RUMI Gobbetto 125GP

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det gamla Italienska mc-märket Rumi har gjort en ny 125-racerhoj till årets Italienska CIV125 Mästerskap. Märket har funnits i över 60 år och man vann bl.a WSBK med sitt team lett av Oscar Rumi både 1988 och 1989 med föraren Fred Merkel.

Hojen kallas Rumi Gobbetto 125GP. Den är efterkallad efter deras "Gobbetto Competizione" som vann 1954 års Nationella Italienska 125GP-race på Monza med.

Förare på hojen i år blir 16-årige Kevin Calia.

1_12.jpg
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Kul!

Gooogle....
In 1958 thy also produced a sports version called the "Tipo Sport" which had a larger carburettor, larger exhaust pipes and a higher compression ratio. In 1957/58 and 1960 Rumi won the famous Bol d'or 24 hour races at Montlhery in France and subsequently Rumi produced the Bol d'or scooter named after the race. In the UK it sported dropped handlebars, chrome plated aluminium cylinders and twin carburettors but the French version favoured the Bol d'or with a single 22mm carburettor.

Fan, man börjar bli gammal! Men ibland känns det som det var lite roligare för....

http://www.southbayscooterclub.com/littlerumisite/history.html
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kul!

Gooogle....
In 1958 thy also produced a sports version called the "Tipo Sport" which had a larger carburettor, larger exhaust pipes and a higher compression ratio. In 1957/58 and 1960 Rumi won the famous Bol d'or 24 hour races at Montlhery in France and subsequently Rumi produced the Bol d'or scooter named after the race. In the UK it sported dropped handlebars, chrome plated aluminium cylinders and twin carburettors but the French version favoured the Bol d'or with a single 22mm carburettor.

Fan, man börjar bli gammal! Men ibland känns det som det var lite roligare för....

http://www.southbayscooterclub.com/littlerumisite/history.html


För de som tycker det verkade bättre förr besök Årsracet på Sviestad i augusti, brukar vara i alla fall 1 gammal Rumi 125a där körandes. :tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Fler bilder på Rumi´s hoj.

dscn3412.jpg


dscn3517.jpg


dscn3519.jpg


dscn3520.jpg


dscn3521.jpg


dscn3510.jpg


dscn3511.jpg


dscn3512.jpg


la_tec11.jpg


la_tec12.jpg


la_tec13.jpg
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Vilken härlig hoj, vilka coola konstruktioner!

Saknar mina båda RS nu.... :gråta
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Vilken härlig hoj, vilka coola konstruktioner!

Saknar mina båda RS nu.... :gråta

Tycker du? De har vridit motorn 90 grader fel, vilket har gjort att de har fått flytta på avgasrör och stötdämpare. Stötdämparflytten gjorde att de fick ta till en ful form på tanken för att få bensinen på rätt ställe. För att kröna verket skapade de kåpor som gör att hela hojen ser ut att böja av uppåt både fram och bak, lite som en nedsutten mula.

Jag hade inte gjort sådär, men det är ju jag det.

Du kan titta på bilder på min RS och drömma dig tillbaka om du vill. Kram!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
När detta projektet startade en gång i tiden så ville Gabriele Rumi att denna hojen skulle vara väldigt speciel och inte ha lösningar som dom andra hojarna hade. Så därför ser den lite annorlunda ut. Ett koncept man jobbat vidare på under åren. Motorn skulle vara helt egen. Man ville ha liknande design som på sina gamla motorer. Men den var aldeles för lång så Jan Theil som designade motorn kände sig obekväm med den konstruktionen. Han hade en gång gjort en Motor åt Garelli där man fick bättre köregenskaper när man monterade 1,5kg bly i framkant av motorn. Därför kom ideen om att rikta cylindern neråt. I teorin finns det en fördel. Men i praktiken får man även andra problem har det visat sig, som man jobbar på nu.. Från början så låg planerna även på att ha kylaren bakom motorn på denna hojen.

Nästa år är planerna att köra Spanska Mästerskapet CEV125 med den Japanska föraren Hiroki Ono som man hade som en av förarna på EM racet på Albacete i år.

68760_453776008669_623463669_5057343_7911404_n.jpg
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Den här tråden hade jag missat, Anders har du en hemsideadress till Rumi?

(ja svara du när EM är över) :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Den här tråden hade jag missat, Anders har du en hemsideadress till Rumi?

(ja svara du när EM är över) :)

"no internet" sa dom när jag frågade dom. Dom hänvisade till att följa dom via Italienska Mästerskapet.

Peter tog en del bilder på en sån nu på EM.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
"no internet" sa dom när jag frågade dom. Dom hänvisade till att följa dom via Italienska Mästerskapet.

Peter tog en del bilder på en sån nu på EM.

ok, synd, tack
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top