Ryssland, Sibirien, road of bones...

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tja,

Jag har länge varit sugen på att genomföra en resa på hoj genom ryssland, möjligtvis men inte nödvändigtvis via ukraina, kazakhstan, genom mongoliet vidare till östra sibirien, kolyma och the road of bones vidare till magadan. sedan antingen köra tillbaka (vilket gjorts av en del) eller skicka hem hojen med båt (har tydligen också gjorts).

hur som helst så har jag forskat en hel del i möjligheterna till en sådan här resa och läst mycket av andras historier och börjar inse att det inte är så himla omöjligt om man bara åker rätt tid på året, är väl förberedd och är påläst. skulle dock förmodligen vara bäst om man var fler än bara en på resan, då jag personligen inte känner någon som jag tror är upplagd för en sån resa. för att tillägga så har jag inga planer på att genomföra detta i år, absolut tidigast nästa år, om det nu lyckas bli av alls men jag är peppad.

så jag är egentligen mest nyfiken på om det är fler som gått i sånna här tankar och är sugen på att göra samma grej? och om det finns fler än "Starstriker" som kört genom mongoliet och ryssland? eller kanske t.o.m. kolyma och the road of bones?

/Pat
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Jag antar att du har sett "long way round"?
Har du INTE gjort det så gör det bums! Såg den för ett par år sedan och har sedan dess varit sjukt sugen på nåt liknande.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Har också varit riktigt sugen på en liknande resa sen jag såg "the long way round" men som det ser ut nu så finns inte ekonomin för en sån resa riktigt ännu...
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Har också varit riktigt sugen på en liknande resa sen jag såg "the long way round" men som det ser ut nu så finns inte ekonomin för en sån resa riktigt ännu...

"en sån där orange" hoj är ju en bra början ;)
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jag antar att du har sett "long way round"?
Har du INTE gjort det så gör det bums! Såg den för ett par år sedan och har sedan dess varit sjukt sugen på nåt liknande.

självklart har jag sett den, flera gånger t.o.m., var väl den som fick in mig på tänkandet om att dra just ditåt (även om jag alltid gillat att resa på hoj)! även om saker å ting inte alltid funkar så smidigt som det gör i serien! sedan åkte de the road of bones typ 1-2 mån för tidigt på säsongen då det nästan var omöjligt att ta sig fram där utan lastbil. så riktigt så svårt ska det inte behöva vara. läste nyligen om ett tjeckiskt par som hade på sin BMW f800gs (alltså bara en mc) kört från prag till magadan och tillbaka via the road of bones, helt utan lastbilar och sådan hjälp. Lite info och bilder... här

Har också varit riktigt sugen på en liknande resa sen jag såg "the long way round" men som det ser ut nu så finns inte ekonomin för en sån resa riktigt ännu...

ja alltså det dyra är väl om man ska skicka hem hojarna väl framme vid magadan, eller liknande. annars om man kör fram å tillbaka så är det ju knappast dyrt i varken ryssland eller mongoliet etc. och sedan att vara ledig från arbete så länge med iofs. kräver dock inte att man behöver vara snortät. men ja, en bra hoj + all nödvändig utrustning är ju inte gratis nej.

"en sån där orange" hoj är ju en bra början ;)

haha ja fast kanske en annan version?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med båda benen amputerade körde krigsveteranen Dave Barr jorden runt på sin 1972:a järnsportster.

En tid senare körde han även genom Sibirien på en evo-sportster...på vintern.

Alla resor helt själv förstås.

"The journey started at the French coast of the Atlantic Ocean and carried him across Europe, Russia and Siberia all the way to the Pacific Ocean"

(Klicka på bokomslagen i nedanstående länk så finns det bilder från färderna)
http://www.horizonsunlimited.com/davebarr/

http://www.motorcyclemuseum.org/halloffame/hofbiopage.asp?id=124

"en sån där orange" hoj är ju en bra början ;)

Usch, inga underhållsfria hydrauliska lyftare. Vattenpumpar, kylare, vattenslangar och allsköns jyckel som kan gå sönder :D
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Med båda benen amputerade körde krigsveteranen Dave Barr jorden runt på sin 1972:a järnsportster.

En tid senare körde han även genom Sibirien på en evo-sportster...på vintern.

Här är en kille som kör den vägen.. På en Chopper. :näsblod
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=462017

world-map2009.gif
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Med båda benen amputerade körde krigsveteranen Dave Barr jorden runt på sin 1972:a järnsportster.

En tid senare körde han även genom Sibirien på en evo-sportster...på vintern.

"The journey started at the French coast of the Atlantic Ocean and carried him across Europe, Russia and Siberia all the way to the Pacific Ocean"

(Klicka på bokomslagen i nedanstående länk så finns det bilder från färderna)
http://www.horizonsunlimited.com/davebarr/

http://www.motorcyclemuseum.org/halloffame/hofbiopage.asp?id=124

ja ni ser, inget är omöjligt! även om han lär ha finansierat den där fantastiska resan med stålar han fått för att ha "kämpat för sitt land" och blivit av med båda benen. klart imponerande oavsett!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här är en kille som kör den vägen.. På en Chopper. :näsblod

och jäklar, det är ju en stelbenare dessutom. Iron butt :Bugar
Panhead-motor :O tillverkades 1948-65! :D

ja ni ser, inget är omöjligt! även om han lär ha finansierat den där fantastiska resan med stålar han fått för att ha "kämpat för sitt land" och blivit av med båda benen. klart imponerande oavsett!

Ja bilderna där han sitter i sina skitiga byxor och byter en trasig stötdämpare i snön är ganska långt från Gore-tex och dekaler helt klart :D
http://www.angelfire.com/ca2/davebarr/Icepix01.html
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Här är en kille som kör den vägen.. På en Chopper. :näsblod
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=462017

haha! ja jävlar det va inte illa det heller! ja fan allt går ju om man vill!

Ja bilderna där han sitter i sina skitiga byxor och byter en trasig stötdämpare i snön är ganska långt från Gore-tex och dekaler helt klart :D
http://www.angelfire.com/ca2/davebarr/Icepix01.html

ja jävlar, inte rädd för å skita ner sig heller. vilken jävla hardcore gubbe alltså!
 
Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
"en sån där orange" hoj är ju en bra början ;)

Fast en cylinder till skulle nog behövas :)

Något åt det här hållet:
KTM%20990%20Adventure%20R%2009.%20%203.jpg


ja alltså det dyra är väl om man ska skicka hem hojarna väl framme vid magadan, eller liknande. annars om man kör fram å tillbaka så är det ju knappast dyrt i varken ryssland eller mongoliet etc. och sedan att vara ledig från arbete så länge med iofs. kräver dock inte att man behöver vara snortät. men ja, en bra hoj + all nödvändig utrustning är ju inte gratis nej.

Nej resan i sig behöver ju som sagt inte vara överjävligt dyr.
Men det jag tänker mest på är hoj och all utrustning som krävs.


Usch, inga underhållsfria hydrauliska lyftare. Vattenpumpar, kylare, vattenslangar och allsköns jyckel som kan gå sönder :D

Till skillnad från H-D så håller ju faktiskt KTM ;)
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Själv sugen på nåt liknande genom Ryssland osv.
Dock kräver det att vara ute några månader,hur löser du det med jobbet osv?

det vet jag inte än då jag inte vet hur det ser ut på jobbfronten för mig då jag är sjukskriven pga handskada just nu, som eventuellt kommer beröra mina möjligheter till att arbeta kvar på mitt nuvarande jobb (båtbensskada efter mc-olycka förra sommaren med eventuella risker för förlorad rörlighet i hand och handled, och jag jobbar på lager).

men vanligast är väl att försöka få tjänstledigt. eller att försöka göra något sånt här mellan jobb om man nu ska byta. ja va det finns väl flera olika möjligheter, tjänstledighet lär väl vara vanligast/enklast, om man nu kan få det.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Till skillnad från H-D så håller ju faktiskt KTM ;)

Om du menar bilden där david Barr reparerade hojen så är det den ena japanska Showa-bakdämparen som pajat :tungan

Äventyrs-kottarna är är nog bra långfärdsjonnar, med framförallt BMW GS boxer.

Men jag gillar inte vattenkylare, nicasil-cylindrar mm om man ska vara riktigt långt ut i ödemarken. Det är känsliga grejer.

Jag vet hur mycket man preppar en KTM bla motorinternt för att köra tex paris-dakar. Och de är heelt slut efteråt. Lite ökensand i en nicasilcylinder och det är kört tex. Tävlingscyklarna omfodras därför ofta till gjutjärnsfoder som en profylaktiskt åtgärd.
Harleys motorer är i sammanhanget lite som en lågvarvig Volvo B20 fast med moderna o-ringstätningar och elektronisk tändning. Inte ngt jag skulle rekommendera för paris-dakar, men rätt pålitligt.

Sedan har ju tex rapporter och studier från tex J.D. Power Motorcycle Survey som publicerats i MC-tidningar visat att HD ligger på ungefär samma position som BMW-motorcyklar sedan många år vad gäller kvalite, livslängd, kundnöjdhet och reparationer. Honda är ett av de märken som hade högre kvalité. Minns dock inte var KTM-hamnade. Men motardstånkorna har ju fuckat upp KTM.s statistik rejält.

Nu var det här inget försök att få ngn att tro att jag anser att HD är världens bästa långfärdshoj, det är nog cyklar som tex BMW:s boxer GS.

Men jag ville bara påpeka lite sakligheter :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Ozzi

Guest
Är det inte en jäkla massa krångel med visum i dessa länder, ryssland kräver väl tom att man har en inbjudan, som man iofs kan få av ett hotell men det kräver ju en minutiös planering o ger ingen möjlighet att planera efter hand.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top