Vilken sporthoj har skönaste ljudet?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Visst ligger det i konstruktionen att det låter som det gör.
Men jag tror fortfarande att det är just ljudet som hindrar dem från att gå över till kortslagigare motorer med dubbla förgasare/insprutare.


XR1200 motorn påminner om Buellkonfigurationen, men om jag förstått rätt så är det ingen Buellmotor.
fanns någon halvflummig förklaring om att dela på Buell och HD.
Ger väl en handfull hästkrafter mindre också?


Dessutom hör Buell hemma i denna tråden.


Edit: BTW, så hörde jag en V-rod med raka rör i Skövde för ett par år sedan.
Det lät fruktansvärt illa.

Nej Xr1200 sportstermotorn har mig veterligen buell-spec vad gäller kammar och förbränningsrum etc. Jag tror den ger ungeför samma effekt, men däremot så är ju sporster xr1200 en tyckre hoj än en Buell. Sporstern är ju en traditionell design med rundrörsram och gummiupphängd motor.

Ja de högljudda glidarsystemen till V-rod tycker jag också låter illa, ett platt skränigt sound. V-rodden låter bättre med ett sportigare system med absorptionsdämpare a la sporthoj.
V-rodden är ju en fin konstruktion annars, potential för mycket effekt. Finns en sugmotor V-rod gathoj som bänkats till 200 rwhp här i sthlm, men den är bla större i borr än original. Kommer inte ihåg hur stor den är.
 
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Gillar: Få hojar låter så skönt som en CBX!!!

Sporthoj? Ja, den var ju tänkt som det - på sin tid. Den upphör inte att vara det, lika lite som en R1 upphör att vara det om 25 år hur omodern den än blivit.

Gillar: Triumphs 3-cylindersljud, förutsatt att man har ett system som ger det rätta, lite hesa rosslet.

Gillar inte: Älskar twinljud, även på många HD och japskopior!! Men det finns en gräns. När det går över i allt för långslagigt och alltför raka rör, då förvandlas ljudet till en mer patetiskt skränig melodi, som inte längre går att associera till kraft eller fart. Snarare fiskebåt. Svårt att peka exakt var gränsen går, men vissa låter löjligt.
 

blange

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Ort
U-Väsby
Hoj
SL750 & CBR600
RSV4 har för jäkla skönt ljud, alt skulle vara big twins typ mille, LC8 10-1198. SP-1'an har ju oxå ett grymt ljud som känns igen tydligt.
 

Sparris904

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Hägersten
Hoj
Kawa ZX9R
Många har ju glömt boxermotorn..vad sägs om en toktrimad gammal Bmw 750 från 70 talet..dellorto fuggar å hemma mekade megafoner..ståpäls..hittar tyvärr inge klipp men bild ska letas upp..
 

quip

[ kwip ]
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha FZR600R, -94; GSXR750, -86, fighterprojekt; ZXR750, -93, ombyggd
Finns de nån sporthoj med tändkulemotor? :p
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Många har ju glömt boxermotorn..vad sägs om en toktrimad gammal Bmw 750 från 70 talet..dellorto fuggar å hemma mekade megafoner..ståpäls..hittar tyvärr inge klipp men bild ska letas upp..

Så här? [YOUTUBE-ID]qU1O59zBtWI[/YOUTUBE-ID] Inte så förtjust i boxerljudet själv.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej Xr1200 sportstermotorn har mig veterligen buell-spec vad gäller kammar och förbränningsrum etc. Jag tror den ger ungeför samma effekt, men däremot så är ju sporster xr1200 en tyckre hoj än en Buell. Sporstern är ju en traditionell design med rundrörsram och gummiupphängd motor.

När XR1200 släpptes, uppgav HD att det inte var en Buellmotor utan en Harley, just för att skilja märkena åt.
Trotts att Buellmotorerna sätts ihop på linan brevid Harleymotorerna.
De uppgav en effekt av 90 hk på XRmotorn och 101 hk på Buell.
Antagligen betyder det INTE att du har fel!
jag kan mycket väl tänka mig att XR1200 har en Buellmotor med andra kåpor.
Effektskillnade beror antingen på att effekten anges vid annat varvtal eller (troligast) att sämre andning på XRen "stjäl" 11 hk.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top