Hartan", involverad i Göta Ms. Du kan jaga tag i hans tel. nummer på klubbens hemsida.

www.gota.nu

Tror hans "maico" firma heter "Harmotek Ab, Enköping" annars???

Han har SJUKT mycket grejor till Maico.[/QUO

Ska inte ha tag i vintage grejer till gamla Maico utan nya Macio =)

Det är alltså kröken till en 2009 jag ska ha tag i
Men tack ändå
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jaha, OK!

Vet nämligen att han hade känningar med Maico fabriken och även tog hem nya reservdelar. Han har alltså en Mc-firma "hemma i garaget" kan man säga.

"Hartan", involverad i Göta Ms. Du kan jaga tag i hans tel. nummer på klubbens hemsida.

www.gota.nu

Tror hans "maico" firma heter "Harmotek Ab, Enköping" annars???

Han har SJUKT mycket grejor till Maico.[/QUO

Ska inte ha tag i vintage grejer till gamla Maico utan nya Macio =)

Det är alltså kröken till en 2009 jag ska ha tag i
Men tack ändå
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Ja allt verkar falla på kröken =(
Är ingen utom Hgs Som svarar på mailen och dom säger snällt att kröken måste man köpa via Macio (Som likt restan av maico kedjan av leverantörer inte svarar på mail)

Suck
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Ja allt verkar falla på kröken =(
Är ingen utom Hgs Som svarar på mailen och dom säger snällt att kröken måste man köpa via Macio (Som likt restan av maico kedjan av leverantörer inte svarar på mail)

Suck

Anlita någon att bygga en pipa!

En jag vet säkert som kan (kunnat iaf :va) är roffe på vrm
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Men kommer en Maicopipa passa på din kombination Zabel 700 o husaberg ram? Näe, troligtvis inte.

Lika bra att bygga din egen.
Bra program till att räkna pipor finns att ladda ner samt att plåt är billigt.
Det är faktisk väldigt roligt att räkna 2t pipor o laborera.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Men kommer en Maicopipa passa på din kombination Zabel 700 o husaberg ram? Näe, troligtvis inte.

Lika bra att bygga din egen.
Bra program till att räkna pipor finns att ladda ner samt att plåt är billigt.
Det är faktisk väldigt roligt att räkna 2t pipor o laborera.

Sant :fakta

Sitter och räknar pipa i skrivande stund, fastnade här igen efter jakt på program som jag lyckats slarva bort, såsom cone :mad:

Men får väl slita mig härifrån och fortsätta leta :D


Väntar spänt var dag på nya uppdateringar :rolleyes:
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Men kommer en Maicopipa passa på din kombination Zabel 700 o husaberg ram? Näe, troligtvis inte.

Lika bra att bygga din egen.
Bra program till att räkna pipor finns att ladda ner samt att plåt är billigt.
Det är faktisk väldigt roligt att räkna 2t pipor o laborera.


Grejen är den att en Macio pipa kommer passa otroligt bra det är därför jag lägger ner såpass mycket tid på att jaga fram en
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Någon som kan tipsa om krök byggare ?

Roffe på vrm hade inte tid förän i oktober

Något annat tips ?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Någon som kan tipsa om krök byggare ?

Roffe på vrm hade inte tid förän i oktober

Något annat tips ?

Har du färdig ritning eller kan du ta fram det? Kan du isf göra det kommer dina möjligheter att få det gjort snabbt öka, eftersom du då kan vända dig till i stort sätt vilken smidesmärkstad som helst.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
väntar på bilder / film som en unge på julaftonsmorgonen.
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Den måste räknas fram samt passas in mot hojen så den som gör den bör ha gjort några pipor innan (och räknat på dom)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Den måste räknas fram samt passas in mot hojen så den som gör den bör ha gjort några pipor innan (och räknat på dom)

Kort sagt bygga en pipa från grunden.

Kan det gå att göra halvvägs, att du får mått från en pipa från någon sidovagnscross, men låter någon annan anpassa den på plats (utifrån måtten borde du få ut en diameter på ett visst avstånd från avgasporten, borde ju inte vara alltför mycket hjärnkirurgi att snickra ihop och trimningsgraden lär ju inte ligga på MotoGP nivå vilket talar för ganska vida toleranser). Lär ju om inte annat gå markant fortare än att få någon annan att göra det.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Har du inte tänkt mäta durationer och vinklar o allt fan man gör för att beräkna avstämt så tycker jag att som föregående talare säger - kopera en pipa till liknande, eller samma motor, och be en händig svetsare passa in den på hojen. Ska inte vara något problem för den händige.
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Har du inte tänkt mäta durationer och vinklar o allt fan man gör för att beräkna avstämt så tycker jag att som föregående talare säger - kopera en pipa till liknande, eller samma motor, och be en händig svetsare passa in den på hojen. Ska inte vara något problem för den händige.

Tanken är att göra allt det där men vilka kan det

Kort sagt bygga en pipa från grunden.

Kan det gå att göra halvvägs, att du får mått från en pipa från någon sidovagnscross, men låter någon annan anpassa den på plats (utifrån måtten borde du få ut en diameter på ett visst avstånd från avgasporten, borde ju inte vara alltför mycket hjärnkirurgi att snickra ihop och trimningsgraden lär ju inte ligga på MotoGP nivå vilket talar för ganska vida toleranser). Lär ju om inte annat gå markant fortare än att få någon annan att göra det.


Jo detta kan funka men som sagt behöver någon som kan bygga krökar =)

Inte bara svetsa
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top