Digitalisera smalfilm (Super 8 till DVD/HD)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Är det någon som har erfarenhet av att digitalisera smalfilm?

Mina goda föräldrar har förevigat huvuddelen av mina första år medelst Super 8. Jag antar att det är ett par kilometer film som ligger i skåpet med allt från deras bröllop och mina prinskorvsår tills en bra bit in på min och min brors skolår då en Videokamera ersatte Super 8:an.

Efter att ha kollar runt verkar det som att snittpriset på konvertering hos en firma hamnar runt 20-30kr PER MINUT! :skrämd

Jag överväger därför möjligheten att göra det själv medelst en sådan:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=3370433
57029.jpg

..samt en hyfsat HD-kamera även om HD egentligen är en smula overkill i sammanhanget.

...eller är denna produkt bättre?
http://www.conrad.se/?ref=prisjakt&subref=351970&article=351970
351970_BB_01_FB.EPS.jpg


..eller kanske denna:
http://shop.conrad.se/websale7/?shopid=conrad-swe&act=product&prod_index=954921
954921_RB_00_FB.EPS.jpg



Är det någon som själv gett sig på att konvertera film med framgångsrikt resultat? :va

Eller känner någon till någon firma som gör det avsevärt billigare så det faktiskt lönar sig att betala?
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag hade en plan på att konvertera mha en simpel DV-kamera på stativ.

Men sen dog projektorn så blev aldrig av :mad:
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt så skulle det förvåna mig ordentligt om inte proffgrejorna som firmorna använder ger milsvitt bättre resultat än dom hobbygrejor som man kan köpa för försvarbara pengar.

Jag misstänker att dom grejorna som jag sett tidigare i tråden i bästa fall ger ett resultat som är nätt och jämt acceptabelt om man vil orka titta max 3 minuter i sträck. Det brukar bli horribelt resultat faktiskt även med en skaplig kamera. Det är projektordelen som inte är tillräckligt bra för att kameran ska få en chans att visa framfötterna.

jag skulle definitivt stå ut med att pynta en firma att göra det mot at kvalitetetn blir så bra som den kan bli. Dessutom får du faktiskt inte glömma att med en egen lösning så måste du vara där ch greja hela tiden. din tid är väl också värd något. Om man nu inte är sysslolös hela dagarna.

Men personligen skulle jag hellre stå ut med att pynta någon tusenlapp för besväret och istället köra båge dom dagarna.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Men personligen skulle jag hellre stå ut med att pynta någon tusenlapp för besväret och istället köra båge dom dagarna.

Jo, det ligger nog något i det du säger. Jag antar att jag får inventera filmförrådet för att se hur många timmar det rör sig om.
Problemet är att jag inte skulle bli förvånad om det är iaf 10 timmar film och med ett minutpris på blott 20kr så landar det på 12000kr.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Rent generellt så skulle det förvåna mig ordentligt om inte proffgrejorna som firmorna använder ger milsvitt bättre resultat än dom hobbygrejor som man kan köpa för försvarbara pengar.

Min kära mor betalade hutlösa summor till en firma istan för att göra om miniVHS (eller vad fan det heter) till DVD.

Resultatet var uruselt eftersom de körde på sämsta kvaliten för att få plats med allt på en skiva = mindre jobb.

Så man bör inte ta för givet att det blir bättre kvalitet för att man lämnar bort det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Min kära mor betalade hutlösa summor till en firma istan för att göra om miniVHS (eller vad fan det heter) till DVD.

Resultatet var uruselt eftersom de körde på sämsta kvaliten för att få plats med allt på en skiva = mindre jobb.

Så man bör inte ta för givet att det blir bättre kvalitet för att man lämnar bort det.

Det låter lite svinigt gjort faktiskt. Hade det varit jag så hade jag lätt reklamerat jobbet.
Att det skulle vara mycket jobb dom sparar på att göra så köper jag inte. Det stora jobbet är att göra själva inspelningen av filmen i digitalt format. Att slänga ihop det på en skiva och göra en meny är väldigt snabbt gjort til och med med ganska dåliga programvaror.
att göra en skiva med 24 snuttar eller 2 skivor med 12 på varje är frågan om ytterst marginella tidsvinster.
Deras beteende känns orimligt faktiskt.

Jo, det ligger nog något i det du säger. Jag antar att jag får inventera filmförrådet för att se hur många timmar det rör sig om.
Problemet är att jag inte skulle bli förvånad om det är iaf 10 timmar film och med ett minutpris på blott 20kr så landar det på 12000kr.

10 timmar film??? Vad fan. Har inte gjort annat än att filma.
dom där rullarna som man hade i super8 kameran var ju på 3 minuter styck. 10 timmar innebär ju då att det skulle ligga 200 rullar och skräpa.
Morsan har en del liggande hemma som inte är digitaliserat ännu men jag tror inte att jag får ihop mer än kanske max 20-30 rullar. Det är ju betydligt mer överkomligt.
10 timmar blir ju som du säger ganska dyrt.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
10 timmar film??? Vad fan. Har inte gjort annat än att filma.
dom där rullarna som man hade i super8 kameran var ju på 3 minuter styck. 10 timmar innebär ju då att det skulle ligga 200 rullar och skräpa.

Jag är inte säker på hur mycket han har men det är en hel del. Det är ju säker 8-10 år som filmats. Han har däremot klippt ihop alla filmer till större rullar så jag tror inte det är mer än 2-3 rullar per år på sin höjd.

Jag tyckte han sa något om att han hade ca 45 minuter film enbart från deras bröllop.
 

Pips

Guest
Har du kollat med ROC på Söder? Vi på jobbet brukar använda oss av hans/deras tjänster när kunder vill ha div filmer konverterade till VHS/DVD. :tummenupp
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Ska du digitalisera är en 1080p kamera inte alls så dumt, även om du drar ner materialet till vanlig pal 720x576 DVD skiva typ så kommer du ha fler pixlar att spela med vid redigering.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top