Gräsklipparen går som en röv!!!

bluebear

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
härnösand
Hoj
21 växlad
Jag uppar tråden med en fråga.

Min 4 år gamla Partner med Briggs & Stratton Quantum LSE 6.5 hästars har börjat bli svag (dör ibland när gräset blir för tungt) och pendlar något oerhört på varvet. Jag plockade isär och rengjorde filter, förgasare osv. Det sitter ju nån arm från motorblocket som styr varvet och den pendlar något oerhört.

Den är ju stark, men det är en mulchingmaskin..

Vad är fel tror ni?

Såhär ser det ut:

4707211028_e42fd17a2d_b.jpg

4707211674_6747d4dbfd_b.jpg

4707212282_e3b0bff231_b.jpg

4706571677_b316b98872_b.jpg


Tacksam för hjälp då jag är helt novis och har en lång gräsmatta...


Nu är det så här att, just dom där gräsklippare är inte gjord för att hålla längre än 2 år kanske 3 som högst. Företaget som jag jobbar på där kommer det in kunder med sånna där marskiner som dom startat en gång och sen har den inte startat nått mer efter det. En ny sån där klippare kostar 995:- på Coop i alla fall här i Härnösand. Så köp en sådan eller så köper du en Klippo som håller i 20-30 år, har raparerat några Klippo som har gått i närmare 30 år utan att ha krånglat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu är det så här att, just dom där gräsklippare är inte gjord för att hålla längre än 2 år kanske 3 som högst. Företaget som jag jobbar på där kommer det in kunder med sånna där marskiner som dom startat en gång och sen har den inte startat nått mer efter det. En ny sån där klippare kostar 995:- på Coop i alla fall här i Härnösand. Så köp en sådan eller så köper du en Klippo som håller i 20-30 år, har raparerat några Klippo som har gått i närmare 30 år utan att ha krånglat.

Du menar att motorn blir bättre om den sitter på ett Klippo-chassie?

IOFS är Klippo-chassien jävligt bra, men jag har svårt att se varför motorgången skulle bli jämnare på en sån.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nu är det så här att, just dom där gräsklippare är inte gjord för att hålla längre än 2 år kanske 3 som högst. Företaget som jag jobbar på där kommer det in kunder med sånna där marskiner som dom startat en gång och sen har den inte startat nått mer efter det. En ny sån där klippare kostar 995:- på Coop i alla fall här i Härnösand. Så köp en sådan eller så köper du en Klippo som håller i 20-30 år, har raparerat några Klippo som har gått i närmare 30 år utan att ha krånglat.

Nädu lille vän.

En Partner 6553 med Quantum 6.5hästars motor, mulching och uppsamlare kostar som lägsta pris 3495. Så där har du inget att hämta.

Briggsmotorn som sitter på mitt Partnerchassi är samma som sitter på Klippomaskinen (om den inte levereras med Hondamotor)

Förresten så justerade jag in den där fjädern som är mothåll och fick ner toppvarvet lite. Det gjorde att varvtalsbegränsaren inte gick in. Sen justerade jag in den så den går precis över varvstoppet. Klart! Nu går den som en klocka igen.

Däremot ska den få lite ny olja och ett nytt tändstift när vi har flyttat. Samtidigt ska jag slipa kniven lite för att visa att jag tycker om henne, hon är ju ändå min Partner :D

/ Jens
 

bluebear

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
härnösand
Hoj
21 växlad
Ja där ser man så lätt det kan vara. Inte för att bortförklara mig med det är så många Parthner marskiner som kommer in så lagning och rep så att det är omöjligt för mig som är nybörjare att hålla reda på vilken marskin är vilken. För den jag syftade på är den änkligaste av parthner.

Du menar att motorn blir bättre om den sitter på ett Klippo-chassie?

IOFS är Klippo-chassien jävligt bra, men jag har svårt att se varför motorgången skulle bli jämnare på en sån.

Ett Klippo chassie är ju bättre än det Parther har tillvärkat det måste du ju hålla med om eller?? Även om man inte tror det men chassiet har mycket att göra med själva beteendet på marskinen, dock inte gången va jag har sett på dom 6 månedarna jag har varit på företaget.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ja där ser man så lätt det kan vara. Inte för att bortförklara mig med det är så många Parthner marskiner som kommer in så lagning och rep så att det är omöjligt för mig som är nybörjare att hålla reda på vilken marskin är vilken. För den jag syftade på är den änkligaste av parthner.

.

Nu står det ju i min post vad det är för motor och då kan man ju läsa det :confused:

Så, åter till verkligheten. Ha en trevlig Fredagkväll.

/ Jens
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Fick ett panikartat samtal från min otroligt tekniska mor idag... Hon har tydligen kört familjens nya klippo (briggsmotor) på tvåtaktsbensin idag...

Vad kan hända?

Jag kan tänka mig att det ryker lite mer än vanligt eftersom det är olja i soppan, men i övrigt är det väl soppa som soppa..?

Jag har inte järnkoll på detta men det skulle vara skönt att kunna säga att allt är ok....
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Fick ett panikartat samtal från min otroligt tekniska mor idag... Hon har tydligen kört familjens nya klippo (briggsmotor) på tvåtaktsbensin idag...

Vad kan hända?

Jag kan tänka mig att det ryker lite mer än vanligt eftersom det är olja i soppan, men i övrigt är det väl soppa som soppa..?

Jag har inte järnkoll på detta men det skulle vara skönt att kunna säga att allt är ok....

Inga problem, det är ju bar vanlig 95 oktan med olja i. Kanske sotar igen lite, men det är ingen fara..

/ Jens
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Borde ligga därikring iaf med det jävulska förbränningsrummet. Baktänder den så kolla ventilfjädrarnas låsbrickor, framförallt insuget. På mitt as hade den halkat på trekvart och vart då hyfsat svårstartad, men det gick.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Haft igång den alls i år? Gjort den första kollen genom att byta bensin? Blir vatten otroligt fort i bensinen och har man kopp under förgasaren så är det stört omöjligt att få igång dem på gammal soppa.
Startar den på gas?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Startar den på gas?


För att citera Per Gillbrandt, om motorn har kompression, gnista och får bränsle och ändå inte startar då är det nåt som är fel...

Där var jag idag och startgas har jag aldrig i hela mitt liv behövt använda för att få igång en motor. Men i eftermiddags gav jag upp och köpte mitt livs första burk med startgas för att vålda igång den. Köpte även en till beggad klippare med likadan motor på samma resa för 250 kr....
Kom hem och blåste i gas och motorn hostade lite därefter men igång för egen maskin ville den inte...
Var på väg att testa att flytta lite delar från klippare nr 2, men tog ett nytt tändstift och klämde på. Hade ju inget "rätt tändstift" men ett B8EGV från skotern fick duga och hepp där hoppade klipparn igång.
Plockade tändstiftet från den "nya" klipparen och klippte 1/4-del av gården innan jag blev avbruten för middagen.

Den orkade tydligen inte ge gnista med kompression trots att den gav gnista med tändstiftet ute i det fria.

OCh ja, den har vari igång ett antal gånger i sommar. Sista gången körde tjejen över en tratt, och vickade klipparen på sida för att pillra lös tratten och det gjorde att det kom olja lite här och där. Vilket nog även förstörde stiftet delvis.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Haha, denna gamla tråden!
Kan ju meddela att jag bytte stift, olja och luftfilter då för tre år sedan, och motorn går som en raket fortfarande!!!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Där var jag idag och startgas har jag aldrig i hela mitt liv behövt använda för att få igång en motor.

Startgas är underskattat :fakta
Jag har alltid ett nytt stift i fickan när jag skruvar klippare nere i verkstaden, checklistan brukar ungefär vara i denna ordning:
Lukta om det finns bensin, en del luktar tamefan apa och då funkar inget. Jag vet inte vad folk tankar sina klippare med men så sent som i fredags kom det in en klippare där det var en rödaktig vätska som vägrade blanda sig med bensinen.
Rycka, finns det komp och inget bakslag så skiftar jag stift. Fortfarande ingen fart så kör jag gas. Inget liv= ingen tändspole.
Liv med gas så byter jag soppa. Inget liv= nytt membran. Sällan det brukar vara allvarligare än så men det har ju hänt att tändningen har varit helt åt helvete efter att ha gått på nåt med kniven men utan att den bakslår.
Chockad däremot över hur många membranbyten det blir på handjagarna, handelsbensinen kan sin sak :D
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Startgas är underskattat :fakta
Jag har alltid ett nytt stift i fickan när jag skruvar klippare nere i verkstaden, checklistan brukar ungefär vara i denna ordning:
Lukta om det finns bensin, en del luktar tamefan apa och då funkar inget. Jag vet inte vad folk tankar sina klippare med men så sent som i fredags kom det in en klippare där det var en rödaktig vätska som vägrade blanda sig med bensinen.
Rycka, finns det komp och inget bakslag så skiftar jag stift. Fortfarande ingen fart så kör jag gas. Inget liv= ingen tändspole.
Liv med gas så byter jag soppa. Inget liv= nytt membran. Sällan det brukar vara allvarligare än så men det har ju hänt att tändningen har varit helt åt helvete efter att ha gått på nåt med kniven men utan att den bakslår.
Chockad däremot över hur många membranbyten det blir på handjagarna, handelsbensinen kan sin sak :D

Det lustiga är att 20år gamla klippare har samma membran fortfarande, medans sprintmotorer får byta på årsbasis.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Startgas är underskattat :fakta

Bra felsökningsschema!

Men startgas ska aldrig behövas. Om man behöver startgas så behöver motorn åtgärdas.

Istället för startgas brukar jag köra en sup med bensin i förgasaren eller i tändstiftshålet, funkar eg likadant. Startar inte en motor på supen så har man tändproblem. Och här följde jag tydligen inte mitt eget flödesschema i felsökningen.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det lustiga är att 20år gamla klippare har samma membran fortfarande, medans sprintmotorer får byta på årsbasis.

Sant, det är väldigt sällan vi får de gamla hederliga B&S:arna med sådana problem. Men när man studerar ett membran så inser man att det är jävligt små marginaler och det räcker med att de små läpparna har vikt sig en mikrometer känns det som ibland. Jag har bytt membran som har sett ok ut men som ändå var orsaken.

Bra felsökningsschema!

Men startgas ska aldrig behövas. Om man behöver startgas så behöver motorn åtgärdas.

Istället för startgas brukar jag köra en sup med bensin i förgasaren eller i tändstiftshålet, funkar eg likadant. Startar inte en motor på supen så har man tändproblem. Och här följde jag tydligen inte mitt eget flödesschema i felsökningen.

Visst är det så men startgas är jäkligt enkelt och smidigt helt enkelt, man slipper hålla på och kladda med bensin utan har alltid en flaska ståendes på mekvagnen.
Btw så hade jag en duktigt trimmad Husa som ibland bara ville igång på startgas, åtskilliga felsökningar och laborerande med stift och förgasare skedde och även mätning med bredbandslambda. Han som hjälpte mig (på Husaberg) konstaterade att det kunde vara så på dessa motorer helt enkelt, speciellt om han som kickade vägde 65kg lätt :D
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
jag har en gräsklippare som är ooootroligt svårstartad. startar enbart på stargas och går sen då typ i allt mellan 1 minut till 45 minuter för atts edan dö och vara skitsvår att få igång igen. det är modell med plastförgasare och har bytt menmbranet i den och då gick den ca en timma utam problem för att sedan bli likadan igen. har läst lite överallt på nätet att dessa plastförgasare är ren skit och skall bytas stupalöst.

finns det något bra sätt att se om det är något fel på dessa plastförgasare??? alla skriver att det är skitförgasare (ej skit i förgasaren) och att dom ska bytas då och då, men ingen skriver vad det är som går fel på dogm.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
jag har en gräsklippare som är ooootroligt svårstartad. startar enbart på stargas och går sen då typ i allt mellan 1 minut till 45 minuter för atts edan dö och vara skitsvår att få igång igen. det är modell med plastförgasare och har bytt menmbranet i den och då gick den ca en timma utam problem för att sedan bli likadan igen. har läst lite överallt på nätet att dessa plastförgasare är ren skit och skall bytas stupalöst.

finns det något bra sätt att se om det är något fel på dessa plastförgasare??? alla skriver att det är skitförgasare (ej skit i förgasaren) och att dom ska bytas då och då, men ingen skriver vad det är som går fel på dogm.

Jag drar samma slutsats som dig. Att byta löser säkert problemet men man kan ju gissa att en rengöring av förgasaren också skulle lösa problemet. Eller byte av membran, eller kanske munstycke men att hela förgasaren bör bytas regelbundet låter lite orimligt.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Jag drar samma slutsats som dig. Att byta löser säkert problemet men man kan ju gissa att en rengöring av förgasaren också skulle lösa problemet. Eller byte av membran, eller kanske munstycke men att hela förgasaren bör bytas regelbundet låter lite orimligt.

glömde skriva att förgasare är rengjord och även filter/sil som sitter. tror att anledningen till att man byter hela förgasaren är att den som sagt var är i plast och allt är gjutet i ett stycke och går ej att byta delar löst. vad jag vet så är det enda som finns löst att byta är packning/membran mellan tank och förgasare. tät ring mellan förgasare och insugningsrör. och sen tror jag även att pushprime membranet går att byta... annars är det förgasare......
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag drar samma slutsats som dig. Att byta löser säkert problemet men man kan ju gissa att en rengöring av förgasaren också skulle lösa problemet. Eller byte av membran, eller kanske munstycke men att hela förgasaren bör bytas regelbundet låter lite orimligt.

Förmodligen finns inga munstycken att byta.
Rengöring kräver att förgasaren går att plocka sönder och sätta ihop.
Kan även vara spjällagringarna (som inte existerar) som slitits upp.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top