Ryssland, Sibirien, road of bones... - Sidan 3
370 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 61 till 90 av 115
    Medlem Pats avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Hoj
    BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Pledians Visa inlägg
    Det här kan vara av intresse! Finns en massa bra info!
    http://www.sibirskyextreme.com/
    En sak är säker, om man inte tänker köra i vinterväglag så får man nog börja från östkusten (båttransport), för att sedan åka hela vägen till Sverige. En tur & retur blir nog lite väl även för den mest äventyrslystne..

En liten reserapport om road of bones:
    http://www.sibirskyextreme.com/2009/...road-of-bones/
    Brudarna på första bilden ser jävligt läckra ut iaf!
    ett tjeckiskt par körde tur och retur till magadan förra året på EN hoj, så det går bevisligen. de klarade t.o.m. the road of bones utan lastbilshjälp.

Älgklyvaren! Pledianss avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Hoj
    Yamaha YBR125
    Garage
    Visa garage
    Starkt jobbat. Tänkte du köra t&r eller bara tur?

De måste ha varit ute väldigt länge eller stressat som fan får jag en känsla av...
    MC touring runt om i världen - www.vladde.nl

Medlem
    Reg.datum
    Feb 2005
    Hoj
    suck...
    Citat Ursprungligen postat av Starstriker Visa inlägg
    Den blir du aldrig av med
    du menar att jag måste ha kvar den också

Lysande

Turn and burn BoBGunnars avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Hoj
    Just nu:Gixxer 1000 k7
    Garage
    Visa garage
    Kan även rekommendera filmerna dom säljer på Horizon Unlimited. The Achievable Dream heter serien. Mycket bra tips och härlig inspiration för den stora resan. Önskar jag kunde packa o dra imorgon...

Medlem Pats avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Starkt jobbat. Tänkte du köra t&r eller bara tur?

De måste ha varit ute väldigt länge eller stressat som fan får jag en känsla av...
    antar att du snackar med mig. jag skulle nog nöja mig med en enkeltur om det var så, även om jag egentligen bara skulle vilja vara ute och resa nonstop. hade jag sponsorer, stålar och/eller möjligheten skulle jag fan sitta på hojen och besöka varje jefvla hörn på jorden. resa på hoj e den ultimata friheten för mig, något jag långt ifrån gjort nog mycket.

här är iaf länkar till lite grejer om deras resa. bl.a. facebookgrupp och även en gps-rutt som funkar med google earth!

http://www.facebook.com/home.php?#!/...4313727?ref=ts

http://bbs.keyhole.com/ubb/ubbthread...4.76896096.kmz

(säg till om länkarna inte funkar)

EDIT: enligt google earth-rutten och datumen så ska deras resa ha tagit ca 2 mån. vilket inte känns särskilt orimligt om allt går relativt smidigt. eller?
    Senast redigerat av Pat den 2010-03-21 klockan 04:43.

Reg.datum
    Oct 2009
    Hoj
    Yamaha YBR125
    Garage
    Visa garage
    Egentligen har jag för lite erfarenhet för att bedömma vad som är rimligt eller ej, allra minst för någon annan än mig själv. Jag skulle gissa att det skulle ta mig runt 2 månader att köra magadan - sthlm, enkelresa. Baserat på hur vägarna ser ut på de bilder jag har sett, min åkstil och körskicklighet, samt att jag kommer att vilja stanna några dagar på diverse ställen för att turista och lära känna lokalbefolkningen.

Som man googlar får man svar Starstrikers avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
    Garage
    Visa garage
    Egentligen har jag för lite erfarenhet för att bedömma vad som är rimligt eller ej, allra minst för någon annan än mig själv. Jag skulle gissa att det skulle ta mig runt 2 månader att köra magadan - sthlm, enkelresa. Baserat på hur vägarna ser ut på de bilder jag har sett, min åkstil och körskicklighet, samt att jag kommer att vilja stanna några dagar på diverse ställen för att turista och lära känna lokalbefolkningen.
    På 2 mån blir det rätt stressigt om man ska hinna se nåt. Vi körde Korea Sthlm på 2 månader, då snittade vi ca 30 mil de dagar vi körde. 30 mil dag ut och dag in blir rätt slitigt i längden, tro mig.

Jag hade gärna varit ute några veckor till och tagit det lite lugnare, men vi hade några gamlingar med oss som hade förbannat bråttom hem......

Reg.datum
    Oct 2009
    Hoj
    Yamaha YBR125
    Garage
    Visa garage
    Sedär, isåfall ändrar jag min prognos till 3 månader. Jag gillar verkligen inte att stressa.

Det där tjeckiska paret måste alltså ha snittat över 50mil/dag, i sibirisk terräng?

Medlem Pats avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    ja näe jag håller med, jag tar det gärna som det kommer och tar mig gärna friheten att stanna på ett ställe några extradagar ibland om man känner för det. men enligt tjeckernas google earth rutt så var det 2 mån. ska se om jag kan hitta mer info om det.

Liten, rädd och ensam™ Plåtniklass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Suzuki SV650S
    Roligt att se hur många av dessa "ÅkaleraiRyssland" som kört med 800'an. Verkar vara en stabil maskin.

Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Sedär, isåfall ändrar jag min prognos till 3 månader. Jag gillar verkligen inte att stressa.

Det där tjeckiska paret måste alltså ha snittat över 50mil/dag, i sibirisk terräng?
    Well, om men nu företar sig sitt livs resa, så är det väl kul om man hinner se nåt och ha lite kul på vägen?

"Sibirisk terräng".... Nja. De flesta vägarna är helt ok. Många sträckor är rena transportsträckor där man lätt trycker 60-80 mil på en dag. Endast en liten del av totalsträckan är knepig. Det ni sett på bilder tidigare i denna tråden var en ytterlighet. Det bor faktiskt folk där. Överallt. Det finns mackar, mat hotell osv. Lätt att man glömmer sånt när det talas om "Sibirien".

Finns ok vägar där, och kan man snitta 50 km/h så är det vara att köra i 10h, sen har man ju plockat 50 km. Men då måste man stiga upp tidigt som fan och sen köra hela dagen. Av EN sån dag bli man mör. Tänk dig 20 på raken...

Ska man däremot in i Mongoliet (vilket jag verkligen rekommenderar) så är det en annan femma. Där finns inte mycket som man kan kalla vägar, men det är just det som är det fina.

Nej, ska man göra en sån resa ska man ha god tid på sig. Vem vill känna sig stressad hela semestern?

Med lem tarmacs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Hoj
    CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av orangebusa Visa inlägg
    faan. måste ha en KTM Adventure igen. Nån som vill byta mot hayan?
    Byta? Nääää,, bygg om

Medlem
    Reg.datum
    Feb 2005
    Hoj
    suck...
    Citat Ursprungligen postat av tarmac Visa inlägg
    Byta? Nääää,, bygg om

Underbart!

Du har helt rätt, man ska se möjligheterna.

Offroad Adventures! Eastmans avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Hoj
    DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Pat Visa inlägg
    men det är väl framför allt ryssland och kina man behöver visa för å komma in i eller? eller även mongoliet?
    Drar iväg till sommaren med en kompis, en DR650SE + en NX650. Och vi tänker parkera i Thailand. Tar Ryssland via passagen Ukraina-Kazahkstan pga upptäckte lite krångligt med visa biten i Ryssland, så kör på Transitvisum. Kina verkar lätt att komma in i, checka via ambassaderna.

Vi gör inte resan svårare än vad den är, hojar i bra skick lite kittade och sunt förnuft..för det må man ha för en sån resa

Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Eastman Visa inlägg
    Drar iväg till sommaren med en kompis, en DR650SE + en NX650. Och vi tänker parkera i Thailand. Tar Ryssland via passagen Ukraina-Kazahkstan pga upptäckte lite krångligt med visa biten i Ryssland, så kör på Transitvisum. Kina verkar lätt att komma in i, checka via ambassaderna.

Vi gör inte resan svårare än vad den är, hojar i bra skick lite kittade och sunt förnuft..för det må man ha för en sån resa
    Helrätt!
    Krångla inte till det mer än nödvändigt. Kul resa!

Reg.datum
    Oct 2009
    Hoj
    Yamaha YBR125
    Garage
    Visa garage

Är det sant? Berätta gärna mer. Har googlat som fan om saken och allt jag hittade tydde på att det skulle vara skitkrångligt att komma in i Kina med eget fordon. Om det nu inte är något större problem så vore det rena drömmen!

Frexten, vad innebär "passagen mellan mellan ukraina och kazakstan"?
    Senast redigerat av Pledians den 2010-03-22 klockan 19:05.

Medlem Pats avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Hoj
    Garage
    Visa garage

grymt! låter som en grym resa! vad gör ni med hojarna när ni kommer fram då? eller har ni tänkt köra hem igen?

Medlem Pats avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    han syftar nog på den ryska delen som ligger mellan östra ukraina och västra kazakhstan. kanske via rostov, volgograd eller astrachan?

Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Kolla kartan. Kör man Uraina-Kazakstan blir man tvungen att korsa en flärp av Ryssland. Sen efter K så bär det nog av rakt ner i Kina efter Almaty.

Medlem Pats avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Starstriker Visa inlägg
    Kolla kartan. Kör man Uraina-Kazakstan blir man tvungen att korsa en flärp av Ryssland. Sen efter K så bär det nog av rakt ner i Kina efter Almaty.
    att köra genom typ delar av uzbekistan eller framförallt kirgistan är inget alternativ eller? undra hur det är med att komma in i dessa länder?

Tant Rosa Izahs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Hoj
    Honda Repsol 2009
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    att köra genom typ delar av uzbekistan eller framförallt kirgistan är inget alternativ eller? undra hur det är med att komma in i dessa länder?
    In- och utresebestämmelser
    Svenska medborgare behöver visum för inresan. Närmaste kirgiziska ambassad finns i Berlin. Enligt de nyligen förändrade bestämmelserna behöver svenska medborgare, som vistas i landet kortare tid än en månad, inte längre registrera sig hos myndigheterna.

Vid inresan skall en tullklareringsblankett fyllas i och man skall uppge vilka pengar och värdeföremål man för in i landet. Blanketten uppvisas också då man lämnar landet.

In- och utresebestämmelser
    Svenska medborgare behöver visum för inresa. Visumet måste anskaffas innan man anländer till landet, eftersom det inte längre beviljas vid ankomsten till Tasjkent. De närmaste uzbekiska ambassaderna som beviljar visum finns i Berlin, Moskva och Riga.

Resenärernas papper kontrolleras ofta, varför det är viktigt att alltid bära med sig en kopia av både passet och visumet. Om man ska stanna i landet längre tid än tre dagar ska man registrera sig hos myndigheterna. Registreringen sker lämpligast via hotellet. Alla registreringskvitton måste sparas för att kunna uppvisas vid utresan. Dessutom bör resenärer kunna uppvisa ett färskt intyg över ett negativt HIV-test.

Resenärer ska fylla i en tullklareringsblankett när de anländer till landet. Om mer än 10 000 US-dollar förs in ska 1 procent i skatt betalas. Vid utresan ska kvitton över valutaväxling och de dollar som inte använts uppvisas.
    Särskilt tillstånd fordras för att resa till Termez vid gränsen mot Afghanistan eller Surkhandarya-regionen i övrigt.

Reg.datum
    Oct 2009
    Hoj
    Yamaha YBR125
    Garage
    Visa garage
    Att man måste korsa en bit av ryssland för att komma från ukraina till kazakstan har jag också förstått, men han skrev att han skulle ta den passagen för att det var för krångligt med visum i ryssland. Det var det jag inte förstod, slipper han ansöka om visum till ryssland bara för att han tar vägen mellan ukraina och kazakstan?

Offroad Adventures! Eastmans avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Hoj
    DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
    Garage
    Visa garage
    ...krångligt med visum i ryssland.
    Stämmer, om man inte har någon bekant i landet, eller för betalt boende och inbjudan. Så vi tar Transitvisum, får färdas genom ryssland och vara i landet 3 dgr, behöver då endast ha färdväg + visa till in-/ut länder för att få "passera". Resan och hoj åkandet är hela målet. Övriga länder är oftast 30 dgr uppehåll, försäkring har man hemifrån i olika modeller/"bra att ha på papper" samt får/kan teckna extra vid inresa/tullpassage.

Siktar på väg A356 in i Kina (Bakhty-Tacheng), hoppas på bra passage vid Uralberget Hojarna parkeras i Thailand/inlåsta/hus/framtida åter resa..ska gå över vägen, ned på stranden här i Nice och planera lite mer idag(20 grader varmt/solsken), funderar på en egen tråd för att dela till intressenter...får se vad dagen bjuder påi cybervärlden

Medlem Pats avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Izah Visa inlägg
    . Dessutom bör resenärer kunna uppvisa ett färskt intyg över ett negativt HIV-test.
    brukar inte det vara om man vistas i landet mer än 30 dagar? tror det var så i ryssland iaf. eller? har något minne av att jag läst det någonstans men uzbekerna kanske är annorlunda.

Siktar på väg A356 in i Kina (Bakhty-Tacheng), hoppas på bra passage vid Uralberget Hojarna parkeras i Thailand/inlåsta/hus/framtida åter resa..ska gå över vägen, ned på stranden här i Nice och planera lite mer idag(20 grader varmt/solsken), funderar på en egen tråd för att dela till intressenter...får se vad dagen bjuder påi cybervärlden
    låter jävligt intressant! jag skulle vara jävligt intresserad men skulle nog delvis ha svårt för att komma loss så länge i sommar samt gärna vilja ha hem hojen relativt fort. om man inte skiter i allt och stannar i thailand över vintern haha, fy faaan va skönt. en här vintern har nästan fått mig att hata sverige. ge mig värme och sol tack, nu!
    Senast redigerat av Pat den 2010-03-23 klockan 12:35. Anledning: Dubbelt inlägg

Mobilis in mobil Hells avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Hoj
    Äventyrshoj
    Citat Ursprungligen postat av Plåtniklas Visa inlägg
    Här är en kille som kör den vägen.. På en Chopper.
    http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=462017

Ha ha ha! Doug Wothke. Skojjigt. Lärde känna honom i somras. Vi har nära nog daglig kontakt. Trevlig och duktig snubbe. Här försöker han släta av mig:

Doug och hans flickvän Poly driver en "moto camp" i Idileva, Bulgarien. Dom bor i Bulgarien under sommaren och USA på vintern. Bra folk.

Hittade den här tråden precis. Jag och flickvännen planerar en hojtripp t/r till Mongoliet nästa sommar. Kan bli så att Doug´s flickvän Poly hänger på också. Sen SKA jag köra jorden runt inom 5 år. Via Magadan.

//J

"-Det är inte farten som dödar utan smällen......"

-"It´s not the fart, it´s the smell......"

Medlem Pats avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    fy fan, jag hakar gärna på! finns inget annat jag längtar mer efter just nu än att bra dra en lång jävel runt hela jorden. ett par tre varv.

Mobilis in mobil Hells avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Hoj
    Äventyrshoj
    fy fan, jag hakar gärna på! finns inget annat jag längtar mer efter just nu än att bra dra en lång jävel runt hela jorden. ett par tre varv.
    Sätt igång och spara pengar. Vi drar inom fem år.

Färöarna och Island till sommaren, Mongoliet nästa sommar (2012) med flickvännen.

Och sen ett par år senare klotet runt. Jag har tänkt mig österut via Sibirien/Road of bones/Magadan till Alaska och sen söderut genom Nordamerika, ner genom Mexico, Central-/Sydamerika och sen frakta hojarna från Argentina till Sydafrika, upp genom Afrika och hem. Låter det som någon som kan passa herrn´?

//J

"-Det är inte farten som dödar utan smällen......"

-"It´s not the fart, it´s the smell......"

Medlem Pats avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Hellman Visa inlägg
    Sätt igång och spara pengar. Vi drar inom fem år.

Färöarna och Island till sommaren, Mongoliet nästa sommar (2012) med flickvännen.

Och sen ett par år senare klotet runt. Jag har tänkt mig österut via Sibirien/Road of bones/Magadan till Alaska och sen söderut genom Nordamerika, ner genom Mexico, Central-/Sydamerika och sen frakta hojarna från Argentina till Sydafrika, upp genom Afrika och hem. Låter det som någon som kan passa herrn´?

//J
    Jodå det kan jag nog leva med! haha...

Reg.datum
    Oct 2009
    Hoj
    Yamaha YBR125
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Hellman Visa inlägg
    Jag har tänkt mig österut via Sibirien/Road of bones/Magadan till Alaska och sen söderut genom Nordamerika, ner genom Mexico, Central-/Sydamerika och sen frakta hojarna från Argentina till Sydafrika, upp genom Afrika och hem.
    Låter som en bra plan - högre detaljnivå än så behövs ej, resten kan gott väl improviseras. Antar att något sådant lär ta ett halvår och kosta ett par hundra papp?

Medlem Pats avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Låter som en bra plan - högre detaljnivå än så behövs ej, resten kan gott väl improviseras. Antar att något sådant lär ta ett halvår och kosta ett par hundra papp?
    ett par hundra papp? ska du äta rysk kaviar varannan dag eller? det är bara i västvärlden det kostar en massa att leva och försöker man leva billigt och inte bo på lyxhotell varje dag och även improviserar lite så klarar man nog sig på betydligt mindre. men det är klart en fördel att ha pengar utifall att! det som iofs lät kosta lite pengar kan jag tänka mig är båtresorna med hojen från asien till nordamerika samt sydamerika till sydafrika. inte för att jag VET men jag gissar på att det kan vara en fördel att planera dessa två båtfärder lite mer i detalj, allt annat kan man nog mer eller mindre ta som det kommer!

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kommer du att besöka MC Mässan 2015, den 22-25 januari i Stockholm?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2010 Triumph Street Triple av cslowan

2006 Suzuki SV650s av Lain

2008 Suzuki Gsxr 1000 av gixxerspeed

Bloggar
Uppföljning efter tre veckor... av Ulvhamne

Snart........ hjul av Toyman

Yes av Toyman