Vilken sporthoj har skönaste ljudet?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
En 125a utanför en korvmoj.
 

fjune

Guest
Hmm låt mig se...


Norton wankel :tummenupp
Aprilias twin rotax :yoparty
2takts crossar :tungan
min Suzuki x4 125gt 2takts 2cyl låter ganska fint också.
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
NRV588, CBX 1000, 1098, R1-09, Kawa 750 H2 eller bara en vanlig literfyra duger för att få gåshud en varm sommarkväll. Mumma.

Edit: nu kom jag på att jag gillar brötandet ur en en stånka också, givetvis med öppen pipa.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Gillar bäst dom gamla sounden:tummenupp En manx på bana låter mumma. Givet är Laverda triplarnas ljud med högt på skalan. Men kommer ihåg en dragbike med hedlundtwin som provkördes genom samhället sent en lördag:yoparty:yoparty Det var sound de.....
Men får väl även hålla med om att cbx med 6-1 inte låter skit det heller...

Man börjar vist bli gammal:va
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gillar bäst dom gamla sounden:tummenupp En manx på bana låter mumma. Givet är Laverda triplarnas ljud med högt på skalan. Men kommer ihåg en dragbike med hedlundtwin som provkördes genom samhället sent en lördag:yoparty:yoparty Det var sound de.....
Men får väl även hålla med om att cbx med 6-1 inte låter skit det heller...

Man börjar vist bli gammal:va

Håller med. Gillar äldre konstruktioners råa, oborstade läte. Nya motorer låter tråkigt. En Norton Manx med extremt hög växling, som går på fullt skaft på flygrakan är brutalt. En vass jota är porr. Hedlundtwinnarna är fantastiska motorer, men går lite för fint. Egentligen så låter en HD trevligt (inklusive klonerna) men jag retar mig på att de låter så "med mening". Ljudet är skapat. Därför är jag mer förtjust i Buell. Men faoriten just nu är nog Moto-Guzzi: [YOUTUBE-ID]PQZ1D1SIbRs[/YOUTUBE-ID] Tvärt emot vad jag skrev tidigare, så är det den (bedrägligt) lugna, osportiga motorgången jag gillar.
 

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Framsidan så klart
Hoj
En stor stark
R1:an me 4-2 lät ju fiiint, 4-1 låter ju bara irritrerande.
Annars har ju twinnar de goaste ljudet :D

Snackar vi gamla racehojjar, gillar jag de flesta gamla honda 4-taktarna från 60 & 70-talet. Meganfoner is teh shit.

[YOUTUBE-ID]4chNjn01DP8[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]iBrb93O_Xg0[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Motorer i allmänhet är väl bästa man kan höra.... :tummenupp
Hur blir det i framtiden..... bbzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz......swisch.....
(elmotorer hmmm)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Egentligen så låter en HD trevligt (inklusive klonerna) men jag retar mig på att de låter så "med mening". Ljudet är skapat. Därför är jag mer förtjust i Buell....

Nu handlar ju tråden om sporthojsljud, annars skulle jag lagt upp en massa exempel på lite riktigt twinljud :D
Men ändå. Vad menar du med att HD har ett skapat ljud? :va. HD är ju den hojtillverkare som stått fast vid en väldigt grundläggande motordesign under snart ett sekel. Dessutom då har ju Buell en HD-motor (undantaget 1125)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu handlar ju tråden om sporthojsljud, annars skulle jag lagt upp en massa exempel på lite riktigt twinljud :D
Men ändå. Vad menar du med att HD har ett skapat ljud? :va. HD är ju den hojtillverkare som stått fast vid en väldigt grundläggande motordesign under snart ett sekel. Dessutom då har ju Buell en HD-motor (undantaget 1125)

Det jag menar är att när HD släpper en ny motor (eller uppdaterar) så är en av deras viktigaste parametrar att den skall låta som en HD. Förutom Porschemotorn (som inte många ser som en "riktig" HD). Buell utgår naturligtvis från en HDmotor, men inriktar sig på att få snurr på bitarna. Ljudet får han på köpet. Harleys tänk är visserligen helt rätt med tanke på image och kundgrupp. Men jag gillar det inte riktigt ändå. Även om jag gillar ljudet. Svårt att förklara.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det jag menar är att när HD släpper en ny motor (eller uppdaterar) så är en av deras viktigaste parametrar att den skall låta som en HD. Förutom Porschemotorn (som inte många ser som en "riktig" HD). Buell utgår naturligtvis från en HDmotor, men inriktar sig på att få snurr på bitarna. Ljudet får han på köpet. Harleys tänk är visserligen helt rätt med tanke på image och kundgrupp. Men jag gillar det inte riktigt ändå. Även om jag gillar ljudet. Svårt att förklara.

Jag har ju skruvat en del med HD och det finns iaf inga anordningar som är ditsatta för att ge det eller det ljudet. Ljudet i bigtwin och sportster kommer ju från 45-graderskonceptet med tvåventilsteknik och stötstänger samt förhållandevis långt slag, ett ärligt mekaniskt recept. Ingen mumbo-jumbo programvara som agerar "kortlek i hjulet" sas.

Att det varit snack om HD:s patent på ljudet är nog mest för att Yamaha med sin Warrior-motor (sitter även i Yamaha MT-01 mfl) faktiskt gjorde det som ingen jänkare trodde att japanerna skulle förnedra sig till. Dvs gå så långt som att använda stötsstänger samt närma sig 45 grader för att få till det ålderdomliga HD-soundet och utseendet. JApsen hade ju på HD-clonerna tidigare bara satt på dummy-kåpor etc för att få till utseendet av en luftkyld stötstångs v-twin.

Jag tror det var då HD vart lite skraja, det trodde aldrig att japsen skulle ta ett sånt steg tillbaks. Men Warrior-motorn har ju kortare slag samt 4-ventilstoppar, så det blir inte samma muller ändå tycker jag. Nu har ju HD tyvärr lagt ned Buell. Men Sportster XR1200-motorn har buell-spec. Dvs ca 100 hk.

Den hojen har ju för övrigt fått en egen klass, XR1200 Trophy cup. Som bla körs i Italien, Spanien och England. Finns mycket YT-filmer med fin bullermatta om man söker på det.
 
Last edited:

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Stånka.....nej, Twinnar låter som gamla fiskebåtar......., V4:eek:r och tripplar är ganska coolt....

250 racer, radfyror på toppvarv eller liknande när man står vid depåmuren och både ser, hör och känner att det går för fullt är helt underbart.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Trist med såna här trådar att så många bara måste ta trådutrymme med att nominera sin egen hoj (borträknat de som faktiskt har speciella maskiner).


Annars är jag överlag kär i allt som går "hårt". Twinnar, triplar och V4or utmärker sig här, men raciga radfyror är mumma också, ZX6RRen i klippet tidigare är grym, nyare R6or likaså.

Ang HD så tycker jag också att de bara låter tomt. Det låter kanske HÖGT, men det hörs att det inte kommer nån effekt med (o)ljudet. Porrigt motorljud ska låta effektivt och grundstarkt (det är där radfyror faller), och det har HD eller nån annan glidare aldrig lyckats med (Boss Hoss undantaget).
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top