261 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 31 till 60 av 62
    Firefighter mr_sundstroms avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Hoj
    SV650S -05
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Slowroller Visa inlägg
    Plockade ur luftfiltret och drog igång den. Gick som en klocka. Bara att beställa ett nytt för 120 kr.
    Haha! ska också prova det!

edit: Nu är servicesats beställd. Funkar inte detta blir det en ny komplett fugge...
    Senast redigerat av mr_sundstrom den 2010-05-30 klockan 17:00.
    /Sundström

Reg.datum
    Jun 2008
    Hoj
    SV650S -05
    Garage
    Visa garage
    Någon som kan svara på vad måttet mellan tändspolen och svänghjulet ska vara?
    Kanske är olika beroende på modell osv...?
    /Sundström

Skrämmer små barn Slowrollers avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Hoj
    GSX 600 F -01
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Långa farbron Visa inlägg
    Kanonservice. La in en beställning i söndags kväll. Idag väntade paketet på mig på ICA när jag kom från jobbet. Rätt delar och alla delar. Mitt betyg på butiken blir 5 av 5.

Edit: Och efter byte av luftfilter blev klipparen glad igen.
    Senast redigerat av Slowroller den 2010-06-01 klockan 18:28.
    Citat Ursprungligen postat av A_NN_A Visa inlägg
    Hela livet är en grå sörja man ska vada igenom utan att halka och slå ihjäl sig

Medlem bluebears avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    21 växlad
    Citat Ursprungligen postat av mr_sundstrom Visa inlägg
    Någon som kan svara på vad måttet mellan tändspolen och svänghjulet ska vara?
    Kanske är olika beroende på modell osv...?
    Jobbar med sådana motorer varje dag om inte mer. Alla klippare som kommer in är i stort sätt Partner men Briggs&Stratton motor eller nått annat shassi. Men svaret på din fråga är ganska enkelt, ta en A4 papper och vik det dubbelt och stoppa in det mellan svänghjulet och tändspolen. Gjorde det senast idag på en klippare funkade kanon, gick igång på första draget. Ställ gärna fler frågor då jag håller på att lära mig.

hungarianstallion abethebabes avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Biltmore Visa inlägg
    Briggs & Stratton?

Börja med att rengöra luftfilter + boxen
    Byt stift
    Byt motorolja

Efter det borde den spinna som en katt, dom är i princip odödliga....
    har en klippare med b&s-motor, gjorde denna service förra våren men inte blev det bättre, får ta myrsteg när man klipper gräset, går man för fort orkar den inte klippa ner gräset utan börjar hulka som fan, men de startar fan alltid på första snördraget efter vintervilan, bara primea 3 ggr å vips men det blir en ny efter semestern.

så vilken modell ska man köpa? maxbudget 3000:-
    R.I.P Super Sic #58 1987-2011

Bettingansvarig Zeb_Macahans avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    KTM 690 Enduro -08
    Jag uppar tråden med en fråga.

Min 4 år gamla Partner med Briggs & Stratton Quantum LSE 6.5 hästars har börjat bli svag (dör ibland när gräset blir för tungt) och pendlar något oerhört på varvet. Jag plockade isär och rengjorde filter, förgasare osv. Det sitter ju nån arm från motorblocket som styr varvet och den pendlar något oerhört.

Den är ju stark, men det är en mulchingmaskin..

Vad är fel tror ni?

Såhär ser det ut:

Tacksam för hjälp då jag är helt novis och har en lång gräsmatta...

[/SIZE]

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Zeb_Macahan Visa inlägg

Min 4 år gamla Partner med Briggs & Stratton Quantum LSE 6.5 hästars har börjat bli svag (dör ibland när gräset blir för tungt) och pendlar något oerhört på varvet. Jag plockade isär och rengjorde filter, förgasare osv. Det sitter ju nån arm från motorblocket som styr varvet och den pendlar något oerhört.
    Köp en ny kniv eller slipa den du har, det gör enorm mycket för hur tungt det går, är det dessutom obalans så försvinner några pållar där!

Rengör eller byt luftfilter, dom täpps fort igen!

Sen kan du klippa bort en liten bit av "flaggan" vid fläkten som styr varvtalsregleringen (alternativt spänna returfjädern), men ta bara små bitar, höj inte varvet mycket, det är en lågvarvsmaskin och börjar det varva för mycket skakar den sönder av obalans istället...
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    KTM 690 Enduro -08
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Köp en ny kniv eller slipa den du har, det gör enorm mycket för hur tungt det går, är det dessutom obalans så försvinner några pållar där!

Rengör eller byt luftfilter, dom täpps fort igen!

Sen kan du klippa bort en liten bit av "flaggan" vid fläkten som styr varvtalsregleringen (alternativt spänna returfjädern), men ta bara små bitar, höj inte varvet mycket, det är en lågvarvsmaskin och börjar det varva för mycket skakar den sönder av obalans istället...
    Jag tog bort luftfiltret, inget skillnad.

Den går lika illa på "tomgång" så jag tror inte det är knivarna.

Det är ingen "plastförgasare" som det har snackats om mycket innan och jag tycker väl inte att jag ska behöva mecka om en nästan ny jättestark (för det är den väl) gräsklippare...

/ Jens

[/SIZE]

Möjligen en smula excentrisk emellanåt. Esquires avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Hoj
    NV 70 Hobby -54
    Garage
    Visa garage
    Den går lika illa på "tomgång" så jag tror inte det är knivarna.
    Är det så att den pendlar mellan att gå upp ganska högt i var för att sedan nästan dö?
    "Ett vanligt misstag som folk begår när dom försöker konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar dom fullständiga idioternas uppfinningsförmåga." - Douglas Adams, I stort sett menlös

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    KTM 690 Enduro -08
    Citat Ursprungligen postat av Esquire Visa inlägg
    Är det så att den pendlar mellan att gå upp ganska högt i var för att sedan nästan dö?
    Inte riktigt så illa, men den pendlar från att gå upp ganska kraftigt till att gå ner ganska långt i registret. Håller jag trottelmojängen i ett fast läge (overridar den ) så håller den ett fast och fint varv...

/ Jens

[/SIZE]

Medlem bluebears avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    21 växlad

Den är ju stark, men det är en mulchingmaskin..

Vad är fel tror ni?

Såhär ser det ut:

Tacksam för hjälp då jag är helt novis och har en lång gräsmatta...

Nu är det så här att, just dom där gräsklippare är inte gjord för att hålla längre än 2 år kanske 3 som högst. Företaget som jag jobbar på där kommer det in kunder med sånna där marskiner som dom startat en gång och sen har den inte startat nått mer efter det. En ny sån där klippare kostar 995:- på Coop i alla fall här i Härnösand. Så köp en sådan eller så köper du en Klippo som håller i 20-30 år, har raparerat några Klippo som har gått i närmare 30 år utan att ha krånglat.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av bluebear Visa inlägg
    Nu är det så här att, just dom där gräsklippare är inte gjord för att hålla längre än 2 år kanske 3 som högst. Företaget som jag jobbar på där kommer det in kunder med sånna där marskiner som dom startat en gång och sen har den inte startat nått mer efter det. En ny sån där klippare kostar 995:- på Coop i alla fall här i Härnösand. Så köp en sådan eller så köper du en Klippo som håller i 20-30 år, har raparerat några Klippo som har gått i närmare 30 år utan att ha krånglat.
    Du menar att motorn blir bättre om den sitter på ett Klippo-chassie?

IOFS är Klippo-chassien jävligt bra, men jag har svårt att se varför motorgången skulle bli jämnare på en sån.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    KTM 690 Enduro -08
    Nädu lille vän.

En Partner 6553 med Quantum 6.5hästars motor, mulching och uppsamlare kostar som lägsta pris 3495. Så där har du inget att hämta.

Briggsmotorn som sitter på mitt Partnerchassi är samma som sitter på Klippomaskinen (om den inte levereras med Hondamotor)

Förresten så justerade jag in den där fjädern som är mothåll och fick ner toppvarvet lite. Det gjorde att varvtalsbegränsaren inte gick in. Sen justerade jag in den så den går precis över varvstoppet. Klart! Nu går den som en klocka igen.

Däremot ska den få lite ny olja och ett nytt tändstift när vi har flyttat. Samtidigt ska jag slipa kniven lite för att visa att jag tycker om henne, hon är ju ändå min Partner

/ Jens

[/SIZE]

Medlem bluebears avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Hoj
    21 växlad
    Ja där ser man så lätt det kan vara. Inte för att bortförklara mig med det är så många Parthner marskiner som kommer in så lagning och rep så att det är omöjligt för mig som är nybörjare att hålla reda på vilken marskin är vilken. För den jag syftade på är den änkligaste av parthner.

Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Du menar att motorn blir bättre om den sitter på ett Klippo-chassie?

IOFS är Klippo-chassien jävligt bra, men jag har svårt att se varför motorgången skulle bli jämnare på en sån.
    Ett Klippo chassie är ju bättre än det Parther har tillvärkat det måste du ju hålla med om eller?? Även om man inte tror det men chassiet har mycket att göra med själva beteendet på marskinen, dock inte gången va jag har sett på dom 6 månedarna jag har varit på företaget.
    Senast redigerat av bluebear den 2010-06-18 klockan 19:18. Anledning: Dubbelt inlägg

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    KTM 690 Enduro -08
    Ja där ser man så lätt det kan vara. Inte för att bortförklara mig med det är så många Parthner marskiner som kommer in så lagning och rep så att det är omöjligt för mig som är nybörjare att hålla reda på vilken marskin är vilken. För den jag syftade på är den änkligaste av parthner.

.
    Nu står det ju i min post vad det är för motor och då kan man ju läsa det

Så, åter till verkligheten. Ha en trevlig Fredagkväll.

/ Jens

[/SIZE]

Reg.datum
    Jun 2008
    Hoj
    SV650S -05
    Garage
    Visa garage
    Fick ett panikartat samtal från min otroligt tekniska mor idag... Hon har tydligen kört familjens nya klippo (briggsmotor) på tvåtaktsbensin idag...

Vad kan hända?

Jag kan tänka mig att det ryker lite mer än vanligt eftersom det är olja i soppan, men i övrigt är det väl soppa som soppa..?

Jag har inte järnkoll på detta men det skulle vara skönt att kunna säga att allt är ok....
    /Sundström

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    KTM 690 Enduro -08
    Citat Ursprungligen postat av mr_sundstrom Visa inlägg
    Fick ett panikartat samtal från min otroligt tekniska mor idag... Hon har tydligen kört familjens nya klippo (briggsmotor) på tvåtaktsbensin idag...

Vad kan hända?

Jag kan tänka mig att det ryker lite mer än vanligt eftersom det är olja i soppan, men i övrigt är det väl soppa som soppa..?

Jag har inte järnkoll på detta men det skulle vara skönt att kunna säga att allt är ok....
    Inga problem, det är ju bar vanlig 95 oktan med olja i. Kanske sotar igen lite, men det är ingen fara..

/ Jens

[/SIZE]

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Vad ska kompressionen vara på en Briggs och Stratton? Min startar inte och jag har 6.5 bar. Verkar väl någorlunda rimligt för en sida?
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Same same but different.. Lajos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Hoj
    -00 Suzuki TL1000S
    Borde ligga därikring iaf med det jävulska förbränningsrummet. Baktänder den så kolla ventilfjädrarnas låsbrickor, framförallt insuget. På mitt as hade den halkat på trekvart och vart då hyfsat svårstartad, men det gick.
    Ursprungligen postat av Agile;
    "Jag är lite sugen på att åka typ Kawasaki Versys eller nåt. Fantastiskt ful, alla vet att den är effektklen, låter som ett köksredskap och är manlig som en tampong ungefär."

Tidigare Dee_cati Anderss avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Säsongsavslutning
    Garage
    Visa garage
    Haft igång den alls i år? Gjort den första kollen genom att byta bensin? Blir vatten otroligt fort i bensinen och har man kopp under förgasaren så är det stört omöjligt att få igång dem på gammal soppa.
    Startar den på gas?

Reg.datum
    Apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av Anders Visa inlägg
    Startar den på gas?

För att citera Per Gillbrandt, om motorn har kompression, gnista och får bränsle och ändå inte startar då är det nåt som är fel...

Där var jag idag och startgas har jag aldrig i hela mitt liv behövt använda för att få igång en motor. Men i eftermiddags gav jag upp och köpte mitt livs första burk med startgas för att vålda igång den. Köpte även en till beggad klippare med likadan motor på samma resa för 250 kr....
    Kom hem och blåste i gas och motorn hostade lite därefter men igång för egen maskin ville den inte...
    Var på väg att testa att flytta lite delar från klippare nr 2, men tog ett nytt tändstift och klämde på. Hade ju inget "rätt tändstift" men ett B8EGV från skotern fick duga och hepp där hoppade klipparn igång.
    Plockade tändstiftet från den "nya" klipparen och klippte 1/4-del av gården innan jag blev avbruten för middagen.

Den orkade tydligen inte ge gnista med kompression trots att den gav gnista med tändstiftet ute i det fria.

OCh ja, den har vari igång ett antal gånger i sommar. Sista gången körde tjejen över en tratt, och vickade klipparen på sida för att pillra lös tratten och det gjorde att det kom olja lite här och där. Vilket nog även förstörde stiftet delvis.

Reg.datum
    Jun 2008
    Hoj
    SV650S -05
    Garage
    Visa garage
    Haha, denna gamla tråden!
    Kan ju meddela att jag bytte stift, olja och luftfilter då för tre år sedan, och motorn går som en raket fortfarande!!!
    /Sundström

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Säsongsavslutning
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Där var jag idag och startgas har jag aldrig i hela mitt liv behövt använda för att få igång en motor.
    Startgas är underskattat
    Jag har alltid ett nytt stift i fickan när jag skruvar klippare nere i verkstaden, checklistan brukar ungefär vara i denna ordning:
    Lukta om det finns bensin, en del luktar tamefan apa och då funkar inget. Jag vet inte vad folk tankar sina klippare med men så sent som i fredags kom det in en klippare där det var en rödaktig vätska som vägrade blanda sig med bensinen.
    Rycka, finns det komp och inget bakslag så skiftar jag stift. Fortfarande ingen fart så kör jag gas. Inget liv= ingen tändspole.
    Liv med gas så byter jag soppa. Inget liv= nytt membran. Sällan det brukar vara allvarligare än så men det har ju hänt att tändningen har varit helt åt helvete efter att ha gått på nåt med kniven men utan att den bakslår.
    Chockad däremot över hur många membranbyten det blir på handjagarna, handelsbensinen kan sin sak

Medlem Skäggots avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Hoj
    monark
    Startgas är underskattat
    Jag har alltid ett nytt stift i fickan när jag skruvar klippare nere i verkstaden, checklistan brukar ungefär vara i denna ordning:
    Lukta om det finns bensin, en del luktar tamefan apa och då funkar inget. Jag vet inte vad folk tankar sina klippare med men så sent som i fredags kom det in en klippare där det var en rödaktig vätska som vägrade blanda sig med bensinen.
    Rycka, finns det komp och inget bakslag så skiftar jag stift. Fortfarande ingen fart så kör jag gas. Inget liv= ingen tändspole.
    Liv med gas så byter jag soppa. Inget liv= nytt membran. Sällan det brukar vara allvarligare än så men det har ju hänt att tändningen har varit helt åt helvete efter att ha gått på nåt med kniven men utan att den bakslår.
    Chockad däremot över hur många membranbyten det blir på handjagarna, handelsbensinen kan sin sak
    Det lustiga är att 20år gamla klippare har samma membran fortfarande, medans sprintmotorer får byta på årsbasis.
    Funderar du på meningen med livet?

Det kan vara så enkelt att du bara är ett varnande exempel för oss andra....

Reg.datum
    Apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Startgas är underskattat
    Bra felsökningsschema!

Men startgas ska aldrig behövas. Om man behöver startgas så behöver motorn åtgärdas.

Istället för startgas brukar jag köra en sup med bensin i förgasaren eller i tändstiftshålet, funkar eg likadant. Startar inte en motor på supen så har man tändproblem. Och här följde jag tydligen inte mitt eget flödesschema i felsökningen.

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Säsongsavslutning
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Skäggot Visa inlägg
    Det lustiga är att 20år gamla klippare har samma membran fortfarande, medans sprintmotorer får byta på årsbasis.
    Sant, det är väldigt sällan vi får de gamla hederliga B&S:arna med sådana problem. Men när man studerar ett membran så inser man att det är jävligt små marginaler och det räcker med att de små läpparna har vikt sig en mikrometer känns det som ibland. Jag har bytt membran som har sett ok ut men som ändå var orsaken.

Bra felsökningsschema!

Men startgas ska aldrig behövas. Om man behöver startgas så behöver motorn åtgärdas.

Istället för startgas brukar jag köra en sup med bensin i förgasaren eller i tändstiftshålet, funkar eg likadant. Startar inte en motor på supen så har man tändproblem. Och här följde jag tydligen inte mitt eget flödesschema i felsökningen.
    Visst är det så men startgas är jäkligt enkelt och smidigt helt enkelt, man slipper hålla på och kladda med bensin utan har alltid en flaska ståendes på mekvagnen.
    Btw så hade jag en duktigt trimmad Husa som ibland bara ville igång på startgas, åtskilliga felsökningar och laborerande med stift och förgasare skedde och även mätning med bredbandslambda. Han som hjälpte mig (på Husaberg) konstaterade att det kunde vara så på dessa motorer helt enkelt, speciellt om han som kickade vägde 65kg lätt

Gasar hellre än bra Q_Ball_Racings avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Hoj
    2014 stormtrooper 1000
    jag har en gräsklippare som är ooootroligt svårstartad. startar enbart på stargas och går sen då typ i allt mellan 1 minut till 45 minuter för atts edan dö och vara skitsvår att få igång igen. det är modell med plastförgasare och har bytt menmbranet i den och då gick den ca en timma utam problem för att sedan bli likadan igen. har läst lite överallt på nätet att dessa plastförgasare är ren skit och skall bytas stupalöst.

finns det något bra sätt att se om det är något fel på dessa plastförgasare??? alla skriver att det är skitförgasare (ej skit i förgasaren) och att dom ska bytas då och då, men ingen skriver vad det är som går fel på dogm.
    a good friend will bail you out from jail, but a true rider will be sitting next to you and say....damn! that was fun.

Reg.datum
    Apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av Q_Ball_Racing Visa inlägg
    jag har en gräsklippare som är ooootroligt svårstartad. startar enbart på stargas och går sen då typ i allt mellan 1 minut till 45 minuter för atts edan dö och vara skitsvår att få igång igen. det är modell med plastförgasare och har bytt menmbranet i den och då gick den ca en timma utam problem för att sedan bli likadan igen. har läst lite överallt på nätet att dessa plastförgasare är ren skit och skall bytas stupalöst.

finns det något bra sätt att se om det är något fel på dessa plastförgasare??? alla skriver att det är skitförgasare (ej skit i förgasaren) och att dom ska bytas då och då, men ingen skriver vad det är som går fel på dogm.
    Jag drar samma slutsats som dig. Att byta löser säkert problemet men man kan ju gissa att en rengöring av förgasaren också skulle lösa problemet. Eller byte av membran, eller kanske munstycke men att hela förgasaren bör bytas regelbundet låter lite orimligt.

Gasar hellre än bra Q_Ball_Racings avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Hoj
    2014 stormtrooper 1000
    Jag drar samma slutsats som dig. Att byta löser säkert problemet men man kan ju gissa att en rengöring av förgasaren också skulle lösa problemet. Eller byte av membran, eller kanske munstycke men att hela förgasaren bör bytas regelbundet låter lite orimligt.
    glömde skriva att förgasare är rengjord och även filter/sil som sitter. tror att anledningen till att man byter hela förgasaren är att den som sagt var är i plast och allt är gjutet i ett stycke och går ej att byta delar löst. vad jag vet så är det enda som finns löst att byta är packning/membran mellan tank och förgasare. tät ring mellan förgasare och insugningsrör. och sen tror jag även att pushprime membranet går att byta... annars är det förgasare......
    a good friend will bail you out from jail, but a true rider will be sitting next to you and say....damn! that was fun.

What would Shervin do? Skrotnisses avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Förmodligen finns inga munstycken att byta.
    Rengöring kräver att förgasaren går att plocka sönder och sätta ihop.
    Kan även vara spjällagringarna (som inte existerar) som slitits upp.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kommer du att besöka MC Mässan 2015, den 22-25 januari i Stockholm?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2014 Yamaha MT09 av Lankfisher46

2014 Triumph Street triple R av Bobbadilla67

2008 KTM SuperDuke R av PaleRider

Bloggar
Lyckades ej, fegade ur! av Toyman

Ett varv i Göteborg.... av Toyman

Anlita jurist i Stockholm - för köptvist av iarkimedes