Kawasaki ZR7-tråden

BlommanSwed

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
02 Kawasaki ZR7-S
Hej!

Ny på forumet och ny inom hoj världen..
Håller på att ta A-kortet och köpte mig en liten Japan(02 Kawasaki ZR7 F) för övningskörning och ta lappen med(Kommer säkert pendla till jobbet på ZR7:an en säsong åtminstone).

Vore dock kul att dra igång en tråd om denna lilla 750...
Någon som tex vet vart man kan hitta instruktionsbok etc?

Finns väl risk för att jag blir solo i denna tråd eller?

//Micke
 
Last edited:
Gick med
9 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki, ZR-7 (skrot) Ducati Monster S4 "Carbon edition"
Lite tvungen att svara eller hur :)

Jag gillar min kawa. Den passar bra på 70 väg och i stan.

Jag vet inte riktigt var du kan hitta en instruktionsbok i papper, men digitala kopior finns det om du googlar på det.

Lycka till med lappen:yoparty
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag köpte en till min fru i januari som skall bli körkortstagare:) ZR7 2001:yoparty Förbaskat lättkörd hoj.
Vad det gäller instruktionsbok så finner du detta lättast på ebay. Eller är det en service & reparationsmanual du är ute efter?
Själv letade jag länge efter en nedladdningsbar reparationsmanual men fann ingen engelsk version på nätet endast tysk. Men fick tag på en engelsk version i pappersformat i USA på ebay.
 

BlommanSwed

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
02 Kawasaki ZR7-S
Jag köpte en till min fru i januari som skall bli körkortstagare:) ZR7 2001:yoparty Förbaskat lättkörd hoj.
Vad det gäller instruktionsbok så finner du detta lättast på ebay. Eller är det en service & reparationsmanual du är ute efter?
Själv letade jag länge efter en nedladdningsbar reparationsmanual men fann ingen engelsk version på nätet endast tysk. Men fick tag på en engelsk version i pappersformat i USA på ebay.

Jupp jag har också bara hittat tysk på nätet....
Nää egentligen är det ju service och rep manual som är aktuellt.

Får kolla ebay då, om du inte vill köra en kopia i zerox maskinen vill säga...:)


//Micke
 

BlommanSwed

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
02 Kawasaki ZR7-S
Hojen konserverad i höstas med ny olja....Behöver man byta oljan det första man gör våren?

Kanske gör en liten service då man inte riktigt vet när det gjordes sist.
Olja, stift, ett par filter, smörja kedja mm? Vad gör man mer på en hoj?

//Micke
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Nej är oljan bytt inför vintern så finns det ingen anledning att byta igen.

Kolla alla lager om du inte vet konditionen på dom är en bra idé.
Annars kolla luftfilter, tändstift, drivpaketets status, packboxarna i framgaffeln och är det gammal soppa så kan det vara idé att byta den också.
Ventiljustering kan vara aktuell beroende på hur långt den har gått?
 

BlommanSwed

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
02 Kawasaki ZR7-S
Nej är oljan bytt inför vintern så finns det ingen anledning att byta igen.

Kolla alla lager om du inte vet konditionen på dom är en bra idé.
Annars kolla luftfilter, tändstift, drivpaketets status, packboxarna i framgaffeln och är det gammal soppa så kan det vara idé att byta den också.
Ventiljustering kan vara aktuell beroende på hur långt den har gått?

Ventiljustering gjort nyligen, dock är jag lite osäker angående drivpaketet. Vad exakt innehåller det? Kedja? kamdrev?

Hoppar oljan då och byter lite filter, stift mm.

//Micke
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Ventiljustering gjort nyligen, dock är jag lite osäker angående drivpaketet. Vad exakt innehåller det? Kedja? kamdrev?

Hoppar oljan då och byter lite filter, stift mm.

//Micke

Drivpaket= Framdrev+bakdrev+kedja.

Kolla att undre delen av kedjan kan röra sig upp o ner en 20-30mm.
Ta sen och försök att lyfta kedjan ifrån bakdrevets bakre kant. Är detta möjligt så är kedjan slut och skall bytas. Kolla också bakdrevets kondition genom att kika på kuggarna om dessa har smalnat av alltför mycket och börjar få en hajforms lutning. Då är detta också slut.

Oavsett vilket så om endast kedjan slut eller något av dreven så bör du byta hela drivpaketet samtidigt annars slits den nya delen ner snabbt. Har den gått runt 2-3000mil så är nog inte drivpaketet bytt och bör nog bytas? Men kika först då detta är rätt så dyrt 1-2000:- beroende på kvalité o inköpsställe. Satsa i sådana fall på ett RK eller DID drivpaket och köp detta på ebay i UK så har du det hemma till ett kanonpris:tummenupp

Men om allt är i ordning så behövs det bara rengöring av kedja (och troligen innanför kåpan vid främre drevet) och till detta kan jag rekommendera Biltemas lampolja och en billig borste.

Hoppas att detta gav dig lite klarhet?:)
 
Gick med
9 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki, ZR-7 (skrot) Ducati Monster S4 "Carbon edition"
Jag packade om min framgaffel och satte in nya fjädrar, det blev som en helt ny hoj efter det.. mkt bättre väghållning och betydligt skönare att köra, det skulle jag rekomendera att du tittar på sen :)

Mitt drivpaket skall bytas till hösten. Tar det i samband med den stärre servicen som ska göras då.
 

Gabriel K

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet 07
Ventiljustering gjort nyligen, dock är jag lite osäker angående drivpaketet. Vad exakt innehåller det? Kedja? kamdrev?

Hoppar oljan då och byter lite filter, stift mm.

//Micke


Tjena,

Jag har i helgen köpt en ZR7 från -99 och den behöver möjligtvis ventilkoll/Justering. Vad fick du ge för jobbet??

//Gabi
 

BlommanSwed

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
02 Kawasaki ZR7-S
Tjena,

Jag har i helgen köpt en ZR7 från -99 och den behöver möjligtvis ventilkoll/Justering. Vad fick du ge för jobbet??

//Gabi

Hej!

Kul med en ZR7 inverstering!
Det var förra ägaren som gjorde ventil justering mm...
Har ett kvitto på 8000:- men då var det en stor service + att man gick igenom förgasare mm.

Jag packade om min framgaffel och satte in nya fjädrar, det blev som en helt ny hoj efter det.. mkt bättre väghållning och betydligt skönare att köra, det skulle jag rekomendera att du tittar på sen :)

Mitt drivpaket skall bytas till hösten. Tar det i samband med den stärre servicen som ska göras då.

Drivpaketet kan man väl byta själv om man inte är helt ovan med att skruva eller?

//Micke
 
Last edited:

Gabriel K

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet 07
Hej!

Kul med en ZR7 inverstering!
Det var förra ägaren som gjorde ventil justering mm...
Har ett kvitto på 8000:- men då var det en stor service + att man gick igenom förgasare mm.


Tjena,

Det är en fin hoj, jag tänkte övningsköra och köra upp med den.
Safitigt pris men jag får väll lämna in den o få den kollad så allt är okej.

//Gabi
 

BlommanSwed

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
02 Kawasaki ZR7-S
Hej!

Kul med en ZR7 inverstering!
Det var förra ägaren som gjorde ventil justering mm...
Har ett kvitto på 8000:- men då var det en stor service + att man gick igenom förgasare mm.


Tjena,

Det är en fin hoj, jag tänkte övningsköra och köra upp med den.
Safitigt pris men jag får väll lämna in den o få den kollad så allt är okej.

//Gabi

Nice!

Hur många mil har den gått?
Får man fråga vad du betalade för den?

//Micke
 
Gick med
9 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki, ZR-7 (skrot) Ducati Monster S4 "Carbon edition"
ang. ventil justeringen: så fort man ska göra något med förgasarna så springer det iväg i pris så jag tror att mycket av dom 8000:- är från det.

ang. drivpaketet: Ja visst kan man göra det själv, det är inte så svårt. Men om jag kan betala för det (rimligt pris osv.) så tjänar jag på det i tid, jag värderar det högre.

Kan ni inte lägga in bilder på era maskiner så att man känner igen er om man ser er på gatan:näsblod

Här är min iaf:yoparty
 

Bifogat

  • DSC00115.jpg
    DSC00115.jpg
    229.8 KB · Visningar: 419
  • DSC00062.jpg
    DSC00062.jpg
    239 KB · Visningar: 500
  • DSC00116.jpg
    DSC00116.jpg
    232.2 KB · Visningar: 398

Gabriel K

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet 07
ang. ventil justeringen: så fort man ska göra något med förgasarna så springer det iväg i pris så jag tror att mycket av dom 8000:- är från det.

ang. drivpaketet: Ja visst kan man göra det själv, det är inte så svårt. Men om jag kan betala för det (rimligt pris osv.) så tjänar jag på det i tid, jag värderar det högre.

Kan ni inte lägga in bilder på era maskiner så att man känner igen er om man ser er på gatan:näsblod

Här är min iaf:yoparty



Tjena dykarn,

Din hoj ser riktigt fin ut, jag ska lägga upp bild på min med efter att jag hat putsat på den lite :)
 

BlommanSwed

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
02 Kawasaki ZR7-S
Japp bild kommer på min snart också...
Sorry inte mening att snoka i pris, ville bara kolla hur dom låg på marknaden.

Jag gav 25k för min 02 som gått ca 4500mil efter en hel del prut, då det fanns en del repor etc på den....:tummenupp

//Micke
 

Gabriel K

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet 07
Japp bild kommer på min snart också...
Sorry inte mening att snoka i pris, ville bara kolla hur dom låg på marknaden.

Jag gav 25k för min 02 som gått ca 4500mil efter en hel del prut, då det fanns en del repor etc på den....:tummenupp

//Micke


Det är ingen fara Micke, du fick den för ett riktigt bra pris :tummenupp. Jag gav lite mindre än så pga av stor service inte var gjord på hojen, vilket jag kommer att fixa nu. De ligger runt 30-35k beroende på ålder o skick.

/Gabi
 

BlommanSwed

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
02 Kawasaki ZR7-S
Det är ingen fara Micke, du fick den för ett riktigt bra pris :tummenupp. Jag gav lite mindre än så pga av stor service inte var gjord på hojen, vilket jag kommer att fixa nu. De ligger runt 30-35k beroende på ålder o skick.

/Gabi

*pust* skönt att du inte tog illa upp...
Gör du service själv eller lämnar du in?

Kan ju tillägga att min är en "S" dvs den har toppkåpa..:yoparty

//Micke
 

Gabriel K

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet 07
*pust* skönt att du inte tog illa upp...
Gör du service själv eller lämnar du in?

Kan ju tillägga att min är en "S" dvs den har toppkåpa..:yoparty

//Micke


Tjena, jag tänkte lämna in dein för ventilkoll, men resten kommer jag att göra själv. Min har ingen kåpa, ser ut som dykarns fast min är blå:).

//Gabi
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top