Feminism i ett nötskal

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Även om jag är emot attaflatorna som vill uppfostra alla ungar till hen så tycker jag att en unge kan få gå till skolan i vad hen vill. Jag skulle aldirg hindrat en son att gå till skolan i klänning. Jag skulle ifrågasätta varför han vill gå till skolan i flickkläder men jag skulle inte hindrat honom. Han märker nog redan första dagen att det är olämpligt, om han inte går i en genusskola där lärarna har gjort varenda unge helt förvirrad.

Själv har jag bara en dotter och tänker inte uppfostra henne till en hen men nog kommer hon få en minicross så snart hon är stor nog.

Här snackar vi dagisbarn, de inser inte det olämpliga i att killar bär klänning. Är det olämpligt då frågar sig genusmaffian? Ja, jag anser det helt klart. Var det bättre förr? Ja, många gånger var det bättre förr :D
Min dotter får åka cross och min son får rida på en häst, det lägger jag ingen större vikt vid. Men han får rida i POJKkläder.
Får dottern klä sig i pojkkläder då frågar sig många. Ja, det är ju skillnad på en pojke som bär klänning mot en tjej som bär jeans. Anser jag.
Och ordet hen är överflödigt, man använder han eller hon, eller den. Den dagen då det föds människor utan kön kanske det kan komma väl till pass men mig veterligen förekommer det inte :va
Och förbjöd är ett ganska hårt ord när jag tänker efter, jag sa helt enkelt att han inte fick gå i sådana kläder då det är tjejkläder, politiskt korrekt va :D
Han få å andra inte gå dit i trasiga eller smutsiga kläder heller även om han vill det ibland...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har inga barn, och har inte mycket till övers för genusmaffian men samtidigt kan jag se den viss diskrepans i att tycka att det är okej att tjejer har killkläder men under inga omständigheter är det okej att killar har tjejkläder. Det är ett förtryck av killar att ringa in dem och förbjuda vissa klädmässiga uttryck.
Det är bara att kolla på vad vuxna män har för socialt acceptabla val vad gäller kläder. Alla ser för fan likadana ut, med lite variation på färgval. Skittråkigt.
Men, att tvinga fram likhet mellan könen är helt jävla skitdumt, eftersom att det FINNS en skillnad som är genetiskt betingad. Att tvinga killarna (och vice versa även om vindarna inte blåser dithän) att vara tjejiga är lika vettigt som att vinga homosexuella att vara hetero. Det enda man får är en emotionellt förvirrad individ som inte mår bra.
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Ja, hade han tagit på sig Ninja turtles så hade jag gladeligen skickat iväg honom. Men jag ser en viss skillnad där i den jämförelsen men det kanske inte du gör?

Både ja och nej, dvs det kanske kan tyckas mer normalt att en tjej klär ut sig till militant sköldpadda, men min kusins kille gick i tyllkjol o prinsess-grejer rätt ofta när han var 3-5 år gammal (även på dagis). Han överlevde också och är fullt "normal" idag. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Både ja och nej, dvs det kanske kan tyckas mer normalt att en tjej klär ut sig till militant sköldpadda, men min kusins kille gick i tyllkjol o prinsess-grejer rätt ofta när han var 3-5 år gammal (även på dagis). Han överlevde också och är fullt "normal" idag. :)

Mina föräldrar tryckte på mig en klänning när jag var liten, för att hindra mig att klättra på inventarierna i huset (och allt annat)... Vet inte om det är därför, men nåt fel är det ju på mig. :hihi
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Mina föräldrar tryckte på mig en klänning när jag var liten, för att hindra mig att klättra på inventarierna i huset (och allt annat)... Vet inte om det är därför, men nåt fel är det ju på mig. :hihi

Haha, det är ju helt sant i ditt fall. :D Men min kusins kille satte själv på sig grejerna för han tyckte det var fint och hade ännu inte förstått att det finns en mindre förlåtande genus-värld där ute, utanför dagis väggar dvs.

Att sätta på en kille en kjol som förälder "to make a statement" däremot är ju bara dumt.

Om han inte råkar vara skotte förstås o vi pratar kilt.... hmmm... jag tycker faktiskt att kilt är riktigt snyggt på rätt karl. Såg en kille som hade kombinerat kilt o lite mer rockiga kläder. Grymt snyggt! :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha, det är ju helt sant i ditt fall. :D Men min kusins kille satte själv på sig grejerna för han tyckte det var fint och hade ännu inte förstått att det finns en mindre förlåtande genus-värld där ute, utanför dagis väggar dvs.

Att sätta på en kille en kjol som förälder "to make a statement" däremot är ju bara dumt.

Om han inte råkar vara skotte förstås o vi pratar kilt.... hmmm... jag tycker faktiskt att kilt är riktigt snyggt på rätt karl. Såg en kille som hade kombinerat kilt o lite mer rockiga kläder. Grymt snyggt! :tummenupp

Åk på metalfestivaler, gott om hårdrockare i kilt på sådana ställen. ;)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Här snackar vi dagisbarn, de inser inte det olämpliga i att killar bär klänning. Är det olämpligt då frågar sig genusmaffian? Ja, jag anser det helt klart. Var det bättre förr? Ja, många gånger var det bättre förr :D
Min dotter får åka cross och min son får rida på en häst, det lägger jag ingen större vikt vid. Men han får rida i POJKkläder.
Får dottern klä sig i pojkkläder då frågar sig många. Ja, det är ju skillnad på en pojke som bär klänning mot en tjej som bär jeans. Anser jag.
Och ordet hen är överflödigt, man använder han eller hon, eller den. Den dagen då det föds människor utan kön kanske det kan komma väl till pass men mig veterligen förekommer det inte :va
Och förbjöd är ett ganska hårt ord när jag tänker efter, jag sa helt enkelt att han inte fick gå i sådana kläder då det är tjejkläder, politiskt korrekt va :D
Han få å andra inte gå dit i trasiga eller smutsiga kläder heller även om han vill det ibland...

Bra jobbat, resten av livet kommer han leva med ett längtan efter något som han inte kommer ihåg, kan förklara eller beskriva.

Han kommer att lösa det genom att bära klänning i smyg som vuxen, transa tror jag det kallas.:D
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har inga barn, och har inte mycket till övers för genusmaffian men samtidigt kan jag se den viss diskrepans i att tycka att det är okej att tjejer har killkläder men under inga omständigheter är det okej att killar har tjejkläder. Det är ett förtryck av killar att ringa in dem och förbjuda vissa klädmässiga uttryck.
Det är bara att kolla på vad vuxna män har för socialt acceptabla val vad gäller kläder. Alla ser för fan likadana ut, med lite variation på färgval. Skittråkigt.
Men, att tvinga fram likhet mellan könen är helt jävla skitdumt, eftersom att det FINNS en skillnad som är genetiskt betingad. Att tvinga killarna (och vice versa även om vindarna inte blåser dithän) att vara tjejiga är lika vettigt som att vinga homosexuella att vara hetero. Det enda man får är en emotionellt förvirrad individ som inte mår bra.

Nu bäddar du bara upp för erkännandet vad du skall bära på frugans familjefest :hihi
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag har inga barn, och har inte mycket till övers för genusmaffian men samtidigt kan jag se den viss diskrepans i att tycka att det är okej att tjejer har killkläder men under inga omständigheter är det okej att killar har tjejkläder. Det är ett förtryck av killar att ringa in dem och förbjuda vissa klädmässiga uttryck.
Det är bara att kolla på vad vuxna män har för socialt acceptabla val vad gäller kläder. Alla ser för fan likadana ut, med lite variation på färgval. Skittråkigt.
Men, att tvinga fram likhet mellan könen är helt jävla skitdumt, eftersom att det FINNS en skillnad som är genetiskt betingad. Att tvinga killarna (och vice versa även om vindarna inte blåser dithän) att vara tjejiga är lika vettigt som att vinga homosexuella att vara hetero. Det enda man får är en emotionellt förvirrad individ som inte mår bra.

Märkligt dock att det på många sätt är hårdare idag vad som är flick och pojk. Både vad gäller kläder och leksaker. Min brorson ville ha ett par röda byxor när han var ca 6 år. Det fanns inte röda pojkbyxor. Allt var kaki, blått, svart osv.

Förra året letade jag ny höstjacka. Jag passar i rött och gillar röda jackor. Fanns inte en röd jacke-jävel i herrstorlek, däremot gott om röda jackor i damstorlek. Vad fan är det???!!?

Gå in i en leksaksbutik... ja ni fattar... när jag var grabb var det sannerligen inte så jävla noga uppdelat.

På 80-talet kunde även killar få lattja lite med färg, det fanns gott om herrkläder i olika färger, t o m rosa. Otänkbart idag.

Vetifan varför folk har blivit så överkänsliga, samtidigt som genusfolket är radikalare än någonsin.

Polarisering kallas det visst. Det är illa, jag gillar det inte alls. Det är så skitnödigt alltsammans.
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Men det här är ju faktiskt jätteintressant. Att män får neka andra män att bära kjol och att det skulle vara jämlikt. Sen är det ju fascinerande att "vi" som samhälle (inkl mig själv till viss del) så snabbt fått för oss män inte kan bära kjol. Men hallå, hur länge har det varit så då? I vadå, typ några hundra år max. O till och med i början på 1900-talet så bar ju småpojkar kolt o det så fan inte ut som jeans det... Kunde inte låta bli att googla fram lite bilder...

Börjar med lite från antiken...

gamla greker.jpg

Lite 1100-tal

1100.jpg

Lite 1700-tal

1700.jpg

O så lite 2000-tal från andra länder än vårt eget lilla fjuttland

2000.jpg
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Kärringen,

Särk är ett manligt klädesplagg. Men skall man jobba ute i vårt klimat vill man nog ha byxor, det kan ju vara det som spökar.

Bra inlägg i övrigt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tycker nog män skall ha längd ner till ankeln. De håriga skenben man ser på bilden är liksom inte hygieniska på något vis? Men okej, han jobbar inte på restaurant ... :)

Ja, snyggt är det ju inte.

Men mer som en påpekande att hela diskussionen om klänning/kilt är meningslös.
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Kärringen,

Särk är ett manligt klädesplagg. Men skall man jobba ute i vårt klimat vill man nog ha byxor, det kan ju vara det som spökar.

Bra inlägg i övrigt.

Tackar, men är särk det verkligen ett "accepterat" mansplagg idag? Och var går gränsen mellan klänning o särk förutom att man kan välja att kalla det olika?

Däremot så är det nog inte många kvinnor som väljer kjol/klänning när de jobbar fysiskt. Det är ju som du påpekar inte så praktiskt.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Tackar, men är särk det verkligen ett "accepterat" mansplagg idag? Och var går gränsen mellan klänning o särk förutom att man kan välja att kalla det olika?

Däremot så är det nog inte många kvinnor som väljer kjol/klänning när de jobbar fysiskt. Det är ju som du påpekar inte så praktiskt.

Det beror ju på var du är i världen... i arabvärlden och Indien är ju särk manligt såklart. Det luftar skönt ju... :)

Så det är rätt många nya svenskar som tycker särk är macho.
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Det beror ju på var du är i världen... i arabvärlden och Indien är ju särk manligt såklart. Det luftar skönt ju... :)

Så det är rätt många nya svenskar som tycker särk är macho.

Jo det var det jag menade med att vi i Sverige knappast kan säga oss representera resten av världens kulturer vad gäller manligt o kvinnligt mode. Men hur många "svenska" män skulle lämna ungarna på dagis iklädda särk, tunika, kurta eller vad man vill kalla det? :crash
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top