326 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 1 av 11 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 30 av 316
  1. #1
    Medlem joker_flys avatar
    Reg.datum
    Oct 2004
    Ort
    Arvika
    Hoj
    Kx 500
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    93

    Talking Husaberg med 700cc 2-takt "Nya BILDER!!"

    Tjena allihopa

    Lite bakgrund om mig och hur detta blev till?

    Ja efter att ha kört skiten ur mina båda Kx500 hojar så ledsnade jag och sålde dom, den ena med vevlager haveri och den andra med haveri i lådan (treans växel)

    Men suget efter en stor.. en riktigt stor 2taktare hade blivit för mycket

    Efter mycket funderingar så köptes en ,husaberg 550 03 med kamkedjan i delar (Typiskt 4-taktare), men resten av hojen var i mycket fint skick, denna ram behövdes pga av att drevet sitter på rätt sida (eller fel=)

    Motorn hittade jag av en slump när jag undersökte den tyska beg marknaden, och en dag innan jag blev medlem på detta tyska sidovagns forum så hade en snubbe i Flen lagt ut annonsen Zabel 700 2-takt komplett med tänding avgas och förgasare (Bing 55), Va gör man ? Klart man måste köpa den


    Fakta ang motorn (Husaberg info skiter jag i=)

    Technical Data ZABEL engine 23-26
    Engine: ZM 23 - 26 / 700 ccm
    Type: liquid-cooled single-cylinder two-stroke engine
    Intake: reed-type intake valve directly into the crankcase
    dual construction with 16 reeds
    700 ccm GP cylinder
    Stroke/Bore: 89/100 mm
    Performance: KW 60,4 PS 82,1
    X Dimension: 1,3 mm
    Ignition:
    System: PVL Analog Double Ignition
    Advanced Fire: PVL Ignition Module 1.8 mm
    Sparg Plug: Denso W27ES-U
    Carburettor: Bing Type 55/205

    Används inom Sidovagns Cross

    Just denna motor är i från 04 så den har den nya 4 växlade lådan som ska hålla lite bättre än den gamla 5-petade

    Så alltså 82 hästar i en ram som ska väga 101 =) Kan ju inte annat än bli bra (Vänster kick =)

    Hojen kommer att användas till SuperMotard Isracing Samt Skogs körning (Om det går =)

    Ramen är strippad, motorn finns numera här hos mig och till veckan ska den passas in och nya motor fästen ska göras. Hoppas på start av motorn innan semestern

    Om intresse finns kommer bilder även finnas, men någon måste pm:a mig om hur man postar dom

    4-takts piss motorn är även till salu kanske någon vill ha den som ankare eller nåt är väll det dom duger till =)

    Nå Vad tycks ?
    Senast redigerat av joker_fly den 2012-07-08 klockan 17:57.

  2. #2
    Outlaw på deltid. Hansen.s avatar
    Reg.datum
    Feb 2009
    Ort
    Hemma.
    Hoj
    Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    4 647
    Haha fyfan va fint
    Tjööp snorbilliga stövels http://www.sporthoj.com/annonser/?id=68576

    Citat Ursprungligen postat av SJP Visa inlägg
    Förvisso, men inget knull i världen är värt 13 timmar i en plåtlåda.

  3. #3
    Fina fisken FreddaAbborres avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ort
    Lund
    Hoj
    Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    6 203
    Hört att det är 10h intervall på kolvarna på sådingadära. Och en kolv går lös på 5000.-. Men annars så jävlar!
    Vurpad Ducati köpes

  4. #4
    Lev ungt, kör lugnt :) sportiss avatar
    Reg.datum
    Apr 2004
    Ort
    Buying
    Hoj
    Slö gammal R1, ännu slöare xj
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    8 046
    Kul

    Enstånka har jag alltid dock förknippat med encylindrig 4-takts hoj, snarare regel än undandtag att crossar 2 takt har enbart en cylinder, vet någon en modell som har 2

    Gathojar ex Rd 500, Rg 500 så är det fler cylindrar dock

  5. #5
    Medlem joker_flys avatar
    Reg.datum
    Oct 2004
    Ort
    Arvika
    Hoj
    Kx 500
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av FreddaAbborre Visa inlägg
    Hört att det är 10h intervall på kolvarna på sådingadära. Och en kolv går lös på 5000.-. Men annars så jävlar!
    Japp kolven kostar 5k Men det är betydligt längre intervaller var 15 timme ska spelet/Slitaget kollas (Tävling). Tänkte dock kolla var 30 timme och byta när det är dags. Kolven vad jag har hört går ca 80 timmar.

    Sen får man ha i åtanke att motorn lämnar ca 150nm vid 5000rpm och 110 redan vid 2500 rpm

    Det kostar att ha kul =)

    Citat Ursprungligen postat av sportis Visa inlägg
    Kul

    Enstånka har jag alltid dock förknippat med encylindrig 4-takts hoj, snarare regel än undandtag att crossar 2 takt har enbart en cylinder, vet någon en modell som har 2

    Gathojar ex Rd 500, Rg 500 så är det fler cylindrar dock
    Då rubriken är 700cc två takt vill jag tydlig göra att det handlar om en encylindrig motor och inget annat, då dessa inte direkt är vanliga
    Senast redigerat av joker_fly den 2010-05-30 klockan 14:14. Anledning: Dubbelt inlägg

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2003
    Ort
    Blähh
    Hoj
    Big Red Pig
    Inlägg
    74
    Hurra
    Låter som ett kanonprojekt
    med optimal kombination av två världar.

    har sett ett annat bygge på det här forumet med en liknande sidvagnsmotor

    http://www.sporthoj.com/forum/showth...ighlight=ZABEL


    En film på youtube när du har i gång den vore grejt

  7. #7
    Medlem Klubbas avatar
    Reg.datum
    Apr 2007
    Ort
    Borås
    Hoj
    FE450, YZ250, ZX636
    Inlägg
    2 958
    Grymmt stora 2-taktare är ju typ tuffaste som finns (efter wankel)

    Maico har ju en 700cc hoj men klart billigare att bygga själv ^^, kanske...
    Somliga får somliga tar, somliga ger och de har inget kvar

  8. #8
    *58* Zoidbergs avatar
    Reg.datum
    Nov 2004
    Ort
    Malmö ...ungefär
    Hoj
    FZR skrot
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 095
    Citat Ursprungligen postat av joe hill Visa inlägg
    Hurra
    Låter som ett kanonprojekt
    med optimal kombination av två världar.

    har sett ett annat bygge på det här forumet med en liknande sidvagnsmotor

    http://www.sporthoj.com/forum/showth...ighlight=ZABEL


    En film på youtube när du har i gång den vore grejt
    Spontant samt med tanke på feedback från byggaren i den andra tråden så torde akilleshälen i dessa fall vara vibrationerna, hur kul byggen dom än är.

    Jag hade lagt en rejäl portion av krutet på en fungerande gummiupphängning av motorn, ...iaf om objekten ska användas till mer än enstaka uppträdanden.

  9. #9
    Medlem joker_flys avatar
    Reg.datum
    Oct 2004
    Ort
    Arvika
    Hoj
    Kx 500
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av Zoidberg Visa inlägg
    Spontant samt med tanke på feedback från byggaren i den andra tråden så torde akilleshälen i dessa fall vara vibrationerna, hur kul byggen dom än är.

    Jag hade lagt en rejäl portion av krutet på en fungerande gummiupphängning av motorn, ...iaf om objekten ska användas till mer än enstaka uppträdanden.
    Tack för den andra tråden =)

    Men ang Vibrationerna så är jag nämligen har en teori om att försöka dämpa av styret så mycket det går och fotpinnarna.

    motorn kommer att monteras stumt iaf till att börja med

  10. #10
    #647, Supermoto S1. <micke>s avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ort
    Blåsta
    Hoj
    Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 559
    Bilder bilder!!!

    Ställ upp i Supermoto Open eller S2 sen och piska skiten av alla 4-takts muppar! =)
    Min cafe-räcer byggtråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175542


    Motocross & Supermoto #647

    Team Budget Racing!

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    SXR 1200
    Inlägg
    19
    Kör på!!

    underbart med lite 2-takt!!

    glöm inte att köpa ett par utsläppsrätter (har en inlackad på min RD 350 tank)
    F-n vilken ful katt!

  12. #12
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ort
    Kungsängen
    Hoj
    Kawasaki VN1500 Classic -98, Yamaha RD 350 LC -82
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    12 842
    Störtskönt projekt, upp med bilder!

    Tvåtakt rules, och bigger is better!

  13. #13
    Tvåhjulsburen sedan -2000 SkaDs avatar
    Reg.datum
    Dec 2004
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Rgv250 -91
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 344
    jag e ju 2t fanatiker som övriga (se min byggtråd) men jag säger som övriga, this thread is worthless without pictures!

  14. #14
    Medlem DesmoHellmans avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Ort
    Falköping
    Hoj
    Ducati MTS 1200S och Ducati SportClassic 1000
    Inlägg
    2 638
    Vilket helskönt projekt!!! 2-takt är mysigt.

    Angående bilder så titta ner lite när du postar. Klarar du att mecka ihop en sådan hoj kommer det gå gallant för dig att få med bilder i inläggen.

  15. #15
    Koi-karpar är fina fisken
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    mest hemma
    Hoj
    None whatsoever
    Inlägg
    227
    man får tyvärr bara ha 500cc zweitakt i supermoto.
    Det är alltid som mörkast precis innan det blir helt svart

  16. #16
    Tvåhjulsburen sedan -2000 SkaDs avatar
    Reg.datum
    Dec 2004
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Rgv250 -91
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 344
    Citat Ursprungligen postat av ICEMANnen Visa inlägg
    man får tyvärr bara ha 500cc zweitakt i supermoto.


    Man behöver ju inte alltid tävla i allting, och ska han ha den till 3st användningsområden kan man ju anta att han ska ha den som träningshoj, och träna får man göra med vad man vill!

  17. #17
    Bannad
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    eskilstuna
    Hoj
    kawaskaki kx250
    Inlägg
    231
    Bilder!!!!!

  18. #18
    Racer has-been... Supermotos avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Örebro.
    Hoj
    | FE570 -09 Sumo DeLuxe och enduro | 690SM -07 #86 "Supermonoracer" | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    9 295
    Citat Ursprungligen postat av ICEMANnen Visa inlägg
    man får tyvärr bara ha 500cc zweitakt i supermoto.
    Icke
    Finns ingen gräns för hur motorn i S2 får se ut. Annat än en undre kubikgräns.
    Kolla sidan 131
    Senast redigerat av Supermoto den 2010-06-02 klockan 13:16.
    Supermoto i Sverige - www.supermotosweden.se

  19. #19
    Medlem joker_flys avatar
    Reg.datum
    Oct 2004
    Ort
    Arvika
    Hoj
    Kx 500
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    93
    Bilder kommer =) på lördag

    Har lite info ang bygget

    Fick svarvat bussningar idag så nu passar iaf husaberg´s-swingaxel i Zabel motorn ,fick även fräsa ur en hel del i motorn för att bussingar skulle kunna tillverkas (Hålet i zabel va 15mm husa axel va 16)

    Swingen Är iväg lämnad på svets då denna var för smal och skulle vi "öppna" upp den så skulle en förstärkning försvinna så en ny sådan blir svetsad, efter detta blir den kapad på ena sidan ca 4mm vilket gör att custom swing lager måste göras

    När dessa delar är klara så kommer motorn iaf att passa mot svingen och ramen.

    Sen ska "bara" tre motor fästen göras, kröken svetsas och ramen kanske måste ändras lite fram så avgas röret kan titta ut.

    En liten fråga dock hur mycket ur linje kan man ha framdrev och bakdrev ?

    Båda kommer bli raka (I linje med varandra) men med en parralell förskutning(Staving ?) på ca 2 mm, det går att trolla bort detta men är mycket jobba vad tror ni, går det ?

    Mvh Jokern

  20. #20
    En Lyttbacka Trubbiss avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    Umeå - Västansjö
    Hoj
    Honda XR630
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 349
    Angående den parallella förskjutningen så är det väl ingen match att flytta motorn åt de håll som behövs? När det är så lite alltså

    Riktigt grymt bygge tycker jag! och att någon vill kosta på sig lite extra för att ha kul med en 700cc 2t stånka!
    Citat Ursprungligen postat av Lurch Visa inlägg
    Den klassiska "FAKK - EN BOM!!!"-incidenten är vi många som har varit med om. Vissa har tur, vissa har otur. Jag har tur.
    Citat Ursprungligen postat av Nicco... Visa inlägg
    Titta, säger kolven. Ventilerna är öppna, nu ska vi minsann stänga dom för gott! :smasha

  21. #21
    Medlem joker_flys avatar
    Reg.datum
    Oct 2004
    Ort
    Arvika
    Hoj
    Kx 500
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av Trubbis Visa inlägg
    Angående den parallella förskjutningen så är det väl ingen match att flytta motorn åt de håll som behövs? När det är så lite alltså

    Riktigt grymt bygge tycker jag! och att någon vill kosta på sig lite extra för att ha kul med en 700cc 2t stånka!
    Problemt är att det var äver 10mm fel från början nu är vi nere på 2mm

    men för att kunna ta mer så måste jag flytta det bakre drevet (Alltså fräsa på drevets infästing i bakhjulet,vilket jag tycker är overkill)

    Vad tror ni klarar kedjan 2mm ?

    Och var köper jag swinglager ? husaberg 03 550
    Senast redigerat av joker_fly den 2010-06-03 klockan 13:54. Anledning: Dubbelt inlägg

  22. #22
    Tibnor är min speedshop... Elfforss avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    hemma
    Hoj
    , Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    3 379
    Citat Ursprungligen postat av joker_fly Visa inlägg
    Problemt är att det var äver 10mm fel från början nu är vi nere på 2mm

    men för att kunna ta mer så måste jag flytta det bakre drevet (Alltså fräsa på drevets infästing i bakhjulet,vilket jag tycker är overkill)

    Vad tror ni klarar kedjan 2mm ?

    Och var köper jag swinglager ? husaberg 03 550
    "klara" kanske det gör men eftersom du verkar ha tillgång till både svarv fräs o svets så tycker jag att det är dumt att förbise så "enkla"fel . man har ändå fullt upp med problem som dyker upp vart efter ändå när man bygger.
    Om du inte tycker det är så noga så kika på ett avsnitt av scrapheap challange. inte en enda maskin med kedjedrift har hållt ihop på över tio år pga slarvig lineing av drev

    Var nog med att svingens infästning är i våg med framdrevet samt att avståndet mekllan dessa är så litet det går. annars får man problem med att kedjan slakar alt spänns under fjädringsrörelsen
    Alla elektroniska pryttlar innehåller nån slags grå rök. Om den läcker ut sluta skiten att fungera. Har tyvärr inte hittat nån bra leverantör av grå rök...

  23. #23
    Medlem joker_flys avatar
    Reg.datum
    Oct 2004
    Ort
    Arvika
    Hoj
    Kx 500
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av Elffors Visa inlägg
    "klara" kanske det gör men eftersom du verkar ha tillgång till både svarv fräs o svets så tycker jag att det är dumt att förbise så "enkla"fel . man har ändå fullt upp med problem som dyker upp vart efter ändå när man bygger.
    Om du inte tycker det är så noga så kika på ett avsnitt av scrapheap challange. inte en enda maskin med kedjedrift har hållt ihop på över tio år pga slarvig lineing av drev

    Var nog med att svingens infästning är i våg med framdrevet samt att avståndet mekllan dessa är så litet det går. annars får man problem med att kedjan slakar alt spänns under fjädringsrörelsen
    Grejen är den att jag måste svarva hjulets nav, vilket innebär att jag måste ha ett löst nav (alla ekrar väck) Jobbit som satan.

    Ang det andra med svingen i våg ? Så finns det inget att välja på. använder Zabel motorn´s orginal hål så då måste swingen bli i våg med motorn

    Swing lager ? var köper man detta ? Hittar ingen som säljer till husa 03 gärna teflon

  24. #24
    Medlem BCs avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Nisse pungkulla
    Hoj
    Moriwaki
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    778

    Husqvarna 800cc

    Jag tror den skulle köra Dakar el ngt liknande. Den står på Husqvarna musset i Husqvarna
    Senast redigerat av BC den 2011-10-23 klockan 21:38.
    Det finns inga genvägar....det finns bara lecakulor där


    Om du sköter d

    Ring om ni undrar ngt..l

  25. #25
    Medlem joker_flys avatar
    Reg.datum
    Oct 2004
    Ort
    Arvika
    Hoj
    Kx 500
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av BC Visa inlägg
    Jag tror den skulle köra Dakar el ngt liknande. Den står på Husqvarna musset i Husqvarna

    Vad ska man säga...

    Iaf så bör jag va på rätt väg fast med lite mindre motor =)

    Dakar skulle jag inte tro att den va tänkt till, soppa förbrukningen lär va hemsk men vad vet jag

    Sitter någon med mer info posta gärna den

  26. #26
    Tibnor är min speedshop... Elfforss avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    hemma
    Hoj
    , Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    3 379
    Citat Ursprungligen postat av joker_fly Visa inlägg
    Grejen är den att jag måste svarva hjulets nav, vilket innebär att jag måste ha ett löst nav (alla ekrar väck) Jobbit som satan.

    Ang det andra med svingen i våg ? Så finns det inget att välja på. använder Zabel motorn´s orginal hål så då måste swingen bli i våg med motorn

    Swing lager ? var köper man detta ? Hittar ingen som säljer till husa 03 gärna teflon
    Jo, men det går ju att lägga upp det i en fräs o fräsa bort det eller svarva det i en större svarv, utan däck så räcker det med en frigång på ca 480mm alternativt svarva av anliggningsplanet på baksidan av drevet.

    Om det blir i våg så är det ju perfa
    Alla elektroniska pryttlar innehåller nån slags grå rök. Om den läcker ut sluta skiten att fungera. Har tyvärr inte hittat nån bra leverantör av grå rök...

  27. #27
    Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya 3 cls avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Svenshögen
    Hoj
    Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
    Inlägg
    909
    Sving lager beställer du på Karlströms Motor.

    4 st 58033097000 Nållager
    2 st 80004032100 Inner bussning
    2 st 54603036000 Stopp brickor
    4 st 0760253270 Tätningar
    4 st 80004034000 Tätningar

  28. #28
    F.d Hybridpilot farmerlips avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Hedemora
    Hoj
    En röd och en gul
    Inlägg
    869
    2mm förskjutning på 70-80cm kedja kan inte ha någon som helst betydelse. Det kommer att rycka och slå i den kedjan så det räcker ändå!
    Måste ju bli som en våt dröm att piska grusväg med. Respekt!
    Citat Ursprungligen postat av joker_fly Visa inlägg
    Problemt är att det var äver 10mm fel från början nu är vi nere på 2mm

    men för att kunna ta mer så måste jag flytta det bakre drevet (Alltså fräsa på drevets infästing i bakhjulet,vilket jag tycker är overkill)

    Vad tror ni klarar kedjan 2mm ?

    Och var köper jag swinglager ? husaberg 03 550

  29. #29
    Racer has-been... Supermotos avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Örebro.
    Hoj
    | FE570 -09 Sumo DeLuxe och enduro | 690SM -07 #86 "Supermonoracer" | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    9 295
    Citat Ursprungligen postat av farmerlip Visa inlägg
    2mm förskjutning på 70-80cm kedja kan inte ha någon som helst betydelse. Det kommer att rycka och slå i den kedjan så det räcker ändå!
    Måste ju bli som en våt dröm att piska grusväg med. Respekt!
    Tänkte ungefär likadant.
    Kul att du är tillbaka förresten, det var inte igår du postade nåt.

    Och till byggherren - så jäkla coolt projekt. Lova att du kommer och kör lite supermoto med aset när du är klar. Kommer du till Örebro bjuder jag på en pilsner efteråt.
    Supermoto i Sverige - www.supermotosweden.se

  30. #30
    #647, Supermoto S1. <micke>s avatar
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ort
    Blåsta
    Hoj
    Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 559
    Ang. förskjutningen så är ju inte 2 mm så mycket som sagt. Funkar säkerligen men sliter nog lite mer kedja än utan förskjutning.

    MEN som nämnt ovan. Om du ändå ska göra egna motorfästen kan det ju inte vara några större problem att flytta motorn 2 mm?

    Kanske blir mindre jobb än att behöva bearbeta om navet?
    Min cafe-räcer byggtråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175542


    Motocross & Supermoto #647

    Team Budget Racing!

Sidan 1 av 11 1234567 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Besökte du mässan Intermot i Köln 1-5 Oktober?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2002 Kawasaki Mean Streak av Janu4ri

2009 Ducati Monster 696 av Malin

2014 Suzuki GSR 750 av CsabaM

Bloggar
Jobbar på..... av Toyman

Röda districtet.. av Toyman

En jävla knall av Toyman