Ryssland, Sibirien, road of bones...

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Det här kan vara av intresse! Finns en massa bra info!
http://www.sibirskyextreme.com/
En sak är säker, om man inte tänker köra i vinterväglag så får man nog börja från östkusten (båttransport), för att sedan åka hela vägen till Sverige. En tur & retur blir nog lite väl även för den mest äventyrslystne..

En liten reserapport om road of bones:
http://www.sibirskyextreme.com/2009/07/21/road-of-bones/
Brudarna på första bilden ser jävligt läckra ut iaf!

ett tjeckiskt par körde tur och retur till magadan förra året på EN hoj, så det går bevisligen. de klarade t.o.m. the road of bones utan lastbilshjälp.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Starkt jobbat. Tänkte du köra t&r eller bara tur?

De måste ha varit ute väldigt länge eller stressat som fan får jag en känsla av...
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Kan även rekommendera filmerna dom säljer på Horizon Unlimited. The Achievable Dream heter serien. Mycket bra tips och härlig inspiration för den stora resan. Önskar jag kunde packa o dra imorgon...:gnissla
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Starkt jobbat. Tänkte du köra t&r eller bara tur?

De måste ha varit ute väldigt länge eller stressat som fan får jag en känsla av...

antar att du snackar med mig. jag skulle nog nöja mig med en enkeltur om det var så, även om jag egentligen bara skulle vilja vara ute och resa nonstop. hade jag sponsorer, stålar och/eller möjligheten skulle jag fan sitta på hojen och besöka varje jefvla hörn på jorden. resa på hoj e den ultimata friheten för mig, något jag långt ifrån gjort nog mycket.

här är iaf länkar till lite grejer om deras resa. bl.a. facebookgrupp och även en gps-rutt som funkar med google earth!

http://www.facebook.com/home.php?#!...blic/OFF-Siberia-OFF-Sibir/96974313727?ref=ts

http://bbs.keyhole.com/ubb/ubbthrea...me=20091101121518-4aedec56444a04.76896096.kmz

(säg till om länkarna inte funkar)

EDIT: enligt google earth-rutten och datumen så ska deras resa ha tagit ca 2 mån. vilket inte känns särskilt orimligt om allt går relativt smidigt. eller?
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Egentligen har jag för lite erfarenhet för att bedömma vad som är rimligt eller ej, allra minst för någon annan än mig själv. Jag skulle gissa att det skulle ta mig runt 2 månader att köra magadan - sthlm, enkelresa. Baserat på hur vägarna ser ut på de bilder jag har sett, min åkstil och körskicklighet, samt att jag kommer att vilja stanna några dagar på diverse ställen för att turista och lära känna lokalbefolkningen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Egentligen har jag för lite erfarenhet för att bedömma vad som är rimligt eller ej, allra minst för någon annan än mig själv. Jag skulle gissa att det skulle ta mig runt 2 månader att köra magadan - sthlm, enkelresa. Baserat på hur vägarna ser ut på de bilder jag har sett, min åkstil och körskicklighet, samt att jag kommer att vilja stanna några dagar på diverse ställen för att turista och lära känna lokalbefolkningen.

På 2 mån blir det rätt stressigt om man ska hinna se nåt. Vi körde Korea Sthlm på 2 månader, då snittade vi ca 30 mil de dagar vi körde. 30 mil dag ut och dag in blir rätt slitigt i längden, tro mig.

Jag hade gärna varit ute några veckor till och tagit det lite lugnare, men vi hade några gamlingar med oss som hade förbannat bråttom hem......
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Sedär, isåfall ändrar jag min prognos till 3 månader. Jag gillar verkligen inte att stressa.

Det där tjeckiska paret måste alltså ha snittat över 50mil/dag, i sibirisk terräng? :va
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
ja näe jag håller med, jag tar det gärna som det kommer och tar mig gärna friheten att stanna på ett ställe några extradagar ibland om man känner för det. men enligt tjeckernas google earth rutt så var det 2 mån. ska se om jag kan hitta mer info om det.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Roligt att se hur många av dessa "ÅkaleraiRyssland" som kört med 800'an. Verkar vara en stabil maskin. :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sedär, isåfall ändrar jag min prognos till 3 månader. Jag gillar verkligen inte att stressa.

Det där tjeckiska paret måste alltså ha snittat över 50mil/dag, i sibirisk terräng? :va

Well, om men nu företar sig sitt livs resa, så är det väl kul om man hinner se nåt och ha lite kul på vägen?

"Sibirisk terräng".... Nja. De flesta vägarna är helt ok. Många sträckor är rena transportsträckor där man lätt trycker 60-80 mil på en dag. Endast en liten del av totalsträckan är knepig. Det ni sett på bilder tidigare i denna tråden var en ytterlighet. Det bor faktiskt folk där. Överallt. Det finns mackar, mat hotell osv. Lätt att man glömmer sånt när det talas om "Sibirien".

Finns ok vägar där, och kan man snitta 50 km/h så är det vara att köra i 10h, sen har man ju plockat 50 km. Men då måste man stiga upp tidigt som fan och sen köra hela dagen. Av EN sån dag bli man mör. Tänk dig 20 på raken...

Ska man däremot in i Mongoliet (vilket jag verkligen rekommenderar) så är det en annan femma. Där finns inte mycket som man kan kalla vägar, men det är just det som är det fina.

Nej, ska man göra en sån resa ska man ha god tid på sig. Vem vill känna sig stressad hela semestern?
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
men det är väl framför allt ryssland och kina man behöver visa för å komma in i eller? eller även mongoliet?

Drar iväg till sommaren med en kompis, en DR650SE + en NX650. Och vi tänker parkera i Thailand. Tar Ryssland via passagen Ukraina-Kazahkstan pga upptäckte lite krångligt med visa biten i Ryssland, så kör på Transitvisum. Kina verkar lätt att komma in i, checka via ambassaderna.

Vi gör inte resan svårare än vad den är, hojar i bra skick lite kittade och sunt förnuft..för det må man ha för en sån resa :hej
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Drar iväg till sommaren med en kompis, en DR650SE + en NX650. Och vi tänker parkera i Thailand. Tar Ryssland via passagen Ukraina-Kazahkstan pga upptäckte lite krångligt med visa biten i Ryssland, så kör på Transitvisum. Kina verkar lätt att komma in i, checka via ambassaderna.

Vi gör inte resan svårare än vad den är, hojar i bra skick lite kittade och sunt förnuft..för det må man ha för en sån resa :hej

Helrätt! :tummenupp
Krångla inte till det mer än nödvändigt. Kul resa!
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Drar iväg till sommaren med en kompis, en DR650SE + en NX650. Och vi tänker parkera i Thailand. Tar Ryssland via passagen Ukraina-Kazahkstan pga upptäckte lite krångligt med visa biten i Ryssland, så kör på Transitvisum. Kina verkar lätt att komma in i, checka via ambassaderna.

Vi gör inte resan svårare än vad den är, hojar i bra skick lite kittade och sunt förnuft..för det må man ha för en sån resa :hej
Är det sant? Berätta gärna mer. Har googlat som fan om saken och allt jag hittade tydde på att det skulle vara skitkrångligt att komma in i Kina med eget fordon. Om det nu inte är något större problem så vore det rena drömmen!

Frexten, vad innebär "passagen mellan mellan ukraina och kazakstan"?
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Drar iväg till sommaren med en kompis, en DR650SE + en NX650. Och vi tänker parkera i Thailand. Tar Ryssland via passagen Ukraina-Kazahkstan pga upptäckte lite krångligt med visa biten i Ryssland, så kör på Transitvisum. Kina verkar lätt att komma in i, checka via ambassaderna.

Vi gör inte resan svårare än vad den är, hojar i bra skick lite kittade och sunt förnuft..för det må man ha för en sån resa :hej

grymt! låter som en grym resa! vad gör ni med hojarna när ni kommer fram då? eller har ni tänkt köra hem igen?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Kolla kartan. Kör man Uraina-Kazakstan blir man tvungen att korsa en flärp av Ryssland. Sen efter K så bär det nog av rakt ner i Kina efter Almaty.

att köra genom typ delar av uzbekistan eller framförallt kirgistan är inget alternativ eller? undra hur det är med att komma in i dessa länder?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top