Partiledardebatten på SVT2

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Om man nu tittar förbi personerna och lyssnar på vad de har att säga så är det röd/gröna alternativet en mardröm för alla oss som vill tänka själv, göra egna val och har ambitioner.

De som däremot gillar att bli vallade runt som en flock får och inte "orkar" tänka själv eller lägga ner energi på att försöka göra något åt sin egen situation trivs säkert jättebra ihop med s, v och mp.

Gillade Reinfeldts kommentar till ensamma mammans situation, "om hon har det svårt att få det att gå ihop nu, tänk då hur mycket jobbigare det hade varit om hon hade haft ytterligare 1400 kr mindre i månaden"

Sen undrar jag hur fan dagens ungdomar tänker, den arbetslösa tjejen som läst "design" och söker jobb i butik. När skall nån berätta för henne att "design" inte är en utbildning man har nån större nytta av? Och om hon nu har så förbannat svårt att få jobb, varför inte satsa den lediga tiden på att göra nått nyttigt, som att utbilda sig, istället för att "gå promenader och tillbringa tid med hunden"? Nä, hon frågar istället politikerna vad dom skall göra för att hon skall kunna få jobb?? :dummer
Om fler i den åldern är så puckade så blir jag mörkrädd. :huvet
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Det ena blocket pratar om hur vi ska ta oss framåt och det andra diskuterar vilka bidrag som skall höjas.

Ser man längre än till sin egen privatekonomi så är valet ganska enkelt.
 

Isildur

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2010
Ort
östersund
Hoj
Husa 650 -08
Sporthoj.com, siten med sveriges mest högervridna forumanvändare?! :tungan

Slötittade igår en tio minuter. Räckte för mig. Blir mer övertygad för varje debattduell att det bara finns ett vettigt alternativ att lägga sin röst på, åt höger.
En sak hann jag reagera på. Stör mig på att Mona så lätt får komma undan med sin retorik . Hennes malande om växande klyftor får det låta som sveriges klyftor är som i Ryssland eller Brasilien...

Ett typiskt fall av "Cafelatté" vänstern, hon som var 23 år, läst design på gymnasiet numer arbetslös sen ett halvår, ägnade dagarna åt förströelse och undra hur politikerna skulle lösa hennes situation...:näsblod
Va fan, man undrar varför så påtagligt många i min generation uppenbart saknar egna ambitioner och viljan att ta tag i sitt liv och klättra uppåt?!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Den rödgröna röran gör det lätt för sig, man utnyttjar den sedan tidigare uppbyggda väljarkåren som är beroende av bidrag och stöd...de som kommit i kläm under diverse reformer.

Jag är kluven, jag är APLESS på att avlöna drägget som inte vill jobba för sig, samtidigt svider det lite att se de som faktiskt far illa.

Men det skall *alltid* löna sig att arbeta, och jobbmarknaden skall främjas, att gå åt andra hållet med fokus på de som kostar pengar ur skattebetalarnas ficka, kan aldrig bli bra, uttrycket tobleronepolitik är verkligen klockrent. :hihi

Näfyfan, politiker säger jag bara, har sagt det förut, men det tål att sägas igen - jag har haft det tvivelaktiga nöjet att via yrket träffa på en hel del riksdagsledamöter.

Det är inget som gett mig hopp i alla fall, om jag skall uttrycka mig milt. :crash
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Gillade Reinfeldts kommentar till ensamma mammans situation, "om hon har det svårt att få det att gå ihop nu, tänk då hur mycket jobbigare det hade varit om hon hade haft ytterligare 1400 kr mindre i månaden"

Finns det någon grupp som så framgångsrikt odlat myten om hur synd det är om dem? Man vill dessutom plocka ännu mer från den försörjande föräldern. Kalla det stöd eller bidrag, det är de facto skattade kronor som plockas från barnets tillvaro hos den försörjande föräldern.

För övrigt tror jag jobbskatteavdraget äts upp av smygskattehöjningar, kan vara därför så få märker av det. En inkomst staten vant sig vid, behåller staten. Den kan byta namn, flyttas, styckas upp men den ska in.

Den populistiska barnbarnbidragsfilosofin är lika eldigt röd från höger till vänster, selektiv kommunism.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Ett typiskt fall av "Cafelatté" vänstern, hon som var 23 år, läst design på gymnasiet numer arbetslös sen ett halvår, ägnade dagarna åt förströelse och undra hur politikerna skulle lösa hennes situation...:näsblod
Va fan, man undrar varför så påtagligt många i min generation uppenbart saknar egna ambitioner och viljan att ta tag i sitt liv och klättra uppåt?!

Det finns många sådana människor, som inte fattar att Sveriges motor är de stora exporterande teknikföretagen, som tex Scania.

När man för dessa påpekar att alla i Sverige inte kan leva på att klippa håret på varann eller dreja krukor så ser de uppriktigt förvånade ut.:3freak
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det finns många sådana människor, som inte fattar att Sveriges motor är de stora exporterande teknikföretagen, som tex Scania.

När man för dessa påpekar att alla i Sverige inte kan leva på att klippa håret på varann eller dreja krukor så ser de uppriktigt förvånade ut.:3freak

:rofl :tummenupp

Det är ett hårt uppvaknande för de som tror man kan få ett jobb på sina flumstudier.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
När man för dessa påpekar att alla i Sverige inte kan leva på att .. dreja krukor så ser de uppriktigt förvånade ut.:3freak

...Men vadå, hajar inte du hur stor efterfrågan det är på närproducerade varor?
Det finns många sådana människor, som inte fattar att Sveriges motor är de stora exporterande teknikföretagen, som tex Scania.


Expressen skrev:

http://blogg.expressen.se/opinionsbloggen/entry.jsp?messid=596670 :fakta
Här gick jag och oroade mig över finanskrisens andra fas och lyssnade på dysterkvistar i radio som var mer deppiga nu än under finanskrisens första akuta fas. Varför? För då var det "bara" banker som måste räddas - nu är det hela länder som riskerar att kapsejsa.

Men när allt var som dystrast kom nyheten från Vänsterpartiets kongress: sex timmars arbetsdag med bibehållen lön. Tack! Tack Vänsterpartiet, som inte går ner sig i verklighetens gegga. Som inte har övergivit sitt tonårsuppror. Som sorglöst dansar in i utopiernas dimlandskap under ett konfettiregn av sönderhackade statsfinanser.

Har vi råd med en sån här reform? Klart vi har! Vi har alldeles för mycket snobbig, dyr cancervård i det här landet. Vad är det för fel på blodiglar?

Och vi har alldeles för mycket sån där export. Borg tjatar ständigt om det: "Sverige är ett litet, exportberoende land". Det låter inte bra. Vi borde göra upp med det där beroendet. Och V har lösningen: Om exportföretagens lönekostnader skjuter i taket, vilket de skulle göra som resultat av denna lattjolajbanreform, då kommer andra länder, inte minst tillväxtnationerna, genast att hjälpa oss ur vårt beroende genom att konkurrera ut oss med sina billigare varor.

Och om vänsterpartisterna får som de vill, blir Lars Ohly finansminister.

Äntligen kan vi få äkta marxism i Sverige: Groucho economics!
:fakta
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Lär ju gå att styra upp en bra husaffär i nuläget med.



fvulen för böfvulen!

Det är vid sådana här tillfällen det är så skönt att Nietzsche är felstafvat i din signatur, du kommer liksom ner på en mänskligare nivå, ner till oss andra.

Att få ihop Teo och Friedrich kräver kanske en överman?
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Tycker trådens namn är missvisande.
Och imo att vi diskuterar vad vi tycker om partiledarna så är båda väldigt osympatiska.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top