Husaberg med 700cc 2-takt´s Enstånka

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
(Såg inte din edit)

Du har använt kommatecken som decimalavskiljare i "Primary Drive Ratio", troligvis kör programmet mot en databas som vill ha punkt som avskiljare eller så är programmeraren amerikan :)
 
Last edited:

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
(Såg inte din edit)

Du har använt kommatecken som decimalavskiljare i "Primary Drive Ratio", troligvis kör programmet mot en databas som vill ha punkt som avskiljare eller så är programmeraren amerikan :)

Tack =)

Ser ut som jag kan klara mig med 14/38 alt 15/40

Hur litet drev kan man ha på en husa fälg ?
 
Last edited:

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
38 finns iaf, det hade jag på min gamla LC4 och det är samma fälgar i princip.

Suveränt =)

Någon som vet och kan berätta hur man bänkar en två taktare och vilka grejer som behövs för att det ska bli rätt (Alt länka =)

Har nämligen en på g som kanske kommer bänka aset när den är klar men måste veta att han har rätt grejer, då om jag förståt det rätt så är dom svåra att bänka tvåtaktare

Då jag förmodligen kommer köpa en ny fugge från Psi Carbs eller Lectron från Fast by Gast och varken dom eller jag har en anning om vad för nålar eller munstycken jag behöver så känns en bänkning på sin plats
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Suveränt =)

Någon som vet och kan berätta hur man bänkar en två taktare och vilka grejer som behövs för att det ska bli rätt (Alt länka =)

Har nämligen en på g som kanske kommer bänka aset när den är klar men måste veta att han har rätt grejer, då om jag förståt det rätt så är dom svåra att bänka tvåtaktare

Då jag förmodligen kommer köpa en ny fugge från Psi Carbs eller Lectron från Fast by Gast och varken dom eller jag har en anning om vad för nålar eller munstycken jag behöver så känns en bänkning på sin plats

Prata med Boost3, han har precis lekt med ett projekt (CR 500) med Lectron-fugge, du kan läsa om hela arbetet på www.soe.se

http://sporthoj.com/forum/member.php?u=35434
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
En liten uppdatering om vad som händer

Fick på swingen mot motorn idag =) dock utan swinglagren men dom finns förmodligen att hämta nu =)

Dock verkar det som det blir custom drev fram är ganska precis 3mm fel, så då blir det till att inhandla ett drev och skicka det på massage och förhoppnings viss så kan det fixa sig =) annars blir det custom bakdrev.

Men tids planen att få igång den innan semester verkar tyvärr spricka (Tur att man har en bil att mecka med ist)

Annars verkar det som om jag kanske hinner göra motor fästen osv innan semester iaf för nu kan jag snart montera in den i ramen (Swing lagren) men imorn så har jag dom förhoppningsvis
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Trevligt med lägesrapport :)

Kollade igår och tyckte det var lämpligt med en update, och vips kommer det en :D

Hoppas det inte strular nått med motorfästena :)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ska du ha den i motardutförande brukar det 99% vara 17" både fram och bak.

120/60 -17
160/60 -17 (165/60-17 är även vanligt förekommande)

Numera börjar det ju även bli vanligt med 16,5" bak av nån anledning.

18" lät inge vidare? 80cc konverteringskit som finns att köpa för motard brukar ha 18" och de ser inte klokt ut, och finns ingen marknad för däck för det heller.

16,5" fram kör 90% av alla i SM med och 16,5" bak 0%
18" är givetvis endurobakfälgen som är orginal. :)

Ang. kedjan så är är jag övertygad om att 1-2mm inte är några som helst problem. Är ju ganska vanligt förekommande att vi som kör supermoto råkar ut för att kedjan tar i däcket och det motsvarar nog i de flesta fall mer än 1-2 mm. Jag har själv shimsat ut 1 mm ca. och det tar ändå i däcket utan att jag för den delen märker något onormalt slitage på kedja och drev.

Billiast annars om man får problem är väl annars att tillverka nya hjuldistanser så du flyttar navet i svingen. Vill man sen vara noga så justerar man bara tillbaka fälgbanan så fram och bak linjerar.

Hälp tack


http://www.zabel-motor.com/oxid.php...d/a5f44afd9585c76e1.89090540/pinion-13-teeth/

Någon som vet var jag kan få tag på ett sådant drev fast 15 ?

Talondrev borde dom flesta välsorterade cross/enduro-firmor kunna ta hem. Du har ju artikel nr på bilden så det är väl bara ta med sig o knalla till handlarn :tummenupp
 
Last edited:

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
En liten uppdate

Dreven kommer bli klara på onsdag =) 2st 38 kuggare

Fram drev har inhandlats 14 Kuggare (Större för inte plats)

Men jag fick låna med ett par drev från handlaren som var till någon större ktm, som hade högre offset (Bredare) och kan jag bara lösa låsningen av drevet så kan jag nog få plats med större (17) och en lösning på detta är redan på g

Annat är att motor och swing numera passar med varandra =)

Enda special grejen är att man på driv sidan av swingen måste köra utan distans mellan lagerbanorna samt korta inner lager rullen 6mm (Lika mycket som distansen var bred)

Ramen blev stympad och sönderkapad men svetsades snabbt ihop igen av den emminente svetsaren som hjälper mig (Dock drog den sig lite vilket har gjort att vi måste kapa och svetsa igen)

Blev betydligt mer jobb än jag först trodde, motorn är en gris =)


Kommer använda orginal framfäste samt svetsa på ett övre fäste som skall sitta i toppen.

Dock en liten fråga har funderingar på att skippa det undre motorfästet (det som sitter mitt under motorn) Husaberg har inget sånt och själv undrar jag på om det verkligen behövs eller är det för att kunna göra motorn en bärande del i ramen,

Fast å andra sidan har ju inte husa 140 nm i vrid heller

Tankar och idèer mottages gärna

Om någon har en hållhake på Macio Int pm:a gärna då jag vill ha en krök av dom men dom är satans tröga på mail svar

Ps: hojen kommer inte bli klar innan semestern =( / Bilder kommer på måndag eller tisdag han inte posta dom förra vecka
 
Last edited:

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Bilder kommer nu iaf

f0oqpx.jpg


syrxvn.jpg


34hxmo9.jpg


zyestj.jpg


xbml9t.jpg


v83bev.jpg


vnnzm9.jpg


121bbjk.jpg


2s6acg0.jpg


2yl1v1l.jpg


35kok8m.jpg


1059wz7.jpg


1zv5rie.jpg


På listan över grejer som är kvar så måste krök fixas och om någon har en känning på någon som kan trolla fram en macio krök mottages den info gärna

Det andra som ska fixas är förgasaren (Det är trångt)

Nå vad tror ni ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top