Mappar till powercommander?

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Finns inget Yxigt med en powercommander , Ingen flashbaserad mappning kommer i närheten utav det man gör med Pcn


Autotune funkar inget vidare då den kommer i självsvängning och överkompenserar

det finns system som fungerar men då i dyrare standalone system modell autronic och Link

Det var tråkigt att höra. Jag går i tankarna att skaffa en Autotune och tänkte mig att det var ett bra, enkelt och tydligt sätt att själv få en kontroll på AFR-värden. Jag hade även tänkt mig att behålla katalysatorn men köra med slipon och K/N.

När man kör i bänk är det inte svårt att få korrekta AFR-värden om man har katalysatorn monterad?

Kan du förklara för mig som inte förstår vad du menar med att: Autotune funkar inget vidare då den kommer i självsvängning och överkompenserar
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Han menar att den är lite för snabb, speciellt om man inte begränsar dess användningsområde tillräckligt. Jag har min korrection inställd på 5% (std 20%) för att den inte ska sabba grundmappen för mycket.

Sen inbillar jag mig att om man kör med växelläges beroende mapp, så hindras detta också (Dvs en mapp för varje växel) Men har inga sakliga belägg för detta med mina kunskaper.

Vad säger Andersson där?

Sen angående katalysatorn, är det inte PAIR-systemet du tänker på där?. Det täpper man bäst till vid bänkning annars får du ett snålare värde.

Mvh
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Autotune på gatan ger problem då systemet inte tar hänsyn till motortemp chokeanrikning accpumpsanrikning samt väldigt svårt att hålla konstanta trottellägen
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
HayabusaMan: Sen angående katalysatorn, är det inte PAIR-systemet du tänker på där?. Det täpper man bäst till vid bänkning annars får du ett snålare värde.

Här tänkte jag för att man ska få så korrekta AFR-värden som möjligt man ska placera lambdan långt fram på grenröret innan katalysatorn och det blir svårt med en sensor som man stoppar in genom ljuddämparen som man brukar göra vid bänkkörning, rätta mig om jag har fel. Har man en Autotuner med bredbandslambda så placerar man ju den givetvis framför kat.

När det gäller användandet av Autotuner så tänkte jag mig att jag har en PCV som jag mappar med en bra grundmapp enligt de förutsättningar som jag har. Jag låter därefter Autotunern samla in data under en tid och efter de körsätt som jag utför. Därefter så kopierar jag en grundmapp och så korrigerar jag grundmappen med de värden som Autotune föreslår och jämför om det blir förbättringar. Detta förfarande kan jag upprepa tills jag ser att variationen hos Autotunern avviker mindre än 5% och kan då välja att avbryta vidare korrigeringar. Här kan jag vara nöjd och motorn går bra och har bra AFR-värden. Därefter så kan jag om jag vill montera bort bredbandslambdan och använda mig av den korrigerade mappen eller grundmappen. Vill jag sen göra någon ny modifiering på motorn så gör jag om proceduren så att Autotunern i lugn och ro kan arbeta fram nya "bör" värden igen.

Så här har jag uppfattat att man använder sig bäst av en Autotuner

MVH/
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
HayabusaMan: Sen angående katalysatorn, är det inte PAIR-systemet du tänker på där?. Det täpper man bäst till vid bänkning annars får du ett snålare värde.

Här tänkte jag för att man ska få så korrekta AFR-värden som möjligt man ska placera lambdan långt fram på grenröret innan katalysatorn och det blir svårt med en sensor som man stoppar in genom ljuddämparen som man brukar göra vid bänkkörning, rätta mig om jag har fel. Har man en Autotuner med bredbandslambda så placerar man ju den givetvis framför kat.

När det gäller användandet av Autotuner så tänkte jag mig att jag har en PCV som jag mappar med en bra grundmapp enligt de förutsättningar som jag har. Jag låter därefter Autotunern samla in data under en tid och efter de körsätt som jag utför. Därefter så kopierar jag en grundmapp och så korrigerar jag grundmappen med de värden som Autotune föreslår och jämför om det blir förbättringar. Detta förfarande kan jag upprepa tills jag ser att variationen hos Autotunern avviker mindre än 5% och kan då välja att avbryta vidare korrigeringar. Här kan jag vara nöjd och motorn går bra och har bra AFR-värden. Därefter så kan jag om jag vill montera bort bredbandslambdan och använda mig av den korrigerade mappen eller grundmappen. Vill jag sen göra någon ny modifiering på motorn så gör jag om proceduren så att Autotunern i lugn och ro kan arbeta fram nya "bör" värden igen.

Så här har jag uppfattat att man använder sig bäst av en Autotuner

MVH/

Precis. jag har orginal grenrör på min, och endast bolton dämpare. jag monterade bredbandlambdan där orginal-lambdan satt, dvs precis före katalysatorn.

Gjorde endast en effektmätning i bänk efter en sommar med Auto-tune, och det såg bra ut förutom att AFR-kurvan inte var spikrak. Frågade på Motospeed om detta och det sades att Autotunern inte var riktigt klar, men ingen fara med det.

Så gör man som man ska göra (dvs som du skrev) och sänker korrektionen mer och mer så blir det nog hyfsat efter lite pill. Sen är det säkert enklare att bara ta hojen till injustering i bänk från början, men då har man ju inte lärt sig så mycket.
Nu kör jag en växelberoende map 1-6, med baktanken att luft-trycket och belastning varierar ju fortare man kör, eller är man ute å cyklar där? trodde Andersson skulle kommentera just det..:Bugar

Jag tycker det var en helkul leksak att pillra med. Köp! :tummenupp
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Han menar att den är lite för snabb, speciellt om man inte begränsar dess användningsområde tillräckligt. Jag har min korrection inställd på 5% (std 20%) för att den inte ska sabba grundmappen för mycket.

Sen inbillar jag mig att om man kör med växelläges beroende mapp, så hindras detta också (Dvs en mapp för varje växel) Men har inga sakliga belägg för detta med mina kunskaper.

Vad säger Andersson där?

Sen angående katalysatorn, är det inte PAIR-systemet du tänker på där?. Det täpper man bäst till vid bänkning annars får du ett snålare värde.

Mvh
Klart som f-n att en växel beroende map mördar en piggyback, då Du inte vet om det är Lambda,tändning eller soppa ,som påverkar just den växelns "strypningen" .
Då är utbyte, alt om-mappning av orginal ECU,n det bästa

Sen "AutoTune" , det finns sådana funktioner på de flesta Eftermarknads sprut , men bör såsom Ni redan berört behandlas som just "hjälpmedel" inte "set it and forget it"
Vid för stor påverkans grad +5-10% OCH olika belastningsförhållande så får du lätt "självsvängning " genom överkompensation.
men vid moderat påverkasnmöjlighet och jämna varvtal på kan man korrigera grundmappen med korr faktorn och så småningom får ett rätt OK lambda värde,
MEN det innebär inte att maskinen "ger sitt bästa" Just Pga att det är oftast bara soppan som justeras , det kan vid lätt last vara en fördel att peta på lite mer tändning, som måste sänkas när man "ger på"
Detta kan man bara se i en bänk + med test efter på gatan/strippen

Och speciellt INTE om man har en Orginal ECU med olika mappar på varje växel

Men Vad kan jag .....:dummer
Jag böjer mig för den samlade Expertisen.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Klart som f-n att en växel beroende map mördar en piggyback, då Du inte vet om det är Lambda,tändning eller soppa ,som påverkar just den växelns "strypningen" .
Då är utbyte, alt om-mappning av orginal ECU,n det bästa

Sen "AutoTune" , det finns sådana funktioner på de flesta Eftermarknads sprut , men bör såsom Ni redan berört behandlas som just "hjälpmedel" inte "set it and forget it"
Vid för stor påverkans grad +5-10% OCH olika belastningsförhållande så får du lätt "självsvängning " genom överkompensation.
men vid moderat påverkasnmöjlighet och jämna varvtal på kan man korrigera grundmappen med korr faktorn och så småningom får ett rätt OK lambda värde,
MEN det innebär inte att maskinen "ger sitt bästa" Just Pga att det är oftast bara soppan som justeras , det kan vid lätt last vara en fördel att peta på lite mer tändning, som måste sänkas när man "ger på"
Detta kan man bara se i en bänk + med test efter på gatan/strippen

Och speciellt INTE om man har en Orginal ECU med olika mappar på varje växel

Men Vad kan jag .....:dummer
Jag böjer mig för den samlade Expertisen.
Kan det vara så att jag får ut nån häst till med en riktig bänkning/injustering av proffs?

har ju dock inget helsystem ens. bara boltons och moddad luftburk med orginalfilter.
Jag har inte bänkat den efter att jag skapade en växelläges beroende map.
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hayabusan har redan kompensering ( fetar på ) på 5an 6ans växel

Därför kör man oftast bänkning / mappning på 4ans växel som är neutral

Jag har inte träffat på ett enda fall med MC där förändring i tändmappen har givet nån gynnsam effekt

Naturligtvis så ger det ju effekt att ta bort tändsänkningen som suzuki har ( TRE ) mod , eller ännu hellre flashas i Boxen , Märk att jag inte är helt i mot flashningen den är UTMÄRKT för att göra just fasta förändringar som inte behöver göras i realtid


Motorcyklars styrsystem är som jag skrivit 100tals gånger väldigt spartanska och har inte tillräkligt med parametrar för att hålla koll på exempelvis Bränsletemperaturen


Varm eller kall soppa kan resultera i skillnader på upp imot 1 A/F enhet det vill säga Mappas den på 13,5 med kall soppa så kan man ledigt hamna på 14,5 med varmt bränsle

Detta gör att det blir lite sila mygg över det hela att tro att man kan jaga decimaler

Man lägger sig helt enkelt i korridoren där motorn trivs bra och inte tappar effekt eller blir svårkörd pga att A/F blir för mager
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nu är det ju så här att olika motorkarraktärer klarar olika A/F . En räjsmotor ( sporthoj ) har en trimmningsgrad med kanalutformning, ventilstorlek , kammaxel som gör att det inte går att köra magert . bränsle och luft blandar sig helt enkelt inte tillräckligt bra och då blir det extra känsligt då man går över för långt mot magersidan

En Bilmotor eller för all del en HD motor klarar att gå rejält magert utan att det slår över

Som ett exempel kan anges att en Hayabusamotor ( lågkomp) för Turbo inte klarar magrare blandning än 13.0

- - - Updated - - -

Nu är det ju så här att olika motorkarraktärer klarar olika A/F . En räjsmotor ( sporthoj ) har en trimmningsgrad med kanalutformning, ventilstorlek , kammaxel som gör att det inte går att köra magert . bränsle och luft blandar sig helt enkelt inte tillräckligt bra och då blir det extra känsligt då man går över för långt mot magersidan

En Bilmotor eller för all del en HD motor klarar att gå rejält magert utan att det slår över

Som ett exempel kan anges att en Hayabusamotor ( lågkomp) för Turbo inte klarar magrare blandning än 13.0
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hayabusaman , Var det din hoj jag mappade förut? polare med Christer?

Sitter det möjligen insugskam på avgas på din maskin??

Dessa har jag märkt är stört omöjliga att få att gå helt rent på lägsta last

Förmodligen blir det lite för vasst med samma profil både in och ut ( Jag kör så på min 06a )
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hayabusaman , Var det din hoj jag mappade förut? polare med Christer?

Sitter det möjligen insugskam på avgas på din maskin??

Dessa har jag märkt är stört omöjliga att få att gå helt rent på lägsta last

Förmodligen blir det lite för vasst med samma profil både in och ut ( Jag kör så på min 06a )

Nepp, känner ingen Christer heller tyvärr

Min hoj var oskruvad innan jag själv började ändra den.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Finns inget Yxigt med en powercommander , Ingen flashbaserad mappning kommer i närheten utav det man gör med Pcn

Berätta mer, fördelar/nackdelar flashning vs PC! Flashförespråkarna höjer ju den metoden till skyarna och jag vill gärna veta mer. Det verkar lite knöligare att hålla på med är min uppfattning so far.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top