Husaberg med 700cc 2-takt´s Enstånka

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Husaberg med 700cc 2-takt "Nya BILDER!!"

Tjena allihopa

Lite bakgrund om mig och hur detta blev till?

Ja efter att ha kört skiten ur mina båda Kx500 hojar så ledsnade jag och sålde dom, den ena med vevlager haveri och den andra med haveri i lådan (treans växel)

Men suget efter en stor.. en riktigt stor 2taktare hade blivit för mycket

Efter mycket funderingar så köptes en ,husaberg 550 03 med kamkedjan i delar (Typiskt 4-taktare), men resten av hojen var i mycket fint skick, denna ram behövdes pga av att drevet sitter på rätt sida (eller fel=)

Motorn hittade jag av en slump när jag undersökte den tyska beg marknaden, och en dag innan jag blev medlem på detta tyska sidovagns forum så hade en snubbe i Flen lagt ut annonsen Zabel 700 2-takt komplett med tänding avgas och förgasare (Bing 55), Va gör man ? Klart man måste köpa den


Fakta ang motorn (Husaberg info skiter jag i=)

Technical Data ZABEL engine 23-26
Engine: ZM 23 - 26 / 700 ccm
Type: liquid-cooled single-cylinder two-stroke engine
Intake: reed-type intake valve directly into the crankcase
dual construction with 16 reeds
700 ccm GP cylinder
Stroke/Bore: 89/100 mm
Performance: KW 60,4 PS 82,1
X Dimension: 1,3 mm
Ignition:
System: PVL Analog Double Ignition
Advanced Fire: PVL Ignition Module 1.8 mm
Sparg Plug: Denso W27ES-U
Carburettor: Bing Type 55/205

Används inom Sidovagns Cross

Just denna motor är i från 04 så den har den nya 4 växlade lådan som ska hålla lite bättre än den gamla 5-petade

Så alltså 82 hästar i en ram som ska väga 101 =) Kan ju inte annat än bli bra (Vänster kick =)

Hojen kommer att användas till SuperMotard Isracing Samt Skogs körning (Om det går =)

Ramen är strippad, motorn finns numera här hos mig och till veckan ska den passas in och nya motor fästen ska göras. Hoppas på start av motorn innan semestern

Om intresse finns kommer bilder även finnas, men någon måste pm:a mig om hur man postar dom

4-takts piss motorn är även till salu kanske någon vill ha den som ankare eller nåt är väll det dom duger till =)

Nå Vad tycks ?
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hört att det är 10h intervall på kolvarna på sådingadära. Och en kolv går lös på 5000.-. Men annars så jävlar!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kul:)

Enstånka har jag alltid dock förknippat med encylindrig 4-takts hoj, snarare regel än undandtag att crossar 2 takt har enbart en cylinder, vet någon en modell som har 2:va

Gathojar ex Rd 500, Rg 500 så är det fler cylindrar dock:tummenupp
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Hört att det är 10h intervall på kolvarna på sådingadära. Och en kolv går lös på 5000.-. Men annars så jävlar!

Japp kolven kostar 5k Men det är betydligt längre intervaller var 15 timme ska spelet/Slitaget kollas (Tävling). Tänkte dock kolla var 30 timme och byta när det är dags. Kolven vad jag har hört går ca 80 timmar.

Sen får man ha i åtanke att motorn lämnar ca 150nm vid 5000rpm och 110 redan vid 2500 rpm

Det kostar att ha kul =)

Kul:)

Enstånka har jag alltid dock förknippat med encylindrig 4-takts hoj, snarare regel än undandtag att crossar 2 takt har enbart en cylinder, vet någon en modell som har 2:va

Gathojar ex Rd 500, Rg 500 så är det fler cylindrar dock:tummenupp

Då rubriken är 700cc två takt vill jag tydlig göra att det handlar om en encylindrig motor och inget annat, då dessa inte direkt är vanliga
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Grymmt :D:D stora 2-taktare är ju typ tuffaste som finns (efter wankel)

Maico har ju en 700cc hoj men klart billigare att bygga själv ^^, kanske...
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Hurra:Bugar
Låter som ett kanonprojekt
med optimal kombination av två världar.

har sett ett annat bygge på det här forumet med en liknande sidvagnsmotor

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=193295&highlight=ZABEL


En film på youtube när du har i gång den vore grejt

Spontant samt med tanke på feedback från byggaren i den andra tråden så torde akilleshälen i dessa fall vara vibrationerna, hur kul byggen dom än är. :näsblod

Jag hade lagt en rejäl portion av krutet på en fungerande gummiupphängning av motorn, ...iaf om objekten ska användas till mer än enstaka uppträdanden.
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Spontant samt med tanke på feedback från byggaren i den andra tråden så torde akilleshälen i dessa fall vara vibrationerna, hur kul byggen dom än är. :näsblod

Jag hade lagt en rejäl portion av krutet på en fungerande gummiupphängning av motorn, ...iaf om objekten ska användas till mer än enstaka uppträdanden.

Tack för den andra tråden =)

Men ang Vibrationerna så är jag nämligen har en teori om att försöka dämpa av styret så mycket det går och fotpinnarna.

motorn kommer att monteras stumt iaf till att börja med
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Bilder bilder!!!

Ställ upp i Supermoto Open eller S2 sen och piska skiten av alla 4-takts muppar! =)
 

Berylium

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
SXR 1200
Kör på!!

underbart med lite 2-takt!!

glöm inte att köpa ett par utsläppsrätter (har en inlackad på min RD 350 tank)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Störtskönt projekt, upp med bilder!:tummenupp

Tvåtakt rules, och bigger is better!:yoparty
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
jag e ju 2t fanatiker som övriga (se min byggtråd) men jag säger som övriga, this thread is worthless without pictures! ;)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Vilket helskönt projekt!!! 2-takt är mysigt.

Angående bilder så titta ner lite när du postar. Klarar du att mecka ihop en sådan hoj kommer det gå gallant för dig att få med bilder i inläggen. :)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
man får tyvärr bara ha 500cc zweitakt i supermoto.



Man behöver ju inte alltid tävla i allting, och ska han ha den till 3st användningsområden kan man ju anta att han ska ha den som träningshoj, och träna får man göra med vad man vill!
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Bilder kommer =) på lördag

Har lite info ang bygget

Fick svarvat bussningar idag så nu passar iaf husaberg´s-swingaxel i Zabel motorn ,fick även fräsa ur en hel del i motorn för att bussingar skulle kunna tillverkas (Hålet i zabel va 15mm husa axel va 16)

Swingen Är iväg lämnad på svets då denna var för smal och skulle vi "öppna" upp den så skulle en förstärkning försvinna så en ny sådan blir svetsad, efter detta blir den kapad på ena sidan ca 4mm vilket gör att custom swing lager måste göras

När dessa delar är klara så kommer motorn iaf att passa mot svingen och ramen.

Sen ska "bara" tre motor fästen göras, kröken svetsas och ramen kanske måste ändras lite fram så avgas röret kan titta ut.

En liten fråga dock hur mycket ur linje kan man ha framdrev och bakdrev ?

Båda kommer bli raka (I linje med varandra) men med en parralell förskutning(Staving ?) på ca 2 mm, det går att trolla bort detta men är mycket jobba vad tror ni, går det ?

Mvh Jokern
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Angående den parallella förskjutningen så är det väl ingen match att flytta motorn åt de håll som behövs? När det är så lite alltså :)

Riktigt grymt bygge tycker jag! och att någon vill kosta på sig lite extra för att ha kul med en 700cc 2t stånka! :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top