Ryssland, Sibirien, road of bones...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nog har du väl sett Mondo Enduro?

[YOUTUBE-ID]beEXfEdpDrk[/YOUTUBE-ID]
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nej resan i sig behöver ju som sagt inte vara överjävligt dyr.
Men det jag tänker mest på är hoj och all utrustning som krävs.

Det behöver faktiskt inte bli så dyrt om man planerar lite.
Hojen är ju det absolut dyraste. TS har ju redan en hoj. Antingen anpassar man den för 15-20k (packväskor, lite skydd, GPS, däck etc etc), eller så köper man nåt annat. Kör man med förstånd har man dessutom kvar hojen när man kommer hem, ingen kostnad mao, förutom slitage då. En av gubbarna sa att man "inte skall köra snabbare än man hinner reparera" och det ligger mer än man kan tro i det.....

Man kan som sagt köra med vilken hoj som helst om man väljer rätt väg/årstid, för det finns faktiskt "hyfsade" vägar, iaf i Ryssland (det bor folk ÖVERALLT). I Mongoliet går det också att köra, även om det är mer offroad där (sand). Skulle verkligen rekommendera att köra via Mongoliet om man nu är i de krokarna, för Ryssland är inte helball efter några hundra mil. Same same liksom (skitigt, fattigt och allmänt besvärligt)

Boende är mycket dyrare (typ svenska priser fast då för rum med kallvatten, trasig säng och vägglöss) än man kan tro i de där länderna, så tält rekommenderas.

Vad behöver man mer? Ett bra ställ. Lite campinggrejjer (allt behöver inte vara magnesium eller titan...), visum, kartor/gps, reservdelar (har man en enkel hoj klarar man sig med lite. Mekanikerna på vägen är kungar), lite pengar till soppa (billigt), lite pengar till mat (billigt). Transporten är det som kan kosta en del. Man kan skicka hojen på tåg ena vägen. Inte svindyrt. Eller gör som vi, skeppa med båt. Billigt det med, men tar lång tid.

Som jag har skrivit 100 ggr innan här så tror jag allt för många fokuserar för mycket på värsta hojen/utrustningen. Då blir det ett väldigt dyrt projekt, som gör att det ofta stannar vid en dröm.

Man KAN faktiskt klara sig med en relativt enkel hoj, hyfsat enkla campinggrejer osv osv, men det beror ju också lite på hur spartanskt man kan leva med (eller hur bekväm man nu är). Gubbarna som åkte med mig ville gärna bo på hotell, men det hade inte jag råd med, så flera gånger campade jag istället för att spara pengar. En dusch emellanåt är dock skönt!

Har du en ok hoj + den viktigaste utrustningen (camping, ställ etc) utrustning klarar du dig LÄTT med 30-40k, förmodligen mindre.

Samla ihop det du har och kolla vad som saknas. Sen är det bara att pricka av, istället för att ersätta grejjer du redan har.......
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Visst blir man nällad på att bara lämna allt skit här hemma o sticka iväg om det nu varit så lätt.
Länken stillar ju inte begäret precis :)

ja jag är så sjukt jävla sugen, varje reseblogg jag läser och varje tv-program om liknande får mig att vilja dra direkt! men ja, det är ju tyvärr inte så jäkla lätt å bara lämna allt!


självklart!
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Det behöver faktiskt inte bli så dyrt om man planerar lite.
Hojen är ju det absolut dyraste. TS har ju redan en hoj. Antingen anpassar man den för 15-20k (packväskor, lite skydd, GPS, däck etc etc), eller så köper man nåt annat. Kör man med förstånd har man dessutom kvar hojen när man kommer hem, ingen kostnad mao, förutom slitage då...

...Har du en ok hoj + den viktigaste utrustningen (camping, ställ etc) utrustning klarar du dig LÄTT med 30-40k, förmodligen mindre.

Samla ihop det du har och kolla vad som saknas. Sen är det bara att pricka av, istället för att ersätta grejjer du redan har.......

näe visst, allt går att göra billigt bara man är redo att offra lite komfort då och då! och precis, inte spendera för mycket på det nyaste bästa i utrustningsväg, även om det kan vara bra att ha kvalitégrejer för hållbarhet.

Men ja, visst jag har en hoj och den körde jag 835 mil med nere i alperna och balkan i somras, det gick utan några större problem... tills vägarna blev sämre och vi inte alltid hann väja för hål i vägarna eller rent av bara tvingades köra på vägar där man gärna hade haft bättre stötdämpning och kanske en hoj med bättre sittställning. men ja, mycket handlar ju om komfort där med, det är ju bara å kolla på amerikanen som körde denna sträcka på en HD chopper liksom.

men det är väl framför allt ryssland och kina man behöver visa för å komma in i eller? eller även mongoliet?

det där med att skicka hojen med tåget lät ju förövrigt som en jävligt bra idé men går det? för om jag minns rätt så hade de problem med att få det i "long way round" när de skulle skicka hojarna från Chita och vidare till nästa stad vart det nu var.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
ja jag är så sjukt jävla sugen, varje reseblogg jag läser och varje tv-program om liknande får mig att vilja dra direkt! men ja, det är ju tyvärr inte så jäkla lätt å bara lämna allt!

En svensk kille startade från Barkaby för kanske 2 år sedan, tror det var nått på TV om hans resa öster ut.
Låter ju skitkul och dra iväg på en sån tur, du kan ju PM:a om du ska åka. Har du kollat Evan Mcgregor och Charlie Boorman, det är ingen dans på rosor direkt, till och med deras följebil la sig pga dåliga vägar.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En svensk kille startade från Barkaby för kanske 2 år sedan, tror det var nått på TV om hans resa öster ut.
Låter ju skitkul och dra iväg på en sån tur, du kan ju PM:a om du ska åka. Har du kollat Evan Mcgregor och Charlie Boorman, det är ingen dans på rosor direkt, till och med deras följebil la sig pga dåliga vägar.

Tja, trots en nästan "obegränsad" budget, support-team, "fixare" och all sköns bekvämligheter så gör man det inte lätt för sig om man tänker köra i de trakterna mitt i regnperioden/vårfloden :D:D
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tja, trots en nästan "obegränsad" budget, support-team, "fixare" och all sköns bekvämligheter så gör man det inte lätt för sig om man tänker köra i de trakterna mitt i regnperioden/vårfloden :D:D

Det var riktigt dåliga broar och vattendrag att passera, tur att det fanns lite ryssar och monsterbilar. Den resan gör man inte så lätt som sagt.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
En svensk kille startade från Barkaby för kanske 2 år sedan, tror det var nått på TV om hans resa öster ut.
Låter ju skitkul och dra iväg på en sån tur, du kan ju PM:a om du ska åka. Har du kollat Evan Mcgregor och Charlie Boorman, det är ingen dans på rosor direkt, till och med deras följebil la sig pga dåliga vägar.

jasså? något som finns på nätet att kolla på eller? tanken om att kontakta tv för att göra någon intressant programserie har ju faktiskt slagit en, speciellt efter att en tjej jag känner som jobbar en del med tv (dock med smink och makeup tror jag) tyckte att det vore en idé och t.o.m. undrade om jag tyckte hon skulle snacka med lite folk. så man vet aldrig!

näe att det inte blir lätt får man helt klart räkna med men det är ju en del av äventyret. sedan tycker jag de verkade vara rätt osmidiga klantar ibland faktiskt. och som starstriker nämner så åkte de helt fel tid på året och kanske inte så oväntat stötte på starka vårfloder som rejält försvårade deras framfart. det där med bilen som voltade var ju pga en bakhjulspunktering, något som kan leda till en rejäl olycka på helt vanliga svenska vägar också.

men absolut, vore kul om man blev några stycken, eller rättare sagt det är nog bra om man är några stycken! så jag hojtar när och om det blir aktuellt!
 

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Ort
Linköping
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Jag skulle lungt vara med på en sådan resa. Har en länk här som har fascinerat mig fruktansvärt... http://www.sever66.ru/?cid=2129

Men jag skulle faktist vilja ta vägen förbi Ukraina för och besöka Pripyat och Chernobyl..:) En stooor dröm för mig!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
jasså? något som finns på nätet att kolla på eller? tanken om att kontakta tv för att göra någon intressant programserie har ju faktiskt slagit en, speciellt efter att en tjej jag känner som jobbar en del med tv (dock med smink och makeup tror jag) tyckte att det vore en idé och t.o.m. undrade om jag tyckte hon skulle snacka med lite folk. så man vet aldrig!

Skall det göras film bör man ha med sig en riktig filmare. Någon måste betala dennes resa, utrustning och lön också. Ingenting är gratis....... så det är lättare sagt än gjort.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Skall det göras film bör man ha med sig en riktig filmare. Någon måste betala dennes resa, utrustning och lön också. Ingenting är gratis....... så det är lättare sagt än gjort.

Det får väl tv-bolaget eller produktionsbolaget göra om de tycker det är värt att göra program av. Annars filmar jag själv så gott det gott det går. Man reser ju för äventyrets skull och inte för tv. Men vore jag tv-producent skulle jag tycka det var ett väldigt bra tillfälle till att göra ett intressant program/dokumentär.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Sedan Indien har mitt sug efter nya äventyr på 2 hjul varit högt. Asien SKA utforskas mer! :) Det är bara en tidsfråga när jag åker i Ryssland, då jag behärskar språket i tal & skrift. Min svaga sida just nu är mina meckkunskaper, men jag har en bra stund på mig att lära mig detta.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Sedan Indien har mitt sug efter nya äventyr på 2 hjul varit högt. Asien SKA utforskas mer! :) Det är bara en tidsfråga när jag åker i Ryssland, då jag behärskar språket i tal & skrift. Min svaga sida just nu är mina meckkunskaper, men jag har en bra stund på mig att lära mig detta.

Här kan bli ett bra äventyrsgäng :tummenupp
Lite ryska,polska,svenska,engelska och kroppsspråket så kommer man nog långt.
Att ha någon med som kan ryska i tal och skrift är guldvärt på sådan resa.Säkert mycket som kan ordnas på rätt väg och med lite mutor också i sådana länder :va
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125

Åhhhh!!!
love.gif
*Drömmer mig tillbaka* Kände till och med igen ett ställe från deras bilder.
Otroligt att de inte blev stoppade av byråkratin över gränserna. Borde det inte vara apkrångligt att köpa en hoj nånstans i världen och sedan köra hem den?

Kul att fler har insett att man inte behöver en 1200 gs för att köra riktigt långt.
 

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Ännu en jorden runt resa på MC

Den här jättetrevliga killen träffade vi av en slump på MC-semester 2008 när vi var på väg genom Polen.
Vi letade camping och han likaså och det slutade med en natt fulcampandes tillsammans i en hemsk Polsk skog i mitten av Polen med skällande Polska blodtörstiga hundar och Polska grodor med lysande ögon vid en liten Polsk sjö.
"Jägarna" var bara förnamnet på klientelet vi träffat på och på vad som rördes sig i huvudet, nu handlade det om överlevnad!
Värsta natten i mitt liv!(hitills iaf).

Nåväl, då berättade Mikel om denna och andra resor han gjort på MC.

http://www.motoglobo.com/index.html

Edit: Såg att han uppdaterat hemsidan ordentligt och från resan till Baltikum så är vi med på bilderna från Polen(Poznan). Det ser trevligt ut i dagsljus, men natten var hemsk...
 

Bifogat

  • Camedia - Stora kameran 602.jpg
    Camedia - Stora kameran 602.jpg
    179.3 KB · Visningar: 140
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top