Vilken hoj?

RGV Nisse

Äntligen hel!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Nynäshamn
Hoj
RMZ450 SX144
Sitter här drömmer om en ny hoj till nästa säsong, då den här fick rätt snabbt slut innan den ens hade börjat tyvärr. Fick verkligen mersmak av supermotard i vintras när jag körde lite inomhus i Södertälje, körde på en ktm sxf450 med endast andra fälgar då.

Skulle helst ha en ktm smr 08- det verkar vara en bra hoj helt original, men det finns inte så många begagnade här i Sverige tyvärr. Hur är aprilian är det mycket som måste bytas på dom eller funkar den hyfsat original?
Finns det fler bra alternativ än dessa två? vill helst ha något färdigt och det får gärna vara el start eller insprutning helst både och.

Jag har även lite funderingar på 2takt eller är det bara att glömma? 144cc i s3 kan det vara något kanske? Man har mycket funderingar och tankar nu när man är sjukskriven hehe. Det kommer säkert många fler dumma frågor senare:).
Har väl en budget på ca 60k för en raceklar cykel
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Aprilian funkar bra från början, något mjuk orginal kanske. Jag har en 450 med bla fixad fjädring om det kan vara av intresse? Andra färdiga alternativ är väl tex Husaberg och Husqvarna.
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Här...

KTM SMR.

R.Reilanders, SM:3a med 450cc eller 505cc! :tummenupp
 

Bifogat

  • 0161669007.jpg
    0161669007.jpg
    57.5 KB · Visningar: 116

RGV Nisse

Äntligen hel!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Nynäshamn
Hoj
RMZ450 SX144
KTM SMR.

R.Reilanders, SM:3a med 450cc eller 505cc! :tummenupp

Den hade inte varit dum, men jag ska nog inte handla något förens i höst, känns dumt att köpa nu när jag inte ens vet om jag kan köra något mer i år. Men det jag funderar lite över är hur motorerna är i aprilian är dom bättre eller sämre än dom med 1 cylinder? Tänker mest på hållbarheten och inte effekten. Det räcker nog att släppa runt mina 60kg ändå skulle jag tro. Är det någon som har åsikter om 2takt? Är väl mest inne på 144 eller 250 i så fall 500 blir nog för mycket för mig.
Tack för alla svaren:tummenupp
 
Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Den hade inte varit dum, men jag ska nog inte handla något förens i höst, känns dumt att köpa nu när jag inte ens vet om jag kan köra något mer i år. Men det jag funderar lite över är hur motorerna är i aprilian är dom bättre eller sämre än dom med 1 cylinder? Tänker mest på hållbarheten och inte effekten. Det räcker nog att släppa runt mina 60kg ändå skulle jag tro. Är det någon som har åsikter om 2takt? Är väl mest inne på 144 eller 250 i så fall 500 blir nog för mycket för mig.
Tack för alla svaren:tummenupp

Två Takt :hojsmilie
Det tycker jag absolut inte du ska köpa. Svåråkt då du behöver motorbroms. Tror även att du får problem med ljudet då många banor har blivit hårdare på det.

Ska du åka lite väg är nog marcus aprilla kanon. Men är det bara bana så är ju inte Robins KTM alls fel. Sjukt bra fjädring original med slirkoppling. Fast det sitter det kanske i en aprilla med.

Lycka till och som jag alltid sagt så tror jag att det är få som lär sig köra hoj så pass bra som de som kör motard. När du kört motard ett tag kan du ta steget upp och bli riktigt snabb på en RR hoj :)
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Två Takt :hojsmilie
Det tycker jag absolut inte du ska köpa. Svåråkt då du behöver motorbroms. Tror även att du får problem med ljudet då många banor har blivit hårdare på det.

Ska du åka lite väg är nog marcus aprilla kanon. Men är det bara bana så är ju inte Robins KTM alls fel. Sjukt bra fjädring original med slirkoppling. Fast det sitter det kanske i en aprilla med.

Lycka till och som jag alltid sagt så tror jag att det är få som lär sig köra hoj så pass bra som de som kör motard. När du kört motard ett tag kan du ta steget upp och bli riktigt snabb på en RR hoj :)

Som vanligt håller jag BARA med dig till en viss del Stoffy.:)
Tvåtakt klarar ljudet bra pga dispens 96dB.
Däremot är det rätt att den är väldigt svårkörd,med ett kort effektregister och ingen motorbroms för t.ex sliding.
Den är dock billig att hålla idrift om du kör 500cc som varvar "ganska" lite med overkill effekt.
Har nog en över snart om du är intresserad... :D
 

Bifogat

  • blandat1 021.jpg
    blandat1 021.jpg
    218.1 KB · Visningar: 115

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Som vanligt håller jag BARA med dig till en viss del Stoffy.:)
Tvåtakt klarar ljudet bra pga dispens 96dB.
Däremot är det rätt att den är väldigt svårkörd,med ett kort effektregister och ingen motorbroms för t.ex sliding.
Den är dock billig att hålla idrift om du kör 500cc som varvar "ganska" lite med overkill effekt.
Har nog en över snart om du är intresserad... :D
HEHE såklart. Men på er bana får man väl knappast träna om man låter 96 db? Säljer du en så slipper du i alla fall vara ensam om att åka tvåtakt ;)

En sak är säker att köper du en kawa 500 så slipper du oroa dig för att bli omkörd på rakan:yoparty
 

RGV Nisse

Äntligen hel!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Nynäshamn
Hoj
RMZ450 SX144
Två Takt :hojsmilie
Det tycker jag absolut inte du ska köpa. Svåråkt då du behöver motorbroms. Tror även att du får problem med ljudet då många banor har blivit hårdare på det.

Ska du åka lite väg är nog marcus aprilla kanon. Men är det bara bana så är ju inte Robins KTM alls fel. Sjukt bra fjädring original med slirkoppling. Fast det sitter det kanske i en aprilla med.

Lycka till och som jag alltid sagt så tror jag att det är få som lär sig köra hoj så pass bra som de som kör motard. När du kört motard ett tag kan du ta steget upp och bli riktigt snabb på en RR hoj :)

Det är så pass svår åkt alltså synd, är mest sugen på 2takt pga att som doordie skriver att dom är billiga i drift, det vore ju rätt så skönt att inte behöva oroa sig för dyra ras som kostar mer än halva hojen, men men det är väl bara att gilla läget antar jag.

Gata har jag inget intresse alls för, har hållit på med rr i några år nu, men har ledsnat lite på för långa avstånd och att plöja ner allt man äger och har i det, och ändå bara kanske få köra någon gång i månaden om man har tur.

Så min tanke var att prova på ett par tävlingar i år om jag hade känt att farten fanns där, men det får jag tyvärr ta och vänta med det tills nästa år. Men vem vet jag kanske impuls köper någon hoj om det dyker upp någon fin för rätt pengar när jag fått min sålt. Pengarna brukar bränna rejält i fickan när man inte har någon hoj:D
 
Last edited:

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Jag har en KTM 450 SMR -07 som jag köpte ny hösten -07.
Den är till salu till hösten då jag tänkt skaffa en med mer kubik :tummenupp
Den har gått runt 50 timmar till dags datum.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Det är så pass svår åkt alltså synd, är mest sugen på 2takt pga att som doordie skriver att dom är billiga i drift, det vore ju rätt så skönt att inte behöva oroa sig för dyra ras som kostar mer än halva hojen, men men det är väl bara att gilla läget antar jag.

Gata har jag inget intresse alls för, har hållit på med rr i några år nu, men har ledsnat lite på för långa avstånd och att plöja ner allt man äger och har i det, och ändå bara kanske få köra någon gång i månaden om man har tur.

Så min tanke var att prova på ett par tävlingar i år om jag hade känt att farten fanns där, men det får tyvärr ta och vänta med det tills nästa år. Men vem vet jag kanske impuls köper någon hoj om det dyker upp någon fin för rätt pengar när jag fått min sålt. Pengarna brukar bränna rejält i fickan när man inte har någon hoj:D

Du får tänka på att Doordie är lite partisk. Han älskar 2 takt. Men att det blir så mycket billigare tror jag inte. De drar bra mycket mer soppa och så får du köpa högkvalitativ 2-t olja. Har kört jetski så jag vet att det drar iväg bra mycket pengar på olja.

Att klyva en motor och gå igenom den är inte alls så dyrt som i RR. Lyfte en topp och bytte packning mm och på min RR hoj och det kostade mig väl ca 3 ggr så mycket som det kostar att klyva en motardmotor KTM/HUSABERG och renovera. Om man känner rätt människor men det gör du snart.

Alla är grymt skysta i motardsvängen och ingen försöker luras och ockra till sig pengar som vissa i RR världen.

Sen lär du dig köra hoj på riktigt. I rr finns det de som åkt i många år utan att lära sig köra hoj :)
 

RGV Nisse

Äntligen hel!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Nynäshamn
Hoj
RMZ450 SX144
Jag har en KTM 450 SMR -07 som jag köpte ny hösten -07.
Den är till salu till hösten då jag tänkt skaffa en med mer kubik :tummenupp
Den har gått runt 50 timmar till dags datum.

Nja jag vet inte hade det varit den nya modellen så hade jag helt klart varit intresserad. Men om den är riktigt billig så kanske man slår till:D
 
Last edited:

RGV Nisse

Äntligen hel!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Nynäshamn
Hoj
RMZ450 SX144
Du får tänka på att Doordie är lite partisk. Han älskar 2 takt. Men att det blir så mycket billigare tror jag inte. De drar bra mycket mer soppa och så får du köpa högkvalitativ 2-t olja. Har kört jetski så jag vet att det drar iväg bra mycket pengar på olja.

Att klyva en motor och gå igenom den är inte alls så dyrt som i RR. Lyfte en topp och bytte packning mm och på min RR hoj och det kostade mig väl ca 3 ggr så mycket som det kostar att klyva en motardmotor KTM/HUSABERG och renovera. Om man känner rätt människor men det gör du snart.

Alla är grymt skysta i motardsvängen och ingen försöker luras och ockra till sig pengar som vissa i RR världen.

Sen lär du dig köra hoj på riktigt. I rr finns det de som åkt i många år utan att lära sig köra hoj :)

Nu har jag haft turen med mig och jag har knappt behövt röra mina motorer på rr cyklarna. Dom flesta är ju rätt driftsäkra och ofta med 5års motorgaranti, det kan man väl knappast säga om ett par år gamla 4takts crosshojar, nu har dock inte min strulat som tur är.

Ja jag märkte att det fanns en hel del trevligt och hjälpsamt folk när jag har varit i södertälje och kört alltid lika kul att träffa sådana människor:tummenupp

Ja man lär ju märka om man kan köra hoj på riktigt eller inte när man börjar köra utomhus sen, det ska bli intressant att köra på löst underlag med supermoto däck:gnissla
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Nu har jag haft turen med mig och jag har knappt behövt röra mina motorer på rr cyklarna. Dom flesta är ju rätt driftsäkra och ofta med 5års motorgaranti, det kan man väl knappast säga om ett par år gamla 4takts crosshojar, nu har dock inte min strulat som tur är.

Ja jag märkte att det fanns en hel del trevligt och hjälpsamt folk när jag har varit i södertälje och kört alltid lika kul att träffa sådana människor:tummenupp

Ja man lär ju märka om man kan köra hoj på riktigt eller inte när man börjar köra utomhus sen, det ska bli intressant att köra på löst underlag med supermoto däck:gnissla


Ska du ha det bästa och driftsäkert ska du köpa YAMAHA utan tvekan. Vet var det står en värsting till salu!

Framföralt hålla dig ifrån allt icke Japanskt.
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Ska du ha det bästa och driftsäkert ska du köpa YAMAHA utan tvekan. Vet var det står en värsting till salu!

Framföralt hålla dig ifrån allt icke Japanskt.

Jag håller med. kör 2:a året med min hoj YZF450 å den fick dessutom gå hela vintern på isen samt en del cross i höstas... har inte behövt röra motorn. byta olja, justera något ventilspel ibland... bara att åka

//Droopfy
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ska du ha det bästa och driftsäkert ska du köpa YAMAHA utan tvekan. Vet var det står en värsting till salu!

Framföralt hålla dig ifrån allt icke Japanskt.

Det här borde jag inte göra men....
Hmmm, hur många haverier har du haft de senaste åren :va
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Det här borde jag inte göra men....
Hmmm, hur många haverier har du haft de senaste åren :va

Du om nån jocke vet att de 2 saker som hänt på mina Yamaha sen 1998har berott på Vevstakar som inte har något alls att göra med Yamaha... ( jag håller mig från att fråga detsamma till någon Husa ägare för det blir ju för långa inlägg då...hehe) Puss påre!
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Ja Lennartssons hoj måste vara ett kanonköp.
Hehe du har jubara tränat en gång på den sedan du köpte den och sedan åkt några tävlinger. Plus att den är väl mer eller mindre en identisk hoj som Henkes som lekte hem SM guldet förra året.
Ända skillnaden är väl att du har bättre bromsar och att han har svetsat lite mer i sin ram :) Kram (rimmade ju)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tyvärr kan jag inte hålla med Stoffy i den här frågan :p Man behöver ingen motorbroms för att köra supermoto, men det är svårare att köra stora tvåtaktare när man väl kommer upp på den nivån att det börjar släppa i bak... Sen när man börjar komma upp i lite effekt så blir registret lite svårkört. En 250 standard räcker gott för att träna på dock, jag kör 200cc jag.

Jag kommer köra tvåtakt i sommar iaf. Liten lätt och skojjig att köra. Ska bli kul att se när man väl hamnar på samma bana som nån snabb lirare, hur väl den hänger med =) Tidsmässigt på krokig bana så har det inte vart nå jättestora skillnader mot fyrtaktarna hittills... (me mig som pilot på båda cyklarna då)

Aprilian är bra men man behöver lägga lite slantar på den ifall man tänkt åka riktigt fort, men å andra sidan så blir det dyrt om man konverterar från cross också.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top