Shell V-power oktan höjare

adde9400

Ny medlem
Gick med
2 May 2010
Ort
Enköping
Hoj
Ingen
Hej, jag har en honda cbr 125. Och just nu kör jag på 95 bensin den sämsta alltså. Min kompis har en exakt likadan hoj och kör på Shells V-power bensin. Och hans hoj gör typ 10-15 km/h snabbare än min.

Är det bensinen som gör detta ? eller kan det vara något lurt med min hoj ??
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
popcorn_1190914118_53402.jpg
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
v-power ger ju typ 5 hästar om du har 200 eller vad de va,
så ne de e de inte, bestycka om din förgasare och ställ in hojen bättre :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Är det inte insprutning på den?

Och svar till TS om det nu skulle vara en seriös fråga:

Nej, det gör ingen skillnad på din 125:a.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Pröva o tanka 99 V-power så får du se:)
Om kompisens går snabbare så är det säkert fel på
din hoj,eller har han trimmat utan att du vet om det:D
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Din hoj kanske har 125 amerikanska kubik vilket är ca 91,5% av 125 europeiska kubik. Alla vet ju att 1 yard är 0,915 meter. Det går relativt enkelt att kolla genom att kränga en kondom över ljuddämparen och mäta avgasflödet på resp hoj. OM du har amerikanska kubik så kan du konvertera till europeiska med ett chips trim.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Om toppfarten skiljer beror det nog på att han sitter på ett mer aerodynamiskt sätt bakom kåpan.

Annars är det väl bara att prova med att köpa samma bensin som han.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
En av er väger mer än den andra?? Den ena är positiv i nedförsbackar, den andra på rakor... :D

Mer oktan gör bara skillnad om man ställer tändingen på gränsen till knackning.
 

adde9400

Ny medlem
Gick med
2 May 2010
Ort
Enköping
Hoj
Ingen
Asså, vi väger ungefär lika mycket. Samma årsmodell på hojarna hans visade 145 på mätaren vilken var cirka 133 med gps. Jag körde åt ett håll fick upp den i över 120 fast fick bromsa vägen var slut sen körde jag andra hållet på samma väg då gick den knappt 110. kan vara att det blåser som fan de här dagarna ? Min mätare stämmer iallafall.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Asså, vi väger ungefär lika mycket. Samma årsmodell på hojarna hans visade 145 på mätaren vilken var cirka 133 med gps. Jag körde åt ett håll fick upp den i över 120 fast fick bromsa vägen var slut sen körde jag andra hållet på samma väg då gick den knappt 110. kan vara att det blåser som fan de här dagarna ? Min mätare stämmer iallafall.
Det har blåst 6-10 sekundmeter sista dagarna, mao 21,6-36kmh, sånt påverkar mer än man tror.
 

adde9400

Ny medlem
Gick med
2 May 2010
Ort
Enköping
Hoj
Ingen
Ok,så du menar att det är felet ? att jag får så mycket motvind så den går typ 15-20 km/h söligare ? jag fick hojen i tisdags. Har väl blåst ganska mycket ända sen dess.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Absolut. Om du kör riktigt fort ökar motvinden ordentligt, då kan den bli rätt långsam.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
så de var därför ja inte kunde varva ut 7an idag?
tyckte väl de gick segt på vägen tillbaks

körde på mätarn i 140 sen tillbaks 120-130

sjukt!

fast även om dom har större yta på sidan än mopeder så tyckte ja dom inte fångades av vinden så farligt i sidled
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Dom äldre CBR 125 har förgasare och de senaste har insprutning för att klara euro III avgaskraven.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
För att säga det igen:
V-power kommer inte att ge en enda hk till på din hoj genom att bara byta ut vanliga soppan till v-power

Grovt förenklat: Har du turbo o kan mappa för den extra oktanen som v-power har så kan du få ut mer pulver. Annars ingen skillnad.

Personligen tanker jag v-power inte för att få mer pulver (för det får jag inte) men för att använda den extra oktanen som ett extra skydd mot ev spikning(som kan om man har otur skjuta motorn). Jag tycker att det är värd de slantarna men många gör det inte.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
För att säga det igen:
V-power kommer inte att ge en enda hk till på din hoj genom att bara byta ut vanliga soppan till v-power

Grovt förenklat: Har du turbo o kan mappa för den extra oktanen som v-power har så kan du få ut mer pulver. Annars ingen skillnad.

Personligen tanker jag v-power inte för att få mer pulver (för det får jag inte) men för att använda den extra oktanen som ett extra skydd mot ev spikning(som kan om man har otur skjuta motorn). Jag tycker att det är värd de slantarna men många gör det inte.

vad går v-power på?
hur mycket skydd ger de igentligen?


en annan sak ja undrar är om de e mer lättantändligt och får motorn att starta lättare?:) hört rykten om de
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top