Husaberg med 700cc 2-takt´s Enstånka

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Angående den parallella förskjutningen så är det väl ingen match att flytta motorn åt de håll som behövs? När det är så lite alltså :)

Riktigt grymt bygge tycker jag! och att någon vill kosta på sig lite extra för att ha kul med en 700cc 2t stånka! :)

Problemt är att det var äver 10mm fel från början nu är vi nere på 2mm

men för att kunna ta mer så måste jag flytta det bakre drevet (Alltså fräsa på drevets infästing i bakhjulet,vilket jag tycker är overkill)

Vad tror ni klarar kedjan 2mm ?

Och var köper jag swinglager ? husaberg 03 550
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Problemt är att det var äver 10mm fel från början nu är vi nere på 2mm

men för att kunna ta mer så måste jag flytta det bakre drevet (Alltså fräsa på drevets infästing i bakhjulet,vilket jag tycker är overkill)

Vad tror ni klarar kedjan 2mm ?

Och var köper jag swinglager ? husaberg 03 550

"klara" kanske det gör men eftersom du verkar ha tillgång till både svarv fräs o svets så tycker jag att det är dumt att förbise så "enkla"fel . man har ändå fullt upp med problem som dyker upp vart efter ändå när man bygger.
Om du inte tycker det är så noga så kika på ett avsnitt av scrapheap challange. inte en enda maskin med kedjedrift har hållt ihop på över tio år pga slarvig lineing av drev

Var nog med att svingens infästning är i våg med framdrevet samt att avståndet mekllan dessa är så litet det går. annars får man problem med att kedjan slakar alt spänns under fjädringsrörelsen:tummenupp
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
"klara" kanske det gör men eftersom du verkar ha tillgång till både svarv fräs o svets så tycker jag att det är dumt att förbise så "enkla"fel . man har ändå fullt upp med problem som dyker upp vart efter ändå när man bygger.
Om du inte tycker det är så noga så kika på ett avsnitt av scrapheap challange. inte en enda maskin med kedjedrift har hållt ihop på över tio år pga slarvig lineing av drev

Var nog med att svingens infästning är i våg med framdrevet samt att avståndet mekllan dessa är så litet det går. annars får man problem med att kedjan slakar alt spänns under fjädringsrörelsen:tummenupp

Grejen är den att jag måste svarva hjulets nav, vilket innebär att jag måste ha ett löst nav (alla ekrar väck) Jobbit som satan.

Ang det andra med svingen i våg ? Så finns det inget att välja på. använder Zabel motorn´s orginal hål så då måste swingen bli i våg med motorn

Swing lager ? var köper man detta ? Hittar ingen som säljer till husa 03 gärna teflon
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Husqvarna 800cc

Jag tror den skulle köra Dakar el ngt liknande. Den står på Husqvarna musset i Husqvarna:Bugar
 
Last edited:

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Jag tror den skulle köra Dakar el ngt liknande. Den står på Husqvarna musset i Husqvarna:Bugar


Vad ska man säga...:yoparty

Iaf så bör jag va på rätt väg fast med lite mindre motor =)

Dakar skulle jag inte tro att den va tänkt till, soppa förbrukningen lär va hemsk men vad vet jag

Sitter någon med mer info posta gärna den
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Grejen är den att jag måste svarva hjulets nav, vilket innebär att jag måste ha ett löst nav (alla ekrar väck) Jobbit som satan.

Ang det andra med svingen i våg ? Så finns det inget att välja på. använder Zabel motorn´s orginal hål så då måste swingen bli i våg med motorn

Swing lager ? var köper man detta ? Hittar ingen som säljer till husa 03 gärna teflon

Jo, men det går ju att lägga upp det i en fräs o fräsa bort det eller svarva det i en större svarv, utan däck så räcker det med en frigång på ca 480mm alternativt svarva av anliggningsplanet på baksidan av drevet.

Om det blir i våg så är det ju perfa:tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Sving lager beställer du på Karlströms Motor.

4 st 58033097000 Nållager
2 st 80004032100 Inner bussning
2 st 54603036000 Stopp brickor
4 st 0760253270 Tätningar
4 st 80004034000 Tätningar
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
2mm förskjutning på 70-80cm kedja kan inte ha någon som helst betydelse. Det kommer att rycka och slå i den kedjan så det räcker ändå!
Måste ju bli som en våt dröm att piska grusväg med. Respekt!
Problemt är att det var äver 10mm fel från början nu är vi nere på 2mm

men för att kunna ta mer så måste jag flytta det bakre drevet (Alltså fräsa på drevets infästing i bakhjulet,vilket jag tycker är overkill)

Vad tror ni klarar kedjan 2mm ?

Och var köper jag swinglager ? husaberg 03 550
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
2mm förskjutning på 70-80cm kedja kan inte ha någon som helst betydelse. Det kommer att rycka och slå i den kedjan så det räcker ändå!
Måste ju bli som en våt dröm att piska grusväg med. Respekt!

Tänkte ungefär likadant.
Kul att du är tillbaka förresten, det var inte igår du postade nåt.

Och till byggherren - så jäkla coolt projekt. Lova att du kommer och kör lite supermoto med aset när du är klar. Kommer du till Örebro bjuder jag på en pilsner efteråt. :yoparty
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ang. förskjutningen så är ju inte 2 mm så mycket som sagt. Funkar säkerligen men sliter nog lite mer kedja än utan förskjutning.

MEN som nämnt ovan. Om du ändå ska göra egna motorfästen kan det ju inte vara några större problem att flytta motorn 2 mm?

Kanske blir mindre jobb än att behöva bearbeta om navet?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
2mm förskjutning på 70-80cm kedja kan inte ha någon som helst betydelse. Det kommer att rycka och slå i den kedjan så det räcker ändå!
Måste ju bli som en våt dröm att piska grusväg med. Respekt!

Jag skulle nog se till att linjera dreven när grejorna liks är isär, 2mm låter kanske inte så mycket men kedjan kommer ligga mot ena sidan av drevet och vilja klättra.

Brutalt bygge förresten!:yoparty
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Ang. förskjutningen så är ju inte 2 mm så mycket som sagt. Funkar säkerligen men sliter nog lite mer kedja än utan förskjutning.

MEN som nämnt ovan. Om du ändå ska göra egna motorfästen kan det ju inte vara några större problem att flytta motorn 2 mm?

Kanske blir mindre jobb än att behöva bearbeta om navet?

Motorn är redan flyttad max =( har till och med bearbetad bort aluminum (Fräst motor så den blivit smalare) men nu törs jag inte ta mer kommer även att ta bort ca 4mm från ena sidan swingen men kommer fortfarande vara 2 mm fel det finns helt enkelt inte mer att ta bort =)

Någon som vill se bilder ?
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Skulle inte nått mattekunnig kunna räkna ut vad vinkeln blir? 2mm förskjutning på 80cm. Kedjan kommer att dras ner i kedjesläpan och gå på framdrevet helt linjärt och Matas på bakdrevet av kedjestyraren helt linjärt...
Tror du kan oroa dig för annat.....vibrationer t.ex
Min 500 vibrerade av kolvstången i stötdämparen, spännande!
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Tror att detta ska bli bra
4669082193

Så såg den ut när jag Hämtade den + Sadel då =)

4669702994

Motor ur Skitiga 4-taktare

4669697412

Zabel 700 Och bing 55a

4669072253

Mer Zabel

4669074999

Reeds

Och en liten teaser
4669080759


Kannke kan bli nått

Varför syns inte bilderna :gnissla
?

Kan vara nån spärr i direktlänk funktionen, Tinypic är att rekommendera! :yoparty
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Om man högerklickar på frågetecknet och öppnar i ny flik/fönster så kan man se!
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Om man högerklickar på frågetecknet och öppnar i ny flik/fönster så kan man se!

Du menar väl ändå "svara" eller multicitera knappen :va

Så länge man får länken från inlägget går det att gå in på flickr och bläddra bland bilderna :)

Jävlar så fet en motor! Grymt brutal! vågar knappt tänka på hur det skulle vara att se den live :gnissla
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Som jag köpte den -sadel

2qd0jmq.jpg



Motor väck (Undrar vad jag har "verktygen" till)
20pyf07.jpg



Låter bilderna tala för sig själva
mi1dlk.jpg


2iliq9d.jpg


w00385.jpg


14wc8kw.jpg


Och en liten Teaser
5x3l1g.jpg


Hoppas det funkar nu
 
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Det här är garanterat det fetaste projektet på SH

Hur stor gasare har den org? Den varvar väl inte så mkt så man kanske inte behöver så jättestor.
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Det här är garanterat det fetaste projektet på SH

Hur stor gasare har den org? Den varvar väl inte så mkt så man kanske inte behöver så jättestor.

Tack =)

Mja allt beror ju på va man anser vara mycket
Bing 55mm sitter på

35bftch.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top