Cagiva mito / cagiva raptor.

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Hej för det första vill jag ha lite info om fabrikatet cagiva. Är det högkvalité på hojarna eller är det kina skit? Vart tillverkas dem och hur är hållbarheten i gämförelse mot en yamaha / honda?
Har kollat på både miton och raptorn och har lite frågor. Såg att raptorn inte har 11kw strypt utan ännu mindre.... Men har ändå hört att dessa har samma motor... Hur är det med detta?
Är det lika lätt att strypa av en raptor som en mito och hur blir prestanda skillnaden mellan de två båda avstypta och strypta?
Gillar utseendet på raptorn mer än på miton men ofc är prestandan viktigast :p
MVH// IPJT
 

utter92

People of Japan, you must now be brave
Gick med
24 May 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
FZR 600 Tidigare: Mito, XT125R
skit bra kvalité en av de bättre byggda 125or på marknaden :) tillverkas i Italien :) eftersom det tas ut mer effekt i cagivorna är yamaha/honda så håller cagivas maskiner oftast kortare tid... men sköts de rätt och man håller hårt på servicen så ska de fungera fint :)

Ja det sitter samma motor eller mycket lika i mito och raptor och ska vara nerstrypta till 11 kw men vissa stryper dem ännu mer för att få billigare försäkringar...

De får liknande prestanda ostrypta men miton går fortare eftersom den har hel kåpa, det är som dag och natt mellan en strypt och en ostrypt :D draget är ENORMT mycket bättre ostrypt eller ja var det i början iaf :p

Så prestanda i acc/väghållning skiljer sig knappt mellan dem utan välj vad du trivs bäst med streetfighter/landsväg eller ren supersport maskin :banana
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
yamaha honda är ju ännu mer kina skit än cagiva mito?
mito tillverkas ju i europa och dom är bäst! hehe snyggast och går snabbt
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag har inte haft cagiva själv, men jobbat på en cagivaverkstad så jag är inte riktigt lika partisk som er ;) Kvaliteten.. Mjeee, knappast lika bra som jappsarna, och tillgången på reservdelar är lite begränsad
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
:huvet
Jag har inte haft cagiva själv, men jobbat på en cagivaverkstad så jag är inte riktigt lika partisk som er ;) Kvaliteten.. Mjeee, knappast lika bra som jappsarna, och tillgången på reservdelar är lite begränsad

var lite praktiskt människa:huvet
mean machine racing machine.. thing
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
cagiva har väl ändå bättre kvalite än japshojjarna. de kör ju med overkill saker lite överallt.
 

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Okej och hur är det med topbox på mito/ raptor? Går det att dra upp dem på bakan när de e ostrypta? Och ca hur mkt från 0-100 ostrypt?

och tack för alla snabba svar förästen
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Min mito är från -99 vilket innebär att det är den lite klenare modellen. 28mm och 6-växlad. Drar mindre bensin än den äldre och serviceintervallerna är ganska mycket längre. Enligt en som sysslar mycket med mitos ska min kolv hålla ungefär dubbelt så länge som en 95:a t.ex

Det du vinner i kraft förlorar du i väg.

Så sant så.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Lite OT

Aprilla RS125 är ett altenativ till Mito. Den är vanlig som RR-hoj i juniorklassen.
Det är en trevlig hoj med 2 takt motor och fina köregenskaper.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
10-110 ligger väl på 5-7 sek beroende på inställningar o liknande,

Skulle tro en cagiva mito är lite säkrare med styrdämparen och mycket bra brembo bromsar,
Dock så är dom ju kvicka vilket gör dom farliga i en nybörjares händer..
 

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Kan man köra med en 125:A på bana om den är ostrypt? Har man ngn chans mot tävlings 125:eek:rna? Är det svårare att strypa av en rs 125 än en mito?
Vilke återförsäljare säljer cagiva i stockholm? Kan man komma med en raptor och köra på bana för att ha lite kul eller är det hopplöst?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Kan man köra med en 125:A på bana om den är ostrypt? Har man ngn chans mot tävlings 125:eek:rna? Är det svårare att strypa av en rs 125 än en mito?
Vilke återförsäljare säljer cagiva i stockholm? Kan man komma med en raptor och köra på bana för att ha lite kul eller är det hopplöst?

Klart det går fint att köra bana, men nej du har ingen chans mot en tävlings125a på 70kg fulltankat och dryga 50 hästar
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Har haft en Mito i två år! :) Har alltid fungerat perfekt o kvalitén är mycket bra måste jag säga. Har även kört den på bana och det är jävligt skoj! Och jag gillar den italienska designen. ;)

Men sen är det väl välkänt att japsarna har oehört bra kvalité på sina hojar, även på 125:eek:rna. Och som sagt, tillgången på reservdelar är mycket bättre till japsarna. Men hade valt en mito framför en sleden NSR alla dagar i veckan.
 

theitalianstyle

GAME OVER MC
Gick med
18 Dec 2009
Ort
Där borta
Hoj
Cagiva Planet
själv kör jag en Cagiva Planet(modellen innan Raptor 125)
och jag tycker planeten är mycket snyggare i sitt utseende än raptorn och miton, säkert för jag har en själv men men :)
dom går oltroligt bra och är bland dom snabbaste 125(orginal)
sen som sagt reservdelar finns men leverans tid kan variera från 1 vecka till 2 månader. men jag tar hellre den chansen är att sitta på en honda cbr med däck som är licka stora som på min cykel. min åsikt.
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Tja!
jag är ny här på Sh.jag har en Cagiva raptor 125cc från 2007. Jag undrar vart och hur tar man bort strypningarna till den?? (den har precis samma prestanda som Cagivas mito)

tack på förhand!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top