Vilken sporthoj har skönaste ljudet?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Trist med såna här trådar att så många bara måste ta trådutrymme med att nominera sin egen hoj (borträknat de som faktiskt har speciella maskiner).


Annars är jag överlag kär i allt som går "hårt". Twinnar, triplar och V4or utmärker sig här, men raciga radfyror är mumma också, ZX6RRen i klippet tidigare är grym, nyare R6or likaså.

Ang HD så tycker jag också att de bara låter tomt. Det låter kanske HÖGT, men det hörs att det inte kommer nån effekt med (o)ljudet. Porrigt motorljud ska låta effektivt och grundstarkt (det är där radfyror faller), och det har HD eller nån annan glidare aldrig lyckats med (Boss Hoss undantaget).

Jag gillar också twinnar som går hårt, och då tycker jag att tvåventilare ger ett basigare ljud med mer liv och klang, inte så stumt och dött som tex en ducce. Det ska mullra som när DC:an Daisy flyger över Sthlm. Så om det ska vara riktig muskeltwin så tycker jag att en vass HD-dragbike rostar allt annat twinljud. Pluttwinnar som RC8 (som jag annars tycker låter acceptabelt) blir helt plötslig barnjoller. Men som sagt så hör ju inte HD-maskiner till tråden eftersom den ska handla om sporthojsljud.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag gillar också twinnar som går hårt, och då tycker jag att tvåventilare ger ett basigare ljud med mer liv och klang, inte så stumt och dött som tex en ducce. Det ska mullra som när DC:an Daisy flyger över Sthlm. Så om det ska vara riktig muskeltwin så tycker jag att en vass HD-dragbike rostar allt annat twinljud. Pluttwinnar som RC8 (som jag annars tycker låter acceptabelt) blir helt plötslig barnjoller. Men som sagt så hör ju inte HD-maskiner till tråden eftersom den ska handla om sporthojsljud.


Och framförallt så rullar inte särskilt många HD-dragmotorer på vägarn öht så det är inget man hör utanför stripen. Annars kan jag hålla med. Men det blir lite som att säga att en Top Fuel bil har skönast ljud och därför dissa Porsche.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Och framförallt så rullar inte särskilt många HD-dragmotorer på vägarn öht så det är inget man hör utanför stripen. Annars kan jag hålla med. Men det blir lite som att säga att en Top Fuel bil har skönast ljud och därför dissa Porsche.

Nu begår jag en pubertal handling, jag lägger upp en film på min egen hoj, men det är bara för att den är mest tillgänglig, jag orkar inte leta på YT. Filmen gjordes på ploj, det är provstarten av min S&S-motor när den var helt original. Notera fiskebåtssoundet, mycket likt min tändkula i båten, speciellt gasresponsen. Den här hojen rullar besiktigad på stadens gator och ska ut bla ikväll. 178 Nm. Det är dock absolut ingen dragbike, en bushoj bara. Går på 95 oktan utan problem

[YOUTUBE-ID]NR_jE_tT44U&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu begår jag en pubertal handling, jag lägger upp en film på min egen hoj....


Cool, men ljudmässigt låter det i mina (subjektiva) öron fortfarande mindre "effektivt" än en fjunig RC8.

Och din hoj är ju knappast original eller nån standard bland HDs heller. Blir lite som att säga att sporthojar låter på ett visst sätt för att en D16RR gör det.. Finns liksom inte så många att det ens blir relevant.

Men som sagt, hårdtrimmade HDs är cool.

Min poäng, att spenderar man några timmar på ett hojfik eller längs en populär väg så är det där inte exemplifierande, liksom att D16RR inte är det. Däremot R1or med Akra, RC8or, Duccar, Triplar etc rullar ju på vägarna eller banorna i så stor utsträckning (och kan kvalas in som original) att kollektivet betraktar en "sån hoj" just i det utförandet.

Fan, jag svamlar, men du kanske hänger med iaf?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Cool, men ljudmässigt låter det i mina (subjektiva) öron fortfarande mindre "effektivt" än en fjunig RC8.

Och din hoj är ju knappast original eller nån standard bland HDs heller. Blir lite som att säga att sporthojar låter på ett visst sätt för att en D16RR gör det.. Finns liksom inte så många att det ens blir relevant.

Men som sagt, hårdtrimmade HDs är cool.

Min poäng, att spenderar man några timmar på ett hojfik eller längs en populär väg så är det där inte exemplifierande, liksom att D16RR inte är det. Däremot R1or med Akra, RC8or, Duccar, Triplar etc rullar ju på vägarna eller banorna i så stor utsträckning (och kan kvalas in som original) att kollektivet betraktar en "sån hoj" just i det utförandet.

Fan, jag svamlar, men du kanske hänger med iaf?

Jo jag fattar vad du menar, jag vet mycket väl hur det låter från en söndagsbiker med döskalle-bandana, fransekiperad i HD-butiken där hojen köptes: en flong ny original HD Softail levererad med Screamin Eagles bullrigaste system. Helt meningslös kombination för en människa som ändå inte vet ett jota om motorer och bara vill leva upp till vad de tror är manligt.:död
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jo jag fattar vad du menar, jag vet mycket väl hur det låter från en söndagsbiker med döskalle-bandana, fransekiperad i HD-butiken där hojen köptes: en flong ny original HD Softail levererad med Screamin Eagles bullrigaste system. Helt meningslös kombination för en människa som ändå inte vet ett jota om motorer och bara vill leva upp till vad de tror är manligt.:död

ASG :yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
kan nog hålla med dig .. o sedan en 180´Laverda på fett avslag :Bugar

Håller med. Laverad Jota och Mirage lät för jäkla grymt. Skönt dallrande sång.

Hittade ingen film med bra ljud på 1000 och 1200, men även denna 750Laverda har det där rätt snarket på avslag.

[YOUTUBE-ID]HJHbP7tN_pY[/YOUTUBE-ID]
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
ducati med termignoni

Amen broder.

attachment.php


...italienskan, ur synvinkeln Jyrgen här fick se den stup i ett på åsen förra sommarn'. :hihi
 

Fattigslappen

Orakad
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Pite
Hoj
MZ!
Sporthoj och sporthoj, men slappt och härligt låẗer den i alla fall! :tummenupp

[youtube-id]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/UNgXjyy36aY&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/UNgXjyy36aY&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube-id]

För övrigt en riktig anti-hoj. Me like.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Håller med. Gillar äldre konstruktioners råa, oborstade läte. Nya motorer låter tråkigt. En Norton Manx med extremt hög växling, som går på fullt skaft på flygrakan är brutalt. En vass jota är porr. Hedlundtwinnarna är fantastiska motorer, men går lite för fint. Egentligen så låter en HD trevligt (inklusive klonerna) men jag retar mig på att de låter så "med mening". Ljudet är skapat. Därför är jag mer förtjust i Buell. Men faoriten just nu är nog Moto-Guzzi: [YOUTUBE-ID]PQZ1D1SIbRs[/YOUTUBE-ID] Tvärt emot vad jag skrev tidigare, så är det den (bedrägligt) lugna, osportiga motorgången jag gillar.


Uj hadde nästan glömt av hur dom lät:)
Kom att tänka på att jag har fått lyssna på en gammal Mv 750 åxå. Där va mycket trevliga mekaniska ljud:yoparty
Jag är nog gammaldags det ska leva om i en riktig hoj. Får plocka ihop Laverdan eller riva ur balansaxeln ur Trumpen:D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har ju skruvat en del med HD och det finns iaf inga anordningar som är ditsatta för att ge det eller det ljudet. Ljudet i bigtwin och sportster kommer ju från 45-graderskonceptet med tvåventilsteknik och stötstänger samt förhållandevis långt slag, ett ärligt mekaniskt recept. Ingen mumbo-jumbo programvara som agerar "kortlek i hjulet" sas.

Men Sportster XR1200-motorn har buell-spec. Dvs ca 100 hk.

Visst ligger det i konstruktionen att det låter som det gör.
Men jag tror fortfarande att det är just ljudet som hindrar dem från att gå över till kortslagigare motorer med dubbla förgasare/insprutare.


XR1200 motorn påminner om Buellkonfigurationen, men om jag förstått rätt så är det ingen Buellmotor.
fanns någon halvflummig förklaring om att dela på Buell och HD.
Ger väl en handfull hästkrafter mindre också?


Dessutom hör Buell hemma i denna tråden.


Edit: BTW, så hörde jag en V-rod med raka rör i Skövde för ett par år sedan.
Det lät fruktansvärt illa.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top