Gräsklipparen går som en röv!!!

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Ort
mest hemma
Hoj
None whatsoever
Jag har portat o relievat (sidventil vettu) min fd 3hk briggs samt kapat flaggan lite lagom
och byggt ett sjysst avgas.
Den varvar så att fläkten tar i kåpan när man maxar hihi!
den är givetvis uppfiskad ur en sopkontainer o har den gamla typen av aluminiumgasare
(inget plastskit här inte).
Då jag faktist bytt (fyllt på):) olja nästan varje år så är den inne på sin tionde säsong nu.

Min fru är mycket nöjd med funktionen, själv är jag gräsallergiker o klipper därför inget gräs hahahah.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har faktiskt skruvat med en Briggs som var så slut att den inte startade. Levde ett hårt liv som jordfräs och mot slutet drog den lika mycket soppa som olja, en dag bestämde den sig dock för att gå i pension. Trodde först att en ventil blivit krokig eller något då komp i princip saknades. När jag lyfte av toppen gick det utmärkt att titta ner i vevhuset, kolvspelet var omätbart då jag inte hade bladmått tjockare än 2,5mm....:)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Jag har faktiskt skruvat med en Briggs som var så slut att den inte startade. Levde ett hårt liv som jordfräs och mot slutet drog den lika mycket soppa som olja, en dag bestämde den sig dock för att gå i pension. Trodde först att en ventil blivit krokig eller något då komp i princip saknades. När jag lyfte av toppen gick det utmärkt att titta ner i vevhuset, kolvspelet var omätbart då jag inte hade bladmått tjockare än 2,5mm....:)

Som en HD då, ungefär... :näsblod
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ta isär fuggen och byt den stoooora gummipackningen, kostar runt en hundring. Kan nästan garantera att den går fint efter det:tummenupp

Den årliga servicen på min B&S-försedda Stigaklippare. Det gillar inte 95. :hihi Snabbt bytt, och kostar typ 50-lappen, om ens det. :)
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Någon som kan svara på vad måttet mellan tändspolen och svänghjulet ska vara?
Kanske är olika beroende på modell osv...? :va
 

bluebear

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
härnösand
Hoj
21 växlad
Någon som kan svara på vad måttet mellan tändspolen och svänghjulet ska vara?
Kanske är olika beroende på modell osv...? :va

Jobbar med sådana motorer varje dag om inte mer. Alla klippare som kommer in är i stort sätt Partner men Briggs&Stratton motor eller nått annat shassi. Men svaret på din fråga är ganska enkelt, ta en A4 papper och vik det dubbelt och stoppa in det mellan svänghjulet och tändspolen. Gjorde det senast idag på en klippare funkade kanon, gick igång på första draget. Ställ gärna fler frågor då jag håller på att lära mig.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Briggs & Stratton?

Börja med att rengöra luftfilter + boxen
Byt stift
Byt motorolja

Efter det borde den spinna som en katt, dom är i princip odödliga....

har en klippare med b&s-motor, gjorde denna service förra våren men inte blev det bättre, får ta myrsteg när man klipper gräset, går man för fort orkar den inte klippa ner gräset utan börjar hulka som fan, men de startar fan alltid på första snördraget efter vintervilan, bara primea 3 ggr å vips:tummenupp men det blir en ny efter semestern.

så vilken modell ska man köpa? maxbudget 3000:-
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag uppar tråden med en fråga.

Min 4 år gamla Partner med Briggs & Stratton Quantum LSE 6.5 hästars har börjat bli svag (dör ibland när gräset blir för tungt) och pendlar något oerhört på varvet. Jag plockade isär och rengjorde filter, förgasare osv. Det sitter ju nån arm från motorblocket som styr varvet och den pendlar något oerhört.

Den är ju stark, men det är en mulchingmaskin..

Vad är fel tror ni?

Såhär ser det ut:

4707211028_e42fd17a2d_b.jpg

4707211674_6747d4dbfd_b.jpg

4707212282_e3b0bff231_b.jpg

4706571677_b316b98872_b.jpg


Tacksam för hjälp då jag är helt novis och har en lång gräsmatta...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag uppar tråden med en fråga.

Min 4 år gamla Partner med Briggs & Stratton Quantum LSE 6.5 hästars har börjat bli svag (dör ibland när gräset blir för tungt) och pendlar något oerhört på varvet. Jag plockade isär och rengjorde filter, förgasare osv. Det sitter ju nån arm från motorblocket som styr varvet och den pendlar något oerhört.

Köp en ny kniv eller slipa den du har, det gör enorm mycket för hur tungt det går, är det dessutom obalans så försvinner några pållar där!

Rengör eller byt luftfilter, dom täpps fort igen!

Sen kan du klippa bort en liten bit av "flaggan" vid fläkten som styr varvtalsregleringen (alternativt spänna returfjädern), men ta bara små bitar, höj inte varvet mycket, det är en lågvarvsmaskin och börjar det varva för mycket skakar den sönder av obalans istället...
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Köp en ny kniv eller slipa den du har, det gör enorm mycket för hur tungt det går, är det dessutom obalans så försvinner några pållar där!

Rengör eller byt luftfilter, dom täpps fort igen!

Sen kan du klippa bort en liten bit av "flaggan" vid fläkten som styr varvtalsregleringen (alternativt spänna returfjädern), men ta bara små bitar, höj inte varvet mycket, det är en lågvarvsmaskin och börjar det varva för mycket skakar den sönder av obalans istället...

Jag tog bort luftfiltret, inget skillnad.

Den går lika illa på "tomgång" så jag tror inte det är knivarna.

Det är ingen "plastförgasare" som det har snackats om mycket innan och jag tycker väl inte att jag ska behöva mecka om en nästan ny jättestark (för det är den väl) gräsklippare...

/ Jens
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Är det så att den pendlar mellan att gå upp ganska högt i var för att sedan nästan dö?

Inte riktigt så illa, men den pendlar från att gå upp ganska kraftigt till att gå ner ganska långt i registret. Håller jag trottelmojängen i ett fast läge (overridar den :rolleyes:) så håller den ett fast och fint varv...

/ Jens
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top