Ryssland, Sibirien, road of bones...

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Här kan bli ett bra äventyrsgäng :tummenupp
Lite ryska,polska,svenska,engelska och kroppsspråket så kommer man nog långt.
Att ha någon med som kan ryska i tal och skrift är guldvärt på sådan resa.Säkert mycket som kan ordnas på rätt väg och med lite mutor också i sådana länder :va

ja kul att det verkar vara fler som är intresserade av tanken! och ja, alltid bra med folk som kan olika saker, framför allt en som kan ryska! guldvärt!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ideal gruppstorlek är 3p har jag kommit fram till.

För många så blir det diskussioner om allt vilket oundvikligen leder till splittringar under en lång tripp. Rätt svårt att sammanföra ett gäng totala främlingar som skall förväntas vara trevliga mot varandra i >10 veckor. Tro mig. Jag vet :)

3p: Om en skadas kan en stanna kvar och en hämta hjälp. Man bör dessutom känna varandra sedan tidigare. You go boys!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ideal gruppstorlek är 3p har jag kommit fram till.

För många så blir det diskussioner om allt vilket oundvikligen leder till splittringar under en lång tripp. Rätt svårt att sammanföra ett gäng totala främlingar som skall förväntas vara trevliga mot varandra i >10 veckor. Tro mig. Jag vet :)

3p: Om en skadas kan en stanna kvar och en hämta hjälp. Man bör dessutom känna varandra sedan tidigare. You go boys!

håller helt med faktiskt. synd att ingen av mina närmare polare ens åker hoj. men jo, blir man för många kan det nog bli för många åsikter också.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
håller helt med faktiskt. synd att ingen av mina närmare polare ens åker hoj. men jo, blir man för många kan det nog bli för många åsikter också.

Jo, det kommer du se i filmen som jag skickar dig senare ikväll. Kolla ditt PM förresten.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
"Rätt hoj" är tydligen inte heller en nödvändighet :tummenupp

[YOUTUBE-ID]ThO-w9SCM8I[/YOUTUBE-ID]
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
När är "rätt" tid på året för ett sånt här äventyr?
Hur långt är det till Magadan och hur lång tid tar det ungefär?
Jag jobbar i skolvärlden, så är det under sommarlovet så är ett. problem ur världen iaf :)
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
När är "rätt" tid på året för ett sånt här äventyr?
Hur långt är det till Magadan och hur lång tid tar det ungefär?
Jag jobbar i skolvärlden, så är det under sommarlovet så är ett. problem ur världen iaf :)

ska man köra "the road of bones" mellan yakutsk och magadan så bör det göras i augusti då floderna ligger som lägst. annars spelar det ingen roll bara man gör det på sommaren. försökte hitta någon sida där det gick att kolla hur lång rutten var men varken viamichelin.com eller google maps kunde visa distansen. vägarna i östra ryssland är väl kanske inte så väldokumenterade, jag vet inte. men jag googlade och det verkar iaf vara ca 485 mil mellan moskva och yakutsk men jag förstod inte riktigt om det var fågelvägen eller bilväg. någon som vet vart man kan kolla det?
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag är öppen för längre äventyr. Så jag hänger gärna med på dom planerna.... Hellst hade jag dragit i sommar, men det krävs nog längre planering om man är några. Det får bli en europatripp på 4 v i sommar, i stället... :banana
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
När är "rätt" tid på året för ett sånt här äventyr?
Hur långt är det till Magadan och hur lång tid tar det ungefär?
Jag jobbar i skolvärlden, så är det under sommarlovet så är ett. problem ur världen iaf :)

Vi drog i mitten/slutet av aug och var borta i 10 veckor.
Hur lång tid det tar beror ju på hur fort man kör :) Vi snittade på 30 mil om dagen, men då körde vi en lite annan sträckning (Korea-Sthlm)

Jag är öppen för längre äventyr. Så jag hänger gärna med på dom planerna.... Hellst hade jag dragit i sommar, men det krävs nog längre planering om man är några. Det får bli en europatripp på 4 v i sommar, i stället... :banana

På 4 veckor hinner du plocka nästan alla länder i Europa, sätta ner foten i Istanbul och sen hem igen :yoparty
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Lite bilder är nog det som behövs för att locka lite folk! :)
295090229_47ae1a154f_o.jpg

'
295090230_dc78c5a7d1_o.jpg

'
295090600_7d78481e51_o.jpg

'
295090232_f4c20d6292_o.jpg

'
295090601_0fb3d8a739_o.jpg

'
295090599_896f7dcf53_o.jpg

'
12.bmp.jpg


Okej, här gäller det att verkligen ha rätt hoj för ändamålet..
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Lite bilder är nog det som behövs för att locka lite folk! :)
Okej, här gäller det att verkligen ha rätt hoj för ändamålet..

Haha. Har sett de där bilderna. Sådär såg det inte ut när vi var där. Iofs körde vi inte just den vägen.

Däremot har jag suttit i liknande gegga, men det var på Filipinerna mitt i regnperioden. Rätt kul faktiskt. En caterpillar fick komma och dra loss bussen :) Lokalbefolkningen var helt uppgiven, men jag var i extas. Det där är ju sånt som svennar skulle betala en massa för att vara med om. Gegga är kul!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
haha ja va fan sånt där är ju bara äventyr och kul! det är nog dessutom lättare med en bra hoj med bra däck där än med bil!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
förlåt att jag lånar tråden men här har vi nog rätt folk samlade,
minns någon Erik Tombrock?
Jag minns en artikel i Bike för en massa år sedan, han åkte jorden runt eller till asien eller så på en gsxr1100.
runt -86 har jag för mig..
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Med risk för att jag postat denna länk tidigare, men här finns det en massa fina bilder från en expedition till västrysslands nordligaste punkt, vayda guba. Texten blir nog svårläst, men många fina bilder som sagt.
http://live.indiza.ru/?p=710

dscf9270.jpg

'
dscf9697.jpg


Skulle kunna bli en bra "testrunda" inför det stooora äventyret..
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Det här kan vara av intresse! Finns en massa bra info!
http://www.sibirskyextreme.com/
En sak är säker, om man inte tänker köra i vinterväglag så får man nog börja från östkusten (båttransport), för att sedan åka hela vägen till Sverige. En tur & retur blir nog lite väl även för den mest äventyrslystne..

En liten reserapport om road of bones:
http://www.sibirskyextreme.com/2009/07/21/road-of-bones/
Brudarna på första bilden ser jävligt läckra ut iaf!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top