Förgasarproblem Cagiva mito

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Håller på och ställer in förgasaren på min strypta mito men det vill sig inte riktigt :gnissla

Fick den att gå hyffsat bra innan med 100-munstycke (original) och nålen på högsta eller näst högsta hacket (clipset på lägsta eller näst lägsta hacket).

Testade igår att plocka bort luftburksstrypningen (strypt i röret också) och försökte ställa in förgasaren efter det istället. Med nålen på högsta hacket och 118-munstycke gick den sådär. Med nålen på näst högsta hacket gick den sämre...

Satte i ett 110-munstycke och då gick den lite sämre än innan.

Utan choke:
[YOUTUBE-ID]b78pnBmSJnY[/YOUTUBE-ID]

Den bara sölar ner sig vid halv- och fullgas på de lägre varven medan den funkar bättre på de högre varven. Vet att man egentligen ska belasta den och se hur den går men tänkte att det är lättare att filma när den står stilla.

Med choke:
[YOUTUBE-ID]_CnhAuqyUo8[/YOUTUBE-ID]

Med choke går den utan tvekan bättre. Kolla vid 0:14 när jag ger fullt, där blöddrar den lite va?

Ska nog sätta tillbaka luftburksstrypningen. Senare när jag ska strypa av den helt vill jag ju helst veta ungefär hur jag ska ställa in den så att jag kan köra direkt och slippa pilla på förgasaren i 2 veckor. Därför frågar jag nu:

Vad ska jag göra om den fortfarande sölar ner sig på halvgas när jag har satt i större munstycke? Ska jag byta nål eller nålmunstycke?

-------------------------------

Har för mig att om man kan skruva ut bränsleskruven/skruva in luftskruven helt utan att den dör på tomgång så är lågfartsmunstycket för litet. Stämmer det?

Har #55 nu och vill testa #60. Det finns ett litet munstycke som sitter innanför lågfartsmunstycket som det står B55 på. Måste jag byta detta också isf?

På bilden: Lågfartsmunstycke till vänster och det andra munstycket till höger.


Någon som har några tips till mig? Något generellt om förgasarinställning? Någonstans jag tänker fel? Alla är välkomna :)
 

Bifogat

  • P1020917.jpg
    P1020917.jpg
    243 KB · Visningar: 58
Last edited:

Ozzi

Guest
Går den bättre på choke så tyder det på att du har för små munstycken.
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Är det dellorto 28mm i miton?

Det sitter det iaf på NSRen som jag är mest bekant med. Den har 132 huvudmunstycke original (ostrypta)... Och nålen står på näst lägsta läget original vil jag minnas.

På min som har en malossi 180cc och extra hål i luftburken kör jag nu 140 i huvudmunstycke och nålen höjt ett snäpp. Nu går den hyfsat men jag har inte färdig med bestyckningen än.

Har du annat fabrikat på förgasaren kan du strunta i det jag skrivit :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Är det dellorto 28mm i miton?

Det sitter det iaf på NSRen som jag är mest bekant med. Den har 132 huvudmunstycke original (ostrypta)... Och nålen står på näst lägsta läget original vil jag minnas.

På min som har en malossi 180cc och extra hål i luftburken kör jag nu 140 i huvudmunstycke och nålen höjt ett snäpp. Nu går den hyfsat men jag har inte färdig med bestyckningen än.

Har du annat fabrikat på förgasaren kan du strunta i det jag skrivit :)

Jo, det är Dellorto PHBH28BD som sitter i. Får sätta tillbaka luftburksstrypningen idag så gör jag en till film så ni får se.

Huvudmunstycket gör ju en del på halvgas också så det är kanske därför den går för snålt på halvgas trots höjd nål.

Ska inhandla några munstycken runt 130 för det är ungefär det man ska ha i en ostrypt mito. Har dock inte hört att någon har behövt byta lågfartsmunstycke i en sådan :va

Går den bättre på choke så tyder det på att du har för små munstycken.

Jepp :)
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Du kan köra helt utan huvudmunstycket och bara köra i den delen av registret som nålen styr för att ställa in nålen sen koncentrera dig på att hitta rätt huvudmunstycke har jag läst mig till i A Graham Bells 2taktsbok.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Du kan köra helt utan huvudmunstycket och bara köra i den delen av registret som nålen styr för att ställa in nålen sen koncentrera dig på att hitta rätt huvudmunstycke har jag läst mig till i A Graham Bells 2taktsbok.

Det stämmer bra det. Skit fullstädigt i huvudmunstycket till att börja med. Koncentrera dig på att få tomgång och lågfart att gå bra först. Sedan 1/4 gas osv 1/2.

Ställ tillbaka nålen till orginalhöjd.

Vad jag kan höra av din filminspelning så går den väldigt fett.

Som tidigare har sagt. Upp till halvgas behövs inte ens huvudmunstycket sitta iskruvat. Vid 3/4 då börjar hividmunstycket ge verkan.

Mats
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det stämmer bra det. Skit fullstädigt i huvudmunstycket till att börja med. Koncentrera dig på att få tomgång och lågfart att gå bra först. Sedan 1/4 gas osv 1/2.

Ställ tillbaka nålen till orginalhöjd.

Vad jag kan höra av din filminspelning så går den väldigt fett.

Som tidigare har sagt. Upp till halvgas behövs inte ens huvudmunstycket sitta iskruvat. Vid 3/4 då börjar hividmunstycket ge verkan.

Mats

Tack så mycket! Skall provas. På vilken av filmerna gick den fett, den med choke eller den utan?

Har satt dit luftburksstrypningen igen. Ska försöka följa denna guide till punkt och pricka http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
På första filmen så beter sig min lika dant när den är kall, men när den är varm fungerar den kanon, på första filmen så känns det som att lågfartsmunstycket är snäpet för litet, för den får för lite bränsle just från låg till högvarv, blir ingen harmoni när du drar för snabbt i gassen o reglerar trotelns flöde.

I andra filmen så provocerar du förgasaren att producera mera bränsle hur du än använder trottelflödet, så den fungerar betydligt bätre i lågvarvet, men den bludrar i det övre varvtalsregistret.

Sen ska du veta att motorn utan belastning kräver mindre bränsle, en under belastning när du kör.

Själv kör jag 130 på min RS125a.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
På första filmen så beter sig min lika dant när den är kall, men när den är varm fungerar den kanon, på första filmen så känns det som att lågfartsmunstycket är snäpet för litet, för den får för lite bränsle just från låg till högvarv, blir ingen harmoni när du drar för snabbt i gassen o reglerar trotelns flöde.

I andra filmen så provocerar du förgasaren att producera mera bränsle hur du än använder trottelflödet, så den fungerar betydligt bätre i lågvarvet, men den bludrar i det övre varvtalsregistret.

Sen ska du veta att motorn utan belastning kräver mindre bränsle, en under belastning när du kör.

Själv kör jag 130 på min RS125a.


Jo, jag misstänker också att lågfart är för litet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top